cover
Contact Name
Gesit Thabrani
Contact Email
gesitthabrani@gmail.com
Phone
+6285220311955
Journal Mail Official
jkmw@fe.unp.ac.id
Editorial Address
Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang Jl. Prof. Hamka Air Tawar, Padang Utara, Sumatera Barat.
Location
Kota padang,
Sumatera barat
INDONESIA
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
ISSN : -     EISSN : 26556499     DOI : https://doi.org/10.24036/jkmw
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha bertujuan untuk menjadi sarana penyembarluasan ilmu dan pengetahuan di bidang manajemen dan wirausaha. Jurnal ini fokus menerima tulisan yang berkaitan dengan kajian manajemen dan wirausaha.
Articles 12 Documents
Search results for , issue "Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha" : 12 Documents clear
Profil Kebijakan Dividen Perusahaan Manufaktur dan Determinannya Indah Permata Sari; Erni Masdupi
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0263960

Abstract

AbstractPerusahaan manufaktur merupakan sektor terbesar yang terdapat di Bursa Efek Indonesia (BEI). Banyak perusahaan yang sudah berkembang dan memiliki keuntungan yang besar. Sehingga menarik pemegang saham untuk melakukan investasi dengan harapan mendapatkan keuntungan berupa dividen. Agar dapat berinvestasi di perusahaan manufaktur yang tepat, pemegang saham perlu untuk mengetahui profil kebijakan dividen pada perusahaan manufaktur dan faktor penentunya seperti profitabilitas, leverage, likuiditas, pertumbuhan perusahaan, dan ukuran perusahaan. Populasi penelitian ini adalah seluruh perusahaan manufaktur yang terdaftar di BEI dalam periode 2013-2017 dan sampel dipilih berdasarkan metode purposive sampling sehingga diperoleh sampel sebanyak 220 perusahaan-tahun pengamatan. Data penelitian merupakan data sekunder yang diambil dari situs resmi Bursa Efek Indonesia (BEI). Penelitian ini menggunakan variabel profitabilitas (ROA), leverage (DER), likuiditas (CR), pertumbuhan perusahaan (Growth), dan ukuran perusahaan (Size) sebagai variabel independen serta kebijakan dividen (DPR) sebagai variabel dependen. Hasil statistik deskriptif menunjukkan bahwa sebaran data pada variabel kebijakan dividen, profitabilitas, leverage, likuiditas, dan pertumbuhan perusahaan terbilang cukup baik. Ini terlihat dari nilai standar deviasi yang lebih kecil dari nilai rata-rata (mean). Sedangkan pada variabel ukuran perusahaan nilai satndar deviasi lebih besar daripada nilai rata-rata (mean). Sehingga sebaran data menjadi kurang baik. Ini menunjukkan terdapat perbedaan yang jauh antara nilai terendah dengan nilai tertinggi dari variabel ukuran perusahaan. Berdasarkan hasil statistik deskriptif tersebut perusahaan manufaktur cenderung membagikan dividen dalam jumlah yang cukup besar. Keywords:           kebijakan dividen, profitabilitas, leverage, likuiditas, pertumbuhan perusahaan, dan ukuran perusahaan
Pengaruh Reputasi, Electronic Word of Mouth dan Web Quality Terhadap Kepercayaan Pelanggan Shopee di Kota Padang Zuyyina Rahma Zalni; Abror Abror
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0264010

Abstract

This study analyzes: (1) The effect of reputation on trust, (2) The effect of electronic word of mouth (ewom) on trust, (3) The effect ofweb quality on trust. This type of research is causative research. The population in this study is customers of Sopee in Padang city. By using purposive sampling, we use 196 customers as the respondent. This study used onlinequestionaires as the data collection instrument, this study analyzed the data by using multiple linear regression (MLR) with SPSS 21 as the software package. The results of this study indicate that: (1) reputation has a significant effect on trust (2) electronic word of mouth (ewom) has a significant effect on trust (3) web quality has a significant effect on trust. Keywords: reputation, electronic word of mouth, web quality, Trust
Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Perencanaan Karir Karyawan dengan Motivasi Karir Sebagai Variabel Mediasi pada PT. Padang Intermedia Pers Bagian Padang Ekspres Kota Padang, Sumatera Barat Nur Asia Hasibuan; Syahrizal Syahrizal
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0260260

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis: (1) Pengaruh efikasi diri terhadap perencanaan karir karyawan pada PT. Padang Intermedia Pers bagian Padang Ekspes Kota Padang, Sumatera Barat. (2) Motivasi karir sebagai pemoderasi pada efikasi diri dan perencanaan karir pada PT. Padang Intermedia Pers bagian Padang Ekspres Padang, Sumatera Barat. Populasi pada penelitian ini yaitu 101 yang kemudian ditarik sampel sebesar 81 dengan tekhnik proporsional clustered simple random sampling. Tekhnik analisis yang digunakan adalah analisis Sentral Equation Model (SEM) dengan bantuan program PLS 3.0.Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Efikasi diri berpengaruh positif dan signifikan terhadap motivasi karir karyawan pada karyawan PT. Padang Intermedia Pers bagian Padang Ekspres Kota Padang, Sumatera Barat. (2) Efikasi diri berpengaruh positif dan signifikan terhadap perencanaan karir karyawan pada PT. Padang Intermedia Pers bagian Padang Ekspres Kota Padang, Sumatera Barat. (3) Motivasi karir berpengaruh positif dan signifikan terhadap perencanaan karir karyawan pada PT. Padang Intermedia Pers bagian Padang Ekspres Kota Padang, Sumatera Barat. (4) Motivasi karir secara signifikan memediasi pengaruh antara efikasi diri dengan perencanaan karir karyawan pada PT. Padang Intermedia Pers bagian Padang Ekspres Kota Padang, Sumatera Barat. Keywords:   Perencanaan Karir Karyawan, Efikasi Diri, Motivasi Karir
Pengaruh Service Qualitydan Brand Trustterhadap Repurchase Intention melalui Customer Satisfaction sebagai Mediasi pada Produk Smartphone Samsung di Kalangan Mahasiswa Kota Padang Nauffal Navarone; Susi Evanita
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0263970

Abstract

AbstractThe purposes of this study are to analyze: (1) The effect of Service quality on Customer Satisfaction in customer Samsung, (2) The effect of Brand Trust on Customer Satisfaction in customer Samsung, (3) The effect of Service quality on Repurchase Intention in customer Samsung, (4) The effect of Brand Trust on Repurchase Intention in customer Samsung, (5) The effect of Customer satisfaction on Repurchase intention in customer Samsung, (6) The effect of Service quality on Brand trust in customer Samsung. This type of research is causative research. The population in this study is the college student of Padang who have use Samsung smartphone. The sample used was 100 respondent using purposive sampling technique. Data was collected through questionnaires distributed offline and analyzed using the SmartPLS version 3.2.7 program. The results of this study indicate that: (1) Service quality has a positive and significant effect on Customer Satisfaction (2) Brand trust has a positive and significant effect on Customer satisfaction (3) Service quality has a positive and significant effect on Repurchase intention (4) Brand trust has a positive and significant effect on Repurchase intention (5) Customer satisfaction has a positive and significant effect on Repurchase intention (6) Service quality has a positive and significant effect on Brand trust. Conclusion this analysis higlights of this study there is the effect of service quality on customer satisfaction, there is the effect of brand trust on customer satisfaction, there is the effect of service quality on repurchase intention, there is the effect of brand trust on repurchase intention, there is the effect of customer satisfaction on repurchase intention, there is the effect of service quality on brand trust. Limitation this research only limit with the some variable. Keywords:           Service Quality, Brand Trust, Repurchase Intention, and Customer Satisfaction
Pengaruh Persepsi Dukungan Organisasi dan Keterikatan Karyawan Terhadap Intensi Keluar dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Mediasi Fauziah Fauziah; Sulastri Sulastri
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0264020

Abstract

This study aims to determine the effect of dissatisfaction, variety seeking, electronic word of mouth, and religiosity on the brand switching of other cosmetic products into Wardah cosmetics. The population in this study were students from Padang State University who used Wardah cosmetics. The sampling technique is nonprobability sampling, with a purposive sampling method. The number of samples obtained was 394 respondents from the population. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis using SPSS software. The results of the study show that simultaneously each variable used significantly influences brand switching from other cosmetics to Wardah cosmetics. Partially, the dissatisfaction, variety safety, electronic word of mouth, and religiosity variables have a positive and significant effect on brand switching from other cosmetics to Wardah cosmetics. The coefficient of determination for dissatisfaction (X1), variety seeking (X2), electronic word of mouth (X3), and religiosity (X4) variables accounted for 43.2% for brand switching from other cosmetics to Wardah cosmetics while 56.8% was influenced by other factors. Keywords:   dissatisfaction, variety seeking, electronic word of mouth, religiosity,              and brand switching
Pengaruh Kecukupan Modal, Efisiensi dan Likuiditas Terhadap Tingkat ProfitabilitasBank Umum Konvensional Tahun 2012 – 2017 Fitra Jufriadi; Rosyeni Rasyid
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0263920

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh kecukupan modal, efsiensi, dan likuiditas terhadap tingkat profitablitas Bank umum konvensional. Penelitian initergolong penelitian kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruhperusahaan perbankan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia tahun2012-2017. Sampel pada penelitian ini ditentukan dengan purposive samplingberdasarkan kriteriaperusahaan perbankan yang terdaftar di BEI,perusahaan yang menerbitkan laporan keuangan secara lengkap selama tahunpengamatan.Sampelpadapenelitianiniyaitusebanyak30 perusahaan perbankan. Jenis data yang digunakan adalah data sekunder dari website www.idx.co.id.Metode analisis yang digunakan adalah analisis regresi berganda denganmenggunakan program SPSS. Hasil penelitian ini menunjukkan (1)kecukupan modal yang diukur dengan capital adequacy ratio tidak berpengaruh signifikan terhadap profitabilitas perusahaan perbankan yang go public di Bursa Efek Indonesia (2) net interest margin berpengaruh positif dan signfikan terhadap profitabilitas perusahaan perbankan yang go public di Bursa Efek Indonesia(3) BOPO berpengaruh negatif dan signifikan terhadap profitabilitas perusahaan perbankan yang go public di Bursa Efek Indonesia(4)loan to deposit ratio tidak berpengaruh signifikan terhadap profitabilitas perusahaan perbankan yang go public di Bursa Efek Indonesia. Keywords:           Kecukupan modal (CAR), efisiensi (NM, BOPO), likuiditas ( LDR), profitabilitas (ROA)
Pengaruh Kepemimpinan Transformasional terhadap Organizational Citizenship Behaviordengan Budaya Organisasi sebagai Variabel Mediasi pada Rumah Sakit Bhayangkara Padang Riri Febrianti; Sulastri Sulastri
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0263980

Abstract

AbstractTujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh kepemimpinan transformasional terhadap organizational citizenship behavior dengan budaya organisasi sebagai variabel mediasi pada Rumah Sakit Bhayangkara Padang. Populasi penelitian ini adalah seluruh pegawai PNS Rumah Sakit Bhayangkara Padang yang berjumlah 90 orang. Sedangkan jumlah sampel penelitian yaitu 74 orang dengan menggunakan teknik proportional cluster simple random sampling. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dengan skala likert. Teknik analisis yang digunakan adalah analisis SEM mengunakan smart PLS .Hasil penelitian menunjukkan bahwa: Kepemimpinan transformasional berpengaruh positif dan signifikan terhadap organizational citizenship behavior pada pegawai Rumah Sakit Bhayangkara Padang, kepemimpinan transformasional  berpengaruh positif dan signifikan terhadap budaya organisasi pada pegawai Rumah Sakit Bhayangkara Padang,budaya organisasi  berpengaruh positif dan signifikan terhadap organizational citizenship behavior pada pegawai Rumah Sakit Bhayangkara Padang, budaya organisasi secara signifikan memediasi hubungan antara kepemimpinan transformasional terhadap organizational citizenship behavior pada pegawai Rumah Sakit Bhayangkara Padang. Keywords:           Organizational citizenship behavior, kepemimpinan Transformasional, Budaya Organisasi
Pengaruh Ukuran Perusahaan, Struktur Modal, Likuiditas dan Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Telekomunikasi yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode Tahun 2010-2017) Afif Reyhan Fauzi; Rosyeni Rasyid
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0264030

Abstract

This study aims to analyze the effect of Company Size, Capital Structure, Liquidity and Profitability on Firm Value. The type of research used in this study is comparative causal research. Causal comperative research is a research activity that seeks information about why a causal relationship occurs, and researchers try to trace the relationship back. Researchers take one or more consequences as devendent variables and test the data by tracing back to the past to look for causes, causes, interrelationships and their meanings. Company values tested in this study include Company Size, Capital Structure, Company Liquidity and Profitability. Hypothesis testing is done using multiple regression models with a sample of 34 observations from telecommunications companies listed on the Indonesia Stock Exchange during the period 2010-2017. The results of this study prove empirical evidence that: (1) Company Size does not affect Company Values, (2) Capital Structure does not affect Company Values, (3) Liquidity does not affect Company Values, (4) Profitability affects Company Values Keywords:         Company Value Company Size, Capital Structure, Liquidity, Profitability
Penerapan Pengendalian Mutu Produksi Dengan Statistical Quality Control (SQC) Dan Six Sigma Pada Liberty Shoes Kota Padang Ika Haryani; Muthia Roza Linda
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0263930

Abstract

This study aims to identify defects that occur during the production process, to find out how the quality control of production with Statistical Quality Control (SQC) and Six Sigma and the factors that cause damage/disability in the production process. This research includes descriptive research that aims to study the aspects of who, what, when and how of a topic. By using the Statistical Quality Control (SQC) method, it can be seen whether the production is in a controlled or uncontrolled state. While Six Sigma is to find solutions and improve the quality of product processes so that the number of defective products can be reduced. Based on calculations with Statistical Quality Control (SQC) method that Liberty Shoes production is still uncontrolled, that is, there is a disability value of 3.193% and using P (P-Chart) control diagrams it can also be seen that there is still a proportion of disability that is beyond the control limit. The results of the Six Sigma analysis revealed that the sigma level was 3.91 sigma or 7,964.60 defective products from one million production. Based on the Pareto diagram it is known that the highest disability level is sequentially 47.11%, Cutting 20.79%, Stitching 16.17% and Policing 15.94%. While the causes of disability are based on the Cause and Effect diagram, namely human factors, methods, machinery, materials and environment Keywords:           Statistical Quality Control, Sig Sigma, DPMO
Pengaruh Perceived Organizational Support terhadap Organizational Citizenship Behavior dengan Komitmen Organisasional sebagai Variabel Mediasi pada Perawat Rawat Inap Rumah Sakit Tentara Dr. Reksodiwiryo Padang Suci Wulandari; Chichi Andriani
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 1, No 2 (2019): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw0263990

Abstract

Abstractpurpose of this study was to analyze: (1) The effect of perceived organizational support on organizational citizenship behavior in inpatient nurses at Tentara Dr. Reksodiwiryo Padang Hospital’s, (2) Organizational commitment as mediator on the effect of perceived organizational support on organizational citizenship behavior in inpatient nurses at Tentara Dr. Reksodiwiryo Padang Hospital’s. The population of this study was all inpatient nurses at Tentara Dr. Reksodiwiryo Padang Hospital’s which numbered 137 people. While the number of research samples is 102 people using cluster proportional random sampling technique. The analysis technique used is SEM analysis using SmartPLS 2.0.The results of the study show that: (1) Perceived organizational support has a positive and significant effect on organizational commitment to inpatient nurses at Tentara Dr. Reksodiwiryo Padang Hospital’s, (2) Organizational commitment has a positive and significant effect on organizational citizenship behavior in inpatient nurses at Tentara Dr. Reksodiwiryo Padang Hospital’s, (3) Perceived organizational support has a positive and significant effect on organizational citizenship behavior in inpatient nurses at Tentara Dr. Reksodiwiryo Padang Hospital’s, (4) Organizational commitment significantly mediates the relationship between perceived organizational support to organizational citizenship behavior in inpatient nurses at Tentara Dr. Reksodiwiryo Padang Hospital’s. Keywords: Organizational Citizenship Behavior, Perceived Organizational Support, and Organizational commitment

Page 1 of 2 | Total Record : 12