cover
Contact Name
Mokhammad Khukaim Barkhowa
Contact Email
abdimakarti@stieama.ac.id
Phone
+62298-321013
Journal Mail Official
abdimakarti@stieama.ac.id
Editorial Address
Jl. Diponegoro No.39, Salatiga, Kec. Sidorejo, Kota Salatiga, Jawa Tengah
Location
Kota salatiga,
Jawa tengah
INDONESIA
Abdi Makarti
ISSN : 28298926     EISSN : 28296613     DOI : https://doi.org/10.52353
Abdi Makarti adalah jurnal yang diterbitkan oleh Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA Salatiga. Jurnal ini merupakan peer-reviewed journal yang memuat artikel-artikel ilmiah dari berbagai disiplin ilmu dalam kegiatan pengabdian kepada masyarakat dan penelitian terapan lainnya. Artikel yang diterbitkan di Abdi Makarti meliputi hasil-hasil penelitian ilmiah ataupun artikel ulasan ilmiah yang bersifat baru. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA Salatiga mengundang para akademisi, dosen, maupun peneliti untuk berkontribusi artikel ilmiahnya yang belum pernah diterbitkan oleh jurnal lain. Naskah diketik sesuai dengan template artikel dan mendaftar sebagai penulis. Naskah yang masuk dievaluasi oleh editor dan reviewer. Editor dapat melakukan perubahan pada tulisan yang dimuat untuk keseragaman format, tanpa merubah substansinya. Alamat Abdi Makarti : Jl. Diponegoro No.39, Salatiga, Kec. Sidorejo, Kota Salatiga, Jawa Tengah 50714, Telephone : (0298) 321013, Email : abdimakarti@stieama.ac.id.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 34 Documents
BUDIDAYA MAGGOT BSF SEBAGAI SUMBER PAKAN DAN PEMELIHARA KUALITAS LINGKUNGAN PETERNAKAN AYAM KAMPUNG DI PONDOK PESANTREN LINTANG SONGO, PIYUNGAN, BANTUL, YOGYAKARTA Novi Diah Wulandari; Zulfatun Ruscitasari; Lilis Kurniasari; Syifa Savina
ABDI MAKARTI Vol 1, No 2 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (691.972 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i2.335

Abstract

Pondok pesantren lintang songo adalah salah satu Pondok pesantren yang memiliki beberapa kegiatan usaha yang salah satunya adalah budidaya ternak ayam. Masalah yang timbul dari usaha budidaya ternak ayam ini adalah mahalnya biaya pakan dan masalah kebersihan kendang yang mengganggu masyarakat sekitar. Dalam kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan keterampilan santri Pondok pesantren lintang songi dalam membudidayakan maggot BSF sebagai slah satu solusi dalam mengurangi pakan pabrikan sehingga budidaya ternak ayam yang dijalankan akan lebih efisien dan menghasilkan ternak ayam yang jauh lebih sehat serta mengurangi limbah kotoran ayam agar tidak menganggu lingkungan sekitar. Hal ini sesuai dengan hasil penelitian yang telah dilakukan oleh Ramadani (2021), bahwa Maggot dapat menjadi salah satu peluang usaha baru, karena jika dibudidaya dengan baik, maka dapat menghasilkan nilai ekonomis tinggi. Budidaya Maggot yang dilakukan Ponpes Lintang Songo merupakan bahan pakan alternatif karena memiliki kandungan protein yang tinggi yaitu 40-50% serta mudah untuk dibudidayakan secara massal, sehingga dapat meminimalisir biaya produksi pada budidaya ternak ayam. 
PENINGKATAN RELIGIUSITAS DAN PENDAPATAN KELUARGA MELALUI EKONOMI KREATIF PADA IBU RUMAH TANGGA DAN GENERASI MUDA DIKAWASAN BEKAS KERATON KARTASURA Yulfan Arif Nurohman; Melia Kusuma; Fahri Ali Ahzar; Nur Wicaksono; Rina Sari Qurniawati
ABDI MAKARTI Vol 1, No 2 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (630.747 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i2.290

Abstract

The area of the former Kartasura Palace has interesting tourism potential to be developed. One way to develop tourism potential is through the creative economy with the presence of special culinary delights that can increase interest in visiting the people of Solo and its surroundings. The potential of the community that can be developed in supporting a typical culinary business are housewives and the younger generation. The collaboration of housewives and the younger generation in developing a typical culinary business has the opportunity to be successful in the future. In order for the business to run smoothly, training is carried out for housewives and the younger generation in the area of the former Kartasura Palace.
PELATIHAN INTERNET MARKETING DALAM UPAYA MENINGKATKAN SOFTSKILL KEWIRAUSAHAAN PADA SISWA SMK BHAKTI NUSANTARA SALATIGA Irsal Fauzi; Meida Rachmawati; Abdul Aziz
ABDI MAKARTI Vol 1, No 1 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (734.911 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i1.265

Abstract

Pelatihan internet marketing merupakan bagian dari usaha kecil yang diharapkan mampu membangun usaha untuk membantu mendukung perekonomian mikro dan makro. Hal ini dapat berdampak pada keberlangsungan ekonomi kedepannya karena semua usaha jasa dan produksi dapat mendatangkan keuntungan yang pasti setiap bulannya sehingga perekonomian pelajar dan keluarga dapat terbantu dan mengalami peningkatan. Tujuan dilaksanakannya pengabdian kepada masyarakat ini adalah untuk menumbuhkan kreativitas dan inovasi dalam pengelolaan internet marketing yang berwawasan digital. Pengembangan ekonomi kreatif yang memberikan platform seluas-luasnya bagi kaum milenial membutuhkan dukungan ide-ide inovatif dan softskill kewirausahaan yang sekaligus membentuk wawasan kewirausahaan yang mendukung keberlanjutan ekonomi mandiri. Hasil pengabdian kepada masyarakat ini membantu dalam menumbuhkembangkan kreativitas dan inovasi dalam pengelolaan internet marketing mahasiswa yang merupakan pengembangan soft skill inovatif dan kewirausahaan, sehingga berdampak pada terbentuknya wawasan kewirausahaan yang mendukung keberlanjutan ekonomi mandiri.
DIGITALISASI PEMBERDAYAAN EKONOMI GUNA MENGAKSELERASI PRODUKTIVITAS DAN STABILITAS UMKM DESA TASIKREJO KEC. ULUJAMI KAB. PEMALANG Pratomo Cahyo Kurniawan; Rohmad Abidin; Syifa Rohmah
ABDI MAKARTI Vol 1, No 2 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (375.314 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i2.337

Abstract

UMKM as drivers of the populist economy which are the backbone of the Indonesian economy receive special attention from the government to remain protected in order to survive in the midst of the Covid-19 storm. As a result of the prolonged Covid-19 pandemic, companies have suffered losses but many companies are also able to survive by utilizing technology information, especially the use of websites to increase branding and sales of their products/services. The method used in community service activities is to provide E-Marketing training to UMKM actors, most of whom still market their products in the traditional way. Activities in the implementation of community service include: providing counseling as well as training on how to increase sales turnover using digital strategies because currently the community and most consumers of UMKM actors must limit themselves not to interact much with other people. As a result of service activities, participants have an understanding of strategies to survive during a pandemic by utilizing e-marketing such as the introduction of Facebook & Instagram ads and marketplaces
DIGITAL SHORTCOURSE PELAJAR SMA SEDERAJAT SE-KOTA METRO MELALUI PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BERBASIS APLIKASI ANDROID Rizky Hidayatullah; Wiwied Pratiwi; Arfa Ida Khalim
ABDI MAKARTI Vol 1, No 2 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (2410.421 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i2.304

Abstract

ABSTRACTKelangsungan Dunia Pendidikan banyak mengalami perubahan di masa Pandemi Covid-19. Yang mana hal ini menjadi tantangan tersendiri bagi setiap orang dalam menggunakan teknologi dalam menjalankan proses Pendidikan. Dan pada saat yang bersamaan tantangan ini juga merupakan sebuah kesempatan bagi semua tentang bagaimana penggunaan teknologi dapat membantu para mahasiswa dan pelajar agar dapat menjadi pribadi yang berkompeten yang memiliki keterampilan yang sangat penting di abad ke 21 ini, yaiutu keterampilan self -directed learning atau pembelajar mandiri sebagai outcome dari edukasi. Metode yang digunakan pada pengabdian ini adalah ABCD yaitu  dengan proses Penemuan Apresiatif, Analisis pengembangan aset, Analisis strategi program, Ringkasan narasi program, Teknik monitoring dan evaluasi program dengan mitra pengabdian Pelajar SMA Sederajat Se-Kota Metro. Target yang diharpkan dengan adanya Pengabdian Digital Shortcourse Pelajar SMA Sederajat Se-Kota Metro Melalui Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Aplikasi Android yaitu dapat menyediakan aplikasi yang menarik dan gratis bagi Pelajar yang ingin mendalami pembelajaran Bahasa Inggris. Di dalam aplikasi EngLab ini para pelajar akan dibantu dalam memecahan permasalahan yang mereka hadapi dalam mempelajari Bahasa Inggris khususnya. Dengan begitu, harapannya setelah mengikuti kegiatan ini, para mahasiswa dan pelajar dapat menjadi pribadi yang berkompeten yang memiliki keterampilan yang sangat penting di abad ke 21 ini, yaitu keterampilan self -directed learning atau pembelajar mandiri sebagai outcome dari edukasi. Key Words: Tekhnologi Pendidikan, Pembelajaran Bahasa  inggris, Aplikasi Englab.
PENINGKATAN HASIL PRODUKSI PADA PRODUSEN BENIH PADI Fahri Ali Ahzar; Yulfan Arif Nurohman
ABDI MAKARTI Vol 1, No 1 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (685.421 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i1.253

Abstract

Central Java is included in the top three in national scale rice production. The agricultural sector, especially rice production, is still the mainstay for farmers in Indonesia. The increase in national rice production must be accompanied by an increase in the production of quality rice seeds. In Solo Raya, there is an Association of Seed Producers and Traders or Ikatan Produsen dan Pedagang Benih (IPPB) which consistently produces rice seeds to meet the needs of local and national markets. Community service activities with partners from the Association of Seed Producers and Traders are carried out to increase the production of quality rice seeds according to market needs.
PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN PEMBUATAN KOMPOS MENGGUNAKAN LUBANG RESAPAN BIOPORI (LRB) DENGAN ALAT SEDERHANA DALAM RANGKA PEMANFAATAN SAMPAH ORGANIK Siti Indriyati Idris; Nurlaili Dwi Ulfah; Reski Kartini Addas
ABDI MAKARTI Vol 1, No 2 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (2116.686 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i2.351

Abstract

The amount of waste is not balanced between disposal and processing. It caused garbage accumulated. In addition, limitation of land and lack of understanding in managing waste, which is mostly organic waste or household waste, contributes to amount of waste production. The solution to this problem is to make biopore infiltration holes. It is one method that is easy and can be applied by all people. The purpose of this activity is to provide training and assistance to students of MAS Madani Alauddin Pao-Pao as biopore cadres in making compost using Biopore infiltration holes. As result of this activity, the cadres have been able to utilize organic waste to make compost by using biopore. The biopore infiltration holes that have been made can be minimize flooding and improve soil structure and make plants more fertile.
PELATIHAN FOTOGRAFI PRODUK MENGGUNAKAN SMARTPHONE UNTUK MENINGKATKAN VISUAL BRANDING PADA UMKM KERAJINAN TANDUK SAPI DESA PUCANG, MAGELANG Setya Indah Isnawati; Ari Eko Budiyanto; Ahmad Ali
ABDI MAKARTI Vol 1, No 2 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (405.552 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i2.328

Abstract

Product photos with smartphones can be a solution for MSMEs in facing the risk of access to the market. Smartphones are now equipped with cameras and photo editing applications that are very adequate and easy to create visual branding. One of the product photos used in the Community Service (PkM) training this time is product photography. The partner of this PkM is "Toko Subur", which is a horn and souvenir handicraft business which is located in Pucang Village, Secang, Magelang. The problem raised is the limitation of soft skills in applying smartphones for product photography purposes. For this reason, the PkM Team provides a solution in the form of simple product photography training using a smartphone and other supporting properties. The method used is direct training using a smartphone or simple property for SMEs "Toko Subur" as well as joint discussions regarding the obstacles they face. The output of this PkM is the formation of soft skills for MSME actors in the field of product photography to create visual branding so that they are able to attract potential consumers and increase sales from both social media and e-commerce.
BUSINESS PLAN BAGI PENGUSAHA TAHU DI TENGAH NAIKNYA HARGA MINYAK GORENG DAN KEDELAI Rina Sari Qurniawati
ABDI MAKARTI Vol 1, No 1 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (681.368 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i1.254

Abstract

This activity aims to provide entrepreneurs with an understanding of the importance of having a business plan to improve their entrepreneurial skills. The output target of this activity is that tofu entrepreneurs are expected to be able to grow creative ideas and innovations so that their businesses can grow. The method of activities carried out by the community service team is carried out in two stages, namely the method of collecting data through interviews and observations and then making a business plan together.
Literasi Ekonomi dan Keuangan Syariah bagi Santriwati di Pondok Pesantren Al Falah Puteri Banjarbaru Mukhlis Kaspul Anwar; Muhammad Yulian Ma'mun; Lola Malihah; Ahmad Taufiq; Mera Murliana; Dewi Maharani
ABDI MAKARTI Vol 1, No 2 (2022): ABDI MAKARTI
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi AMA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (546.829 KB) | DOI: 10.52353/abdimakarti.v1i2.358

Abstract

This community service aims to provide knowledge and skillset for the pesantren community to make well-informed and wise decisions regarding Islamic financial matters. This program was conducted at the Al Falah Islamic Boarding School for Girls (Pondok Pesantren Al Falah Puteri) in Banjarbaru. The target audience of this campaign is 12th-grade students majoring in social sciences. A total of 35 female students that were representatives from 3 different classrooms, took part in this program. Lecturers of the Islamic Banking Department, Islamic Institute of Darussalam Martapura, acted as speakers at this event. The material they deliver relates to the economy in general, a glance of Islamic economics, and introduction to Islamic financial institutions. Discussion and Q & A sessions were held as an addition to this presentation to enrich the understanding and insights of financial literacy. It was seen that the students were very excited about involving in the discussion, especially when discourse the differences between conventional economics and Islamic economics. The enthusiasm of the participants showed that they were aware of the importance of understanding Islamic economics and Islamic finance in their life.

Page 1 of 4 | Total Record : 34