cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Jurnal Manajemen Teknologi
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Science,
Jurnal Manajemen Teknologi merupakan salah satu publikasi ilmiah yg diterbitkan oleh SBM ITB, dalam kerangka untuk mendorong pengembangan praktik dan teori manajemen di Indonesia melalui penyebarluasan temuan-temuan hasil riset di bidang sains dan kasus manajemen. Jurnal ini dikenal secara luas dikalangan praktisi dan akademisi di Indonesia sebagai 'The Indonesian Journal for the Science of Management' yang mencakup bidang-bidang antara lain: Knowledge and People Management, Operations and Performance Management, Business Risk, Finance and Accounting, Entrepreneurship, Strategic Business and Marketing and Decision Making and Strategic Negotiation. Jurnal Manajemen Teknologi ( ManTek ) sudah terakreditasi "B" berdasarkan Keputusan Direktur Jendral Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional Nomor: 81/DIKTI/Kep/2011. Masa Berlaku 5 (lima) tahun sejak tanggal ditetapkan. Dan terindeks oleh Indonesian Publication Index (IPI), Google Schoolar. Print ISSN: 1412-1700; Online ISSN: 2089-7928
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 9, No 2 2010" : 7 Documents clear
Analysis on indonesia strategic framework to face asean 5 in asean free trade area (AFTA) 2015 Koesrindartoto, Deddy P; Suryanta, Barli
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 9, No 2 2010
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (217.517 KB)

Abstract

This paper has purpose to assess Indonesia readiness of sectors to face ASEAN 5, those are Brunei, Malaysia, Philippines, Singapore, and Thailand in near AFTA2015. And also this paper want to construct the compatible Indonesia's strategic framework that it will be useful for Indonesia itself in order to be key player in AFTA 2015. Furthermore, the econometric approach by using gravity equation model will be applied to assess Indonesia readiness to face AFTA2015 which using mechanism of free flows of goods.Keywords: AFTA2015, Indonesia Strategic Framework, Gravity Equation Model
Pengaruh dimensi etika terhadap sikap konsumen pada viral stealth marketing Sri Rezki N, A Dian; Purwanegara, Mustika Sufiati
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 9, No 2 2010
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (263.348 KB)

Abstract

Persaingan bisnis yang semakin tinggi dewasa ini, menuntut para pelaku bisnis dan pemasar untuk lebih cerdas dalam mengkomunikasikan produk mereka kepada konsumen. Pola komunikasi tersebut tidak hanya lebih murah untuk dilakukan tapi juga dapat diterima baik oleh konsumen. Penelitian ini mencoba untuk memahami konsumen lebih dalam mengenai persepsi konsumen dalam menilai faktor etika dari suatu pemasaran dan bagaimana konsumen bersikap terhadap hasil penilainya tersebut. Dan variabel apa saja yang paling dominan mempengaruhi sikap tersebut. Terdapat 12 variabel yang dimasukkan sebagai variabel yang mempengaruhi sikap konsumen tersebut yaitu persepsi terhadap kelengkapan identitas sender, persepsi terhadap kelengkapan deskripsi kondisi produk, persepsi terhadap kebenaran identitas sender, persepsi terhadap kebenaran deskripsi produk, persepsi terhadap intrusion, persepsi terhadap deception, persepsi terhadap fairness, kepercayaan, merekomendasikan, keinginan membeli, menceritakan, dan dimanfaatkan. Metode yang digunakan adalah penelitian lapangan berupa pengumpulan data yang dilakukan dengan cara membagikan kuesioner kepada konsumen yang memiliki account Facebook dan merupakan bagian dari generasi Y. Untuk memecahkan masalah yang diajukan dalam penelitian ini, maka digunakan analisis diskriminan untuk membedakan sikap konsumen terhadap viral marketing. Dari kedua belas variabel tersebut, ternyata terdapat enam variabel yang dapat berpengaruh membedakan sikap konsumen dalam menerima atau menolak viral stealth marketing yaitu variabel persepsi terhadap intrusion (X5), persepsi terhadap deception (X6), persepsi terhadap fairness (X7), kepercayaan (X8), merekomendasikan (X9), dan variabel dimanfaatkan (X12). Dengan mengetahui hal tersebut diharapkan dapat memberi masukan pada pelaku pemasaran dalam mengkomunikasikan produk mereka dan masukan bagi penentu kebijakan dalam melakukan perlindungan terhadap konsumen.Kata kunci: STEALTH Marketing, Etika, Viral Marketing, Sikap Konsumen
Strategi operasi industri kecil yang berkeunggulan kompetitif ( kasus pengusaha sepatu sentra industri kecil cibaduyut bandung) , Widjajani; Yudoko, Gatot
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 9, No 2 2010
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (103.551 KB)

Abstract

Industri Kecil di Indonesia dapat digunakan sebagai salah satu solusi bagi peningkatan kesejahteraan masyarakat, oleh karena itu perlu diupayakan usaha-usaha untuk mengarahkan mereka untuk menjadi usaha yang berhasil. Usaha yang berhasil ialah yang mampu bersaing dan unggul diantara para pesaingnya, atau yang disebut sebagai berkeunggulan kompetitif. Keunggulan kompetitif suatu usaha merupakan hasil dari strategi yang dijalankan dalam mengelola usahanya tersebut. Salah satu strategi utama yang berperan penting dalam menentukan keunggulan kompetitif suatu usaha ialah strategi operasi. Oleh karena itu mengetahui strategi operasi yang dijalankan oleh industri kecil yang berkeunggulan kompetitif merupakan suatu hal yang bernilai untuk dapat dipelajari baik oleh wirausahawan maupun akademisi. Penelitian ini meneliti mengenai strategi operasi dari industri kecil yang berhasil di Sentra Industri Kecil Sepatu Cibaduyut Bandung. Hasil dari penelitian ini merupakan strategi operasi dan dijalankan yang diarahkan dari prioritas kompetitifnya.Kata kunci: strategi operasi, industri kecil, keunggulan kompetitif
Influence of word of mouth communication towards indonesian online shopper purchase intention Purwanegara, Mustika Sufiati; Yuliana, Eka
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 9, No 2 2010
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (2300.377 KB)

Abstract

Word-of-mouth (WOM) gives the consumer perceptions to engage in retail online shopping can include both utilitarian and hedonic shopping dimensions. To cater to these consumers, online retailers can create  a  cognitively  and  esthetically  rich  shopping  environment,  through  sophisticated  levels  of communication, as the personal influence, online community, and also by sharing they experienceSince the effect of word of mouth communications on marketing and has proven to stimulate online consumer's perceptions, 374 person of House of Taaj Facebookers in all over Indonesia, in which 280 female (75%) and 94 male (25%) has expressed their perceptions toward online purchase intention, and word of mouth. This research presumes that word of mouth from another online consumers, share information and features can influence online shopping intention and entice them to modify or even transform  their  original  shopping  predispositions  by  providing  them  with  attractive  and  enhanced interactive features and controls of buying. To achieve the research objectives and the test hypotheses, factor analysis, and linear regression are used to analyze the significant level of each variable indicator of this study. The result of the test may conclude that the Facebookers perceived more intention to search information by online, caused of the effectiveness of time using online community to search information  and review  the  other  experience.  A more  positive  online  shopping  experience  led  to consumers' positive perceptions for online purchase intention. Thus, this  study may  conclude that indicator variable of perception that really influence the Facebookers online purchase intentions are their perception towards the effectiveness of time that they can be used to evaluate, and find information by online, and the best indicator is their online community that can deliver and influence Facebookers online purchase intention.Keywords: Word Of Mouth, Perception, Purchase Intention, Online Purchase Intention
Predifining emotion through product design Reni, Theresia; Hudrasyah, Herry
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 9, No 2 2010
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

In the recent decades the business environment has changed tremendously due to the advance of globalization and competition, changing the essentials for success. To overcome competitive pressure, marketer and designer have to focus on customer's sensory needs and desires to create a deep rooted relationship through emotional dialogue. In this context, innovativeness appears to be a key ingredient to  create  and  control  consumer's  emotion.  Perceived  of  innovativeness  is  strongly  influenced  by consumer desire attribute of product. Design innovativeness is one of a powerful differentiator, which can be used as a strategic tool to achieve and sustain competitive advantages. Design's contribution to a product's success manifests itself in several ways, for example in packaging design. Packaging is a tool to build emotional connectivity with consumer. Marketer and designer have to be creative to build deep relationship with consumer through aesthetics and visual attribute of packaging design, in this case : cosmetics packaging. This study attempts to show that perceived innovativeness which are build from consumer's visual standard are important aspect in building emotional responses. Collecting method in this research is using questionnaire Population in this research is working woman in Jakarta, sample amounting  to  102  people.  Hypothesis  examination  in  this  research  by  correlation  and  multiple regression. Analysis result indicate that perceived innovativeness and consumer's visual standard have an effect to emotional elicited.Keywords: Perceived Innovativeness, Consumer's visual standard, Emotional elicited
System dynamics modelling for e-government implementation: a case study in Bandung City, Indonesia Alfanura, Farah; Arai, Takeshi; Putro, Utomo Sarjono
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 9, No 2 2010
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Governments  around  the  world  have  developed  e-Government  programs  hoping  to  obtain  great benefits. However, many e-Government projects have failed to deliver their promises. Some of such failures  are  thought  to  be  the  results  of  lack  of  understanding  about  the  relationships  among 'technologies',  'information  use',  'organizational  factors',  'social  contexts  involved  in  the  selection, implementation and use of information and communication technologies (ICT)'. These factors stated above might have produced mismatches and unintended consequences. This research draws on not a few precedent studies as to those factors, and the case of the e-Government program in Bandung municipality, Indonesia, is assumed as a typical example of municipalities in developing nations. In this study, a simulation tool which helps to find the best way to create the efficient and useful e-Government is presented. In particular, the model, which is the core of the simulation tool, takes not only the supply side perspective which describes the mechanism of creating and operating the e-Government system but also the demand side perspective which explains the people's intention of communicating with the eGovernment  and  their  behaviors  toward  it.  The  simulation  tool  is  constructed  based  on System Dynamics as an integrated and comprehensive approach to understand the e-Government and its use. Because of lack of suitable statistical data, simulations were carried out by using subjectively estimated but plausible values of parameters after the sensitivity analysis. From the results of simulations, very complicated trade-off relationships among the allocated project budgets to different types of programs were suggested.Keywords: e-government, demand side perspective, supply side perspective, system dynamics
MODEL GRAFIK DENGAN RATING MULTI ATRIBUT (GMMR) DALAM RESOLUSI KONFLIK TRANS METRO BANDUNG Alamanda, Dini Turipanam; Putro, Utomo Sarjono; Hermawan, Pri; Utomo, Dhanan Sarwo
Jurnal Manajemen Teknologi Vol 9, No 2 2010
Publisher : SBM ITB

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk memberi rekomendasi pada Dishub kota Bandungdalam rangka menyelesaikan konflik pada pengoperasian Trans Metro Bandung. Pada penelitian ini dikombinasikan pendekatan jaring nilai ko-opetisi, Graph Model for Conflict Resolution (GMCR) dan Simple Multi Attribute Rating Technique (SMART). Hasil penggabungan antara GMCR dan SMART kemudian disebut sebagai Graph Model with Multi-attribute Rating (GMMR). GMMR dapat secara kuantitatif mengukur peningkatan keuntungan yang diperoleh seorang aktor kala ia memilih suatu skenario resolusi tertentu. Dengan menggabungkan GMMR dan jaring nilai ko-opetisi,dapat dibandingkan perbedaan keuntungan antar skenario resolusi pada frame yang berbeda, sedemikian hingga dapat dipilih frame yang memiliki skenario resolusi dengan keuntungan yang lebih tinggi. Melalui penelitian ini dapat direkomendasikan frame dan skenario resolusi dengan peningkatan keuntungan yang optimal bagi Dishub dalam menyelesaikan konflik TMB.Kata kunci: GMCR, SMART, Konflik, Teori Permainan, Trans Metro Bandung (TMB)

Page 1 of 1 | Total Record : 7