cover
Contact Name
Imam A.R
Contact Email
imam_ar@unj.ac.id
Phone
+6221-4712137
Journal Mail Official
teknik.elektro@unj.ac.id
Editorial Address
http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jevet/editorialboard
Location
Kota adm. jakarta timur,
Dki jakarta
INDONESIA
Jurnal of Electrical Vocational Education and Technology
ISSN : 25489178     EISSN : 27459373     DOI : -
Journal of Electrical Vocational Education and Technology merupakan media publikasi yang diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta sebagai sarana diseminasi dan publikasi artikel hasil penelitian dan artikel konseptual yang dilakukan oleh para peneliti, akademisi, praktisi dan industri di bidang pendidikan teknik elektro dan ketenagalistrikan. Yang meliputi : Ketenagalistrikan Energi Terbarukan Otomasi Industri Otomatisasi Instalasi Listrik Manajeman Industri Audit Energi dan Kelistrikan Media Pembelajaran Motode Pembelajaran Evaluasi pembelajaran
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology" : 9 Documents clear
PENGARUH VIDEO PEMBELAJARAN TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PEKERJAAN DASAR ELEKTROMEKANIK Febri Romadhoni; Soeprijanto; Purwanto Gendroyono
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.01

Abstract

This research aims to know the influence of media video learning against the basic job of learning results in Electromechanical SMK Negeri 7 Bekasi.This research uses quasi experimental methods with a 2 x 2 factorial design. The population of this research is to grade X Automation Engineering industry in SMK Negeri 7 Bekasi consisting of 2 class, in this research because the number of population is not greater than 100 people respondents, then authors takes 100% of the total population in the Industrial Automation engineering students of class X in SMK Negeri 7 Bekasi as many as 60 students or 2 class.Data analysis techniques used in this research is the analysis of Variants (ANOVA) two lanes. Based on the results of the research can be concluded: (1) there is the influence of the media and media learning powerpoint video against the results of student learning in the subjects basic electromechanical work. Judging from the results of the calculation of the Fh = Ftabel > 14.26 = 4.01 (2) there is a difference in student learning outcomes that are learning to use video media learning and media powerpoint between high and low skilled students viewed from the results of the calculation of the Fh = 137.56 > Ftabel = 4.01. (3) there is no influence of the interaction between learning methods learning video media and media powerpoint student learning results on subjects of basic electromechanical work. evidenced by the Fh = 1.16 < Ftabel = 2.76 ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk : mengetahui pengaruh media video pembelajaran terhadap hasil belajar Pekerjaan Dasar Elektromekanik di SMK Negeri 7 Bekasi. Penelitian ini menggunakan metode quasi eksperimental dengan rancangan factorial 2x2.Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X Teknik Otomasi Industri di SMK Negeri 7 Bekasi yang terdiri dari 2 kelas, pada penelitian ini karena jumlah populasinya tidak lebih besar dari 100 orang responden, maka penulis mengambil 100% jumlah populasi yang ada pada siswa jurusan Teknik Otomasi Industri kelas X di SMK Negeri 7 Bekasi sebanyak 60 siswa atau 2 kelas. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah Analisis Varian (ANAVA) dua jalur. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan: (1) Terdapat pengaruh media video pembelajaran dan media powerpoint terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pekerjaan dasar elektromekanik. dilihat dari hasil perhitungan Fh = 14,26 > Ftabel = 4,01 (2) Terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang diberi pembelajaran menggunakan media video pembelajaran dan media powerpoint antara siswa berkemampuan tinggi dan rendah dilihat dari hasil perhitungan Fh = 137,56 > Ftabel = 4,01. (3) Tidak terdapat pengaruh interaksi antara metode pembelajaran media video pembelajaran dan media powerpoint terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pekerjaan dasar elektromekanik. dibuktikan dengan Fh = 1,16 <Ftabel = 2,76.
PENGATURAN KECEPATAN MOTOR DC SERI BERBASIS ARDUINO UNO Diarsyah Amarullah; Mochammad Djaohar; Massus Subekti
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.02

Abstract

Abstract The purpose of this research is to design of the speed regulation of an arduino uno based seri DC motor using a DC-DC converter (Boost Converter). This research uses research and development method. The research subjects used are seri DC motor. Data analysis technique used is descriptive analysis with data collection technique that is laboratory observation using test instrument. The conclusion of this research is using a DC-DC converter or boost converter can move seri DC motor loads inertia to which has a maximum voltage of 24 V from the start supply to the boost converter which is 12 V so that the voltage increases twice. Other than that in terms of setting the DC motor speed is influenced by the amount of duty cycle controlled via by arduino uno microcontroller. ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk membuat rancang bangun pengaturan kecepatan motor DC seri berbasis arduino uno dengan menggunakan DC-DC converter (Boost Converter). Penelitian ini menggunakan metode riset dan pengembangan. Subyek penelitian yang digunakan yaitu motor DC seri. Teknik analisis data yang digunakan yaitu analisis deskriptif dengan teknik pengumpulan data yaitu observasi laboratorium menggunakan instrumen pengujian. Kesimpulan dari penelitian ini adalah dengan menggunakan DC-DC converter atau boost converter bisa menggerakan beban inersia pada motor DC seri yang memiliki tegangan maximal 24 V, dari supply awal ke boost converter yaitu 12 V sehingga tegangan meningkat dua kali. Selain itu dalam hal pengaturan kecepatan motor DC dipengaruhi besaran duty cycle yang dikontrol melalui mikrokontroler arduino uno.
RANCANG BANGUN PROTOTIPE ALARM PENGINGAT WAKTU KULIAH BERBASIS MIKROKONTROLLER ARDUINO MEGA DI RUANG UNIT KEGIATAN MAHASISWA Gesang Raharjo; Mochammad Djaohar; Aris Sunawar
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.03

Abstract

The purpose of this study is to create a public alarm to reduce the number of active student delays in class while in the BPRS ERA-FM UNJ secretariat by personally mentioning students who have lecture time, reminders when students forget when they are broadcasting, talking or making other assignments, because the BPRS ERA-FM UNJ is a student activity unit that has a busy day which is broadcast itself. As well as the security of the secretariat by using a card as a substitute for conventional keys to reduce the loss of secretariat items, and the use of a more tidy outlet. Mega Arduino as the main microcontroller controls the alarm system and secretariat security. This tool uses electricity from PLN. This research uses research and development methods which include needs analysis, design, manufacture and testing. The needs analysis was based on many students, especially the BPRS ERA-FM UNJ crew who were late coming to class while in the secretariat by making a questionnaire for the need for tools. Designing alarms to match real time with the RTC module, DFPlayer Mp3 and speakers to make sounds, and RFID as a security and student lecture hours that have been inputted. Separate testing to test the results of sound, time, security, and test the entire program of lecture reminder alarms. The results showed how the making of prototype alarm lecture reminder alarm time based on arduino mega microcontroller. And trials of each module, starting with DFPlayer Mp3, RTC, RFID, door lock solenoid, relay, and the entire lecture reminder alarm system. ABSTRAK Tujuan dari penelitian ini adalah membuat alarm publik untuk mengurangi angka keterlambatan mahasiswa aktif untuk masuk kelas perkuliahan saat berada di dalam sekretariat BPRS ERA-FM UNJ dengan menyebutkan nama mahasiswa secara personal yang memiliki waktu perkuliahan, pengingat disaat mahasiswa lupa saat sedang siaran, berbincang ataupun membuat tugas lainnya, karena BPRS ERA-FM UNJ adalah unit kegiatan mahasiswa yang setiap hari memiliki kesibukan yaitu siaran itu sendiri. Serta keamanan sekretariat dengan menggunakan kartu sebagai pengganti kunci manual untuk mengurangi kehilangan barang barang sekretariat. Arduino mega sebagai mikrokontroller utamanya mengendalikan sistem alarm dan keamanan sekretariat. Alat ini menggunakan sumber listrik dari PLN. Penelitian ini menggunakan metode ADDIE (analysis, design, development, implementation, evaluation) yang meliputi analisis kebutuhan, perancangan, pembuatan dan pengujian. Analisis kebutuhan didasarkan oleh banyak mahasiswa khususnya crew BPRS ERA-FM UNJ yang terlambat datang jam perkuliahan saat berada di dalam sekretariat dengan membuat kuisioner. Merancang alarm agar sesuai dengan waktu nyata dengan modul RTC, Mp3 DFPlayer dan speaker untuk mengeluarkan suara, dan RFID sebagai keamanan serta jam kuliah mahasiswa yang sudah di input. Pengujian secara terpisah untuk mengetes hasil suara, waktu, keamanan, dan menguji keseluruhan program alarm pengingat waktu kuliah. Hasil penelitian rancang bangun prototipe alarm pengingat waktu kuliah berbasis mikrokontroller arduino mega menunjukkan bahwa RTC membaca hari dan jam waktu kuliah, dengan perbedaan waktu asli dan program berbeda 5 detik dikarenakan uploading program. Kesimpulan dari penelitian ini adalah crew BPRS ERAFM-UNJ membutuhkan alat ini sebagai pengingat waktu.
HUBUNGAN ANTARA DISIPLIN DIRI SISWA DAN PENGETAHUAN TENTANG DUNIA KERJA DENGAN HASIL BELAJAR PRAKTIK KERJA INDUSTRI (PRAKERIN) SISWA KELAS XII PROGRAM KEAHLIAN TEKNIK INSTALASI TENAGA LISTRIK DI SMK NEGERI 5 JAKARTA Heri Kusrino; Faried Wadjdi; Purwanto Gendroyono
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.04

Abstract

Self-discipline is the ability to have self-control and being responsible in obeying the school obligation, including behavior, self-discipline, neatness and cleanliness. Working world knowledge is everything known about the environment which someone earns a living according to his or her ability that covers the mastered type of work, the required skills, and the way to get it. It is necessary to have good self-discipline and working world knowledge according to the circumstances to support the field industrial practice learning outcomes. The purpose of this study is to discover the level of strength: (1) relationship between self-discipline with field industrial practice learning outcomes (2) relationship between working world knowledge with field industrial practice learning outcomes (3) relationship between self-discipline and working world knowledge with field industrial practice learning outcomes. In this study using sample of 46 students, namely students of Class XII TITL 2 and Class XII TITL 3 of SMK 5 Jakarta. This study uses a quantitative method with analysis prerequisite test using normality test and linearity test, then the data is analyse by hypothesis testing, t-test and F-test with the significance level of 5%Based on the result hypothetical test calculation can be concluded: (1) There is a positive and significant relationship between self-discipline with field industrial practice learning outcomes seen from the value of rcount = 0,520 > rtable = 0,291 and tcount = 4,040 > ttable = 2,015. In line with several studies that have been explained in section 4.4 of the results and discussion, that these studies also illustrate the existence of a relationship between self-discipline and learning outcomes. (2) positive and significant between working world knowledge with field industrial practice learning outcomes seen from the value of rcount = 0,453 > rtable = 0,291 and tcount = 3.408 > ttable = 2,015. In line with several studies that have been explained in section 4.4 of the results and discussion, that these studies also illustrate the relationship between knowledge and learning outcomes. (3) There is a positive and significant relationship between self discipline and working world knowledge with field industrial practice learning outcomes seen from the value of rcount = 0,578 > rtable = 0,291 and the value of Fcount = 10,79 > ttable = 3,21. These results are supported by those proposed by Githa (2006: 17) that industrial work practice learning outcomes are successful or not students implementing practical work activities which are seen from the learning outcomes of the internship. Jihad and Haris explain more (2012: 14) the learning outcomes obtained include the achievement of forms of behavior change from the cognitive, affective, and psychomotor fields of the learning process carried out in a certain time. ABSTRAK Disiplin diri adalah kemampuan untuk melatih diri dan bertanggung jawab mengikuti tata tertib yang berlaku di sekolah meliputi kelakuan, kedisiplinan, kerapihan dan kebersihan. Pengetahuan tentang dunia kerja adalah segala sesuatu yang diketahui mengenai lingkungan dimana seseorang mencari nafkah sesuai dengan keahlian yang dimilikinya meliputi jenis pekerjaan yang sudah diketahui, keterampilan yang harus dimiliki sesuai dengan pekerjaannya, dan mengetahui cara memperoleh pekerjaan tersebut. Untuk mendukung hasil belajar praktik kerja industri yang baik diperlukan disiplin diri dan pengetahuan tentang dunia kerja yang baik pula. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat keeratan: (1) hubungan antara disiplin diri dengan hasil belajar praktik kerja industri (2) hubungan antara pengetahuan tentang dunia kerja dengan hasil belajar praktik kerja industri (3) hubungan antara disiplin diri dan pengetahuan tentang dunia kerja dengan hasil belajar praktik kerja industri. Pada penelitian ini menggunakan sampel yang berjumlah 46 orang siswa yaitu siswa Kelas XII TITL 2 dan Kelas XII TITL 3 SMKN 5 Jakarta. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan uji prasyarat analisis menggunakan uji normalitas dan uji linieritas kemudian data dianalisis menggunakan uji hipotesis, uji-t dan uji-F dengan taraf signifikansi 5%. Berdasarkan hasil perhitungan uji hipotesis dapat disimpulkan: (1) Terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara disiplin diri dengan hasil belajar praktik kerja industri dilihat dari nilai rhitung = 0,520 > rtabel = 0,291 dan nilai thitung = 4,040 > ttabel = 2,015. Sejalan dengan beberapa penelitian yang telah dijelaskan pada sub bab 4.4 tentang hasil dan pembahasan, bahwa penelitian-penelitian tersebut juga menggambarkan terdapatnya hubungan antara disiplin diri dengan hasil belajar. (2) Terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara pengetahuan tentang dunia kerja dengan hasil belajar praktik kerja industri dilihat dari dari nilai rhitung = 0,453 > rtabel = 0,291 dan nilai thitung = 3,370 > ttabel = 2,015. Sejalan dengan beberapa penelitian yang telah dijelaskan pada sub bab 4.4 tentang hasil dan pembahasan, bahwa penelitian-penelitian tersebut juga menggambarkan terdapatnya hubungan antara pengetahuan dengan hasil belajar. (3) Terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara disiplin diri dan pengetahuan tentang dunia kerja dengan hasil belajar praktik kerja industri dilihat dari nilai rhitung = 0,578 > rtabel = 0,291 dan nilai Fhitung = 10,79 > Ftabel = 3,21. Hasil ini didukung dengan yang dikemukakan oleh Githa (2006: 17) bahwa hasil belajar praktik kerja industri adalah berhasil atau tidak siswa pelaksanaan kegiatan prakerin yang dilihat dari nilai hasil belajar prakerin tersebut. Jihad dan Haris lebih menjelaskan (2012: 14) hasil belajar yang diperoleh itu meliputi pencapaian bentuk perubahan perilaku dari ranah kognitif, afektif, dan psikomotoris dari proses belajar yang dilakukan dalam waktu tertentu.
ANALISIS HUBUNG SINGKAT PADA GARDU INDUK 150/20 KV (STUDI KASUS DI GARDU INDUK GANDUL, CINERE) Cilvia Calnela; Suyitno; Imam Arif Raharjo
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.09

Abstract

This study aims to determine the difference in short circuit current with manual calculation and ETAP 12.60 Simulation in to know the suitability of capacity circuit breaker Substasion 150/20 kV at Gandul. The used method is qualitative descriptive method. The subject that will be studied is short circuit on the substation 150/20 kV Gandul Cinere. The research was conducted by using is manual calculation and software ETAP 12.60 simulation. The results obtained is differences of the short circuit current is not significant between the manual calculation and software ETAP 12.60 simulation in three conditions include 0.572% for the conditions of short circuit fault of one phase to ground, 0.884% for the conditions of short circuit fault of phase to phase and last 0.884% for the short circuit fault of three phase. Furthermore, the result of the calculation of the short circuit current will be used as an indicator of a determinant of the suitability of the capacity circuit breaker substation 150/20 kV at Gandul , obtained that a comparison of the rating circuit breaker installed (existing) is great against the result of the election of the rating circuit breaker base on manual calculation. So it can be concluded that the circuit breaker beinstalled on the substation 150/20 KV at Gandul, has a capacity that suits your needs and still fit for use. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan besar arus hubung singkat antara perhitungan manual dan simulasi ETAP Power Station 12.6 serta untuk mengetahui kesesuaian kapasitas pemutus tenaga GI Gandul 150/20 kV. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Subjek pada penelitian ini adalah arus hubung singkat pada Gardu Induk 150/20 kV Gandul Cinere. Penelitian dilakukan menggunakan perhitungan manual dan simulasi software ETAP Power Station 12.6. Hasil penelitian diperoleh bahwa perbedaan hasil arus hubung singkat yang tidak signifikan antara perhitungan manual dan simulasi software ETAP Power Station 12.6 dalam tiga kondisi meliputi 0.572% untuk kondisi gangguan hubung singkat salah satu fasa ketanah, 0.884% untuk kondisi gangguan arus hubung singkat fasa ke fasa dan terakhir 0.884% untuk gangguan arus hubung singkat tiga fasa. Selanjutnya, hasil perhitungan arus hubung singkat tersebut akan digunakan sebagai indikator penentu kesesuaian kapasitas pemutus PMT (Circuit Breaker) GI Gandul 150/20 kV, diperoleh bahwa perbandingan rating pemutus PMT yang terpasang (existing) lebih besar terhadap hasil pemilihan rating pemutus PMT berdasarkan perhitungan manual. Sehingga dapat disimpulkan bahwa pemutus tenaga yang terpasang pada di GI Gandul 150/20 kV memiliki kapasitas yang sesuai dengan kebutuhan dan masih layak digunakan.
HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN PRESTASI BELAJAR MAHASISWA PENDIDIKAN TEKNIK ELEKTRO FAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA Nur Aulia Rachmadini; Suyitno; Irzan Zakir
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.05

Abstract

As purposes of this research are to know the level of emotional intelligence, learning achievement, and the closeness of the relationship of emotional intelligence and learning achievement of students.This research is an ex-post facto study and use a quantitative approach. The population of this research is students of Electrical Engineering Education, Faculty of Engineering, State Univerisity of Jakarta, years generation of 2015, 2016, and 2017, with a sample of 141. The analysis data techniques use descriptive statistical techniques and product moment correlation.The result of this research, showed that level of emotional intelligence and learning achievement of students had a good result with the result of tcount variabel X = -0,00634 and the result of tcount variabel Y = 0.940 with ttable = ±1,65581. Then, the result of the analysis with product moment correlation obtained a value rcount = 0,331, then that result are compared with rtable = 0,165 with a significance level of 5% and N = 141. Because rcount>rtable then shows a positive and significant relationship between emotional intelligence and learning achievement of students. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kecerdasan emosional dan prestasi belajar, dan keeratan hubungan antara kecerdasan emosional dengan prestasi belajar mahasiswa. Penelitian ini merupakan penelitian ex-post facto dan menggunakan pendekatan kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik Univeristas Negeri Jakarta angkatan tahun 2015, 2016, dan 2017 dengan sampel sebanyak 141. Teknik analisis data menggunakan teknik statistik deskriptif dan korelasi product moment. Hasil penelitian ini, menunjukkan bahwa tingkat kecerdasan emosional dan prestasi belajar mahasiswa memiliki hasil yang baik dengan hasil thitung variabel X = -0,00634 dan hasil thitung variabel Y = 0,940 dengan ttabel = ±1,65581. Selanjutnya, hasil analisis dengan korelasi product moment diperoleh nilai rhitung = 0,331 kemudian hasil tersebut dibandingkan dengan rtabel = 0,165 dengan taraf signifikansi 5% dan N=141. Karena rhitung>rtabel maka menunjukan hubungan yang positif dan signifikan antara kecerdasan emosional dengan prestasi belajar mahasiswa.
AUDIT SISTEM PEMBANGKIT TENAGA SURYA DI PULAU SABIRA - JAKARTA Bayu Prabowo; Muhammad Rif’an; Massus Subekti
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.06

Abstract

The purpose of this study was to study the non-optimal causal factors and the work system of PLTS 15 kWp as a power plant on Sabira Island. This study used qualitative research methods. The subjects of this study were search results that were not optimal in PLTS 15 kWp on Sabira Island. The data analysis technique used is descriptive analysis with data collection techniques, namely field observations. The results of the study indicated that the 15 kWp PLTS on Sabira Island was deactivated (not charged). This is because the optimal performance of PLTS 15 kWp which is caused by damage to some components inside. The conclusion of this study is the factors that cause no optimal photovoltaic output system on PLTS 15 kWp are differences in the character of 4 solar modules on 2 strings, shading, snail track, hot spot and dust buildup on solar modules, incompatible interconnections and damage to inverter modules due to lack of maintenance and regular monitoring of the components of the PLTS. This shows that the importance of periodic maintenance and monitoring of all components of PLTS. ABSTRAK Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui faktor penyebab tidak optimalnya dan sistem kerja dari PLTS 15 kWp sebagai pembangkit listrik di Pulau Sabira. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Subjek dari penelitian ini adalah pencarian penyebab tidak optimalnya kinerja PLTS 15 kWp di Pulau Sabira. Teknik analisis data yang digunakan yaitu analisis deskriptif dengan teknik pengumpulan data yaitu observasi lapangan. Hasil penelitian menujukan bahwa PLTS 15 kWp di Pulau Sabira dalam keadaan dinonaktifkan (tidak dikebebankan). Hal ini karena tidak optimalnya kinerja PLTS 15 kWp yang disebabkan oleh kerusakan pada beberapa komponen di dalamnya. Kesimpulan dari penelitian ini adalah faktor – faktor yang menyebabkan tidak optimalnya photovoltaic output system pada PLTS 15 kWp adalah perbedaan karakter 4 modul surya pada 2 string, shading, snail track, hot spot serta penumpukan debu pada modul surya, interkoneksi yang tidak kompatibel dan kerusakan pada modul inverter akibat dari kurangnya perawatan serta monitoring secara teratur terhadap komponen-komponen PLTS tersebut. Hal ini menunjukan bahwa pentingnya perawatan dan monitoring secara berkala terhadap seluruh komponen PLTS.
HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI MENJADI GURU DENGAN NILAI KETERAMPILAN MENGAJAR MAHASISWA PKM Lisdewi Martini; Soeprijanto; Faried Wadjdi
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.07

Abstract

This research aims to determine of the relationship between motivation being a teacher and the value of PKM students teaching skills. In this research using quantitative approach with descriptive-correlative method. The population and sample in this research is the students in Electrical Engineering Department, Faculty of Engineering, State University of Jakarta. The technique of data collection is hypothesis test, t-test with previously performed prerequisite analysis test: normality test and linearity test.The calculation results shows that hypothesis test with significance level of 5% obtained rcount = 0,4685 and rtable = 0,230 rcalculated > rtable then the value that of tcalculated = 4,04652 and ttabel = 1,998 which tcalculated > ttabel then its shows that there is positive and significant relationship between motivation being a teacher and the value of PKM students teaching skills. This research contributes to the world of education about the relationship between motivation being a teacher and the value of PKM students teaching skills and being a reference material for the next research, so the learning that gives is able to encourage or increase motivation being a teacher for students. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara motivasi menjadi guru dengan nilai keterampilan mengajar mahasiswa PKM. Pada penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode deskriptif korelatif. Populasi dan sampel dalam penelitian adalah mahasiswa Program Studi Teknik Elektro Fakultas Teknik Univeristas Negeri Jakarta. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji hipotesis dan uji-t yang sebelumnya dilakukan uji prasyarat analisis menggunakan uji normalitas dan uji linieritas. Hasil penelitian menunjukan bahwa uji hipotesis dengan taraf signifikansi 5% diperoleh nilai rhitung = 0,4685 dan nilai rtabel = 0,230, kemudian nilai thitung sebesar = 4,04652 dan nilai ttabel sebesar = 1,998 dimana thitung > ttabel maka menunjukan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara motivasi menjadi guru dengan nilai keterampilan mengajar mahasiswa PKM. Penelitiam ini memberikan kontribusi pada dunia pendidikan mengenai hubungan antara motivasi menjadi guru dengan nilai keterampilan mengajar mahasiswa PKM dan menjadi bahan referensi untuk penelitian selanjutnya, sehingga pembelajaran yang diberikan mampu mendorong atau meningkatkan motivasi menjadi guru pada mahasiswa.
HUBUNGAN ANTARA PENGATURAN DIRI DALAM BELAJAR (SELF REGULATED LEARNING) DAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN HASIL BELAJAR INSTALASI TENAGA LISTRIK KELASI XII SMK PATRIOR 1 BEKASI Sandy Maulana; Daryanto; Nur Hanifah Yuninda
Journal of Electrical Vocational Education and Technology Vol 4 No 2 (2019): Journal Of Electrical Vocational Education and Technology
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21009/JEVET.0042.08

Abstract

The Relationship between Self-Arrangement in Learning, and Learning Motivation with Student Learning Outcomes Class XII TITL SMK Patriot 1 Bekasi. Essay. Electrical Engineering Education Study Program, Faculty of Engineering, Jakarta State University. 2019. Advisor: Dr. Daryanto, MT, Nur Hanifah Yunida, ST., MT. Self Regulated Learning is known as metacognition that works on learning processes that are equipped with learning planning, learning, and evaluating learning outcomes. Motivation Learning is a mental force to carry out activities in order to meet expectations and encouraging in this case is the purpose of learning. Learning Outcomes are changes that students have after receiving a learning experience that can be taken and learned in the form of knowledge, skills, attitudes, information, strategies and cognitive. The purpose of this study was to study the Relationship between Self-Arrangement in Learning and Learning Learning Motivation with Student Learning Outcomes Class XII TITL SMK Patriot 1 Bekasi. This research is a quantitative study with a correlative descriptive research design. The population in this study was the students of the TITL Vocational School Patriot 1 Bekasi class of 2018/2019. The sample of this research was 30 students of TITL SMK Patriot 1 Bekasi in 2018/2019. Self Regulated Learning (X1) and learning motivation (X2) research data were taken by filling in the research instrument containing a questionnaire and the Learning Outcomes (Y) research data was taken from the grades of class XII UAS students on electric power installation subjects. The data is stated validity and reliability, then the data are analyzed through normality test, linearity test, regression analysis, coefficient analysis, and significance test with t-test and f-test with a significance level of 5%. The conclusions between X1 and Y obtained coefficient ryx1 analysis = 0.599, significance coefficient obtained tcount (3.95)> ttable (2.05) with a contribution of 35.8%, while between X2 and Y obtained coefficient ryx2 analysis = 0.519, test significance coefficient obtained tcount (3.20)> ttable (2.05) with a contribution of 26.9%. and for the relationship X1 X2 and Y, the value of ryx1x2 = 0.618 is obtained, then the value of fcount = 8.34> ftabel = 3.35, which means fcount> ftabel, so it can be broadcast related to a positive and significant relationship. Class XII TITL SMK Patriot 1 Bekasi.

Page 1 of 1 | Total Record : 9