cover
Contact Name
Zaedun Na'im
Contact Email
leadershipjurnal@gmail.com
Phone
+6282330512288
Journal Mail Official
zaedunnaim82@gmail.com
Editorial Address
https://e-journal.staima-alhikam.ac.id/index.php/mpi/pages/view/Editorial%20Team
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam
ISSN : 27217108     EISSN : 27150399     DOI : https:/doi.org/10.32478/leadership
Core Subject : Education,
Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam adalah jurnal ilmiah yang terbit berkala dan diterbitkan oleh STAI Ma`had Aly Al-Hikam Malang. Jurnal ini dikhususkan untuk mengkaji seputar ilmu Manajemen Pendidikan Islam. Pengelola sangat mengapresiasi atas kontribusi dalam bentuk artikel dari kalangan akademisi dalam disiplin ilmu manajemen pendidikan Islam untuk dipublikasikan dan disebarluaskan melalui mekanisme seleksi naskah, telaah dan penyuntingan. Seluruh artikel yang dipublikasikan merupakan pandangan dan gagasan yang bersifat individu dari para penulis tidak mewakili jurnal ini ataupun lembaga afiliasi penulis. LEADERSHIP: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam terbit dua kali dalam setahun pada bulan Juni dan Desember Fokus telaah di Jurnal Leadership sebagai berikut: 1. ilmu manajemen pendidikan Islam 2. Issue manajemen pendidikan di sekolah, madrasah atau pesantren 3. Peningkatan mutu pendidikan di sekolah, madrasah atau pesantren
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 2 (2023): JUNI" : 8 Documents clear
PERAN PERILAKU, IKLIM DAN BUDAYA ORGANISASI DALAM MENCAPAI TUJUAN LEMBAGA PENDIDIKAN Siska Kurnia Putri; Anis Zohriah; Supardi Supardi
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 2 (2023): JUNI
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i2.1528

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran tentang peran perilaku, iklim dan budaya organisasi dalam mencapai tujuan lembaga pendidikan. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah kajian pustaka yang berisi teori-teori relevan mengenai masalah-masalah yang ada dalam penelitian. Kajian ini menemukan beberapa fakta, antara lain sebagai berikut: Setiap lembaga pendidikan memiliki iklim dan budaya tersendiri yang menjadi ciri khas dari sebuah lembaga atau organisasi. Iklim dan budaya ini dapat membedakan antara masing-masing organisasi dengan organisasi terkait. Organisasi iklim adalah struktur dasar, kondisi kerja, dan karakteristik karyawan dari organisasi mana pun. Sedangkan Budaya organisasi adalah kumpulan kepercayaan dan rasa hormat yang dimiliki bersama oleh semua anggota organisasi.Iklim dan budaya organisasi sangat penting dalam sebuah lembaga atau instansi, agar dapat membentuk sikap, nilai dan pola perilaku seseorang, sehingga para anggota dapat bekerja sama dengan baik untuk dapat mencapai tujuan organisasi. Dalam kajian ini, disebutkan bahwa perilaku, iklim dan organisasi sebagai penentu kemajuan dari suatu lembaga atau organisasi. Namun, jika ketiga komponen ini lemah, maka akan terjadi penurunan kinerja dan sukar bagi perusahaan atau lembaga mencapai tujuannya.Kata Kunci: Budaya Organisasi; Iklim Organisasi; Lembaga Pendidikan; Perilaku Individu.
MANAJEMEN PENDIDIKAN KELUARGA DALAM MENGEMBANGKAN KEMANDIRIAN ANAK Khisna Azizah; Ainur Rofiqoh; Ifatu Romdhoni
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 2 (2023): JUNI
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i2.1725

Abstract

This study aims to determine family education management, develop children's independence and the role of education management in the family in order to develop children's independence. The research method used is library research, namely by combining data from several literary sources that discuss the subject matter, including books, journals, proceedings of national seminars, and scientific articles related to the management of family education in developing children's independence through the perspective of a sociological approach. The results of this study indicate that family education management consists of planning, organizing, implementing and monitoring or evaluating within the family, then developing children's independence through the stages of individual development in the form of physical development, psychomotor behavior development, language development, cognitive development, social behavior development, morality development, religious development, conative development, and emotional development. By understanding these stages of development, education and learning in terms of character and independence will be well formed. Through the implementation of a series of educational management functions, synchronized with an understanding of the stages of child development physically and psychologically. It can be understood that the role of parents in developing children's independence is very important, parents as early madrassas in educating, guiding, shaping and directing how children act, behave and do work according to the stages of psychological development.Keywords; Management, Education, Family, Independence  AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui manajemen pendidikan keluarga, mengembangkan kemandirian anak dan peran manajemen  pendidikan dalam keluarga guna mengembangkan kemandirian anak. Metode  penelitian  yang  digunakan  adalah  studi  pustaka  (library  research),  yakni dengan  cara  memadukan  data  dari  beberapa  sumber  literatur yang membahas tentang pokok permasalahan, meliputi  buku-buku,  jurnal,  prosiding  seminar  nasional,  dan  artikel-artikel  ilmiah  yang berhubungan dengan manajeman pendidikan keluarga  dalam mengembangkan kemandirian anak melalui perspektif pendekatan sosiologis. Hasil penelitian ini menunjukkan manajemen pendidikan keluarga terdiri dari perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan dan pengawasan atau evaluasi dalam keluarga, selanjutnya mengembangkan kemandirian anak melalui tahapan perkembangan individu berupa perkembangan fisik, perkembangan perilaku psikomotorik, perkembangan bahasa, perkembangan kognitif, perkembangan  perilaku sosial, perkembangan moralitas, perkembangan bidang keagamaan, perkembangan konatif, dan perkembangan emosional. Dengan memahami tahapan perkembangan tersebut, pendidikan dan pembelajaran secara karakter dan kemandirian akan terbentuk dengan baik. Melalui penerapan rangkaian fungsi  manajemen pendidikan, disinkronkan dengan pemahaman tahap perkembangan anak secara fisik dan psikologi. Dapat dipahami bahwa peran orang tua dalam mengembangkan kemandirian anak sangat penting, orang tua sebagai madrasah awal dalam mendidik, membimbing, membentuk dan mengarahkan bagaimana anak bertindak, bersikap dan melakukan pekerjaan sesuai dengan tahapan perkembangan secara psikologis.Kata kunci; Manajemen, Pendidikan, Keluarga, Kemandirian
PERENCANAAN STRATEGIS LEMBAGA PENDIDIKAN (Studi Kasus Pembelajaran Mandiri Integratif di Pondok Pesantren Mahasiswa Al-Hikam Malang) Mochamad Nurcholiq
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 2 (2023): JUNI
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i2.1798

Abstract

This study aims to describe a form of strategic planning that is implemented in Islamic Education Institutions with the application of Integrated Self Access Learning (AISAL). AISAL is a learning offer by utilizing information technology. A qualitative approach used in this study, while the type of research is a case study. The implementation of this research begins with understanding and analyzing phenomena which are finally paired with theory. Strategic planning is currently very much needed in order to strengthen the existence of educational institutions. Planning is done through formulation, implementation, and evaluation. Activities that intersect with strategic planning include; competitive advantage, strategists, vision and mission statements, external opportunities and threats, internal strengths and weaknesses, long-term goals, strategy, annual objectives, and policies. The management of educational institutions must begin with a comprehensive strategic plan. The impact of this strategic planning is that there will be educational institutions that have a relatively permanent advantage (quality). This is due to the analysis of all aspects of the organization that may become obstacles in the future
MENCIPTAKAN PEMBIAYAAN PENDIDIKAN SEKOLAH/MADRASAH SECARA MANDIRI DALAM BINGKAI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH/MADRASAH. Zaedun Na'im
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 2 (2023): JUNI
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i2.1754

Abstract

This paper is to explore the importance of managing education financing in order to improve the quality or quality of education in educational institutions, but in managing education financing it has not yet implemented and optimized a school- or madrasah-based management model so that it has not shown independence in the development of education in schools/ madrasas through the utilization of Education financing. Therefore, in this case, this paper needs to be raised with the aim of analyzing in depth how to implement educational financing management within the framework of school or madrasah-based management in realizing the independence of educational institutions. The method used in this paper uses the Research library approach. The results of the study concluded that financial or financial management by implementing school-based management will create school/madrasah independence in regulating the direction of educational development through the use of school finance or funding. And the efforts that can be made by schools/madrasas to obtain funding do not only depend on the central or regional government, but can optimize the school's internal circle or the surrounding community.
STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM BERBASIS KARAKTER DI SDIT AL-FATIH PEUSANGAN Salma Salma; Susi Yusrianti; Rahmy Zulmaulida
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 2 (2023): JUNI
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i2.1588

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk menjelaskan strategi kepala sekolah dalam implementasi kurikulum berbasis karakter di SDIT-Al-Fatih Peusangan, untuk menjelaskan implementasi kurikulum berbasis karakter. Penelitian ini dilaksanakan di SDIT Al-Fatih Peusangan, kecamatan Peusangan Kabupaten Bireuen dengan menggunakan jenis penelitian kualitatif. Sumber data dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, guru dan siswa. Data dikumpulkan melalui wawancara mendalam, observasi dan studi dokumentasi. Data dianalisis melalui tekhnik Miles dan Hubermen dan digunakan triangulasi yaitu reduksi data, Display data dan penarikan kesimpulan untuk melihat hasil penelitian. Hasil penelitian dapat dijelaskan sebagai berikut: 1. Strategi kepala sekolah  dalam implementasi kurikulum berbasis karakter dilakukan dengan: a. perencanaan termaktub dalam visi, misi dan tujuan.b. Membuat kebijakan  dengan  stretegi yang dilakukan dimulai dari semua aktifitas baik didalam kelas maupun diluar kelas. c. Sifat kepemimpinan kepala sekolah SDIT Al-fatih Peusangan adalah visioner, transformasional, inovasi,  empati, bekerja keras, sabar kharismatik. d. gaya kepemimpinan  demokratis kolaboratif, transformasional, otoriter. 2 Implementasi kurikulum berbasis karakter dengan cara: a. Melaksanakan 3 dimensi kurikulum dilakukan kepala yaitu, membuat rapat, evaluasi dan monitoring dan 3 dimensi yang dilakukan guru melalui perencanaa, kebiasaan dan keteladanan. b ciri-ciri karakter adalah religius, rasa ingin tahu, berani, jujur, percaya diri, mandiri, kreatif,  berjiwa sosial. c. pada prinsipnya kurikulum berbasis karakter sebagai  model yang baik bagi siswa dalam mengajarkan nilai-nilai karakter yang positif dan memberikan umpan balik. d.Tahapan implemetasi kurikulum berbasis karakter yaitu: Identifikasi nilai-nilai karakter, integrasi nilai-nilai karakter ke dalam kurikulum, pembentukan sikap dan perilaku positif,  pengembangan metode pembelajaran, Evaluasi dan pengukuran, Refleksi dan perbaikan.Kata kunci: strategi kepala sekolah, Kurikulum berbasis karakter.
THE INFLUENCE OF PRINCIPAL LEADERSHIP AND WORK MOTIVATION ON TEACHER PROFESSIONALISM AT MADRASAH ALIYAH ULUL ALBAB LUBUKLINGGAU Devi Sartika; Jumira Warlizasusi; Saidil Mustar; Elce Purwandari
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 2 (2023): JUNI
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i2.1300

Abstract

Principal leadership is a leader's behavior pattern when directing and controlling his subordinates to follow his will in achieving goals. The next important element in the world of education is the teacher. Teachers are an important part of the education system, especially in schools. The purpose of this study was to determine the influence of the principal's leadership and work motivation on teacher professionalism at Madrasah Aliyah Ulul Albab Lubuklinggau. The method used in this research is quantitative. The research subjects were teachers at Madrasah Aliyah Ulul Albab Lubuklinggau. The sample in the study consisted of 40 teachers. Data collection techniques using a questionnaire. Descriptive analysis and inferential analysis were used for data analysis. The results of the study show that: (1) Principal leadership has a positive effect on teacher professionalism at 68.2%. (2) There is a positive and significant influence between the principal's work motivation on teacher professionalism of 69.8%. (3) There is a mutual influence between the principal's leadership and work motivation on teacher professionalism of 86.9%. The r value is smaller than the level used, namely 0.000 or 0.000 <0.05 so that Ho is rejected and Ha is accepted.
SOCIAL CAPITAL AS PLANNING HUMAN RESOURCES IN EFFORTS TO IMPROVE THE QUALITY OF ISLAMIC EDUCATION INSTITUTIONS Ahmad Bachtiar Firdaus; Binti Maunah
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 2 (2023): JUNI
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i2.1638

Abstract

This study aims to analyze social capital as an ingredient in human resource management planning to improve the quality of Islamic education. With superior human resource planning, it is hoped that social capital will be created as a form of actualization of improving the quality of Islamic educational institutions. This study uses a qualitative method. Data collection techniques with a literature review approach. The results of this study found that social capital as a human resource planning material includes values instilled in Islamic educational institutions that must be applied as role models that guide the behavior of educators and education staff, adhered norms can foster integrity, trust (trust) mutual trust and trust, participation in a network of Islamic educational institutions, and proactive action to be able to help contribute to the advancement of Islamic educational institutions.
PENGARUH KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DAN KINERJA GURU TERHADAP EFEKTIVITAS SEKOLAH PADA SMA NEGERI 2 REJANG LEBONG BENGKULU Aris Dianto
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 2 (2023): JUNI
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i2.1364

Abstract

This study aims to measure the influence of principal leadership and teacher performance on school effectiveness. This study obtained data from 60 educators who served as respondents at SMA Negeri 2 Rejang Lebong. Data obtained by questionnaire and processed using SPSS software. From the research it was found that leadership (X1) and teacher performance (X2) significantly influence school effectiveness (Y) with F count = 13.807. The school principal's leadership and teacher performance variables contribute to increasing the value of school effectiveness (Y), this can be seen from the value of the determinant index (R2), which is 0.303 or 30.3%.

Page 1 of 1 | Total Record : 8