cover
Contact Name
Iwan Sidharta
Contact Email
admbistek@gmail.com
Phone
+6222-7303249
Journal Mail Official
admbistek@gmail.com
Editorial Address
Pusat Penelitian dan Pengabdian Pada Masyarakat (P3M) STIE Pasundan. Jl Turangga 37-41 Bandung, Indonesia.
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Majalah Bisnis & IPTEK
ISSN : -     EISSN : 25021559     DOI : https://doi.org/10.55208/bistek
Core Subject : Economy, Science,
Related to the fields of Accounting and Management as well as the Context of Business and Science and Technology in Indonesia, also intended as a medium of communication between academics who are interested in business and science and technology studies from the point of view of accounting and management. Relating to the development of Industry 4.0 towards Industry Society 5.0, which applies high technology to increase efficiency and productivity, reduce negative environmental impacts, achieve sustainable development, human and machine collaboration, and attention to aspects such as the environment and worker welfare.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 15 No 2 (2022): Majalah Bisnis " : 7 Documents clear
ANALISIS MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA KOMUNIKASI BISNIS BAGI ONLINE SHOP DI DAERAH BANDUNG Zenn Virgiawan; Muhammad Imam Faizal; Ricky Firmansayah; Aliya Devi Ramadyta
Majalah Bisnis & IPTEK Vol 15 No 2 (2022): Majalah Bisnis & IPTEK
Publisher : Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (P3M) STIE Pasundan Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.55208/bistek.v15i2.253

Abstract

Saat ini, media sosial tidak lagi hanya sebagai sarana bertukar pesan, namun dapat menjadi sumber penghasilan. Pengetahuan mengenai media sosial, adalah pondasi utama untuk menjalankan online shop. Metode yang digunakan yaitu teknik pengumpulan data melalui kuisioner yang disebarkan lewat Gform kepada responden, kemudian mengumpulkan data-data yang berhubungan dengan topik dan masalah terkait. Analisis data dilakukan dengan cara membaca, mempelajari, menelaah, membandingkan dan menginterpretasikan hasil analisis, sehingga dapat menjawab semua permasalahan. Tahap terakhir adalah menarik kesimpulan dari permasalahan yang telah terjawab. Instagram menjadi media sosial yang hampir dimiliki oleh kalangan anak muda. Kebanyakan alasan menjual barang atau jasanya di instagram karena pengguna Instagram di Kota Bandung lebih banyak, termasuk Whatsapp. Sebagian besar konsumen mengaku menggunakan Instagram sebagai media untuk berbelanja (62%), peringkat kedua ditempati oleh Whatsapp (9%), disusul oleh Facebook, TikTok, dan lainnya. Baik dimata penjual maupun konsumen, keduanya menjawab komunikasi dalam berbisnis sangatlah penting. Sebanyak 82% dari konsumen memutuskan untuk bertanya terlebih dahulu tentang produk yang akan mereka beli daripada langsung membeli seperti sebagian konsumen yang lain (18%).
PERAN PENTING EFEKTIVITAS KOMUNIKASI DALAM PERSEPSI NEGOSIASI BISNIS Fitriana Albertina; Cecep Safaatul Barkah; Nurillah Jamil Achmawati Novel
Majalah Bisnis & IPTEK Vol 15 No 2 (2022): Majalah Bisnis & IPTEK
Publisher : Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (P3M) STIE Pasundan Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.55208/bistek.v15i2.262

Abstract

Negosiasi harus mempertimbangkan kepentingan bersama, dan keuntungan bagi kedua belah pihak. Maka komunikasi menjadi kunci bagi keberhasilan negosiasi. Penelitian ini menggunakan teknik deskriptif kualitatif dan literature review sebagai metodologinya yaitu mengumpulkan data dari berbagai sumber referensi yang telah diterbitkan sebelumnya. Dapat dijelaskan berdasarkan hasil penelitian bahwa komunikasi dua pihak harus menyampaikan makna atau pesan yang sama. Komunikasi dan pengambilan keputusan adalah elemen penting dalam negosiasi. Negosiator yang baik harus mampu berkomunikasi dengan kejelasan, akurasi, dan persuasi. Tujuan negosiasi adalah saling pengertian. Negosiator harus meminimalkan kesalahpahaman yang dapat menyebabkan masalah komunikasi yang signifikan. Pentingnya membangun keinginan untuk memahami latar belakang, perspektif, dan kualitas setiap negosiator untuk keberhasilan proses negosiasi. Negosiator juga harus berempati, mampu membuat keputusan terbaik, dan mengusulkan kesepakatan terbaik. Kesimpulan yang didapat dari penelitian ini ialah efektivitas negosiasi yang mengarah pada keputusan kerjasama tergantung pada komunikasi yang efektif.
ANALYSIS OF ALTMAN Z-SCORE MODIFIED METHODS IN PREDICTING BANKRUPTCY IN LQ45 COMPANIES Ifanda Maya Arista; Mochamad Kohar Mudzakar
Majalah Bisnis & IPTEK Vol 15 No 2 (2022): Majalah Bisnis & IPTEK
Publisher : Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (P3M) STIE Pasundan Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.55208/bistek.v15i2.266

Abstract

The purpose of the study was to predict bankruptcy rates in companies indexed in LQ45. The study was conducted on 20 companies as samples taken based on purposive sampling techniques for the period 2019 – 2021. The research method used is explanatory with descriptive investigations. The results showed that companies that met the healthy category in 2019, 15 companies, in 2020, 13 companies, and in 2021, 14 companies. Grey area category in 2019 – 2020, 3 companies, in 2021, 2 companies. For the bankruptcy category in 2019, 2 companies, and in 2020 – 2021, 4 companies.
PENGARUH E-FILING TERHADAP PENERIMAAN PAJAK PENGHASILAN WAJIB PAJAK BADAN: (STUDI KASUS PADA SALAH SATU KPP DI KOTA BANDUNG) Risna Rahmawati; S Mia Lasmaya; Robbi Saepul Rahman; Vicky Achmad Zulfikar
Majalah Bisnis & IPTEK Vol 15 No 2 (2022): Majalah Bisnis & IPTEK
Publisher : Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (P3M) STIE Pasundan Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.55208/bistek.v15i2.267

Abstract

This study aimed to determine the effect of e-Filing on Corporate Taxpayer income tax receipts at one KPP in Bandung. The research method used is descriptive and verification research methods at one of the KPP in Bandung. To obtain data and information that will support this research, namely by collecting primary data and an in-depth description of the effect of e-Filing on the income tax revenue of Corporate Taxpayers. The results showed that the correlation analysis resulted in a coefficient of 0.705, which include in the strong category. The regression estimation result is 15,581; this shows the value of Corporate Taxpayer income tax revenue. If e-Filing increases by units, the acquisition of tax revenue will increase by 12.59 units. A positive sign indicates that the better the e-Filing, the higher the income tax revenue. The importance of the coefficient of determination of 0.496, which indicates that e-Filing affects the income tax revenue of Corporate Taxpayers by 49.6%, and the remaining 50.4% is the influence of other factors not examined by the author, such as compulsory compliance with Corporate Taxpayers at one of the KPP in Bandung.
THE EFFECT OF LEVERAGE, PROFITABILITY AND FIRM SIZE ON TAX AVOIDANCE PRE AND DURING THE COVID-19 PANDEMIC : (Case Study on Property, Real Estate and Building Construction Sector Companies Listed on the Indonesia Stock Exchange 2016-2020 Period) Sendi Gusnandar Arnan; Chandra Kurnia
Majalah Bisnis & IPTEK Vol 15 No 2 (2022): Majalah Bisnis & IPTEK
Publisher : Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (P3M) STIE Pasundan Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.55208/bistek.v15i2.268

Abstract

Tax avoidance is an act that is detrimental to the state and is often done by companies. For this reason, researchers want to find out more about the effect of leverage, profitability, and firm size on tax avoidance before and during the COVID-19 pandemic by studying literature on Property, Real Estate, and Building Construction sector companies listed on the Indonesia Stock Exchange for the 2016-2020 period. The method used is literature study and internet research with a sample of 19 companies. Determination of the sample using a purposive sampling technique that is tailored to the research objectives. The results of the study are that leverage has a significant effect on tax avoidance before the covid-19 pandemic and during the covid-19 pandemic, leverage does not affect tax avoidance. While profitability is known to have a significant influence both before and during the covid-19 pandemic, and on the firm size factor, this factor has a significant influence on tax avoidance before covid-19 takes place and has no effect during covid-19.
PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN: (STUDI PADA SALAH SATU USAHA KONVEKSI DI KABUPATEN BANDUNG) Endri Adi Wibowo; Retno Resawati; Ashila Dwiyanisa; Imelda Megawati
Majalah Bisnis & IPTEK Vol 15 No 2 (2022): Majalah Bisnis & IPTEK
Publisher : Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (P3M) STIE Pasundan Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.55208/bistek.v15i2.269

Abstract

This research was conducted in a convection business in Bandung with the aim of knowing and analyzing the effect of product quality and promotion on purchasing decisions. The research method used is a quantitative method with a descriptive and verification approach. The sample used is respondents who have been as many as 100 people with a sampling technique. Based on the results of the study showed valid results on each item statement with a value of 0.3 and reliable by showing a value above 0.7. For Product Quality (X1) of 0.914, Promotion (X2) of 0.926, and Purchase Decision (Y) of 0.880. From the value (R Square) it is known that the effect of Product Quality (X1) and Promotion (X2) on Purchase Decisions (Y) is 0.836 or 83.6%. Product Quality (X1), Promotion (X2) and Purchase Decision (Y) are in a fairly good category. The regression coefficient value of Product Quality (X1) is 0.426. Promotion regression coefficient value (X2) is 0.397 So it can be said that purchasing decisions are influenced by Product Quality and Promotion by 83.6% while the remaining 16.4% is caused by other variables or other factors not examined. From the results of the research above, it can be concluded that product quality and promotion have a significant influence on purchasing decisions.
PENGARUH KOMPETENSI PEDAGOGIK DAN MOTIVASI EKSTRINSIK TERHADAP KINERJA GURU: (STUDI KASUS PADA SALAH SATU SEKOLAH DASAR NEGERI DI KOTA BANDUNG) Diana Firmansyah; Farid Riadi; Ujang Wawan Sam Adinata; Asep Rochyadi Suherman
Majalah Bisnis & IPTEK Vol 15 No 2 (2022): Majalah Bisnis & IPTEK
Publisher : Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (P3M) STIE Pasundan Bandung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.55208/bistek.v15i2.270

Abstract

Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh kompetensi pedagogik dan motivasi ekstrinsik terhadap kinerja dan penelitian ini juga bertujuan untuk menganalisis faktor yang paling dominan pengaruhnya antara kompetensi pedagogik dan motivasi ekstrinsik terhadap kinerja guru. Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif dan verifikatif di kompetensi pedagogik dan motivasi ekstrinsik terhadap kinerja guru dalam usaha memperoleh data dan informasi yang akan mendukung penelitian ini yaitu dengan mengambil objek penelitian adalah sebanyak 30 guru menggunakan kuesioner yang ditujukan untuk para guru pada salah satu Sekolah Dasar Negeri di Kota Bandung. Berdasarkan hasil penelitian dengan menggunakan analisis jalur terlihat bahwa variabel kompetensi pedagogik (X1) mempunyai pengaruh langsung sebesar 25,9%, pengaruh tidak langsung melalui hubungan motivasi ekstrinsik (X2) sebesar 16,1%, total pengaruh sebesar 42%. Motivasi ekstrinsik (X2) mempunyai pengaruh langsung sebesar 17,9% dan pengaruh tidak langsung melalui kompetensi pedagogik (X1) sebesar 16,1%, total pengaruh sebesar 34%. Hasil hubungan koefisien determinasi (Rsquare) yang dinyatakan dalam persentase menggambarkan besarnya kontribusi semua variabel bebas yaitu kompetensi pedagogik (X1), dan motivasi ekstrinsik (X2) dalam menentukan variabel kinerja guru adalah sebesar 0,760 atau 76% sedangkan faktor lain yang tidak mempengaruhi kinerja yang tidak diteliti ditunjukan oleh nilai ? = 0,240 atau 24%. Adapun kesimpulan dan saran-saran yang didapat dipertimbangkan sehubungan dengan hasil penelitian adalah manajemen sebaiknya mampu menjaga dan meningkatkan kedua variabel di atas.

Page 1 of 1 | Total Record : 7