cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. kudus,
Jawa tengah
INDONESIA
IQTISHADIA
ISSN : 19790724     EISSN : 25023993     DOI : -
Core Subject : Economy,
IQTISHADIA, particularly focuses on the main problems in the development of the sciences of Islamic Business and economics areas. It covers Islamic management, Islamic Banking, Islamic Marketing, Islamic Human Resources, Islamic Finance, Zakah, Waqf, Poverty Alleviation, Islamic Public Finance, Monetary Economics, Economic Development, Maqasid al-Shariah, Institutional Economics, Behavioural Economics and Finance, Corporate Governance, Risk Management, Shariah issues, Financial Engineering, Securitization and Sukuk, Islamic Capital Markets, Insurance and Takaful, Regulatory Issues, Corporate Social Responsibility in Islam and other topics which related to this area.
Arjuna Subject : -
Articles 27 Documents
Search results for , issue "Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA" : 27 Documents clear
KINERJA MANAJERIAL PEMERINTAH DAN PERSPEKTIF ISLAM (Studi pada Pemerintah Kota Yogyakarta) Hasthoro, Esha Dening Shandi, Handoko A
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Artikel ini berusaha menunjukkan secara empirik tentang faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja manajerial di pemerintah daerah Yogyakarta. Partisipasi anggaran, budaya organisasi, job relevant information, kepuasan kerja dan komitmen organisasi adalah variabel-variabel yang dipergunakan. 69 data primer didapat dari survey melalui surat kepada pemimpin instansi di pemerintah daerah Yogyakarta. Metode analisis data menggunakan regresi linier berganda   menunjukkan hasil bahwa budaya kerja memiliki pengaruh positif terhadap kinerja manajerial. Sementara partisipasi anggaran, job relevant information, kepuasan kerja dan komitmen organisasi tidak memiliki pengaruh terhadap kinerja manajerial.   Kata Kunci: Budaya Kerja, Partisipasi Anggaran, Kinerja Manajerial, Pemerintah Daerah MANAGERIAL PERFORMANCE AND ISLAMIC PERSPECTIVE (STUDY OF YOGYAKARTA GOVERNMENT) AbstractThis study is aimed to demonstrate empirically factors that affect the managerial performance of Yogyakarta local government. Budgeting participation, organizational culture, job relevant information, job satisfaction, and organizational commitment will be used as determinant and explanatory items for the managerial performance. There are 69 primary data obtained from mail survey of principal Yogyakarta local government. Multiple linear regression methods show that organizational culture has a positive effect on the managerial performance. Meanwhile budgeting participation, job relevant information, job satisfaction, and organizational commitment have no effect on the managerial performance. Keywords: Organizational culture, budgeting participation, managerial performance, local government
PENGARUH KUALITAS PELAYANAN B2B PERBANKAN SYARI’AH DAN CULTURAL FIT PADA KEPUASAN, LOYALITAS, DAN REKOMENDASI POSITIF Ningsih, Ekawati Rahayu
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk mengatasi kesenjangan tentang teori dasar tentang kualitas layanan dalam hubungan pemasaran. Artikel ini hendak menguji pengaruh strategi peningkatan kualitas pelayanan B@B perbankan syariah dan culture fit terhadap kepuasan konsumen, loyalitas dan rekomendasi positif. Kajian ini juga berusaha mendemonstrasikan keterkaitan antara variabel-variabel. Sampel yang diambil secara praktis terdiri atas 200 responden: pemilik usaha, pemimpin organisasi/perusahaan dan manajer keuangan yang memanfaatkan transaksi elektronik dari BSM Kudus dan Pati, baik sebagai kreditur, debitur maupun pengguna layanan BSM lainnya. Hasil analisis koefisien path menunjukkan bahwa dimensi empati, tangible, keandalan, kepatuhan, dan culture fit berpengaruh secara langsung maupun tidak lengsung terhadap kesetiaan nasabah. Kata Kunci: Hubungan Pemasaran, Kualitas Layanan, Culture Fit  THE INFLUENCE OF SERVICE QUALITY OF B2B SHARIA BANKING AND CULTURE FIT TOWARD CUSTOMER SATISFACTION, LOYALTY AND POSITIVE RECOMMENDATIONS Abstract This goal of this article is to overcome the research gap by developing the basic theory of the service quality in relationship marketing. This article examines effect of strategy of improving service qaulity of B2B sharia banking and culture fit toward customer satisfaction, loyalty and positive recommendation. The study also seeks to demonstrate the interdependence between variables. Convenience samples are 200 respondents: business owners, heads of organizations/companies and financial managers who make use of electronic transactions of BSM Kudus and Pati, whether as a creditor, debitor or other services of BSM. Result of path coefficient analysis shows that the dimensions of empathy, tangibles, reliability, compliance and cultural fit directly or indirectly have effect on loyalty.  Keywords: Marketing Relationship, Service Quality, Cultural Fit
DAMPAK PRODUKTIFITAS KERJA ISLAMI BAGI KINERJA KARYAWAN Rakhmawati, Istina
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk menjelaskan bagaimana konsep produktifitas kerja dalam Islam serta bagaimana dampaknya bagi peningkatan kinerja karyawan. Etika kerja Islami yang tertuang dalam al-Qu’ran dan Hadits menjadi dasar bagi umat Islam dalam bekerja. Dengan menggunakan metode deskriptif analisis, artikel ini akan mengkaji bagaimana konsep Islam tentang bekerja sebagai ibadah terkait dengan sifat alamiah manusia yang membutuhkan pekerjaan sebagai aktualisasi diri. Dari analisis yang dilakukan, ternyata konsep kerja sebagai ibadah dalam Islam memiliki dampat positif bagi peningkatan kinerja karyawan. Dengan bekerja, orang akan mendapatkan penghasilan sehingga tidak akan menjadi beban bagi orang lain, sesuai dengan ajaran Islam yang menganjurkan Muslim untuk memberi bukannya meminta.  Kata Kunci: Produktifitas Kerja Islami, Etika Kerja Islami,        Kinerja Karyawan   IMPACT OF ISLAMIC WORK PRODUCTIVITY TOWARDS WORK PERFORMANCE AbstractThis article aims to explain the concept of work productivity in Islam and its impact on the improvement of work performance. Islamic work ethics contained in Qur’an and Hadith become the basis for Muslim in doing work. Using descriprive anaylitic method, this article examines Islamic concept of working as an act of worship related to the nature of people who need a job as self-actualization. Result shows that the concept of working as worshipping has a positive impact on work performance of Muslim. By working, people may earn living so that they will not be a burden for others. This is in accordance with Islamic teaching on giving instead of asking.   Keywords: Islamic Work Productivity, Islamic Work Ethics, Work Performance
ANALISIS KEPUASAN MAHASISWA STAIN KUDUS DALAM PERSPEKTIF ISLAM Martini, Tina
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh kualitas pelayanan khususnya berdasar dimensi kualitas jasa yaitu terdiri dari variabel-variabel: tangible (nyata), reliability (keterandalan), responsiveness (cepat tanggap), assurance (jaminan), empathy (empati) terhadap tingkat kepuasan mahasiswa STAIN Kudusbaik secara parsial maupun berganda.Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah 70 responden dengan metode probability sampling dengan caracluster random sampling.Metode analisis yang digunakan adalah metode regresi liniear berganda. Hasil dari penelitian menunjukkan:   Pertama, ada pengaruh yang signifikan antara variabel tangible (nyata), reliability (keterandalan), responsiveness (cepat tanggap) danassurance (jaminan), terhadap kepuasan mahasiswa secara parsial. Kedua: ada pengaruh yang signifikan secara bersama-sama kelima variabel independen tersebut terhadap kepuasan mahasiswa pada STAIN Kudus. Kata Kunci : Kepuasan Mahasiswa, Kualitas Pelayanan, STAINKudus ANALYSIS OF KUDUS ISLAMIC COLLEGE’S STUDENT SATISFACTION IN ISLAMIC PERSPECTIVE AbstractThis article is meant to analyze the influence of service quality variables; tangible, reliability, responsiveness, assurance and empathy toward students satisfaction. Samples of this study are 70 students of Kudus State Islamic College taken by probability sampling method and cluster random sampling method. The data are analyzed using multiple linear regressions. Result of this study shows that variable of tangible, reliability, responsiveness, and assurance partially have significant effect toward student satisfactions. Secondly, together, those five variables have significant effects toward student satisfaction. Keywords: Student Satisfaction, Service Quality, Kudus State Islamic College 
BUDAYA ORGANISASI ISLAMI SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN KINERJA Hakim, Lukman
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Artikel ini mencoba menggambarkan tentang peran budaya perusahaan khususnya terkait teori budaya organisasi. Budaya organisasi terdiri atas nilai-nilai, keyakinan, dan pemahaman yang diyakini bersama oleh para anggotanya. Budaya mencakup pola pikir, perasaan, dan reaksi yang menjadi pedoman dalam pengambilan keputusan dan aktivitas lain para anggota organisasi. Organisasi yang sukses tampaknya memiliki budaya kerja yang kuat sehingga mampu menarik, menjaga dan memberi balasan bagi siapa saja yang memenuhi kewajiban dan mencapai target. Dalam artikel ini, bebrapa aspek budaya organisasi dikaji dan dianalisis dengan mempertemukan teori dengan kondisi nyata.  Tulisan ini bertujuan untuk menggali fungsi dan eksistensi budaya organisasi. Selain itu dibahas juga tentang bagaimana perkembangan teori organisasi dan dampaknya bagi performa pekerja. Diakhir tulisan disajikan konsep budaya kerja Islami berdasarkan Al-Qur’an dan Hadits. Kata Kunci: Fungsi Budaya Kerja, Karakteristik Budaya Kerja, Budaya Kerja Islami ISLAMIC ORGANIZATIONAL CULTURE TO ENHANCE WORK PERFORMANCE AbstractThis paper tried to describe the role of corporate culture in organization especially how developt organization culture theory. Organization culture is the set of important values, beliefs, and understandings that members share in common. Culture provides patterned ways of thinking, feeling, and reacting that guide decission making and other activities of organization participants. Succesful organizations appear to have strong cultures that attract, hold and reward people for peforming roles and meeting goals. Some aspects of culture be investigated and analyzed by combined of theorytical background in the real context. The paper explored the function, the existence  of organization culture in the organization. The paper also explored how to develop the theory of organization culture and discussing their impact to performance of worker. Finally, in the end of the paper, author explained the cracteristic of Islamic organization culture that be adopted from the Holly Al Qur’an and Sunnah  Profet Muhammad Saw. Keyword: Function Of Organization Culture, Characteristic Of Conventional Organization Culture, Islamic Organizational Culture 
STRUKTUR KEPEMILIKAN DAN NILAI PERUSAHAAN Yan Hendrick S., Zaenal Fanani dan
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk mengkaji teori agency ketika perbedaan tujuan untuk memaksimalkan nilai perusahaan antara pemilik dan manajemen muncul karena pemisahan fungsi dan wewenang. Kajian ini berguna untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi nilai perusahaan. Metode analisis yang dipergunakan adalah regresi berganda. Sampel yang dipergunakan adalah 276 perusahaan manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia tahun 2013-2015. Penelitian menunjukkan bahwa kepemilikan blockholder, kepemilikan asing, cash holding serta leverage memiliki pengaruh positif yang signifikan terhadap nilai perusahaan. Sementara ukuran perusahaan memiliki pengaruh positif tetapi tidak signifikan terhadap nilai perusahaan. Kata Kunci: Nilai Perusahaan, Kepemilikan Blockholder, Kepemilikan Asing, Cash Holding, Ukuran Perusahaan  THE OWNERSHIP STRUCTURE AND THE VALUE OF THE COMPANY AbstractThis study examines agency theory where differences in objectives to maximize the value of the company between the owner (principal) and the management (agent) arise because of the separation of functions and authority. This study aims to analyze the factors that affect value of the company. Method of analysis used in this study is multiple regressions. This study uses samples of 276 manufacturing companies that listed on the Indonesia Stock Exchange during the periode 2008-2010. This study indicates that blockholder ownership, foreign ownership, cash holdings, and leverage have a positive significant effect on the value of the company while company size is positively affect the value but not significantly. The result of this study indicates with the increase of blockholder ownership, foreign ownership, cash holdings, and leverage will increase the value of the company.Keywords: Company Value, Blockholder Ownership, Foreign Ownership, Cash Holdings, Company Size
ANALISIS PERAN KETERLIBATAN KERJA DALAM HUBUNGAN ETIKA KERJA ISLAM DAN SIKAP TERHADAP PERUBAHAN Andriyanto, Irsad
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk menganalisis peran job involvement sebagai mediator penghubung antara etika kerja Islami dengan sikap terhadap perubahan di BPRS di Indonesia. Ada 155 manajer dan direktur BPRS se Indonesia yang dijadikan subyek penelitian. Hipotesa diuji dengan menggunakan analisis multivariate dengan model persamaan struktural (Structural Equation Model/SEM). Hasil penelitian menunjukkan ada pengaruh signifikan job involvement sebagai mediator antara etika kerja Islami dengan sikap terhadap perubahan. Hal ini menjadi pendukung karena ada pengaruh langsung dari etika kerja Islami terhadap sikap terhadap perubahan. Kata Kunci: Job Involvement, Etika Kerja Islami, Sikap pada Perubahan  This study aims at analyzing the role of job involvement as a mediator Islamic work ethic and attitudes toward changes in BPRS in Indonesia. There are 155 managers and directors of BPRS in Indonesia as respondents of the research. The hypotheses are tested using multivariate analysis and Structural Equation Model (SEM). Result of this study shows there is significant role of job involvement as a mediator of Islamic work ethic and attitudes toward changes. It is supporting the significant direct effect of Islamic work ethic towards attitudes toward changes.Keywords: Job Involvement, Islamic Works Ethics, Attiutude toward Change
FAKTOR PENENTU KINERJA MANAJERIAL (Studi pada Pemerintah Daerah Kupang) Samadara, Selfi
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan dari kajian ini: 1) untuk mengkaji pengaruh budgetary goal characteristics pada job-relevant information, 2) untuk mengkaji pengaruh budgetary goal characteristics pada kinerja manajerial, 3) untuk meneliti pengaruh job-relevant information pada kinerja manajerial, 4) pengaruh budgetary goal characteristics pada kinerja manajerial melalui job-relevant information sebagai variabel intervening. Sampel terdiri dari 78 pejabat struktural di kabupaten/kota Kupang. Artikel ini berlaku analisis path menggunakan tes t untuk menguji hipotesis. Hasil pengujian hipotesis pertama menunjukkan bahwa kesan partisipasi anggaran (X1), evaluasi anggaran (X4) pada job-relevant information (X6) secara langsung adalah signifikan. Hasil pengujian hipotesis kedua menunjukkan bahwa kejelasan target anggaran (X2), anggaran umpan balik (X3), dan kesulitan dalam target anggaran (X5) memiliki akibat langsung terhadap performa Manajerial (Y). Hipotesis ketiga hasil pengujian yang menunjukkan bahwa job-relevant information yang relevan (X6) memiliki pengaruh langsung terhadap kinerja Manajerial (Y). Hasil pengujian hipotesis keempat menunjukkan bahwa job-relevant information adalah variabel perantaraan antara partisipasi anggaran (x1) dan evaluasi anggaran (x4) terhadap kinerja manajerial (Y).Kata Kunci: Budgetary Goal Characteristics, Job-Relevant Information, Kinerja Managerial THE DETERMINING FACTORS OF MANAGERIAL PERFORMACE (STUDY ON REGIONAL GOVERNMENT OF KUPANG)Abstract The purpose of this study are: 1) to examine the effect of budgetary goal characteristics on job-relevant information, 2) to examine the effect of budgetary goal characteristics on managerial performance, 3) to examine the effect of job-relevant information on managerial performance, 4) to examine the effect of budgetary goal characteristics on managerial performance through job-relevant information as an intervening variable. The sample consists of 78 Head of Department of Kupang. This article applies path analysis using the t test to test the hypothesis. The result of testing the first hypothesis suggests that the effect of budget participation (X1), evaluation of the budget (X4) on the Job relevant information (X6) directly is significant. The result of testing the second hypothesis suggests that the Clarity of the budget target (X2), Feedback budget (X3), and the Difficulty of budget target (X5) have a direct effect toward Managerial Performance (Y). The third hypothesis-testing result shows that job-relevant information (X6) has direct influences toward Managerial Performance (Y). The fourth hypothesis testing result indicates that Job relevant information is an intervening variable between budgetary participation (X1) and evaluation of the budget (X4) toward managerial performance (Y).Keywords: Budgetary Goal Charateristics,  Job-Relevant Information, Kinerja Manajerial 
KONFLIK PEKERJA-KELUARGA DAN PENGARUHNYA TERHADAP KINERJA PEGAWAI (Studi Kasus Rumah Sakit Berbasis Islam di Surakarta) Sugiyanto, Eko; Irawati, Zulfa; Padmantyo, Sri
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : IQTISHADIA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Studi ini bertujuan untuk menganalisis: (1) ciri-ciri orang bekerja-konflik keluarga (WFC) di Rumah Sakit berbasis Islam di Surakarta, (2) penyebab bekerja-konflik keluarga (WFC) di Rumah Sakit berbasis Islam di Surakarta. Lokasi research di Rumah Sakit Islam YARSIS Surakarta (YARSIS rumah sakit Islam) dan Rumah Sakit Muhammadiyah PKU Surakarta (PKU Rumah Sakit Muhammadiyah). Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif-deskripstif dan informan dipilih dengan sengaja. Teknik Pengumpulan Data termasuk wawancara, kuesioner terbuka, dan dokumentasi. Subyek penelitian ini adalah orang-orang yang memiliki pengalaman bekerja lebih dari 10 tahun di rumah sakit, telah menikah dan mempunyai anak-anak. Hasil yang diperoleh dari studi ini menyatakan bahwa ada delapan kategori konflik keluarga-pekerjaan (WFC). Diantaranya adalah konflik bekerja-tanggungjawab keluarga, obsesi kerja, waktu kerja atas dan kebersamaan keluarga, konflik pekerjaan rumah tangga, pekerjaan dan kehidupan keluarga, memikirkan tentang keluarga selama bekerja, konflik- mengejar karir dan rumah tangga, dan komunikasi keluarga. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahwa ada satu kategori yang penting untuk konflik pekerjaan- keluarga, yaitu kelelahan fisik.Kata Kunci: Konflik Keluarga-Kerja, Konflik Berbasis Waktu, Konflik Berbasis Ketegangan, Konflik Berbasis Perilaku WORK-FAMILY CONFLICT AND ITS INFLUENCE ON THE PERFORMANCE OF WORKERS(Case Study of Islamic based Hospitals in Surakarta) AbstractThis study aimed to identify: (1) the characteristic of work-family conflict (WFC) in Islamic based Hospital at Surakarta, (2) the cause of work-family conflict (WFC) in Islamic based Hospital at Surakarta. The locations of research are Rumah Sakit Islam YARSIS Surakarta (YARSIS Islamic hospital) and Rumah Sakit PKU Muhammadiyah Surakarta (PKU Muhammadiyah hospital). This study uses descriptive-qualitative approach and informants are choosen purposively. Data collection techniques include interviews, open-questionaire, and documentation. Subjects of this study are those who have working experience more than 10 years at hospital, have married and have children. Result obtained from this study states that there are eight categories of work-family conflict (WFC).They are: conflict of working-family responsibility, obsession of work, working-time over family-time, conflict of household-work, family live-work, thinking about family during working, conflict of household- pursuing carreer, and family communication. Result obtained shows that there is one category that significant to work-family conflict, that is physical fatigue. Keyword: Work-Family Conflict, Time Based Conflict, Strained-Based Conflict, Behavior-Based Conflict. 
PENGARUH KUALITAS PELAYANAN B2B PERBANKAN SYARI’AH DAN CULTURAL FIT PADA KEPUASAN, LOYALITAS, DAN REKOMENDASI POSITIF Haryono, Tulus; Sawitri, Hunik Sri Runing; Harsono, Mugi; Ningsih, Ekawati Rahayu
IQTISHADIA Vol 9, No 1 (2016): IQTISHADIA
Publisher : Ekonomi Syariah IAIN Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21043/iqtishadia.v9i1.949

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk mengatasi kesenjangan tentang teori dasar tentang kualitas layanan dalam hubungan pemasaran. Artikel ini hendak menguji pengaruh strategi peningkatan kualitas pelayanan B@B perbankan syariah dan culture fit terhadap kepuasan konsumen, loyalitas dan rekomendasi positif. Kajian ini juga berusaha mendemonstrasikan keterkaitan antara variabel-variabel. Sampel yang diambil secara praktis terdiri atas 200 responden: pemilik usaha, pemimpin organisasi/perusahaan dan manajer keuangan yang memanfaatkan transaksi elektronik dari BSM Kudus dan Pati, baik sebagai kreditur, debitur maupun pengguna layanan BSM lainnya. Hasil analisis koefisien path menunjukkan bahwa dimensi empati, tangible, keandalan, kepatuhan, dan culture fit berpengaruh secara langsung maupun tidak lengsung terhadap kesetiaan nasabah. Kata Kunci: Hubungan Pemasaran, Kualitas Layanan, Culture Fit  THE INFLUENCE OF SERVICE QUALITY OF B2B SHARIA BANKING AND CULTURE FIT TOWARD CUSTOMER SATISFACTION, LOYALTY AND POSITIVE RECOMMENDATIONS Abstract This goal of this article is to overcome the research gap by developing the basic theory of the service quality in relationship marketing. This article examines effect of strategy of improving service qaulity of B2B sharia banking and culture fit toward customer satisfaction, loyalty and positive recommendation. The study also seeks to demonstrate the interdependence between variables. Convenience samples are 200 respondents: business owners, heads of organizations/companies and financial managers who make use of electronic transactions of BSM Kudus and Pati, whether as a creditor, debitor or other services of BSM. Result of path coefficient analysis shows that the dimensions of empathy, tangibles, reliability, compliance and cultural fit directly or indirectly have effect on loyalty.  Keywords: Marketing Relationship, Service Quality, Cultural Fit

Page 1 of 3 | Total Record : 27