cover
Contact Name
Arief Fiddienika
Contact Email
arief.fiddienika@gmail.com
Phone
+6285799990048
Journal Mail Official
arief.fiddienika@gmail.com
Editorial Address
Kampus UNM Gunungsari Gedung Pusat Bahasa Arab dan Studi Islam Jalan Raya Pendidikan, Tidung, Rappocini, Makassar
Location
Kota makassar,
Sulawesi selatan
INDONESIA
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
ISSN : -     EISSN : 27971287     DOI : -
Core Subject : Education,
Al-Fashahah is published by the Arabic Language Education Study Program, Department of Foreign Languages, Faculty of Languages and Letters, Makassar State University. It is a research journal that publishes various research reports, literature studies and scientific writings with the object of Arabic language studies, both language education, linguistics, literature, and Arabic culture. It is published regularly twice a year in April and October. Every article published in Al-Fashahah will undergo an assessment process by a peer reviewer.
Articles 47 Documents
Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing dalam Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas X MA Putri DDI Mangkoso Kab. Barru Aisyah, Siti; Anwar, Muhammad; Susiawati, Susiawati
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 1 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (421.157 KB)

Abstract

Penelitian ini adalah penelitian Quasi-eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui keefektifan penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing dalam keterampilan membaca bahasa Arab siswa kelas X MA Putri DDI Mangkoso Kab. Barru. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing, sedangkan variabel terikat pada penelitian ini adalah keterampilan membaca bahasa Arab. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X MA Putri DDI Mangkoso Kab. Barru, berjumlah 107 orang siswa, adapun sampel dalam penelitian ini adalah sebanyak 40 siswa yang terdiri dari kelas X IPS sebagai kelas eksperimen dengan jumlah siswa yang terdiri dari 20 orang dan kelas X IPA 2 sebagai kelas kontrol dengan jumlah siswa 20 orang. Data Hasil penelitian ini diperoleh dengan memberikan pre-test dan post-test secara tulisan pada materi “Perkemahan Pramuka”. Hasil perhitungan uji-t pada tarif signifikan 0,05 diperoleh nilai thitung 7,92 > ttabel 2,03. Sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe snowball throwing efektif dalam keterampilan membaca bahasa Arab siswa kelas X MA Putri DDI Mangkoso Kab. Barru.Kata Kunci: Keefektifan, Snowball Throwing, Keterampilan Membaca Bahasa Arab. 
Verba Intransitif Bahasa Arab Dalam Kamus Al-Munawwir (Analisis Morfologi) Aditya Rachman
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 2 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (410.794 KB) | DOI: 10.59562/al-fashahah.v1i2.25909

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian mengenai verba intransitif bahasa Arab dalam Kamus Al-Munawwir (Analisis Morfologi). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk-bentuk verba intransitif bahasa Arab dan kedudukan verba tersebut di dalam kalimat bahasa Arab.Penelitian ini dilakukan melalui tiga tahapan, yaitu (1) tahap pengumpulan data, (2) tahap analisis data, (3) tahap penyajian hasil analisis data. Pengumpulan data dilakukan dengan cara mencatat verba intransitif bahasa Arab dalam Kamus Al-Munawwir. Pada tahap analisis data digunakan pendekatan morfologi. Kemudian penyajian hasil analisis data dilakukan dengan metode informal.Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan mengenai Verba Intransitif Bahasa Arab dalam Kamus Al-Munawwir (Analisis Morfologi) menunjukkan bahwa bentuk verba intransitif dalam bahasa Arab yang terdiri dari tiga huruf (tsulātsiy mujarrad) yang terdapat dalam kamus Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia dapat dibagi ke dalam beberapa bentuk yang memiliki pola fa’ala-Yaf’ulu, fa’ala yaf’ilu, fa’ala-yaf’alu, fa’ila-yaf’alu, fa’ila-yaf’ulu, dan fa’ula-yaf’ulu. Bentuk verba intransitif dalam bahasa Arab yang terdiri dari verba tiga huruf yang diberi huruf tambahan (tsulātsiy mazīd) dapat dibagi ke dalam beberapa bentuk af’ala-yuf’ilu, fa’ala-yufa’ilu, fā’ala-yufā’ilu, tafa’’ala-yatafa’’alu, tafā’ala-yatafā’alu, infa’ala-yanfa’ilu, ifta’ala-yafta’ilu, istaf’ala-yastaf’ilu, if’alla-yaf’allu, dan if’au’ala-yaf’au’ilu. Bentuk verba intransitif dalam bahasa Arab yang terdiri dari verba empat huruf (Rubā’iy) dapat dibagi ke dalam tiga bentuk fa’lala-yufa’lilu, tafa’lala-yatafa’lalu, dan if’anlala-yaf’anlilu. Bentuk verba intransitif dalam bahasa Arab dalam tsulasi mujarrad maupun tsulatsi majiid memiliki berbagai variasi bentuk yang berbeda dengan wazan dasarnya. Hal itu dipengaruhi oleh adanya huruf illat.Kata kunci: Verba intransitif, Kamus Al-Munawwrir, Morfologi, Bahasa Arab
Interasionisme Simbolik Novel al-Qanfadz Karya Islam Abu Syakir Budiman, Arief
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 1 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (269.356 KB)

Abstract

This article aims to reveal the reasons for the action of the main character in the novel and the existing meaning of the novel. By utilizing Gerard Mead's symbolic interactionism theory, this research fosters the stages experienced by the main character into four stages namely impulse, perception, manipulation, and consumption. After the phases experienced by the main character are known, followed by interactions experienced by the main character with other characters and concepts circulating in his mind. The result of this reading is that the main motive of the main character in carrying out the killings is to protect his power. The killings were carried out because the character 'I' considered death a pleasure and victory, because he had experience with killing hedgehogs who attacked from behind when feeling threatened. The meaning of this novel is that the writer wants to convey that the current Syrian leader in the eyes of the writer is nothing more than someone who has the desire to kill as a pleasure with the ultimate goal of victory.Keyword: al qanfadz novel, Islam Abu Syakir, symbolic interactionism, Arabic literature, Mead
Penggunaan Media Flashcard untuk Meningkatkan Penguasaan Mufradat Bahasa Arab Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Mambi Kabupaten Mamasa Nurhafizah, Nurhafizah; Latuconsina, Sarah Noviyanti
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 1 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (275.202 KB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perencanaan, proses dan hasil peningkatan penguasaan mufradat bahasa Arab dalam pembelajaran bahasa Arab menggunakan media Flashcard. Jenis Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA I dengan jumlah siswa 26 orang. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan observasi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Penelitian ini terdiri atas 2 siklus dan masing-masing siklus terdiri atas 3 kali pertemuan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada siklus I nilai rata-rata hasil belajar yang diperoleh yaitu 68,96% dan pada siklus II nilai rata-rata hasil belajar yang diperoleh yaitu 82,80%. Hasil ini menunjukkan bahwa penguasaan mufradat bahasa Arab siswa mengalami peningkatan dengan menerapkan media Flashcard dalam pembelajaran bahasa Arab.Kata Kunci: Media Flashcard, penguasaan mufradat
Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Mind Mapping dalam Keterampilan Menulis Siswa Ibnu Maksum
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 2 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (271.592 KB) | DOI: 10.59562/al-fashahah.v1i2.26308

Abstract

Penelitian ini adalah penelitian Quasi Eksperimental Design yang bertujuan untuk mengetahu keefektifan model pembelajaran kooperatif tipe mind mapping dalam pembelajaran keterampilan menulis siswa kelas X SMAN 3 Takalar. Variabel dalam penelitian ini adalah pembelajaran dengan model kooperatif tipe mind mapping dan pembelajaran dengan model konvensional sebagai variabel bebas dan keterampilan menulis siswa sebagai variabel terikat. Penelitian ini mengambil populasi dari keseluruhan kelas X SMAN 3 Takalar sebanyak 129 sedangkan sampelnya sebanyak 58 siswa yang terbagi ke dalam 29 siswa (X IPA 6) dalam kelas kontrol dan 29 (X IBU) di kelas eksperimen. Data hasil penelitian diperoleh dari hasil pre-test dan post-test keterampilan menulis siswa. Hasil perhitungan uji-T pada signifikansi 5% (0,05) dengan degree of freedom 57 diperoleh Ttabel= 2,048 , maka Thitung (10,126)>Ttabel (2,048). Dengan hasil ini dapat disimpulkan bahwa H0 ditolak dan H1 diterima atau dengan kata lain, Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Mind Mapping Efektif dalam Keterampilan Menulis. Keywords: Keefektifan, Keterampilan Menulis ,Model Kooperatif, Mind Mapping
تعليم اللغة العربية عند كياهى الحاج إمام زركشى والدكتور على الحديدى Bachtiar, Fauziah
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 1 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (380.299 KB)

Abstract

ملخص البحثومن أهم نتائج هذه الدراسة أن كياهي الحاج إمام زركشي قد بذل جهده في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. بتزويد خبرة دراسته وبتأثير عظيم من أستاذه الكرام في دراسته وهو الأستاذ الهاشمي في سولو ومحمود يونس في فادنج، نجح هو في وضع طريقة تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها بمعهد دار السلام كونتور  إندونيسا. تمسك كياهي الحاج إمام زركشي على طريقة تعليم اللغة العربية الحديثة بطريقة المباشرة وبنظرية التوفيقية وأهم الطريقة يعنى تربية المعهدية الكونتورية على منهج دروس الحياة. إن أهدف تعليم اللغة العربية لإمام زركشي بمعهد دار السلام كونتور هو غرس الغيرة العربية الدينية الجهادية، فيكون التربية والتعليم في هذا المعهد هو تكوين شخصية المجاهدة القوية والصالحة لإعلاء كلمة الله والسعادة في الدارين. وأما  أساس فكرة الدكتور على الحديدي في تعليم اللغة العربية يعني من خبرة دراسته  وقد عمل كذلك التجربة لتعليم اللغة العربية في جامعة ملبورن وبن ومن نتيجة ندوة مدريد وتعليم اللغة العربية في مصر.وتمسك الدكتور علي الحديدي على طريقة الحديثة في تعليم اللغة العربية وهي بطريقة السمعية البصرية. إن أهداف تعليم اللغة العربية لدكتور علي الحديدي هو تكوين علماء الصالحين لإعلاء كلمة الله في الدارين كأهداف كياهي الحاج إمام زركشي. ومن أهم وجوه التسوية بينهما هي إهتمامهما اهتماما تاما في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بيدأن كياهي الحاج إمام زركشي أفضال في تربيته لأنه لايعلم في تعليم اللغة العربية فحسب ولكنه يربي ويعد شخصية المجاهدين الصالحين بتربية المعهدية الكونتورية.
Problematika Pembelajaran Daring Bahasa Arab Di Masa Pandemi Covid-19 Siswa Kelas XI MAN 1 Kota Makassar Sarina Sarina; Hasmawati Hasmawati
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 2 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (110.251 KB) | DOI: 10.59562/al-fashahah.v1i2.21756

Abstract

The purpose of this study is to find out 1) the process of learning Arabic online during the covid-19 pandemic for students of class MAN 1 Makassar city. 2) the problem of learning Arabic online during the covid-19 pandemic class XI MAN 1 Makassar city students. 3) the effort made to overcome the problems of learning Arabic online during the Covid-19 pandemic for class XI MAN 1 Makassar city students. This study uses a descriptive qualitative approach. Data collection techniques in this study were interview, questionnaire, and documentation techniques. Checking the validity of the data using triangulation of data sources. Data analysis in this study includes data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study conclude that (1) the online learning process consists of planning and implementing learning. Planning by preparing RPP in advance and implementing it using whatsAap and e-learning platforms. (2) the problems of learning Arabic online are internal and external. Internal problems, namely, problems in online learning techniques. There are still many students who have difficulty and do not understand the material, then the problem of motivation and interest. External problems include problems in the family environment, namely there are still parents who do not care about their children's education and problems in the school environment, namely the lack of interaction between students and teachers. (3) Efforts are made to overcome the problems of online learning Arabic during the covid-19 pandemic for class XI MAN 1 students by Arabic language teachers, namely for students who do not understand the material that has been given through online learning, the teacher will hold additional classes scheduled three times per week. Efforts made by students if they do not understand the material, namely watching the material that has been given and asking or discussing with friends.Keywords: problematic, online learning, covid-19.
Situation Method In Learning Arabic In The Era Of Industrial Revolution 4.0 Ahyani, Hisam
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 1 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (382.548 KB)

Abstract

This research is motivated by several problems in the teaching and learning process without where a teacher or lecturer uses the method, it will not progress and develop and will have difficulty achieving a goal expected from the teaching and learning process. Departing from this problem, the author wishes to describe the learning methods in Arabic courses and analyze these learning methods, of course, the learning method used is a method that is very relevant and up to date and suitable in this 4.0 Industrial Revolution Era. The Arabic language course can be said to have quite complicated characteristics, so in this learning it needs a lot of memorization that allows students to master the Arabic language material. However, it should be noted that in the teaching and learning process there should be no emphasis because this will make the student's psyche weak. For this reason, the authors consider the Situation Method as the answer. This method is applied to make it easier for students to learn Arabic in general.Keywords: Situation Method, Learning Approach, Arabic
Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual (Video Kartun) dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah 1 Unsimuh Makassar Riska Ramadani; Amri Rahman
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 2 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (196.749 KB) | DOI: 10.59562/al-fashahah.v1i2.16605

Abstract

Penelitian ini adalah penelitian Quasi-eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui keefektifan penggunaan media audio visual (video kartun) dalam penguasaan kosakata bahasa Arab siswa kelas X SMA Muhammadiyah 1 UNISMUH Makassar. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah penggunaan media audio visual (video kartun), sedangkan variabel terikatnya adalah penguasaan kosakata bahasa Arab. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X SMA Muhammadiyah 1 UNISMUH Makassar, berjumlah 60 orang siswa, yang terbagi dalam 2 kelas, sedangkan sampelnya adalah kelas X IPA I sebagai kelas eksperimen dengan jumlah siswa 30 orang dan kelas X IPA II sebagai kelas kontrol dengan jumlah siswa 30 orang. Data hasil penelitian ini diperoleh dengan memberikan pre-test dan post-test secara tulisan pada materi tentang sabar. hasil perhitungan uji-t pada taraf signifikan 0,05 diperoleh nilai thitung(3,951) > ttabel (2,002). Sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan media audio visual (video kartun) efektif dalam penguasaan kosakata Bahasa Arab pada siswa kelas X SMA Muhammadiyah 1 UNISMUH Makassar.  Kata Kunci: Keefektifan, audio visual (video kartun), kosakata bahasa Arab.
استراتيجية التعبير المصور وفعاليتها في ترقية مهارة الكلام لطلاب معهد الفلاح غورنتالو Hairuddin, Hairuddin
Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature Vol 1, No 1 (2021): Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature
Publisher : Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (581.357 KB)

Abstract

This article aims to explain the effectiveness of the pictorial ta'bir method on improving the speaking skills of grade VIII students of Madrasah Tasanawiyah Ma'had al-Falah Limboto Barat. The method used by the author in this article is an experimental method with pre-test and post-test designs. This study shows that (t) Calculate = 8.82 and (t) Table = 1.833, then it is obtained (t) Count> 1.833. The comparison value shows that the alternative hypothesis (Ha) can be accepted, and the null hypothesis (Ho) is rejected. Thus, the implementation of the Ta'bir Mushawwar strategy was effective in improving the speaking skills of grade VIII students of Madrasah Tsanawiyah Ma'had Al Falah Lamboto Barat Gorontalo. And the results of the application of this method have implications for the great public interest in sending their children to Ma'had al-Falah because of the effectiveness of the application of this method, in addition to the popularity of Ma'had is increasingly positive.