cover
Contact Name
Muhajir
Contact Email
qathruna@uinbanten.ac.id
Phone
+628121907168
Journal Mail Official
qathruna@uinbanten.ac.id
Editorial Address
Jalan Jendral Sudirman No. 30 Panancangan Cipocok Jaya, Sumurpecung, Kec. Serang, Kota Serang, Banten 42118
Location
Kota serang,
Banten
INDONESIA
Qathrun Jurnal Keilmuan dan Pendidikan Islam
ISSN : 2406954X     EISSN : 27765563     DOI : http://dx.doi.org/10.32678/qathruna
Core Subject : Education,
QATHRUNÂ: Jurnal Keilmuan dan Pendidikan Islam invites scholars, researchers, and students to contribute the result of their studies in the areas of Islamic Education, which cover the following research focuses: Learning strategy of Islamic education Development of Islamic education curriculum Curriculum implementation of Islamic Education Development of learning media and resources of Islamic education Islamic education learning evaluation Practices of Islamic education learning in school Inclusive education in Islamic education Action research in Islamic education
Articles 101 Documents
PENGARUH PENGGUNAAN EDMODO DAN KEMAMPUAN GURU DALAM MENDESAIN BAHAN AJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PAI Anis Fasilah; Naf’an Tarihoran; Asep Saefurohman
QATHRUNÂ Vol 8 No 1 (2021): Juni 2021
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32678/qathruna.v8i1.4869

Abstract

This study aims to determinne (1)The effect of the use of Edmodo on learning outcomes of Islamic Education . (2)The effect of the ability of teachers in designing teaching materials on the learning outcomes of islamic education. (3)The effect of the use of Edmodo and the ability of teachers to design teaching materials on learning outcomes of Islamic Education. This research used the factorial-experimental method with quantitative approach and used the multiple linear regression analysis technique. Technique that was used on the sampling prosess is purposive sampling on 98 students respondent. This research has shown the Edmodo use in SMAN and MAN Cilegon city on average 57,65 can be categorized as sufficient. While the teachers ability in designing teaching materials in SMAN and MAN Cilegon city on average 58,13 can be categorized as sufficient. For the student learning outcomes in SMAN and MAN Cilegon city has been seen for the posttest result on the average 89,95 and can be the great category. The results of this study indicate that there is a significant effect between the Edmodo use and Islamic teachers ability in designing teaching materials to students learning outcomes with the ‘t’ test of significance level 0,019<0,05. Then H0 is rejected and H1 is accepted simultaneously and the ‘f’ test of significance 0,000<0,05. And there is considerable influence between the Edmodo use and teachers ability in designing teaching materials to students learning outcomes with an adjusted R value squared of 0.540 or 54%.
MENUNTUT ILMU SEBAGAI TRANSFORMASI PERUBAHAN PARADIGMA M. Fadholi Noer
QATHRUNÂ Vol 1 No 01 (2014): Januari-Juni 2014
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pendidikan merupakan salah satu kebutuhan asasi manusia, karena dengan pendidikan manusia dapat meraih kesuksesan di dunia dan akhirat. Dengan ilmu manusia dapat membedakan mana yang khaq dan yang bathil, dan ilmu adalah suatu yang sangat mulia, sebab ilmu adalah pemberian Allah bagi manusia sebagai jalan menuju yang muttaqin. Penelitian matn dan isnad yang ada pada hadis sunan al Tirmidzi no. 2572 merupakan bagian kegiatan untuk membuktikan keontentisitasan hadis, sehingga diketahui nilai sebuah hadis yang diteliti, apakah hadis tersebut shahih, hasan atau dhaif. Hadis dalam sunan al Tirmidzi no. 2572 merupakan hadis yang dapat dijadikan motivasi untuk belajar dan belajar sebagai proses menuju suatu yang lebih baik, karena dengan ilmu kita akan mendapatkan pencerahan sebagaimana ungkapan al ilm nurun (ilmu itu cahaya).
METODE PEMBELAJARAN DISKUSI DAN SOROGAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA KITAB FATH AL-QORIB Aliudin Aliudin; Eneng Muslihah
QATHRUNÂ Vol 6 No 1 (2019): Juni 2019
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32678/qathruna.v6i1.3953

Abstract

This study aims to determine; 1) the implementation of the discussion method at the Attoyyibiyyah Islamic Boarding School, Cikande, Serang Regency 2) the implementation of the sorogan method at the Attoyyibiyyah Cikande Islamic Boarding School, Serang Regency 3) the contribution of the discussion and sorogan methods to improve the ability to read the book of fath al-qorib. 4) Comparison of the contribution of the discussion and sorogan methods to improve the ability to read the book of Fath al-qorib. This research is a mixed method research method. Respondents were 40 students, collecting data using questionnaires and tests to determine the contribution of increasing the ability to read the book of fath al-qorib. The qualitative data analysis technique used is the data triangulation technique, while the quantitative data uses statistical analysis. The results of this study are; 1) The discussion method is carried out three times a week, namely; every Saturday night, Monday night and Wednesday night at 20.00 WIB - 22.00, the book that is studied is the book "Fath Al-qorib" Implementation technique; first, the students sit in the majlis, the students who have the task of discussing the next step forward. second, begins with prayer, then reads the material to be delivered and the murody. Third, students are welcome to ask questions, then discussed, then the ustadz explains the material and finally ends with a prayer. 2) The sorogan method is carried out every Monday afternoon, the book that is studied is the book "Fath Al-qorib" Implementation technique; firstly, it was carried out by means of the students reading back the book that was read by Ustadz. second, the teacher listens to the students' reading and explanation of the material. 3) The contribution of the discussion method is 94% and the sorogan method is 40.96% 4) The contribution comparison of the discussion method and the discussion method sorogan has a greater contribution than the sorogan method.
MODEL PENGEMBANGAN KURIKULUM PERGURUAN TINGGI ISLAM DAN PERGURUAN TINGGI UMUM Atiyah Atiyah
QATHRUNÂ Vol 5 No 1 (2018): Juni 2018
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pengembangan kurikulum Pendidikan Agama Islam adalah suatu proses kegiatan penyusunan, pelaksanaan, penilaian dan penyempurnaan kurikulum pendidikan agama Islam. Ada empat asas dalam pengembangan kurikulum yaitu asas filosofis, sosiologis, organisatoris dan psikologis. Selain itu, terdapat empat pendekatan dalam pengembangan kurikulum di antaranya, yaitu pendekatan subjek akademik, pendekatan humanistic, pendekatan teknologi, dan pendekatan rekonstruksi social. Untuk meningkatkan mutu PTAI, maka kurikulum yang diterapkan perlu terus dikembangkan dengan memperhatikan asas-asas pengembangan kurikulum di atas. Pengembangan kurikulum PTAI harus berbasis kompetensi, agar lulusannya memiliki kompetensi handal sesuai bidang garapannya. [1]Pemerintah menempatkan pendidikan agama sebagai khasanah bangsa yang harus dilestarikan dan ditumbuhkembangkan di kalangan generasi muda. Dalam setiap jenjang pendidikan, agama menjadi mata pelajaran wajib tanpa kecuali. Tuntunan ke arah itu cukup beralasan. Pemahaman tentang Pendidikan Agama Islam (PAI) di sekolah/ perguruan Tinggi dapat dilihat dari dua sudut pandang, yaitu PAI sebagai aktivitas dan PAI sebagai fenomena. Pada domain yang pertama dimaksudkan bahwa PAI sebagai upaya yang dilakukan secara sadar dirancang untuk membantu seseorang atau sekelompok orang dalam mengembangkan pandangan hidup dan kehidupannya, sikap hidup, dan keterampilan hidup, baik yang bersifat manual (petunjuk praktis) maupun mental dan sosial yang bernafaskan atau dijiwai oleh ajaran dan nilai-nilai Islam. Sedangkan PAI sebagai fenomena merupakan peristiwa perjumpaan antara dua orang atau lebih dan/atau penciptaan suasana yang dampaknya kepada berkembangnya suatu pandangan hidup yang bernafaskan atau dijiwai oleh ajaran-ajaran Islam, yang diwujudkan dalam sikap hidup serta keterampilan hidup pada salah satu atau beberapa pihak.
DEFINISI DAKWAH ISLAMIYYAH DITINJAU DARI PERSPEKTIF KONSEP KOMUNIKASI KONVERGENSI KATHERINE MILLER Rosidah Rosidah
QATHRUNÂ Vol 2 No 02 (2015): Juli-Desember 2015
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Komunikasi bagian dari dakwah. Cara pengkomunikasian dakwah akan sangat dipengaruhi oleh bagaimana seorang da’i mendefinisikan dakwah itu sendiri. Para ahli mencoba mengemukakan sejumlah definisi tentang dakwah yang disandarkan pada al-Quran dan juga al-Hadits. Namun nampaknya sampai saat ini definisi tersebut belum sepenuhnya difahami oleh para pelaku dakwah. Sehingga kegagalan akibat bias dari kesalahan mendefinisikan dakwah ini kerap terjadi. Jika mengacu pada pernyataan awal diatas, sebenarnya definisi dakwah sangat sinergis dengan definisi komunikasi konvergensi yang dikemukakan Miller. Karena dakwah adalah komunikasi, maka definisi komunikasi konvergensi bisa diasumsikan sebagai definisi dakwah. Persoalannya adalah bagaimana definisi dakwah menurut teori komunikasi konvergensi, seperti apa teori komunikasi konvergensi dapat dipraktikkan dalam dunia dakwah, serta sejauh mana pengaruhnya bilkhusus pada mad’u (sasaran dakwah). Dengan mengacu pada definisi komunikasi konvergensi kesalahan pendefinisian dakwah bisa dieliminir, karena secara substansial definisi dakwah menurut komunikasi konvergensi sangat sejalan definisi-definisi dakwah yang sudah ada. Teori primer yang digunakan dalam tulisan ini adalah mengacu pada definisi komunikasi konvergensi menurut Katherine Miller dalam bukunya Commmunication Theoris: Perspectives, Processes, and Contexts, yang mengemukakan bahwa komunikasi adalah sebagai sebuah proses. Dari teori primer diatas, sebagai pengembangan makalah ini penulis mengeksplor dan mengembangkan point-point selanjutnya, yakni komunikasi transaksi dan komunikasi sebagai simbol. Dari teori lanjutan ini definisi dakwah semakin berkembang karena pada tataran ini dakwah sudah semakin luas pemaknaannya. Dalam Komunikasi konvergensi yang dikembangkan Miller ini banyak hal yang sebetulnya sangat ideal jika dihubungkan dengan realitas dakwah dewasa ini. Jika Miller menyatakan bahwa komunikasi adalah proses begitu juga dengan dakwah seharusnya dipandang sebagai sebuah proses yang membutuhkan space and time untuk sampai pada tujuan dakwah. Kemudian dakwah juga adalah transaksi dan simbol. Artinya bahwa makna dakwah juga begitu luas karena melibatkan tidak hanya da’i tetapi elemen yang lainnya, dan kegiatan dakwah ini juga bisa bersifat verbal ataupun non verbal, yang pada prakteknya mengandung pengertian bahwa dakwah bisa mencakup dakwah bil-lisan juga dakwah bil-hal. Secara umum teori komunikasi konvergensi sejalan dengan definisi dakwah yang sudah ada. Paper ini bersifat antitesis-sintesis namun pada porsinya lebih kepada sintesis, yang mencoba mengelaborasi teori yang sudah umum dengan teori komunikasi Miller dalam mendefinisikan dakwah.
PENGARUH PENGGUNAAN METODE QIRO’ATI DAN PERAN TEMAN SEBAYA TERHADAP KEMAMPUAN TAHSIN AL-QUR’AN SISWA Anwar Hidayat; Naf’an Tarihoran
QATHRUNÂ Vol 7 No 2 (2020): Desember 2020
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32678/qathruna.v7i2.3145

Abstract

This study aims to determine; 1) The influence of the use of the Qiro'ati method on the ability of students in the Qur'an, 2) The influence of the role of peers on the ability of students' Al Qur'an, 3) The influence of the use of the Qiro'ati method and the role of peers on the ability of Al-tahsin -Qur'an students on students of Madrasah Aliyah in Karangtanjung District Pandeglang Regency. This research is quantitative research. The population of this study consisted of 4 madrasas in Karangtanjung Subdistrict with a population of 465 students with a sample of 82 students using cluster sampling techniques. The research instrument was questionnaire and oral test. As for the results of the multiple regression test the influence of the use of the Qiro'ati method on the ability of students in Al-Qur'an obtained R square 0.760 means that it has a contribution of 76.0%, the influence of the role of peers on the ability of tahsin Al-Qur'an students obtained R square 0.662 means has a contribution of 66.2% and the influence of the use of the Qiro'ati method and the role of peers on the ability of the students of the Qur'an obtained R square 0.617 means that it has a contribution of 6.17%. The findings in this study 1) By using the Qiro'ati method the ability of the students to recite the Qur'an, 2) The role of peers helps the teacher in improving the ability of the students to recite the Qur'an, 3) Good by using the method of the Qiro'ati with the help of the peer role that exists in the Madrasah environment is very helpful in improving the ability of tahsin in students.
PERAN MGMP DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI PEDAGOGIK DAN PROFESIONAL GURU PAI SMP DI RAYON 01 KABUPATEN PANDEGLANG Aat Jumiat; Muhajir Muhajir
QATHRUNÂ Vol 6 No 1 (2019): Juni 2019
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32678/qathruna.v6i1.3943

Abstract

The objectives of this study are: 1) Knowing the implementation of the Islamic Religious Education (PAI) Subject Teacher Deliberation at SMP District 01, Pandeglang Regency 2) Knowing the pedagogical and professional competences of Islamic Religious Education (PAI) teachers of SMP in District 01 Pandeglang Regency 3) Knowing the role of MGMP in improving Pedagogic and professional competence for Islamic Education Middle School teachers in District 01, Pandeglang Regency. This research is a qualitative research with descriptive analysis method. Data collection techniques use source triangulation, namely techniques for obtaining data from different sources with the same techniques such as observation, observation, interviews, and documentation to obtain data about the role of MGMP in improving pedagogical competence and professional competence of Islamic religious education teachers in Rayon 01 pandeglang district. Activities in data analysis by reducing data, presenting data systematically and drawing conclusions. The results of the study revealed that the pedagogical and professional competences of Islamic religious education teachers in District 01 of Pandeglang Regency were categorized as good, this could be seen from the aspects of learning planning, aspects of learning implementation, aspects of learning evaluation, aspects of educational qualifications, aspects of teacher certification and aspects of pedagogical competence. professional teachers in general. The research also found that the role of the MGMP was very significant in increasing the pedagogical and professional competence of Islamic religious education teachers in District 01, Pandeglang Regency.
KURIKULUM KULLIYATUL MU’ALLIMIN AL-ISLAMIYAH (KMI) GONTOR DAN DISIPLIN PONDOK PENUMBUHKEMBANG KARAKTER SANTRI Muhajir Muhajir; Abdul Mufid Setia Budi
QATHRUNÂ Vol 5 No 1 (2018): Juni 2018
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

UU Sisdiknas No. 20 th 2003 Pendidikan Nasional berfungsi mengembangkan kemampuan dan membentuk watak serta peradaban bangsa yang bermartabat dalam rangka mencerdaskan kehidupan bangsa, bertujuan untuk berkembangnya potensi peserta didik agar menjadi manusia yang beriman dan bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa, berakhlaq mulia, sehat, berilmu, cakap, kreatif, mandiri, dan menjadi warga Negara yang demokratis serta bertanggung jawab. Fenomena yang kita saksikan di sekitar kita, kondisi masyarakat kita, seakan jauh dari nilai-nilai karakter yang digariskan oleh agama Islam dan bangsa Indonesia. Krisis moral ini seakan melanda seluruh lini dari kehidupan kita, baik, ideologi, politik, ekonomi, sosial dan budaya. Krisis multidimensi ini telah menembus seluruh bidang kehidupan termasuk karekter, moral, etika, norma dan tata nilai. Terjadinya kejahatan di mana-mana, semakin maraknya pornografi dan pornoaksi, penyebaran narkoba dan psikotropika yang seakan tidak bisa dibendung lagi, tawuran pelajar, hilangnya rasa tanggung jawab terhadap masa depan. Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyah (KMI) merupakan sebuah lembaga pendidikan Islam berjiwa Pesantren, dengan Kyai sebagai sentral figurnya, dan masjid sebagai titik pusat yang menjiwainya. Dilaksanakan di dalamnya totalitas kehidupan kampus yang dinamis dengan disiplin dalam semua aspeknya. Inilah yang mendorong penulis untuk menulis tentang Kurikulum KMI dan Disiplin Pondok dalam pengembangan karakter santri. Tujuannya adalah mendiskripsikan Kurikulum KMI, disiplin pondok dan karakter santri. Kurikulum Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyah (KMI), disiplin dan karakter santri dipengaruhi oleh 14 kualifikasi pemimpin ala Gontor, pengarahan dan pemberian tugas sebagai upaya aplikatif membangun kesadaran disiplin dan karakter. Pelaksanaan kurikulum Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyah (KMI) dan disiplin dalam rangka pengembangan karakter santri diterapkan dalam kegiatan yang sudah terpola, secara harian, mingguan, semesteran, dan tahunan.
FILSAFAT PENDIDIKAN SEBAGAI BASIS PENGUATAN PROFESIONALISME GURU Dindin Ridwanudin
QATHRUNÂ Vol 2 No 02 (2015): Juli-Desember 2015
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

There are many factors to settle a good quality of education. A profesional teacher is one from many faktors that has an autority to settle a good quality of education. A profesional teacher will do at least three things to educate his/her students, it are: 1) doing teaching proces to transfer knowledge to his/her students, 2) guiding his/her students to have certain skill from the knowledge they have learnt, and 3) guiding his/her students to have certain behavior from the knowledge and the skill they have mastered. A teacher will not be a profesional teacher if he/she does not do such a contemplation before teaching his/her students. Philosophy of education is a subject which habituates the teachers to contemplate on his/her obligation as an educator. Knowing the importance of philosophy of education as the basic factor to create a good teacher, the faculty of education should consider to strengthening this subject in lecturing process
ANALISIS TENTANG METODE PENDIDIKAN AKHLAK DALAM QS. YUSUF SERTA IMPLEMENTASINYA PADA SMK AL-INSAN CILEGON Musyafa’ah Musyafa’ah
QATHRUNÂ Vol 7 No 1 (2020): Juni 2020
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32678/qathruna.v7i1.3029

Abstract

Al-Qur'an is an inspiration in building moral morals, as a condition for concepts and moral values ​​that are very relevant to be used as a reference in fostering community morals. The formulation of the problem in this study is as follows: 1. How is the application of moral education values ​​in the QS. Yusuf at Al-Insan Cilegon Vocational School? 2. What are the Inhibiting and Supporting Factors for the Implementation of Moral Education in Al-Insan Vocational School? The Research Objectives are: 1. To find out the application of moral education values ​​in the QS. Yusuf at Al-Insan Vocational School Cilegon 2. To find out inhibiting factors and Supporting the Implementation of Moral Education at Al-Insan Vocational School. This research uses Library Research, which is research by collecting data that is related to the object of research, both primary data (Al-Qur'an, Surah Yusuf), Secondary (books, articles, journals). While the data collection method is by documentation, interview. The results showed that the value of moral education in Q.S. Yusuf is patient, piety, sincerity, justice, honesty, trustworthiness and gratitude, the inhibiting factor is due to different family backgrounds, so it is possible that not all students learn religion at home and the supporting factors are patience, enthusiasm and persistence from educators who become the main key to direct and provide examples to students.

Page 1 of 11 | Total Record : 101