cover
Contact Name
Hero Patrianto
Contact Email
jurnal.atavisme@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
jurnal.atavisme@gmail.com
Editorial Address
Balai Bahasa Jawa Timur, Jalan Siwalanpanji, Buduran, Sidoarjo 61252, Indonesia
Location
Kab. sidoarjo,
Jawa timur
INDONESIA
ATAVISME JURNAL ILMIAH KAJIAN SASTRA
ISSN : 1410900X     EISSN : 25035215     DOI : 10.24257
Core Subject : Education,
Atavisme adalah jurnal yang bertujuan mempublikasikan hasil- hasil penelitian sastra, baik sastra Indonesia, sastra daerah maupun sastra asing. Seluruh artikel yang terbit telah melewati proses penelaahan oleh mitra bestari dan penyuntingan oleh redaksi pelaksana. Atavisme diterbitkan oleh Balai Bahasa Provinsi Jawa Timur. Terbit dua kali dalam satu tahun, pada bulan Juni dan Desember.
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME" : 8 Documents clear
REVITALISASI TEMBANG TEKS SASTRA BALI TRADISIONAL DALAM RANAH RITUAL DAN DIGITAL Putra, I Nyoman Darma; Sari, Ida Ayu Laksmita
ATAVISME Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME
Publisher : Balai Bahasa Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (527.754 KB) | DOI: 10.24257/atavisme.v22i1.541.32-46

Abstract

There has been a concern that textual singing tradition (kidung) may disappear along with the advancement of information and communication technology. This paper aims to examine the metamorphosis of kidung from the ritual realm to the digital domain which is the basis of today's electronic mass media. Data were collected with ethnographic method and interviews with enthusiasts and audiences of kidung as well as with managing of electronic mass media. Recording method was used to record the interactive kidung programme in Radio and TV. The data were examined by transformation media and globalization theory. The study began with a description of the metamorphosis of kidung from the ritual realm to digital, enthusiasts and audiences, as well as the future of the kidung cultural heritage in the digital era. The result shows that the transformation of kidung from the ritual to the digital domain is a revitalization process that makes this tradition increasingly lively, not vanishing as it has been feared. In addition, the tradition of the kidung which was originally dominated by the older generation, has also been able to attract younger generation who present it through digital-based social media such as Facebook and YouTube so that it can be enjoyed by Balinese diaspora.
MASKULINITAS LAKI-LAKI KOREA AMERIKA SEBAGAI LIYAN DALAM NATIVE SPEAKER KARYA CHANG-RAE LEE Aprilia, Nurul Hanifa; Priyatna, Aquarini; Adji, Muhammad
ATAVISME Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME
Publisher : Balai Bahasa Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (43.193 KB) | DOI: 10.24257/atavisme.v22i1.519.101-112

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan bagaimana tokoh laki-laki yang digambarkan Liyan dikonsumsi oleh istrinya yang merupakan perempuan kulit putih dalam novel Native Speaker karya Chang-rae Lee (1996). Tokoh Henry Park merepresentasi stereotipe yang dilekatkan pada laki-laki Korea Amerika. Artikel ini berargumentasi bahwa tindak seksual yang dilakukan terhadap Henry Park oleh tokoh kulit putih merupakan bentuk konsumsi terhadap Liyan. Dalam kajian poskolonial, Barat dikonstruksi sebagai Diri dan Timur sebagai Liyan. Laki-laki Asia Amerika dikonstruksi sebagai Liyan, feminine/effeminate, pasif, inferior secara seksual. Artikel ini menunjukkan bahwa novel ini telah menunjukkan wacana ideologi putih melalui pernikahan antar ras dan menegaskan Liyan sebagai Liyan. Kata-Kata Kunci: Chang-rae Lee, Korea Amerika, maskulinitas, konsumsi, Liyan
MENIM(B)ANG DISENSUS: POLITIK DAN ESTETIKA SENO GUMIRA AJI DARMA DALAM CERPEN SAKSI MATA Arifin, Moch. Zainul
ATAVISME Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME
Publisher : Balai Bahasa Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (659.793 KB) | DOI: 10.24257/atavisme.v22i1.525.47-60

Abstract

Abstrak: Tulisan ini menelusuri upaya Seno Gumira Ajidarma dalam cerpen Saksi Mata untuk terlepas dari rezim representatif Komunitas Utan Kayu dan rezim etis Soeharto. Pisau analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah gagasan Jacques Rancière tentang disensus yang secara khusus pada migrasi yang mengasumsikan bahwa pengarang yang sadar kesetaraannya di dalam lingkup hierarki police bergerak dari satu kelas ke kelas lain, dari ideologi ke ideologi lain, dan dari tekstual ke tekstual lainnya. Rancière melihat karya sastra juga bersikap politis tepat di dalam interpretasi ruang publik yang begitu beragam yang akhirnya mengubah perspektif publik. Berangkat dari hal ini, bagaimana Saksi Mata menawarkan bentuk estetika melalui disensus terhadap struktur politik maupun estetik, dengan migrasinya guna mengguncang kekuasaan kedua rezim? Hasil penelitian menunjukkan bahwa, pertama, Saksi Mata merespon struktur politik otoriter Orde Baru yang memobilisasi sensor, mengungkung kebebasan berpendapat dan berkarya melalui jalan migrasi Seno dari ideologi Jakarta Jakarta yang pro-orba ke ideologi oposisional Harian Pembaruan dan juga migrasi Seno dari jurnalis, pengangangguran lalu ke sastrawan. Kedua, pergerakan estetika Seno juga merongrong konvensi estetis dari rezim representatif Komunitas Utan Kayu dan Bengkel Teater Rendra dan sekaligus rezim etis orba, perpanjangan tangan Manikebu yang melihat sastra untuk sastra. Dari sana disensus pergerakan Seno untuk menampilkan pula suara part-of-no-part kembali ke dalam politik sehingga perbincangan soal itu dapat diambil alih oleh publik sendiri. Dari sanalah Saksi Mata menawarkan estetika yang tidak terjebak pada imajinasi komunal.Kata kunci: Disensus, Migrasi, Politik, Estetik, Seno
DINAMIKA BUDAYA DALAM NOVEL LANANG KARYA YONATHAN RAHARDJO Putra, Candra Rahma Wijaya; Sugiarti, Sugiarti
ATAVISME Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME
Publisher : Balai Bahasa Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (624.734 KB) | DOI: 10.24257/atavisme.v22i1.515.113-127

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap ekologi budaya yang terdapat di dalam novel Lanang karya Yonathan Rahardjo. Novel ini dipilih karena sarat akan representasi ekologi budaya di era milenial ini. Pembahasan ekologi budaya tidak dapat dilepaskan dari hubungan antara budaya, manusia, dan lingkungan. Penelitian ini menggunakan pendekatan ekologi budaya. Data penilitian berupa dialog atau monolog yang mengandung wacana mengenai ekologi budaya. Hasil penelitian ini menunjukan ada dua cara yang dilakukan manusia dalam pemenuhan kebutuhan, yaitu kebudayaan tradisional dan modern. Pemilihan salah satu cara tersebut akan melahirkan ketimpangan, khususnya terkait dengan lingkungan. Kedua kebudayaan tersebut harus berjalan beriringan untuk mencapai ekologi budaya yang ideal.
PERSPEKTIF PEREMPUAN (BARAT) TENTANG PERKAWINAN CAMPURAN, POLIGAMI, DAN ISLAM, DALAM NOVEL DEUXIÈME FEMME KARYA CAROLINE POCHON Intan, Tania
ATAVISME Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME
Publisher : Balai Bahasa Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (150.528 KB) | DOI: 10.24257/atavisme.v22i1.517.61-74

Abstract

The purpose of this study is to examine the perspective of the narrator, French female character, about the phenomenon of mixed marriage, polygamy, and Islam, which is contained in the Deuxième Femme novel 'Second Woman' by Caroline Pochon. To examine these matters, this study uses descriptive analysis methods with criticisms of feminist literature and theories of narotology, cross-culture, and identity. A structural approach is used to analyze the narrative structure that builds the narrator's frame of mind. The results of the study show that (1) mixed marriages conducted by prominent French female figure with male Senegalese figure are not going well because of the imbalance of roles between the two. (2) As part of local culture, polygamy is carried out openly by man with permission from the first wife, but there are elements of compulsion, financial exploitation, and manipulation through patriarchal construction. (3) According to the narrator, men (Senegal) use Islamic teachings as an excuse to commit polygamy and other matters for their interests, and (4) identity retention is important for French female character to maintain her mental stability.
IDENTITAS DIASPORIS TIGA GENERASI PEREMPUAN CINA DALAM ONLY A GIRL KARYA LIAN GOUW (DIASPORIC IDENTITY OF THREE GENERATIONS OF CHINESE FEMALES IN ONLY A GIRL WRITTEN BY LIAN GOUW) Asmarani, Ratna
ATAVISME Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME
Publisher : Balai Bahasa Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (858.119 KB) | DOI: 10.24257/atavisme.v22i1.509.15-31

Abstract

Identity is crucial in a person?s life. Diasporic identity is much more complicated because it involves at least two cultures. The focus of this paper is to analyze the diasporic identity of three generations of diasporic Chinese females as represented in Lian Gouw?s novel entitled Only A Girl. The data and supporting concepts are compiled using library research and close reading. The qualitative analysis is used to support the contextual literary analysis combining the intrinsic aspect focusing on the female characters and the extrinsic aspect concerning diaspora and identity. The results shows that each Chinese female character has tried to construct her own diasporic identity. However, the social, cultural, political, educational, and economic contexts play a great role in the struggles to construct the diasporic identity. It can be concluded that the younger the generation, the braver their effort to construct their diasporic identity and the braver their decision to take a distance with the big family house eventhough they have to face stronger and more complicated conflict to realize and actualize their personal construction of diasporic identity. 
SI BULUS-BULUS SI RUMBUK-RUMBUK SEBAGAI TEKS YANG HEGEMONIK Harahap, Muharrina; Faruk, Faruk; Salam, Aprinus
ATAVISME Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME
Publisher : Balai Bahasa Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (40.305 KB) | DOI: 10.24257/atavisme.v22i1.549.88-100

Abstract

Artikel ini membahas tentang karya sastra Mandailing yang berjudul Si Bulus-Bulus Si Rumbuk-Rumbuk karya Willem Iskander pada era kolonial. Tinjauan ini dimulai dengan melihat fenomena yang terjadi dalam penciptaan dan penerbitan teks tersebut. Teks Si Bulus-Bulus Si Rumbuk-Rumbuk dan kehidupan pengarangnya sangat kontradiktif dan paradoks. Di satu sisi mewacanakan resistensi namun di sisi lain mewacanakan konstruksi kolonial. Untuk mengkaji fenomena tersebut, penulis menggunakan pendekatan pascakolonial dan metode diskursif. Penulis menggunakan diskursus yang dibangun oleh dua orang pakar yang fokus meneliti tentang teks Si Bulus-Bulus Si Rumbuk-Rumbuk dan Willem Iskander. Kedua pakar tersebut yaitu, Rodgers dan Harahap. Melalui metode diskursif ini, penulis mengkonstruksi ulang pendapat kedua pakar tersebut dengan menggunakan perspektif pascakolonial. Selain melihat teks, penulis juga melihat konteks sosial, politik, dan budaya orang Mandailing sebagai pendukungnya. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa Willem Iskander merupakan tokoh yang ambivalen. Tokoh yang menyuarakan resistensi dan tokoh yang patuh pada konstruksi kolonial.
THE PORTRAYAL OF GENDER AND RACE IN CARS TRILOGY Rahayu, Nurhadianty
ATAVISME Vol 22, No 1 (2019): ATAVISME
Publisher : Balai Bahasa Jawa Timur

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24257/atavisme.v22i1.532.75-87

Abstract

As the most commercially successful animated film, Cars trilogy, produced by Pixar Animation Studios, are opted to be analysed due to its impact on formulating perception of gender and race. Considering that intolerance and gender-based injustice still happens within our society, any discussion about gender and race portrayal, particularly through films, becomes urgent. The study aims at investigating how gender and race are portrayed in Cars trilogy. Gender portrayal is analysed through Beauvoir?s concept of immanence and transcendence and Finklea?s themes about masculinities. The portrayal of race is investigated using McLaren?s critical multiculturalism. The study uses the descriptive analytical interpretative method. The data analyzed are the characters, dialogue, and plot. The result shows that men and women are portrayed as equal but the stereotypes are still visible. Men are portrayed not only brave but also confident. Males? romantic interest is manifested in heterosexual desire and male bosses are driven by profit. Women can be successful in racing if she dares to intervene the bureaucracy or is given opportunity by men. Different accent of English is seen as less capable and white characters are not always portrayed unproblematic.

Page 1 of 1 | Total Record : 8