cover
Contact Name
Gesit Thabrani
Contact Email
gesitthabrani@gmail.com
Phone
+6285220311955
Journal Mail Official
jkmw@fe.unp.ac.id
Editorial Address
Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang Jl. Prof. Hamka Air Tawar, Padang Utara, Sumatera Barat.
Location
Kota padang,
Sumatera barat
INDONESIA
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
ISSN : -     EISSN : 26556499     DOI : https://doi.org/10.24036/jkmw
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha bertujuan untuk menjadi sarana penyembarluasan ilmu dan pengetahuan di bidang manajemen dan wirausaha. Jurnal ini fokus menerima tulisan yang berkaitan dengan kajian manajemen dan wirausaha.
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 2 (2022): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha" : 6 Documents clear
Flexibility strategy and market orientation of culinary business performance of MSMEs In West Sumatra Whyosi Septrizola; Thamrin Thamrin; Wiwiek Indrayeni
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 4, No 2 (2022): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw02127810

Abstract

The purpose of this research is to analyze the effect of: (1) Flexibility Strategy on the performance of culinary SMEs in West Sumatra, (2) Market orientation on the performance of culinary SMEs in West Sumatra. MSMEs engaged in the culinary field in West Sumatra are the objects that are the focus of this research. This study has a population consisting of SMEs in the culinary business in Padang, Bukittinggi, and Payakumbuh. The sample in this study was 100 MSMEs culinary business actors, with cluster random sampling data collection techniques. This research has a causative type. in this study using the Structural Equation Model (SEM) analysis tool version 2.0.
Analisis kualitas layanan terhadap harga dan kebiasaan konsumen maskapai Citilink Indonesia Arief Maulana; Ilham Thaib
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 4, No 2 (2022): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw02127660

Abstract

Citilink sebagai salah satu maskapai penerbangan Indonesia mencatatkan kinerja operasional dan keuangan yang baik sejak tahun 2015. Sebagai perusahaan yang mengusung strategi low cost, Citilink memberikan layanan modern sederhana bagi konsumennya. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui pengaruh kualitas layanan (service quality) terhadap harga (price) dan kebiasaan konsumennya (habit) dengan menggunakan variabel penghubungnya yaitu kepuasan konsumen (satisfaction) dan keinginan untuk menggunakannya kembali di masa depan (reuse intention). Populasi penelitian ini adalah pengguna maskapai penerbangan Citilink asal Sumatera Barat. Adapun sampel diambil sebanyak 287 orang yang mana datanya diperoleh menggunakan metode accidental dan dengan kuesioner. Tes hipotesis penelitian mamakai Structural Equation Modeling melalui software SmartPLS. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kualitas pelayanan yang diberikan maskapai citilink berpengaruh signifikan terhadap harga yang bersedia dibayarkan oleh konsumen, keinginan kembali menggunakan maskapai citilink yang dilakukan oleh konsumen, dan kepuasan yang diterima oleh konsumen. Kepuasan konsumen atas kualitas pelayanan dan keinginan kembali menggunakan maskapai citilink tidak berpengaruh signifikan terhadap harga yang ditetapkan. Variabel habit dinyatakan tidak valid untuk diperhitungkan dalam model penelitian ini.
Peranan elemen store atmosphere terhadap keputusan pembelian pada masa pandemi Covid-19 Ash Shadiq Egim; Dwi Hasti Okta Murti
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 4, No 2 (2022): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw02127480

Abstract

The aim of this study is to investigate (1) The effect of Exterior on purchasing decisions at McDonald's Padang outlets. (2) the effect of General Interior on purchasing decisions at McDonald's Padang outlets. (3) the influence of Store Layout on purchasing decisions at McDonald's Padang outlets. (4) the effect of Interior Display on purchasing decisions at McDonald's Padang outlets. The analysis technique used in this research is quantitative with multiple linear regression analysis. The population in this study are consumers who have made purchases at McDonald's Ahmad Yani Padang branch with 97 respondents as research samples by conducting a survey of consumers at McDonald's Ahmad Yani Padang branch. The results of the study prove that the four elements of the store atmosphere consisting of the store interior, general interior, store layout, and interior display have a positive and significant effect on purchasing decisions at McDonald's Ahmad Yani Padang branch. The store exterior variable is the most significant variable.
Analisis intensi lanjutan pengguna aplikasi Tokopedia: Peran kepuasan sebagai pemediasi Perengki Susanto; Anisya Azkiaturahmi
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 4, No 2 (2022): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw02131550

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis “Pengaruh Perceived Usefulness dan Confirmation terhadap Continuance Intention Pengguna Aplikasi Tokopedia Dimediasi Oleh Satisfaction”. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh pengguna aplikasi Tokopedia dan sampel dalam penelitian ini adalah pengguna aplikasi Tokopedia se-Kota Padang minimal 1 kali menggunakan aplikasi Tokopedia untuk belanja online. Jumlah sampel pada penelitian ini sebanyak 200 responden. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner online (google form) dan pengelolaan data menggunakan software SmartPLS 3.0. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) Perceived Usefulness berpengaruh positif dan signifikan terhadap satisfaction pengguna aplikasi Tokopedia. (2) Confirmation berpengaruh positif dan signifikan terhadap satisfaction pengguna aplikasi Tokopedia. (3) Satisfaction berpengaruh positif dan signifikan terhadap continuance intention pengguna aplikasi Tokopedia. (4) Perceived Usefulness berpengaruh positif dan signifikan terhadap continuance intention melalui satisfaction sebagai variabel intervening. (5) Confirmation berpengaruh positif dan signifikan terhadap continuance intention melalui satisfaction sebagai variabel mediasi.
Komparasi kinerja perusahaan pariwisata, restoran dan hotel sebelum dan selama pandemi covid-19 Dwi Dewisri Kinasih
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 4, No 2 (2022): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw02120870

Abstract

This study aims to determine the performance of tourism companies, restaurants and hotels during and before the covid 19 pandemic. This study uses four proxies to measure company performance, namely ROA, ROE, Tobins Q and NPM. The data analysis technique used is to perform a different test before the pandemic and during the covid 19 pandemic. The sampling technique used is a purposive sampling technique based on certain criteria. The number of samples in this study were 15 companies with 120 observations. This study shows that there are differences in the performance of tourism, restaurant and hotel companies before the pandemic and during the pandemic as measured by ROA, ROE and NPM. However, there is no difference in company performance as measured by Tobins Q.
Gambaran etnis dalam pengelolaan keuangan (studi empiris pada pedagang sembako di Kabupaten Sumba Timur) Clara H. P. P. Medo Willi; Alliny Namilana Rambu Hutar
Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha Vol 4, No 2 (2022): Jurnal Kajian Manajemen dan Wirausaha
Publisher : Universitas Negeri Padang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24036/jkmw02118760

Abstract

The presence of ethnic Bima and Wewewa in East Sumba, especially in the Matawai Market, Kota Waingapu District has provided many benefits through the contribution made in the trade sector. These two ethnic groups are able to control the market and can read opportunities and are able to meet consumer needs and become suppliers of basic necessities. By using a research sample of 40 people (20 ethnic Bima and the rest of Wewewa ethnicity) from 409 populations and the technical analysis of the data used in this research is a descriptive analysis showing that the Bima ethnicity obtained capital by making loans to banks as much as 45 percent, the Wewewa ethnic group obtained capital by making loans to the bank as much as 70 percent. In Bima, 80 percent of the total use of capital was to open a business, in the Wewewa ethnic group, the use of capital after obtaining capital was to use the capital to open a business and partly for personal needs as much as 55 percent. The Bima ethnic group invested as much as 70 percent, and for the Wewewa ethnic group, the investment made from the results of their business was as much as 50 percent.

Page 1 of 1 | Total Record : 6