cover
Contact Name
Agustina Tri Wijayanti
Contact Email
agustina_tw@uny.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
sudrajat@uny.ac.id
Editorial Address
Jalan Colombo No 1 Depok, Sleman, Yogyakarta, Indonesia
Location
Kab. sleman,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
ISSN : 23550139     EISSN : 26157594     DOI : -
Core Subject : Education, Social,
JIPSINDO, an academic journal that centered in social studies i.e social education (curriculum, teaching, instructional media, and evaluation), moral education, and multicultural education. We are interested in scholarship that crosses disciplinary lines and speaks to readers from a range of theoretical and methodological perspectives.
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)" : 6 Documents clear
Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe team game tournament untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar ekonomi Toni Poerwanti
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
Publisher : Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21831/jipsindo.v8i2.42855

Abstract

Tujuan penelitian untuk mengetahui (1) upaya peningkatan aktivitas belajar dan hasil belajar  peserta didik melalui model pembelajaran kooperatif Team Game Tournament (2) peningkatan aktivitas belajar dan hasil belajar peserta didik MAN 3 Sleman dengan model Team Game Tournament tersebut. Penelitian menggunakan metode penelitian tindakan kelas, dengan subjek penelitian peserta didik kelas XII IPS 3 Madrasah Aliyah Negeri 3 Sleman  berjumlah 27 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan dokumentasi, observasi, wawancara, dan tes. Analisis data menggunakan analisis kualitatif dan deskriptif komparatif. Hasil penelitian menunjukkan: 1)Model pembelajaran kooperatif Team Game Tournament dilakukan dengan melalui langkah-langkah: penyampaian kompetensi, pengajaran langsung, pembagian kelompok, game, tournament,  pemberian penghargaan. 2) Model pembelajaran kooperatif Team Game Tournament dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta idik sebesar 44,44% dan hasil belajar sebesar 8,12.Implementation of cooperative learning model type team game tournament to increase activity and economic learning outcomesThis research objective was found: (1) improvement learning activity and outcome of high school students with Team Game Tournament model. (2) And increasing learning activity and learning outcomes of high school students MAN 3 Sleman. The research conducted by classroom action research. The subject of research consist of 27 student of class XII IPS 3 MAN 3 Sleman. Data collection technique using documentation, observation, interview, and test. The technique of data analysis was carried out by using qualitative  and comparative descriptive analysis.The result of this research showed that: (1) the Team Game Tournament cooperatif learning model was carried out with the following step: delivery of competence, direct method, group division, game, tournament, reward. 2) the Team Game Tournament learning model was able to increase learning activity 44,44% and studies learning outcomes 8,12.
Analisis anak putus sekolah tingkat SMP di Desa Lemoh Timur Langi Sofiana Sarah Lini; Ferdinand Karebungu; Grace Soputan
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
Publisher : Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21831/jipsindo.v8i2.42659

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk 1) menganalisis dan mendeskripsikan faktor penyebab anak putus sekolah tingkat SMP di Desa Lemoh Timur 2) menemukan upaya pencegahan terjadinya anak putus sekolah di Desa Lemoh Timur Kecamatan Tombariri Timur Kabupaten Minahasa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Teknik pengambilan informan dengan menggunakan purposive sampling dan teknik pengumpulan data dengan observasi, wawancara dan dokumentasi sedangkan analisis data yang digunakan yaitu analisis interaktif dari Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukan bahwa faktor penyebab anak putus sekolah di Desa Lemoh Timur Kecamatan Tombariri Timur Kabupaten Minahasa adalah faktor keadaan ekonomi orang tua yang rendah, kurangnya pengawasan orang tua, serta kondisi orang tua cerai atau pisah. Upaya yang dilakukan untuk mencegah terjadinya anak putus sekolah yaitu orang tua berupaya melakukan pengawasan terhadap pendidikan anak dan upaya guru adalah dengan mengidentifikasi anak yang kurang mampu dan didaftarkan pada bantuan pendidikan seperti Kartu Indonesia Pintar (KIP)The analysis of dropouts of junior high schools in Lemoh Timur The purpose of this study is to 1) analyze and describe the factors that cause children to drop out of junior high school in Lemoh Timur Village 2) find efforts to prevent school dropouts in Lemoh Timur Village, Tombariri Timur District, Minahasa Regency. This study uses a qualitative approach. Informant retrieval technique using purposive sampling and data collection techniques by observation, interviews and documentation while the data analysis used is an interactive analysis of Miles and Huberman. The results showed that the factors causing children to drop out of school in Lemoh Timur Village, Tombariri Timur District, Minahasa Regency were factors in the low economic condition of parents, lack of parental supervision, and the condition of divorced or separated parents. Efforts are made to prevent children dropping out of school, namely parents trying to supervise children's education and teacher efforts are to identify underprivileged children and register them for educational assistance such as the Smart Indonesia Card (Kartu Indonesia Pintar).
Implementasi budaya Tepo Seliro sebagai wujud pembinaan karakter peserta didik Generasi Alpha dalam pembelajaran IPS Nur Indra Intania; Setiani Nur Fadilah; Alvin Sadewa; Tia Nur Khafifah; Ersa Melati; Erna Yulianti; Alan Sahara; Primanisa Inayati Azizah
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
Publisher : Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21831/jipsindo.v8i2.41967

Abstract

Tantangan pendidikan pada saat ini dan masa yang akan datang adalah upaya mempertahankan karakter generasi penerus bangsa yang digunakan sebagai pedoman, acuan dan tameng untuk mengantisipasi segala bentuk dampak negatif yang ditimbulkan dari perubahan zaman. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana implementasi budaya Tepo Seliro sebagai wujud pembinaan karakter peserta didik generasi Alpa dalam pembelajaran IPS.  Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah studi kepustakaan. Terdapat beberapa rekomendasi mengimplementasikan budaya Tepo Seliro di sekolah untuk pembinaan karakter peserta didik generasi Alpha dalam pembelajaran IPS, diantaranya melakukan interaksi yang harmonis serta mengajarkan sikap persaudaraan dalam pembelajaran. Perilaku Tepo Seliro menanamkan sikap dan nilai luhur yang mampu membina karakter sosial peserta didik melalui kegiatan pembelajaran.Implementation of the Tepo Seliro culture as a form of character building for Generation Alpha students in social studies learningThe Challenge of education at this time and in the future is an effort to maintain the character of the nation's next generation which is used as a guide, reference and shield to anticipate all forms of negative impacts caused by changing times. This study aims to determine how the implementation of the Tepo Seliro culture as a form of character building for the Alpha generation of students in social studies learning. The method used in this research is literature study. There are several recommendations for implementing the Tepo Seliro culture in schools for character building for Alpha generation students in social studies learning, including carrying out harmonious interactions and teaching brotherhood in learning. Tepo Seliro's behavior instills noble attitudes and values that are able to foster the social character of students through learning activities.
Pengaruh penggunaan film dokumenter terhadap hasil belajar IPS SMP Depict Pristine Adi; Abdurrahman Ahmad; Sahrul Anam
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
Publisher : Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21831/jipsindo.v8i2.38819

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu pengaruh penggunaan media pembelajaran film dokumenter terhadap hasil belajar siswa mata pelajaran IPS di SMP Negeri 2 Gending Probolinggo Tahun Pelajaran 2019/2020. Penelitian dilakukan dengan pendekatan kuantitatif dengan metode quasi experiment. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 2 Gending Probolinggo  sebanyak 100 siswa, diwakili oleh 59 siswa kelas VIIA dan VIIB sebagai sampel. Teknik sampling ditentukan dengan metode purposive sampling. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara dokumentasi, observasi dan uji instrument. Uji validitas dilakukan dengan menguji validitas isi melalui aplikasi SPSS for Windows 22. Analsisis data dilakukan melalui uji normalitas, uji homogenitas dan Uji T-test. Hasil penelitian menunjukkan ada pengaruh yang signifikan antara penggunaan media pembelajaran film dokumenter terhadap hasil belajar siswa mata pelajaran IPS di SMP Negeri 2 Gending Probolinggo tahun pelajaran 2019/2020.The effect of using documentary films on Social Studies learning outcomes in junior high schoolThis study aims to find out the effect of using documentary film learning media on student learning outcomes for social studies subjects at SMP Negeri 2 Gending Probolinggo for the 2019/2020 academic year. The research was conducted with a quantitative approach with a quasi-experimental method. The population of this study was the seventh grade students of SMP Negeri 2 Gending Probolinggo as many as 100 students, represented by 59 students of grades VIIA and VIIB as samples. The sampling technique was determined by purposive sampling method. Data collection techniques were carried out by means of documentation, observation and instrument testing. The validity test was carried out by testing the content validity through the SPSS for Windows 22 application. Data analysis was carried out through the normality test, homogeneity test and T-test. The results showed that there was a significant influence between the use of documentary film learning media on student learning outcomes in social studies subjects at SMP Negeri 2 Gending Probolinggo for the 2019/2020 school year.
Pengembangan multimedia interaktif berbasis adobe flash untuk pembelajaran IPS SMP Ulya Nelawati; Saliman Saliman
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
Publisher : Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21831/jipsindo.v8i2.39543

Abstract

Penelitian bertujuan untuk 1) mengetahui pengembangan multimedia pembelajaran  interaktif berbasis komputer,  2) mengetahui kelayakan multimedia pembelajaran, 3) mengetahui efektivitas multimedia pembelajaran dalam meningkatkan kualitas pembelajaran IPS.  Penelitian ini termasuk jenis penelitian dan pengembangan atau dikenal dengan Research and Development (RD). Instrumen pengumpulan data berupa lembar penilaian untuk ahli media dan ahli materi, serta lembar angket/kuesioner untuk guru dan siswa.  Metode yang digunakan untuk menganalisis data adalah dengan teknik deskriptif kuantitatif yang diungkapkan dalam distribusi skor dan kategori skala penilaian. Hasil penelitian ini menunjukkan: 1) pengembangan multimedia pembelajaran interaktif  melalui tahap persiapan, produksi, uji coba, dan revisi. 2) hasil akhir validasi ahli materi yakni 4,28 dengan kategori “Sangat Baik”, 3) hasil akhir validasi ahli media yakni 4,00 dengan kategori “Baik”, 4) hasil uji coba lapangan awal oleh guru  dikategorikan “Sangat Baik” dengan skor 4,56, serta 5) hasil uji lapangan oleh 29 siswa dikategorikan “Sangat Baik” dengan skor 4, 22. Hasil ujicoba di SMP Negeri 1 Jetis Bantul menunjukkan bahwa multimedia pembelajaran interaktif mempunyai pengaruh positif terhadap peningkatan prestasi belajar peserta didik.Development of interactive multimedia based on adobe flash for junior high school in subject social studiesResearch aims to 1) know the development of computer-based interactive learning multimedia, 2) know the feasibility of multimedia learning, 3) know the effectiveness of multimedia learning to improve the quality of social sciences. This research includes a type of research and development otherwise known as Research and Development (RD). Data collection instruments in the form of assessment sheets for media experts and material experts, as well as questionnaires for teachers and students.  The results of this study show: 1) the development of interactive learning multimedia through the stages of preparation, production, trials, and revisions. 2) the final result of material expert validation is 4.28 with the category "Excellent", 3) the final result of media expert validation is 4.00 with the category "Good", 4) the results of the initial field trial by teachers are categorized as "Excellent" with a score of 4.56, and 5) field test results by 29 students are categorized as "Excellent" with a score of 4, 22. The results of the trial at SMP Negeri 1 Jetis Bantul showed that interactive learning multimedia has an influence on improving learning achievement.
Potensi Candi Asu sebagai sumber belajar IPS di sekolah menengah pertama Sudrajat Sudrajat
JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia)
Publisher : Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21831/jipsindo.v8i2.43702

Abstract

Tujuan penelitian untuk mengetahui potensi Candi Asu sebagai sumber belajar IPS bagi peserta didik SMP di kecamatan Sawangan, Magelang, Jawa Tengah. Penelitian dilaksanakan dengan menggunakan metode penelitian kualitatif mulai bulan Maret hingga September 2019. Subjek penelitian terdiri dari 7 orang informan terdiri dari penjaga candi dan guru IPS. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa Candi Asu di Sawangan, Magelang mempunyai potensi yang besar sebagai sumber belajar IPS bagi peserta didik di sekitar lokasi. Kompetensi tentang sumber daya alam, kondisi geografis, serta tema tentang perubahan serta kesinambungan masyarakat Indonesia pada masa Hindhu dan Buddha untuk dipelajari dengan menggunakan Candi Asu dan lingkungan sekitarnya sebagai sumber belajar. Model pembelajaran inquiry, discovery, maupun project-based learning dapat dipraktikkan dengan kreatif, inovatif dan menyenangkan dalam setting belajar Candi Asu dan lingkungan sekitarnya.The potential of Asu Temple as a social studies learning resource in junior high schoolThe purpose of the study was to determine the prospective of Asu Temple as a Social Studies learning resourcefulness for junior high school students in Sawangan sub-district, Magelang, Central Java. The research was carried out using qualitative research methods from March to September 2019. The research subjects consisted of 7 informants consisting of temple guards and social studies teachers. Data collection techniques were conducted by interview, observation, and documentation. The results showed that Asu Temple in Sawangan, Magelang has great potential as a Social Studies learning resource for students around the location. Competence on natural resources, geographical conditions, as well as themes about the changes and continuity of Indonesian society during the Hindu and Buddhist eras to be studied using Asu Temple and the surrounding environment as learning resources. Inquiry, discovery, and project-based learning models can be practiced by teacher creatively, innovatively and fun in the Social Studies learning in which setting of Asu Temple and the surrounding environment.

Page 1 of 1 | Total Record : 6


Filter by Year

2021 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 2 (2023): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 10, No 1 (2023): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 9, No 2 (2022): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 9, No 1 (2022): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 8, No 2 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 8, No 1 (2021): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 7, No 2 (2020): JIPSINDO, Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia Vol 7, No 2 (2020): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 7, No 1 (2020): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 6, No 2 (2019): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 6, No 1 (2019): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 5, No 2 (2018): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 5, No 2 (2018): JIPSINDO Vol 5, No 1 (2018): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 4, No 2 (2017): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 4, No 1 (2017): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 3, No 2 (2016): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 3, No 2 (2016): JIPSINDO, Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia Vol 3, No 1 (2016): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 2, No 2 (2015): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 2, No 1 (2015): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) 2014: Jipsindo No. 1, Volume 1, Maret 2014 Vol 1, No 2 (2014): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 1, No 1 (2014): JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia) Vol 1 More Issue