cover
Contact Name
Andreas Andoyo
Contact Email
lp3k.lampung@gmail.com
Phone
+6281369456777
Journal Mail Official
lp3k.lampung@gmail.com
Editorial Address
Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat focuses on publishing articles on the results of community service activities in any form, whether in the form of products or in the form of modules and methods. This journal holds publications from all midwives in science, both in the fields of education, arts and humanities, engineering, computers, and social sciences
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
Jurnal PkM: Pemberdayaan Masyarakat
Published by LP3K Lampung
ISSN : 27468089     EISSN : 27215741     DOI : -
This journal holds publications from all midwives in science, both in the fields of education, arts and humanities, engineering, computers, and social sciences
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 3 No 2 (2022): Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat" : 5 Documents clear
PERAKITAN CHASSIS DAN POWERTRAIN KENDARAAN URBAN CONCEPT HEMAT ENERGI UNTUK KONTES MOBIL HEMAT ENERGI DI SMK N 1 SAMBI Ellyawan Setyo Arbintarso; Aji Pranoto; Bambang Wahyu Sidharta; Imam Taqorub
Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat Vol 3 No 2 (2022): Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat
Publisher : LP3K Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56327/jurnalpkm.v3i2.47

Abstract

The Energy Efficient Car Contest - Kontes Mobil Hemat Energi (KMHE) is an annual national level fuel efficient car competition organized by the National Achievement Center - Pusat Prestasi Nasional (Pusprenas) of the Indonesian Ministry of Education, Culture, Research and Technology in collaboration with one of the universities in Indonesia as the host. One of the categories of competition in KMHE is the Urban Concept type, which is a four-wheeled vehicle that looks like a car in general and is suitable for driving on the road with an internal combustion motor driven with alcohol as an alternative fuel. Vehicle weight is a major obstacle in efforts to save fuel. Vehicles must be designed in such a way that they are light in weight but without compromising their ability to drive. The weight of the Urban Concept vehicle is contributed by the engine, powertrain, body, chassis and driver's weight. The engine used must use an engine on the market (using premium/pertalite/pertamax fuel), so that weight reduction can only be done in other components. On this occasion, the students of SMK Negeri 1 Sambi, Boyolali, Central Java were given the concept of how to design a chassis and powertrain that meets the needs of a vehicle but is light in weight.
PEMANFAATAN APLIKASI DESAIN CANVA UNTUK VISUALISASI KONSEP DATA DALAM MENAMPILKAN HASIL TRI DHARMA PERGURUAN TINGGI Erma Susanti; Erna Kumalasari Nurnawati
Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat Vol 3 No 2 (2022): Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat
Publisher : LP3K Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56327/jurnalpkm.v3i2.48

Abstract

Kegiatan Tri Dharma Perguruan Tinggi yang dilakukan oleh dosen seperti pendidikan, penelitian dan pengabdian kepada masyarakat dalam pelaporannya perlu ditampilkan secara menarik agar dapat diakses oleh masyarakat. Untuk dapat menampilkan hasil kegiatan tersebut, maka luaran perlu disajikan dalam berbagai bentuk tampilan multimedia, sehingga perlu didesain secara khusus agar dapat memberikan informasi kepada masyarakat. Saat ini proses mulai dari perencanaan, desain dan mempresentasikan konsep data menjadi suatu tampilan visual baik itu poster, infografis, presentasi, postingan sosial media, video, dan bentuk konten lainnya dapat dilakukan tersendiri oleh siapa saja dengan menggunakan bantuan aplikasi desain Canva. Berbagai fitur yang dimiliki Canva dapat memberikan kemudahan bagi dosen dalam pembuatan berbagai konten untuk keperluan penyampaian informasi hasil kegiatan Tri Dharma Perguruan Tinggi. Menyadari pentingnya pengetahuan tentang pembuatan desain maka bersama dengan UPT TIK Unnes (Universitas Negeri Semarang) mengadakan serangkaian kegiatan pembekalan pelatihan desain dengan tujuan untuk memberikan kemampuan desain bagi pengajar atau dosen terkait bagaimana memvisualisasikan konsep data hasil Tri Dharma dengan menggunakan Canva. Kegiatan penyampaian materi telah dilaksanakan secara daring menggunakan platform zoom pada tanggal 11 Oktober 2021 pukul 09.00-12.00 WIB. Rangkaian kegiatan online lainnya yaitu setiap peserta mengikuti materi online pada MOOC (Massive Open Online Course) Unnes dan pengerjaan asesmen. Hasil akhir kegiatan peserta akan mendapatkan sertifikat penguasaan desain canva yang setara dengan 32 jam sesuai dengan materi yang diberikan.
PEMANFAATAN DONGENG DI MEDIA YOUTUBE UNTUK MENUMBUHKAN NILAI-NILAI MORAL PADA ANAK Siti Saudah; Syafriyudin Syafriyudin; Suprih Ambawani; Bernadetta Eko Putranti
Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat Vol 3 No 2 (2022): Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat
Publisher : LP3K Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56327/jurnalpkm.v3i2.49

Abstract

Pendidikan tidak hanya berfungsi sebagai lembaga yang memberdayakan anak dalam pengertian kecerdasan dan keterampilan melainkan program pendidikan juga menyadarkan tentang pentingnya menjaga moralitas dan peningkatan kemampuan pertimbangan rasional dalam pengambilan keputusan. Apabila segala fenomena tentang pentingnya pendidikan tidak terealisasi dengan baik, maka keberhasilan pemperhati pendidikan karakter akan mengalami kegagalan. Dampak yang dinilai sangat mempengaruhi pendidikan anak adalah Lingkungan, keluarga, sekolah maupun masyarakat. Anak dapat dikatakan sebagai investasi masa depan yang perlu dipersiapkan perkembangannya sejak dini. Sel-sel otak anak akan berkembang dengan baik dan optimal jika ada rangsangan yang tepat dan mendukung perkembangannya, Penanaman nilai-nilai moral perlu adanya stimulan yang harus diberikan oleh orang tua kepada anak sejak dini. Hal ini merupakan hal yang harus dilakukan oleh orang tua. Penanaman nilai moral ini dapat dilakukan melalui pendidikan formal non formal dana tau informal dan dapat ditumbuhkan melalui berbagai kegiatan dan pembiasaan. Salah satu kegiatan adalah melalui dongeng di media youtube. yang mempunyai syarat nilai-nilai moral. Adapun alasan penggunaan dongeng di media youtube untuk menanamkan nilai-nilai moral pada anak adalah: (1) cerita atau dongeng yang akan disampaikan dengan menggunakan media youtube dapat dikembangkan dengan mandiri oleh orang tua lebih-lebih di era digital seperti sekarang ini. (2) Youtube merupakan media yang mudah dan menarik (3) dapat dilakukan oleh semua orang tua sesuai dengan cerita dan tokoh yang diinginkan. (4) meningkatkan ketertarikan anak untuk belajar sesuai dengan zamannya terutama belajar nilai-nilai moral. Kegiatan pendampingan ini telah dilaksanakan di Rumah Mengaji Teras Al- Muyamman Malangan UH 7/476, Giwangan Yogyakarta pada tanggal 27 Juli 2018 pukul 09.00-12.00 WIB. Rangkaian kegiatannya yaitu peserta mengikuti materi dengan menyimak dongeng di youtube dengan tema tentang moral dan dilanjutkan asesmen.
GERAKAN PRODUKTIF DAN POLA HIDUP SEHAT DI TENGAH PANDEMI COVID-19 DESA PANUTAN Leni Anggraeni; Muhamad Muslihudin; Rudi Aprianto
Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat Vol 3 No 2 (2022): Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat
Publisher : LP3K Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56327/jurnalpkm.v3i2.50

Abstract

Coronavirus or Covid-19 is a contagious infectious disease caused by the novel coronavirus or a new type of coronavirus. Covid-19 stands for Corona (CO), Virus (VI), Disease (D, disease) which was discovered in 2019. This is greatly influenced by the clean and healthy lifestyle of the community. For people who are still indifferent to the coronavirus, therefore the movement for a healthy lifestyle in the midst of the covid-19 pandemic needs to be carried out a lifestyle that pays attention to all aspects of health conditions, starting from food and drinks, nutrition consumed, and our daily behavior, both it's in an exercise routine that will certainly maintain health conditions and will also avoid all things that can cause disease for our bodies, especially health is what we all desire. Thus, socialization of productive movements and healthy lifestyles such as implementing 5M as a solution is carried out. With this socialization, the public is aware of the importance of health during the pandemic so as not to transmit the danger of the coronavirus
PENGEMBANGAN APLIKASI UMKM GO ONLINE PADA PEKON BANDUNGBARU BARAT Muhammad Junaidi; Trisnawati Trisnawati; Kasmi Kasmi; Wulandari Wulandari; Rulin Suastika; Sri Ipnuwati
Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat Vol 3 No 2 (2022): Jurnal PkM Pemberdayaan Masyarakat
Publisher : LP3K Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.56327/jurnalpkm.v3i2.51

Abstract

The development of information in society is still a lot that is less effective, efficient, and actual. Even in Indonesia, information hoaxed or cannot be trusted is often developed. This is common in various sectors of society, even MSMEs (Micro, Small and Medium Enterprises) regarding the invalidity of places, business actors, types of businesses, and information related to this which is still unclear. For this reason, the goal is to hold a special information forum in the form of a non-prepaid application in the hope that it can contain information according to the truth. And also this MSME application can help local communities and also people outside West Bandung Baru to find out the types of micro-businesses that exist in West Bandung and West Bandung Villages. The team also hopes that this application can support all types of micro-businesses to be more competent and advanced in the future. This study uses pretest and posttest to determine the effectiveness of the training activities and application development that have been carried out. Based on the results of the pretest and posttest that have been carried out, it can be concluded that there is an increase in the understanding of MSME actors regarding online marketing.

Page 1 of 1 | Total Record : 5