cover
Contact Name
AMELIA ANWAR
Contact Email
ameliaanwar@umitra.ac.id
Phone
+6288276560929
Journal Mail Official
lppm@umitra.ac.id
Editorial Address
jl za pagar alam no 7 gedong meneng bandar lampung
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
BUSINESS AND ENTERPREUNERSHIP JOURNAL
ISSN : -     EISSN : 27458547     DOI : -
Core Subject : Economy,
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) adalah media publikasi ilmiah yang ditulis oleh dosen, peneliti, dan mahasiswa di bidang bisnis,dll. BEJ menerbitkan makalah penelitian ahli, yang direview melalui mekanisme secara online. semua makalah direview setidaknya oleh dua orang reviewer. BEJ diterbitkan dan dicetak oleh Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (LPPM) Universitas Mitra Indonesia dann diterbitkan dua kali dalam setiap volume (Februari & Agustus)
Articles 53 Documents
Analisis Pengaruh Rasio Keuangan Terhadap Financial Distress Pada PT Sri Tugu Muda Lampung Hairudin Hairudin; Umar Bakti; Heylin Idelia Jayasinga
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 2, No 1 (2021)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (465.85 KB)

Abstract

The purpose of this research is to know the influence of liquidity ratio variable, leverage ratio, profitability ratio, and activity ratio to financial distress in PT. Sri Tugu Muda (Lampung). The tool analysis that used in this assumption that consist of some tests of normality,multikolineriety,heteroskedasticity and autocorrelation. The statistic anaysts that used are multiple linier regression and hipotesyst test which consist of t and F test also determination coeficient (R2 ). The dependent variable in this research is financial distress. While the independent variables are liquidity ratio, leverage ratio, profitability ratio and activity ratio. The result of the research shows partially of liquidity ratio that significanly influenced to financial distress. While leverage and profitability ratio is not significanly influenced to financial distress. Simultaneously, liquidity, leverage, profitability and activity ratio together influential significanly forward financial distress. This is evidenced R Square value of 0.697 the point is 69,7% of financial distress is influenced by the ratio of liquidity, leverage ratio, profitability, and activity ratio. And for 30,3% is influenced by another variables not reviewed in this reseach.
Strategi Peningkatan Pelayanan Perpustakaan Di Balai Besar Pengembangan Mekanisasi Pertanian (BBP MEKTAN) Sri Utami; Agung Rachmadi; Hasbullah Hasbullah
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 3, No 2 (2022)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (487.03 KB)

Abstract

Perpustakaan adalah suatu lembaga yang berfungsi sebagai sumber informasi khususnya informasi ilmiah, seperti jurnal, artikel ilmiah, buku, majalah dan referensi lain yang dibutuhkan oleh mahasiswa, guru, mahasiswa, dosen, peneliti dan sebagainya. BBP Mektan menetapkan visinya untuk menjadi lembaga penelitian/perekayasaan terkemuka penghasil teknologi dan inovasi mekanisasi pertanian mendukung pertanian maju, mandiri, dan modern. Visi tersebut dapat tercapai salah satunya jika didukung oleh perpustakaan berbasis teknologi informasi dan komunikasi (TIK). Penelitian ini menggunakan data deskriptif dan analitik serta Analytical Hierarcy Process (AHP). Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor utama yang mempengaruhi strategi peningkatan layanan perpustakaan adalah kemampuan sumber daya manusia dalam memberikan layanan. Sumber daya manusia yang terampil dapat mendukung terwujudnya kualitas pelayanan yang baik. Untuk mencapai hal tersebut, peran kepala BBP Mektan/ kepala organisasi mempunyai pengaruh tertinggi dalam kegiatan pelaksanaan pelayanan perpustakaan, karena kepala BBP Mektan mempunyai kewenangan dalam penetapan atas struktur yang berkaitan dengan kebijakan dalam kegiatan pelayanan perpustakaan dengan skala tertinggi. Tujuan yang menjadi prioritas utama adalah meningkatkan jumlah pemustaka dari kalangan perekayasa/peneliti internal Badan Litbang Pertanian khususnya perekayasa BBP Mektan. Adapun alternatif strategi prioritas utama adalah meningkatkan ketersediaan sumberdaya informasi dan meningkatkan kemampuan SDM.Kata Kunci : Perpustakaan, Strategy, Pelayanan, AHP
Pengaruh Kualitas Produk Harga, Promosi dan Lokasi Terhadap Kepuasan Konsumen (Study Kasus Cafe Inspirasi Corner) Akbar Andhika; Annisa Uswatun Hasanah; Intan Rahmawati; Vicky F Sanjaya
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 1, No 2 (2020)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (179.538 KB)

Abstract

AbstractPenelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh Kualitas produk, harga, promosi dan lokasi terhadap kepuasan konsumen. Metode yang digunakan dalam penelitian ini dengan desain survey secara crossectional. Sampel dalam penelitian ini merupakan konsumen dari cafe inspirasi corner dengan jumlah 98 responden. Uji statistik dilakukan dengan menggunakan Structurel Equation Modelling berbasi PLS.  Uji validitas menggunakan nilai faktor loading, sedangkan uji reliabilitas menggunakan nilai cronbach’c alpha, composite reliability dan Average Variance Extracted (AVE). Setelah seluruh Hasil item indikator yang digunakan dalam penelitian ini valid dan reliabel, selanjutnya dilakukan uji hipotesis. Dari ke empat Hipotesis yang diajukan seluruhnya terdukung. Kesimpulan dari penelitian ini adalah pentingnya menjaga Kualitas Produk, Harga, Promosi dan Lokasi secara baik agar mendapatkan Kepuasan Konsumen. Kata Kunci: Kualitas produk, Harga, Promosi, Lokasi, Kepuasan Konsumen.
Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Toko Swalayan Multi Mart Cabang Gisting Atas Kabupaten Tanggamus Vivi Tri Wulandari; Vicky F Sanjaya; Santi Hermalia .
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 2, No 2 (2021)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (242.079 KB)

Abstract

This study aims to determine what the effect of the work environment on employee performance. In this study using a quantitative research method (questionnaire) with 35 informants collected from multi mart gisting atas kec. Gisting kab. Tanggamus with data analysis techniques using PLS. The result obtained from this study are work environment variables that have a significant influence on employee performance. 
Pengaruh Pengelolaan Modal Kerja dan Struktur Modal Terhadap Profitabilitas Perusahaan pada PT. PLN (Persero) Sektor Pembangkitan Tarahan Nur Syamsiyah; Tejo Waskito
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 1, No 1 (2020)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (576.325 KB)

Abstract

This research aims to know the manajemen of working capital and capital structure that consists of a variable cash turnover, inventory turnover, current ratio and debt to equity ratio to profitability. The population in this research is PT. PLN (persero) generation tarahan sector period of 2009-2013 of years.  The result of this research showed that cash turnover, inventory turnover, current ratio and debt to equity ratio influential but not significantly to profitability.
Pengaruh Electronic Word of Mouth (E-WoM) Terhadap Minat Beli pada Aplikasi Shopee (Studi Kasus Kota Bandar Lampung) Danit Anggi Muninggar; Aulia Rahmadini
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 3, No 1 (2022)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (292.43 KB)

Abstract

A significant decrease in website visits on Shopee e-commerce can be an indicator of the weakening buying interest of Shopee consumers. This is certainly a serious problem for an e-commerce company. So this study aims to find out that the current e-WoM will have an effect on increasing the buying interest of Bandar Lampung City residents on the Shopee application. The higher and more positive the review or e-WoM effort to attract attention in the Shopee application, the higher the consumer's buying interest. This type of research is quantitative research. This research was conducted in Bandar Lampung City and the population used were Shopee application users. The data collection technique is through a questionnaire with a sample of 68 people. Based on the results of calculations using the Smart PLS software version 3.0, the results show that there is a positive and significant influence between E-WoM on product buying interest on the Shopee application in Bandar Lampung City. That way, Shopee can improve marketing strategies through E-WoM so that visits to the Shopee application increase and are followed by increased consumer buying interest. Keywords: E-WoM, Buying Interest.
Pengaruh keputusan investasi, keputusan pendanaan dan kebijakan deviden terhadap nilai perusahaan pada perusahaan konstruksi dan bangunan yang terdaftar pada BEI tahun 2015-2019 Hasbullah Hasbullah; Agis Mutiara
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 2, No 1 (2021)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (371.806 KB)

Abstract

Harga saham yang tinggi, membuat nilai perusahaan tinggi. Harga saham adalah harga yang terjadi pada saat saham tersebut diperdagangkan di pasar. Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh keputusan investasi, keputusan pendanaan dan kebijakan dividen terhadap nilai perusahaan. Sampel penelitian ini terdiri dari 45 perusahaan konstruksi dan bangunan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) selama periode 2015-2019 yang sesuai dengan kriteria yang ditetapkan dan diperoleh 9 perusahaan. Penelitian ini menggunakan analisis data regresi berganda dengan tool EVIEWS 9. Berdasarkan hasil penelitian ini, keputusan investasi, keputusan pendanaan dan kebijakan dividen berpengaruh signifikan secara simultan. Secara parsial, keputusan investasi dan kebijakan dividen berpengaruh signifikan terhadap nilai perusahaan, tetapi keputusan pendanaan berpengaruh negatif tidak signifikan.Kata kunci : keputusan investasi, keputusan pendanaan, kebijakan dividen dan perusahaan
Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia dan Penerapan Sistem Akuntansi Keuangan Pemerintah Daerah terhadap Kualitas Laporan Keuangan Dinas Kehutanan Provinsi Lampung Andri Eka Yunindra
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 1, No 1 (2020)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (630.691 KB)

Abstract

The purpose of this research to knowing the Competence of Human Resources And Application of Local Government Financial Accounting System Against the Quality of Financial Statements of the Forestry Service of Lampung Province. Data were collected by field research and literature study. To get data related to the problem under study, the author uses the technique of collecting data through questionnaire method. The population in this study as many as 70 people. The sampling technique used is simple random sampling, the number of samples in this study as many as 60 respondents. The data has been collected and then analyzed using spss version 20.The criteria of f test as follows: Fcount Ftable or sign, 0.05 and Fcount Ftable or sign 0.05.means a sign model so that it can be used to predict the effect of independent variables simultaneously to the dependent variable. The result of f test analysis has a significant influence between human resource competence (X1) and SAKPD (X2) implementation simultaneously on Quality of financial report of Forestry Service of Lampung Province. (Y). If thitung ttable, then H0 is rejected, If thitung ttabel, then H0 accepted. The result of t test analysis shows that partially competence of human resources and the application of financial accounting system of local government has a significant effect on the quality of financial report of Lampung Province Forestry Service as big as.
Pengaruh E-Wom (Electronic Word Of Mouth) Terhadap Keputusan Pembelian Produk Food & Beverage Secara Online Pada Marketplace Tokopedia Ardi Noviandi
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 2, No 1 (2021)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (317.546 KB)

Abstract

Electronic Word Of Mouth has become one of the important factors needed by consumers to decide on an online purchase. This study was conducted to determine the effect of e-Wom (electronic word of mouth) on online purchasing decisions for Food Beverage products in the Tokopedia marketplace. The type of data used in this study is quantitative data where the data is recorded using numbers and classifications or information obtained from the distribution of questionnaires, then the data is processed using the SmartPLS3 application. The results of the study found that the variables (intensity, valence of opinion, and content) of e-WOM had a positive and significant influence on purchasing decisions. Keywords : Electronic Word Of Mouth, purchasing decisions
Pengaruh Green Product Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Nabella Daffa; Vicky Sanjaya
Business and Enterpreneurship Journal (BEJ) Vol 3, No 2 (2022)
Publisher : Business and Enterpreneurship Journal (BEJ)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (305.849 KB)

Abstract

penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah pengaruh produk hijau atau Green product Sariayu yang ditawarkan oleh PT.Martina Berto memiliki pengaruh terhadap keputusan konsumen untuk membeli produk tersebut. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan menyebarkan kuesioner yang terdiri dari 34 sumber yang berasal dari mahasiswa prodi manajemen bisbis syariah, Ubiversitas Islam Negeri Raden Intan Lampung angkatan 2019, penelitian juga dilakukan dengan memanfaatkan aplikasi SmartPls3 dengan hasil penelitian Variabel green product berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat beli sedangkan harga berpengaruh positif namun tidak signifikan terhadap minat beli. Kata Kunci : Green Product, harga, keputusan pembelian