cover
Contact Name
Dr. Wening Udasmoro, M.Hum, DEA
Contact Email
jurnalpoetika.fib@ugm.ac.id
Phone
+62274513096
Journal Mail Official
jurnalpoetika.fib@ugm.ac.id
Editorial Address
Post-graduate program of literature of the Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada
Location
Kab. sleman,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Poetika: Jurnal Ilmu Sastra
Core Subject : Humanities, Art,
POETIKA: Jurnal Ilmu Sastra publishes academic articles within the scope of literary criticism (limited to poem, prose, drama, oral tradition, and philology). The articles cover the form of a result on specific analysis; academic reports; closed reading; and the application of certain theories to enrich literary study.
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 2 (2019): Issue 2" : 9 Documents clear
JEJAK DIASPORA DAN NARASI KEHIDUPAN PICTURE BRIDES DALAM NOVEL THE BUDDHA IN THE ATTIC KARYA JULIE OTSUKA Sindhy Sintya Mianani
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.49352

Abstract

Amerika Serikat yang dikenal sebagai negeri para imigran telah menarik jutaan imigran yang bermimpi untuk memiliki masa depan cerah ke pesisir negaranya. Sebagai negeri para imigran, pengalaman diaspora para imigran di Amerika sejatinya merupakan topik yang telah banyak dieksplorasi dalam dunia kesusastraan. Akan tetapi, sedikit sekali yang berbicara mengenai diaspora warga Jepang di Amerika. Sebagai sebuah awalan, studi ini menguraikan pengalaman diaspora para perempuan Jepang yang mengadu nasib di daratan Amerika sebagai picture brides dalam novel The Buddha in the Attic karya Julie Otsuka. Tidak hanya berbicara mengenai kehidupan picture brides di Amerika, The Buddha in the Attic juga menceritakan pengalaman imigran Jepang pada masa Perang Dunia II yang berujung pada kamp-kamp konsentrasi. Untuk menguraikan permasalahan tersebut, studi ini menerapkan teori Historical Poetics yang diprakarsai oleh Alan Swingewood untuk memperoleh hasil analisis yang rigid. Dikemas dengan subjek orang pertama jamak (first person plural), Julie Otsuka menciptakan sebuah narasi tentang kehidupan para picture brides dan imigran Jepang secara kolektif. Tindakan yang dilakukan sang penulis ini, disinyalir sebagai bentuk post-memory-nya sebagai generasi ketiga imigran Jepang (sansei) di Amerika.  Kata kunci: diaspora, narasi, historical poetics, picture brides, post-memory United States of America which is acknowledged as the land of immigrants has lured millions of those who seek for a bright future to its coast. As the land of immigrants, diaporic phenomenon in America has been explored extensively in literary world. However, a very few number has yet to conduct a study on Japanese diasporic phenomenon in America. To begin with, this study attempts to describe the diaporic phenomenon of Japanese women who came to America as picture brides in Julie Otsuka’s The Buddha in the Attic. Not only narrating the the story of picture brides in America, The Buddha in the Attic also tells the story of Japanese migrants who ended up in concentracion camps during the Word War II period. To solve the problem aforementioned, this study applies Alan Swingewood’s Historical Poetics to get adequate results. As the novel is written in first person plural prounoun, Julie Otsuka is said to create narratives on Japanese picture brides and Japanese migrants collectively. What the author does is assumed as the post-memory of being the third generation of Japanese migrants (sansei) in America. Keywords: diaspora, narratives, historical poetics, picture brides, post-memory 
LANSKAP SIBER SASTRA: POSTMODERNISME, SASTRA POPULER, DAN INTERAKTIVITAS Sri Nurhidayah; Rahmat Setiawan
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.50779

Abstract

Kajian ini bertujuan mengungkapkan kaitan antara posmodernisme, sastra populer, dan siber sastra. Dengan pemahaman posmodernisme sebagai pergerakan budaya, sastra populer sebagai sastra pelarian, dan siber sastra sebagai konsekuensi atas pergeseran produksi sastra yang memanfaatkan internet, kajian ini merelevansikan asumsi bahwa ketiganya memiliki kaitan yang cukup erat. Pendekatan kajian ini adalah fenomenologis dengan teknik analisis deskriptif. Posmodernisme menghasilkan pergeseran pola pikir terpusat menjadi tersebar sehingga batas antara yang adiluhung dengan yang populer menjadi kabur ditambah lagi dengan fenomena media sosial yang menghadirkan interaktivitas penulis-pembaca sebagai pola baru kesusastraan, seperti pemanfaatan media sosial (facebook, twitter, wattpad, dan lain sebagainya) yang mampu menawarkan intimasi antara penulis dengan pembaca serta bagaimana wacana kebebasan menulis menjadi hal yang realistis lagi tanpa perlu kompetisi ketat yang penuh dengan kekuasaan dan legitimasi. Tentu saja, interaktivitas penulis-pembaca tersebut merupakan hal yang sulit terwujud dalam produksi sastra yang konvensional (versi cetak). Kata kunci: Posmodernisme, sastra popular, siber sastra, interaktivitas This study aims to reveal the relation among postmodernism, pop literature, and cyber literature. By the understanding of postmodernism as a cultural movement, popular literature as escape literature, and cyber literature as a consequence of the shift in literary production that utilizes the internet technology, this study revives an assumption that the three have a fairly close relationship. The approach of this study is phenomenological with descriptive analysis techniques. Postmodernism results in a shift in decentralization process, so that the margin between the noble and the popular get blurred along with the phenomenon of social media that faces writer-reader interactivity as a new mode of literature, such as the use of social media (facebook, twitter, wattpad, etc.). Those offer intimacy between writers and readers, as well as how the discourse of freedom of writing becomes realistic without requirement toward intense competition that is full of power and legitimacy. Of course, the writer-reader interactivity is difficult to be realized in conventional literary production (print version). Keywords: Postmodernism, pop literature, cyber literature, interactivity 
FOLKTALES AND RITES OF PASSAGE IN RANDA JARRAR'S A MAP OF HOME Hasnul Insani Djohar
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.51160

Abstract

This paper examines the struggle of American-Muslim women to negotiate their identities in literary works published after the invasion of Iraq (20 March-1 May 2003). In this case, I examine Randa Jarrar’s A Map of Home (2008) in order to investigate how Jarrar both negotiates her identity through folktales, naming, and rites of passages. By engaging with postcolonial studies, and working within the frameworks of cultural studies, this paper aims to investigate aesthetic strategies that Jarrar (Egyptian-Palestinian-American) deploys in her writing. Jarrar also respects her Muslim intellectual forebears, such as Muhammad al-Ghazali (Iran), Muhyiddin al-Arabi (Spain), and Jalaluddin Rumi (Turkey), by emulating their tendency to combine in their writings allusions to the Qur’an, ancient storytelling traditions, and contemporary social issues in order to engage with their readers. In doing so, Jarrar uses folktales, naming, and rites of passages to question American belonging and eurocentrism in her fiction. These techniques enable Jarrar to reveal her multiple and complex identities and work to represent both her pride in being Muslims and her desire to claim her rights as American citizens of Muslim descent. Keywords: Randa Jarrar, A Map of Home, folktales, Rites of Passages, US-Muslim women’s literature Artikel ini membahas perjuangan perempuan Amerika-Muslim untuk menegosiasikan identitas mereka dalam karya sastra yang diterbitkan setelah invasi ke Irak (20 Maret-1 Mei 2003). Dalam hal ini, saya meneliti Randa Jarrar's A Map of Home (2008) untuk menyelidiki bagaimana Jarrar menegosiasikan identitasnya dan menentang orientalisme di sepanjang novelnya. Dengan menggunakan studi postkolonial dan studi budaya, artikel ini bertujuan untuk menyelidiki strategi estetika yang Jarrar (Mesir-Palestina-Amerika) gunakan dalam tulisannya. Jarrar juga menghormati leluhur intelektual Muslimnya, seperti Muhammad al-Ghazali (Iran), Muhyiddin al-Arabi (Spanyol), dan Jalaluddin Rumi (Turki), dengan meniru kecenderungan mereka untuk menggabungkan dalam tulisan-tulisan mereka kiasan Alquran, kuno tradisi mendongeng, dan masalah sosial kontemporer untuk menarik pembaca mereka. Dalam hal ini, Jarrar juga menggunakan dongeng, penamaan, dan ritus-ritus untuk mempertanyakan kepemilikan Amerika dan Eurosentrisme dalam fiksinya. Teknik-teknik ini memungkinkan Jarrar untuk mengungkapkan identitasnya yang beragam dan kompleks yang berfungsi untuk menunjukkan kebanggaannya sebagai Muslim dan keinginannya untuk mengklaim hak-haknya sebagai warga negara Amerika keturunan Muslim. Kata kunci: Randa Jarrar, A Map of Home, cerita rakyat, ritus peralihan, sastra Muslimah-Amerika 
CAPTURING ZEITGEIST ON CYBER LITERATURE: A CASE OF @NKCTHI ON INSTAGRAM Emma Natasha Octoveria; Natrila Femigasari; Nadia Athali
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.51207

Abstract

The advancement of technology, particularly the internet, has given cyber literature a prominent public recognition for its wide availability online and it has also acquired a place among the world of literature. Using the concept of zeitgeist proposed by Krause and relating it to the cyber literature on Instagram with the cultural phenomenon that is happening in Indonesia in 2018-2019, this research aims to address these questions: (1) why Instagram becomes the zeitgeist of cyber literature and (2) how Nanti Kita Cerita tentang Hari Ini (NKCTHI) reflects the zeitgeist of cyber literature on Instagram. Other than that, by considering Yongqing, Pignanolli, and Hayles’ works on digital media and cyber literature, this research found that the proliferation of cyber literature does not diminish printed literature. Instead, by investigating the phenomenon of the rising popularity of NKCTHI in Instagram, this research came to what Yongqing has suggested that cyber literature complements printed literature. Keywords: cyber literature, instagram, zeitgeist, NKCTHI Seiring dengan perkembangan teknologi internet, sastra siber yang  dapat dengan mudah diakses khalayak ramai secara daring mulai mendapat tempat di dunia kesusastraan. Menggunakan konsep zeitgeist yang dibahas oleh Krause, penelitian ini bertujuan untuk memahami fenomena sastra siber di Instagram dengan mengaitkannya dengan fenomena kultural yang terjadi di Instagram di Indonesia pada periode tahun 2018-2019, untuk menjawab pertanyaan: (1) mengapa Instagram dapat menjadi zeitgeist dari sastra siber dan (2) bagaimana Nanti Kita Cerita tentang Hari Ini (NKCTHI) mewakili zeitgeist dari sastra siber yang ada di Instagram. Selain itu, merujuk pada penelitian yang sudah dilakukan oleh Yongqing, Pignanolli, dan Hayles, hasil penelitian ini menemukan bahwa adanya sastra siber tidak serta merta menghapus keberadaan sastra tradisional dalam bentuk cetak. Alih-alih, seperti yang Yongqing telah paparkan, dengan menyelidiki fenomena populernya NKCTHI di Instagram, penelitian ini berkesimpulan bahwa sastra siber melengkapi sastra tradisional yang telah ada. Kata Kunci: sastra siber, instagram, zeitgeist, NKCTHI 
ANTARA ZAINICHI DAN PACHINKO: REPRESENTASI ZAINICHI KOREA DALAM NOVEL PACHINKO KARYA MIN JIN LEE Febriani Elfida Trihtarani; M. Mahbubdin Ridha al Fasya; Nurussofa Yusticia; Nining Setyaningsih
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.51208

Abstract

Penelitian ini membahas representasi zainichi Korea dalam novel Pachinko karya Min Jin Lee. Terdapat beberapa kategori dari zainichi Korea dalam masyarakat Jepang, yaitu pluralis, nasionalis, individualis, dan asimilasionis. Generasi pertama dalam novel ini mendapatkan perlakuan tidak setara akibat etnis mereka yang menyebabkan mereka harus hidup di kawasan kumuh. Generasi kedua direpresentasikan oleh dua tokoh yang saling berkebalikan. Tokoh Noa memiliki keinginan untuk menjadi seorang “Jepang” yang pada akhirnya memilih jalan naturalisasi. Melalui jalan naturalisasi tokoh ini dapat dianggap sebagai seorang asimilasionis yang meninggalkan identitas etnisnya dan hidup sebagai seorang warga Jepang untuk mendapatkan status sosial yang setara. Tokoh Mozasu memiliki kecenderungan berkebalikan dengan Noa karena ia tidak memilih jalan naturalisasi dan tetap mempertahankan identitas aslinya sebagai orang Korea. Generasi ketiga masih mendapat ketidakpastian identitas meskipun mereka lahir dan besar di Jepang. Dengan pendidikan yang Solomon dapatkan, ia masih tetap dipandang sebelah mata dan masih dianggap tidak berada di posisi yang setara dengan orang Jepang. Bisnis pachinko yang selalu diasosiasikan dengan pendatang Korea adalah bisnis, yang ditekuni oleh masing-masing tokoh generasi kedua bahkan ketiga, menunjukkan bahwa status zainichi Korea tidak akan semudah itu berubah dan mereka akan tetap berada dalam posisi marjinal yang dipandang sebelah mata. Kata kunci: pachinko, zainichi, krisis identitas, Korea, Jepang This study discusses the representation of Korean zainichi in Pachinko novel by Min Jin Lee. There are several categories of Korean zainichi amongst Japanese society, which are pluralist, nationalist, individualist, and assimilationist. The first generation in this novel is treated unfairly because of their ethnicity which makes them live in slum area. The second generation is represented by two contradictive characters. The first character, Noa, wants to be Japanese, which leads him to choose the path of naturalization. Through naturalization, this character is regarded as an assimilationist who ignores his ethnic identity and lives as a Japanese citizen to obtain equal social status. Meanwhile, the second character, Mozasu has the opposite tendency of Noa’s. He does not choose the path of naturalization and tends to maintain his true identity as a Korean. The third generation is left uncertain about their identity, although they were born and grow up in Japan. With his background education, Solomon as a third-generation is still underestimated and considered unequal to Japanese people. The pachinko business, which is always being associated with Korean migrants, is a business occupied by each of the second and third generation characters, showing that the status of Korean zainichi will not change easily, and they will remain in marginal position and being underestimated. Keywords: pachinko, zainichi, identitiy crisis, Korea, Japan 
MENELUSUR TRADISI: RENAISSANCE DALAM NATIVE AMERIKA DAN PERSPEKTIFNYA TERHADAP KEMATIAN DALAM KARYA LESLIE MARMON SILKO Karina Hanum Luthfia
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.51505

Abstract

Pemaknaan terhadap kematian dalam kehidupan manusia biasanya ditangkap hanya dalam tataran kematian fisik sebagai sebuah fenomena alam. Sementara itu, tradisi dan budaya hadir dengan potensi signifikan untuk memengaruhi dan membentuk adat serta protokol upacara kematian. Dalam konteks ini, Native Amerika memandang konsep kematian sebagai bagian dari tradisi dan warisan adat. Namun demikian, proses kolonisasi dan asimilasi dalam tatanan sosial Native Amerika telah mencapai sengketa yang rumit. Terkait dengan pergerakan renaissance dalam kehidupan Native Amerika, bias yang terjadi terhadap perspektif dalam memandang kematian diurai melalui penelusuran ujung konsep dari kematian itu sendiri yang sangat erat berkaitan dengan tradisi Native Amerika. Mekanisme dekolonisasi terhadap konsep kematian sebagai sebuah self-determination terhadap identitas kelompok sosial Native Amerika  diambil dari refleksi karya sastra karangan Leslie Marmon Silko. Kajian ini menggunakan konsep analisis wacana dalam paradigma poskolonialisme. Manifestasi atas hasil penelitian merupakan: 1) Perspektif terhadap kematian menurut lensa Native Amerika dipandang sebagai tame death. 2) Kematian dipandang sebagai sebuah mekanisme penyeimbang kehidupan sosial jika ditarik dari nilai-nilai kehidupan kelompok Native Amerika. 3) Protokol upacara kematian dilaksanakan dalam sistem tribal ditemukan sebagai sebuah resistensi Native Amerika dalam menolak asimilasi dan dominasi kulit Putih. Hal tersebut didukung adanya sebuah gerakan determinasi dan artikulasi identitas kelompok Native Amerika. Kata kunci: Kematian, Tradisi, Renaissance dalam Native Amerika The subtle meaning of death on people’s life tends to generally depict the idea of natural phenomenon. Meanwhile, tradition and culture exist within their significant potency to influence the nurture of death customs and protocols. In this context, Native American deal with the concept of death as a particular tradition of their tribal legacy. However, colonization and assimilation process on their social order had transformed the Native American perspective on death into an advancement dispute.Concomitant to Native American renaissance movement, bias on the perspective of death is elucidated by tracing the root of death’s concept which is emanated from Native American tradition. The mechanism of decolonizing death’s perspective against White’s concept is represented in Native American literary works by Leslie Marmon Silko. As a consequence, the research employs critical discourse analysis on post-colonialism paradigm.The results of the work manifest: (1) Perspective on death through Native American lens considered as a tame death. (2) Death additionally scrutinized as social balance mechanism according to Native American value. At last, (3) Funeral protocols performed in tribal system essentially expounds the resistance of Native American people against the assimilation and White domination. Keywords: Death, Tradition, Renaissance, Native American Movement 
MODEL PEMBACAAN DERRIDEAN TERHADAP KNIGHT OF THE SEVEN KINGDOMS KARYA GEORGE R. R. MARTIN Innezdhe Ayang Marhaeni
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.51548

Abstract

Penelitian ini menganalisis novel fantasi populer berjudul A Knight of The Seven Kingdoms karya George R. R. Martin dalam perspektif Derrida, terutama pendapatnya tentang sastra sebagai institusi liberal. Dalam perspektif Derrida, penelitian ini berusaha menyelidiki afinitas dalam liberality, undecidability, iterability, khōra, dan teks itu sendiri. Dalam A Knight of The Seven Kingdoms, konsep-konsep tersebut saling memengaruhi sehingga menunjukkan aspek liberal karya sastra. Hal ini ditunjukkan melalui struktur dalam narasi A Knight of The Seven Kingdoms yang menjaga agar cerita berlangsung dinamis dan narasi tersebut, dengan kekuatan liberalnya, secara konstan menguji konteksnya sendiri untuk menghilangkan kecenderungan idealitas tertentu. Dengan demikian, identitas dan idealitas yang dianggap final kembali dipertanyakan dan dibuat tidak stabil oleh teks guna menguak lebih banyak makna serta kemungkinan yang dihasilkan. Kata kunci: Derridean, novel fantasi, undecidability This study analyzes the popular fantasy novel entitled A Knight of the Seven Kingdoms by George R. R. Martin in Derrida's perspective, especially his opinion about literature as a liberal institution. In Derrida's perspective, this study seeks to investigate the affinity in liberality, undecidability, iterability, khōra, and the text itself. In A Knight of the Seven Kingdoms, these concepts influence each other so that it shows the liberal aspects of literary works. This is shown through the structure in the narrative of A Knight of the Seven Kingdoms which keeps the story dynamic and the narrative, with its liberal power, constantly tests its context to eliminate certain idealistic tendencies. Thus, the identity and ideality that are considered final are again questioned and made unstable by the text to reveal more meaning and possibility produced. Keywords: Derridean, fantasy novel, undecidability 
DEGRADASI PUITIKA DALAM KONTESTASI LITERASI CERITA KKN DI DESA PENARI Muhammad Lutfi Dwi Kurniawan; Hadi Prasetyo; Aditya Wicaksono; Fian Ulumul Akmal
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.51571

Abstract

Cerita KKN di Desa Penari merupakan sebuah sastra siber yang populer karya Simpleman dengan genre horor. Kepopuleran tersebut tidak terlepas dari strategi puitika dan pengaruh media yang digunakan. Dalam cerita horor KKN di Desa Penari, strategi puitika akan ditinjau dari kepenuhperistiwaan cerita yang membentuk sensitivitas-konteks di dalam teks, sedangkan pengaruh media akan dilihat dari transformasi sastra siber ke sastra cetak yang berimplikasi pada konsekuensi-konsekuensi teks dalam tatanan literasi. Melalui hal tersebut, penelitian ini bertujuan menganalisis strategi puitika sebagai pembangunan eventfulness dan melihat praktik transformasi media yang berimbas pada intensitas puitika. Adapun temuan penelitian ini adalah sebagai berikut. Pertama, sebagai cerita horor, KKN di Desa Penari menawarkan beberapa strategi puitika dalam meleburkan paradigma fiksi dan fakta. Hal tersebut dicapai melalui evaluative device, berupa refleksi karakter, repetisi peristiwa, dan disnarasi yang menciptakan eventfulness sehingga terbentuk sensitivitas-konteks. Kedua, praktik transformasi media mengakibatkan perubahan bentuk teks dari nonliterasi menuju literasi. Melalui hal tersebut, cerita horor KKN di Desa Penari menerima konsekuensi berupa formalisasi bahasa karena standardisasi media. Selain itu, keterlibatan cerita horor KKN di Desa Penari ke dalam zona literasi merupakan kendali kekuasaan dari agenda kapitalisme dalam bentuk print-capitalism. Dengan demikian, dapat ditarik muara analisis bahwa cerita horor KKN di Desa Penari yang terlibat ke dalam zona literasi justru dihadapkan pada degradasi puitika. Kata Kunci: horor, literasi, puitika, transformasi media The story of KKN di Desa Penari is a popular cyber literacy by Simpleman which horror genre. It popularity can’t be separated from poetics and media that used. The story of KKN di Desa Penari's poetical strategy will be seen from eventfulness that shapes context-sensitivity on the text, at the same time, media will be seen as a transformation from cyber literacy into print-literacy that has implified the text consequences from the construction of literacy. Through that, this research aims to analyze the poetical strategy as an eventfulness development and see the practice of media transformation which has an impact on poetical intensity. The discovery of this research is as follows. First, as a horror story, KKN di Desa Penari offer a few poetical strategy to immersed fictional and factual paradigm. This was achieved through evaluative device, that is character reflection, repetition of events, and the disnarrative that creates eventfulness thus developing context-sensitivity. Second, the practice of media transformation inflict the transliteration of text from nonliteration to literacy. Through this, the horror story of KKN di Desa Penari received the consequence of formalization of language inflicted by media standardization. Moreover, the involvement the horror story of KKN di Desa Penari into the literacy zone was a power control over the capitalism agenda in the form of print-capitalism. Therefore, this analysis comes down the horror story of KKN di Desa Penari that was involved in the literacy zone was exposed to poetical degradation. Keywords: horror, literacy, poetics, media transformation 
THE SCENT OF SAKE: A FAILURE IN THE EMBODIMENT OF JAPANESE WOMAN IDENTITY TO BE AN AUTHENTIC SUBJECT Zietha Arlamanda Asri; Mira Utami; Sulistya Ningtyas
POETIKA Vol 7, No 2 (2019): Issue 2
Publisher : Literary Studies, Faculty of Cultural Sciences, Universitas Gadjah Mada

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/poetika.v7i2.51610

Abstract

 Identity is seen as something important to humans in society, as it shows the origin of the self. Sometimes, someone cannot accept the identity that is attached to them, which will lead to the process of forming a new identity. This case also happens to the main character of The Scent of Sake, a novel by Joyce Lebra published in 2009. Rie Omura is not allowed to interfere in the sake making business, so that she tries to change that identity. Thus, this study aims to examine the process of identity formation that occurs in the character of a Japanese woman, represented by Rie. To answer the research problem, this study uses a textual analysis as the research methods. The theory used to assist the analysis is a perspective proposed by Žižek regarding the formation of subject’s identity to achieve the stage of authentic subject. The results show that in her efforts to unbind herself from the symbolic order, she makes attempts to rule the brewer house. However, her action cannot be categorized as a radical action since it cannot bring her out of the Symbolic. It confirms that Rie is failed to be an authentic subject. Keywords: Japanese Woman, Authentic Subject, Žižek, The Scent of Sake Identitas dipandang sebagai sesuatu yang penting bagi manusia yang hidup bermasyarakat karena menunjukkan asal-usul. Terkadang, seseorang tidak dapat menerima identitas yang melekat padanya, yang akan memantik tindakannya menuju pembentukan identitas baru. Hal ini juga terjadi pada karakter utama dalam novel "The Scent of Sake" karya Joyce Lebra yang terbit pada tahun 2009. Rie Omura tidak diizinkan ikut campur dalam bisnis pembuatan sake, sehingga dia mencoba mengubah identitas dan pelabelan tersebut. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembentukan identitas dalam karakter wanita Jepang, yang direpresentasikan oleh Rie. Untuk menjawab permasalahan penelitian, analisis tekstual digunakan sebagai metode penelitian. Teori yang digunakan untuk membantu analisis adalah perspektif Žižek mengenai pembentukan identitas subjek untuk mencapai tahap subjek autentik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam upayanya untuk melepaskan ikatan dari tatanan simbolis, Rie berupaya untuk berperan penting di perusahaan produksi sake milik keluarganya. Namun, tindakannya tidak dapat dikategorikan sebagai tindakan radikal karena tidak dapat membawanya keluar dari Yang Simbolik. Hal ini mengkonfirmasi bahwa Rie gagal menjadi subjek autentik. Kata Kunci: Perempuan Jepang, Subjek Autentik, Žižek, The Scent of Sake 

Page 1 of 1 | Total Record : 9