cover
Contact Name
Suharia Sarif
Contact Email
assuthur@iaingorontalo.ac.id
Phone
+6282349695580
Journal Mail Official
assuthur@iaingorontalo.ac.id
Editorial Address
https://ejournal.iaingorontalo.ac.id/index.php/assuthur/editorialteam
Location
Kota gorontalo,
Gorontalo
INDONESIA
Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
ISSN : -     EISSN : 29630657     DOI : https://doi.org/10.58194
Core Subject : Education,
Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab is an open-access journal published by the Arabic Education Department of Postgraduate Program, IAIN Sultan Amai Gorontalo. The purpose of this scientific journal is to disseminate the knowledge gained as a consequence of the study, and it is available to researchers who wish to increase their understanding in those specific areas. Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab is a journal of scholarly research on Arabic language education, linguistics, and literature. It is open to anybody who wishes to acquire information based on credible research in any discipline. Contribution, originality, relevance, and presentation of submitted papers are assessed by anonymous reviewers using double-blind peer review. This publication is issued twice yearly (June and December). This journal focuses and aims at Teaching and Learning Arabic for Non-Native, Arabic Teaching Curriculum, Arabic Teaching Material, Arabic Teaching Methods, Arabic Teaching Strategy, Arabic Teaching Media, Arabic Teaching Instructional Evaluation and assessment, Arabic Teaching Technology, Information, and Communication Technology for Arabic Teaching, Arabic for Specific Purposes, Arabic Linguistics, Modern Standard Arabic, and Arabic as Second Language Acquisition.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol. 1 No. 2 (2022): Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab" : 5 Documents clear
Bacaan Unik Dalam Al-Qur’an Perspektif I’jaz Lughawi Miskat S. Inaku; Ibnu Rawandhi N. Hula
Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 1 No. 2 (2022): Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
Publisher : Pasca Sarjana IAIN Sultan Amai Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (336.173 KB) | DOI: 10.58194/as.v1i2.469

Abstract

This study aims to reveal the variety of readings in the Qur'an, namely some readings that are considered unique to be further studied using the ash-syatibiyyah,so that the results of this study are: (1) Technically, Among the unique readings in the Qur'an that undergo changes in reading are the reading of Imam Qiraat seven using the ash-Syatibiyyah date technique (2) Qiraat aspect, in this case the recitation of the Qur'an focuses on changing readings such as reading fath, imalah, and taqlil according to the reading of Imam qiraat seven. (3) Aspects of Tarihiyah¸ The Arab nation has diversity in various languages (dialects) (4) Aspects of i'jaz lughawi, reading imalah on the word مجراها (majreeha) has wisdom and when reading imalah can feel the tilt of Noah's ark while sailing between large waves based on the letter Hud: 41
Ragam Aplikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab Ningsih Manoppo; Siti Aliyya Laubaha; Nurhanifa Basarata
Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 1 No. 2 (2022): Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
Publisher : Pasca Sarjana IAIN Sultan Amai Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (573.672 KB) | DOI: 10.58194/as.v1i2.473

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ragam aplikasi yang bisa dimanfaatkan dan digunakan oleh guru dalam pembelajaran bahasa Arab. Penelitian ini menggunakan metode kepustakaan (library research). Penulis memperoleh data melalui buku, jurnal, artikel-artikel yang terkait dengan penelitian. Penelitian ini menganalisis data dengan cara mendeskripsikan hasilyang di peroleh. Adapun hasil dari penelitian adalah bahwa saat ini sudah banyak sekali aplikasi-aplikasi yang menunjang proses pembalajaran sesuai dengan perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi saat ini. Di era 4.0 menuju 5.0 pendidik dituntut untuk bisa mengoperasikan teknologi pendidikan yang tersedia sehingga pembelajaran bisa lebih mudah dan menarik tidak hanya monoton sehingga peserta didik merasa bosan dan jenuh. Oleh karena itu maka disediakan aplikasi-aplikasi sebagai penunjang pembelajaran. Apalagi pada pembelajaran bahasa Asing seperti bahasa Arab. Aplikasi-aplkasi yang digunakan antara lain yaitu, duolingo, canva, youtube, mu’jam al-ma’any, edmodo, arabic anlocked, program arabic online, learning arabic speak arabic, secil, drops, memrise, kahoot, dan facebook.
Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah Siti Aliyya Laubaha; Zohra Yasin; Muhammad Zikran Adam
Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 1 No. 2 (2022): Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
Publisher : Pasca Sarjana IAIN Sultan Amai Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (122.486 KB) | DOI: 10.58194/as.v1i2.475

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengurai problematika-problematika yang terjadi di dalam kelas pada saat proses pembelajaran dimulai serta memberikan solusi yang tepat mengenai persoalan yang terjadi. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Proses pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, dokumentasi dan observasi terkait dengan materi yang digunakan. Berdasarkan hasil observasi dan wawancara yang dilakukan penulis menemukan beberapa masalah yang terjadi pada saat proses pembelajaran sedang berlangsung. Diantaranya terbagi dalam dua aspek yaitu problematika linguistic dan non linguistic. Hal ini bisa dijadikan sebagai bahan evaluasi dalam dunia pendidikan ataupun pada tiap satuan pendidikan agar dapat menunjang berkembangnya Pendidikan di Indonesia.
Prospek Lulusan Prodi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Parepare Raodhatul Jannah; Asfar Renaldy
Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 1 No. 2 (2022): Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
Publisher : Pasca Sarjana IAIN Sultan Amai Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (306.545 KB) | DOI: 10.58194/as.v1i2.476

Abstract

This study aims to answer the phenomena that arise among students and prospective students of the IAIN Parepare Arabic Language Education study program who experience anxiety about future job prospects. This research seeks to answer this anxiety by conducting an alumni tracking study to find out the profile of graduates and the contribution of PBA alumni in the world of work. This type of research is descriptive qualitative research which aims to explore in depth the portrait of PBA study program alumni. In this case, the information collected is: 1) alumni work, 2) suitability with graduate profiles, and 3) alumni waiting period after graduating from IAIN Parepare. This research was conducted on PBA study program alumni in 2018, totaling 25 people. The results of this study indicate that 80% or around 20 alumni are already working and the remaining 20% ​​choose not to work. Then of the 20 alumni, 75% of them work as education practitioners, and 10% work as creative economy actors. While another 15% work as educational practitioners as well as creative economy actors. So it can be concluded that PBA study program has high potential as a forum to prepare alumni for the world of work, and job opportunities for PBA alumni are very high as evidenced by the presentation of graduates who are active in the world of work.
Analisis Maf'ul Muthlaq Berdasarkan Makna Dalam Al-Qur'an Juz 29 Sulemand D. Kadir; Hairuddin Hairuddin
Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 1 No. 2 (2022): Assuthur: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
Publisher : Pasca Sarjana IAIN Sultan Amai Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (550.747 KB) | DOI: 10.58194/as.v1i2.477

Abstract

Maf’ul mutlaq merupakah salah satu kaidah yang dijelaskan dalam ilmu nahwu sebagai pelengkap untuk mempertegas dan memperkuat (taukid). Adapun tujuan penulisan ini adalah menganalisis makna-makna yang ada dalam maf’ul mutlaq. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dengan pendekatan library research. Sumber data terdiri data primer dan sekunder. Sumber primer adalah al-qur’an juz 29 sedangkan sumber sekunder adalah artikel, buku-buku dan sumber yang terkait dengan topik yang dikaji. Hasil analisis menunjukan bahwa dalam al-qur’an juz 29 yang terdiri 11 surah maf’ul mutlaq yang mengandung jenis makna penegasan terdapat dalam surah al-haqqah ayat 14, 44. Surah ayat Nuh 7, 17, dan 18. Surah al-mudassir ayat 14. Surah al-insan ayat 6, 14, 23, dan 28. Surah al-mursalat ayat 2, 3, dan 4. Menjelaskan makna kualitas (bayan li na’u) terdapat dalam al-haqqah ayat 10, al-ma'arij ayat 5, nuh ayat 9 dan 22. Al-muzzamil ayat 4, 8, 10, 10, 11, 16, dan 20. Sedang maf’ul mutlaq yang menjelaskan makna kuantitas (bayan lil adad) hanya terdapat pada surah al-mulk ayat 10.

Page 1 of 1 | Total Record : 5