cover
Contact Name
Ibrahim
Contact Email
ibrahim080988@gmail.com
Phone
+6282199198917
Journal Mail Official
ibrahim080988@gmail.com
Editorial Address
Jl. Pendidikan No. 27, Kota Sorong
Location
Kota sorong,
Papua barat
INDONESIA
Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan
ISSN : 20883331     EISSN : 26555603     DOI : -
Core Subject : Education,
Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan (p-ISSN: 2088-3331, e-ISSN: 2655-5603) is published by the LPPM Universitas Muhammadiyah Sorong. This journal focuses on information delivery of scientific research findings conducted by the academic community in particular internal and external of Universitas Muhammadiyah Sorong. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan publishes articles about the research results in the field of education both in the broad sense (general education) or specific (refers to certain fields of study). This Journal has also been accredited by KEMENRISTEKDIKTI Grade 5 in accordance with the SK No: 14/E/KPT/2019. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan publishes articles on practice, theory, and research in all areas Education which includes, but is not limited to: Guidance and Counseling Educational Technology and Curriculum Educational Administration Educational Management Educational Leadership Nonformal Education Primary Education Early Childhood Education Special Education
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol. 10 No. 2 (2021): Desember" : 7 Documents clear
Persepsi Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Berbasis Blended Learning dengan Memanfaatkan Aplikasi Microsoft Teams Magdalena Letek Kari; Yohanes Bare; Oktavius Yoseph Tuta Mago
Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan Vol. 10 No. 2 (2021): Desember
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sorong

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (246.874 KB) | DOI: 10.33506/jq.v10i2.1418

Abstract

Pandemi virus corona (Covid-19) menimbulkan dampak di setiap sektor kehidupan, salah satunya adalah sektor pendidikan di Indonesia. Wabah ini menyebabakan pemerintah pada awal tahun 2020, mengeluarkan himbauan untuk melakukan kegiatan pembelajaran dari rumah, dengan memanfaatkan teknologi dan internet. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis persepsi mahasiswa terhadap aspek kesiapan, proses dan hasil pembelajaran berbasis Blended Learning dengan memanfaatkan aplikasi Microsoft Teams di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, yang difokuskan pada tiga program studi yakni, Program Studi Pendidikan Biologi, Program Studi Pendidikan Fisika dan Program Studi Pendidikan Kimia. Penelitian dilakukan dengan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Subjek penelitian ditentukan menggunakan teknik purposive sampling. Data dikumpulkan melalui wawancara, angket dan dokumentasi. Keabsahan data ditentukan dengan menggunakan triangulasi sumber dan teknik. Hasil penelitian menunjukan bahwa mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan memiliki tanggapan atau respon yang baik terhadap aspek kesiapan, aspek proses dan hasil pembelajaran berbasis Blended Learning dengan memanfaatkan aplikasi Microsoft Teams.
Penggunaan Model Pembelajaran Resolusi Konflik dalam Meningkatkan Kompetensi Multikultural Siswa Asrianto Basry
Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan Vol. 10 No. 2 (2021): Desember
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sorong

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (132.173 KB) | DOI: 10.33506/jq.v10i2.1500

Abstract

Keberagaman latar belakang menjadi isu yang penting untuk dipahami secara komprehensif. Isu ini jika tidak direspon dengan tepat dapat menimbulkan konflik. Pemahaman akan keberagaman dapat ditanamkan melalui pendidikan multikultural. Pendidkan multikultural akan berlangsung efektif jika guru menggunakaan model pembelajaran yang menarik, kolaboratif dan partisipatif, sehingga dapat mengembangkan kompetensi multikultural siswa. Salah satu model pembelajaran yang dapat mengembangkan kompetensi multikultural siswa adalah model pembelajaran resolusi konflik. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penggunaan model pembelajaran resolusi konflik dalam meningkatkan kompetensi multikultural. Metode yang digunakan adalah meta-sintesis. Berdasarkan hasil studi literatur dengan meta-sintesis menunjukkan bahwa model pembelajaran resolusi konflik dapat meningkatkan kompetensi multikultural siswa.
The Ability to Use English for Specific Purposes by Hotel Receptionists Ruslan Hasyim; Rezkiah Hartanti; Muhammad Azwar Assiddiq
Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan Vol. 10 No. 2 (2021): Desember
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sorong

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (172.631 KB) | DOI: 10.33506/jq.v10i2.1513

Abstract

This research was exploring the use of English for a specific purpose by hotel receptionists in Sorong city. The data was conducted with quantitative but is not pure students. To collect data, the researchers used instruments such as written tests, questionnaires,s and speaking as instruments. The data was analyzed to descriptive analysis. The result of the study shows that the receptionists’ ability in using English for specific purposes was poor. It was shown by a written test that consisted of technical terms in the hotel. Highest data through an English film, English books. But on the other hand, hotel management never played to improve their English speaking ability, particularly in English coursework, English training, English seminar inside and outside the hotel.
Kemampuan Berpikir Kreatif dan Komunikasi Matematika pada Mahasiswa Melalui Pembelajaran Open-Ended dengan Pendekatan Kontekstual Mitra Permata Ayu; Supriadi Supriadi
Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan Vol. 10 No. 2 (2021): Desember
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sorong

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33506/jq.v10i2.1521

Abstract

The purpose of the study was to analyze the ability to think creatively and mathematical communication in writing and orally through open-ended learning with a contextual approach. This study uses a qualitative approach and this type of research is descriptive. The subjects in the study were 30 first semester students majoring in Informatics Engineering. Data collection methods used in this study were tests and interviews. The results showed that: 1) The overall creative thinking ability of students based on the originality aspect was 75.08%; fluence of 58.84%; the flexibility aspect is 52.98% and the elaboration aspect is 69.82%; 2) Overall written communication ability based on aspects of writing mathematical ideas by 70.87%; the aspect of representing the image is 71.57%; systematic aspects of completion of 73.68% and aspects of the use of notation by 67.36 and 3) Overall oral communication skills based on aspects, namely mentioning things relevant to the problem of 62.22%; the aspect of understanding the purpose of the question is 62.22% and the aspect of presenting is 60%.
Peningkatan Kemampuan Ecoliteracy Melalui Inovasi Media Pembelajaran Berbasis Kahoot Games Subtema Pemanfaatan SDA Hayati dan Nonhayati untuk Siswa SD Dewi Nilam Tyas
Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan Vol. 10 No. 2 (2021): Desember
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sorong

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (505.541 KB) | DOI: 10.33506/jq.v10i2.1548

Abstract

Pembangunan berkelanjutan (sustainable development) sebagai bagian dari konservasi Sumber Daya Alam perlu dipahami dengan baik, salah satunya melalui gerakan ecoliteracy (literasi yang mempelajari manusia dan lingkungan), sehingga diharapkan siswa memiliki pemahaman yang baik terhadap lingkungan. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran berbasis kahoot games untuk meningkatkan kemampuan ecoliteracy, dan mengetahui keefektifan media tersebut untuk meningkatkan kemampuan ecoliteracy siswa kelas IV SD. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development dengan model ADDIE. Subjek penelitian yaitu peserta didik kelas IV SD di Kota Semarang. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, angket, skala, dan tes. Data dianalisis dengan analisis deskriptif, uji-t sampel independen dengan uji prasyarat uji normalitas & homogenitas, dan n-gain. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran berbasis Kahoot games yang dikembangkan sangat layak untuk diujicobakan (95,5%) dan efektif untuk meningkatkan kemampuan ecoliteracy siswa kelas IV SD (N-Gain=69,9%).
Pengembangan E-Modul Basic Grammar in Use berorientasi Model Drill and Practice menggunakan Quizizz Heriyanti Tahang
Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan Vol. 10 No. 2 (2021): Desember
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sorong

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (204.645 KB) | DOI: 10.33506/jq.v10i2.1586

Abstract

Bahan ajar sebagai salah satu media utama dalam melakukan proses belajar mengajar dituntut mengikuti perkembangan teknologi yang semakin pesat. Sehingga bahan ajar E-modul menjadi perlu untuk dikembangkan guna meningkatkan pemahaman peserta didik sesuai dengan zamannya. Pengembangan bahan ajar berupa E-modul dengan model Drill and practice menggunakan Quizizz, memungkinkan pengalaman belajar peserta didik lebih menarik. Pengalaman tersebut memungkinkan siswa memahami materi lebih baik. Berdasar pada hal tersebut, penelitian R & D dengan Model 4D (Define, Design, Develop dan Disseminate) dilakukan dengan tujuan mengembangkan Bahan Ajar E-Modul ini dengan model Drill and Practice untuk mata kuliah Basic Grammar in Use pada program studi Pendidikan Bahasa Inggris FKIP UM Sorong dan mengetahui kelayakannya, penelitian ini menunjukkan bahwa Pengembangan Bahan Ajar berhasil dilakukan dengan memperoleh kelayakan pada kategori sangat baik dengan rata-rata 3.8 oleh ahli mater, 3.7 oleh ahli media dan 3.2 atas respon siswa. Jadi E-modul yang dikembangkan layak digunakan dalam pembelajaran Basic Grammar in Use.
Investigating Students’ Perception on Online Learning: A Comparative Study of Gender-Based EFL Learning During Covid-19 Pandemic Ibrahim Ibrahim; Muhaiminah Akib; Eva Fadilah Lebeharia; Firman Saleh
Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan Vol. 10 No. 2 (2021): Desember
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sorong

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (381.073 KB) | DOI: 10.33506/jq.v10i2.1588

Abstract

This study aimed to to find out students' perceptions of online learning based on gender and level of education. This research was conducted at Universitas Muhammadiyah Sorong. This study used qualitative research method and used descriptive qualitative as the design. Participants in this study were 22 students. The instrument used were questionnaire and interview. The data analysis technique used in this study was descriptive statistics and used a five-point Likert scale for the questionnaire. Also, the data that had been collected will be calculated by using Simple Tabulation. Result showed that both male and female have a positive tendency towards implementing online learning in terms of teaching materials and the students’ interaction. The result showed that both male and female junior high school students have a positive tendency towards implementing online learning in terms of the dimensions of English teaching materials. From the dimensions of the learning environment and student interaction, male students' perceptions tend to be more positive than female students. Based on the result it can be concluded that students have positive perception on online learning.

Page 1 of 1 | Total Record : 7