cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. ogan ilir,
Sumatera selatan
INDONESIA
PROFIT : Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Published by Universitas Sriwijaya
ISSN : 23557176     EISSN : 26208504     DOI : -
PROFIT : Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi mempublikasikan hasil penelitian ilmiah di bidang Pendidikan Ekonomi dan kajian Ilmu Ekonomi lainnya, berupa penelitian dasar, perancangan, dan pengembangan teknologi, serta kajian teoritis. Jurnal terbit secara berkala dua kali setahun (Mei dan November)
Arjuna Subject : -
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi" : 8 Documents clear
THE INFLUENCE OF FINANCIAL LITERACY, PARENTS' SOCIO-ECONOMIC STATUS, AND LIFESTYLE ON CONSUMPTIVE BEHAVIOR OF ADOLESCENTS Muh Fahrurrozi; Muhammad Rapii; Baiq Intan Fuji Lestari
Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Publisher : Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36706/jp.v9i2.18621

Abstract

Consumptive behavior of adolescents causes them not to thought long in bought things that were not really needed. The purpose of this study was to find out (1) the consumptive behavior of junior high school students, and (2) the influence of financial literacy, socio-economics, and lifestyle on the consumptive behavior of junior high school adolescents. Where this research uses a quantitative approach with the ex post facto method with a total sample of 36 students. Collecting data using tests, questionnaires and documentation and questionnaires. Data analysis used multiple linear regression. The results of the descriptive analysis showed that the level of adolescent consumptive behavior was 64% having moderate consumptive behavior, 22% adolescents having consumptive behavior in the high category, and 14% in the low category. The results showed that there was a significant influence between financial literacy, socioeconomic and lifestyle on consumptive behaviorPerilaku konsumtif remaja mengakibatkan remaja tidak berpikir panjang dalam membeli barang yang sebenarnya tidak dibutuhkan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui (1) perilaku konsumtif pada remaja siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) dan (2) pengaruh literasi keuangan, sosial ekonomi, dan gaya hidup terhadap perilaku konsumitf remaja Sekolah Menengah Pertama. Dimana penelitian ini dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode ex post facto dengan jumlah sampel penlitian yaitu 36 siswa. Pengumpulan data menggunakan tes, kuesioner dan dokumentasi. Analisis data menggunakan regresi linear berganda. Hasil analisis deskriptif menunjukkan bahwa tingkat perilaku konsumtif remaja adalah 64% memiliki perilaku konsumtif sedang, 22% remaja memiliki perilaku konsumtif kategori tinggi, dan 14% kategori rendah. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan antara literasi keuangan, sosial ekonomi dan gaya hidup terhadap perilaku konsumtif.
PENGARUH PENDIDIKAN KARAKTER DAN KESIAPAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI Lusiana Saparah; Dian Permana Putri; Rochanda Wiradinata
Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Publisher : Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36706/jp.v9i2.18879

Abstract

Character education must be instilled in students in the learning process, especially in Economics subjects, so that it is hoped that students will be more ready to accept Economics subject matter and be able to understand the content of the material presented by the teacher, and be able to develop their knowledge more broadly. This study aims to determine whether there is an effect of character education and learning readiness on student learning outcomes in Economics subject at MA Basuraga Balerante Palimanan Cirebon. The method used in this research is descriptive research method with a quantitative approach. The results of the analysis in this study indicate that there is an influence between character education and learning readiness on student learning outcomes in the subject of Economics at MA Basuraga Balerante Palimanan Cirebon. From the results of the research that has been done, it can be concluded that the variable character education (X1) and learning readiness (X2) partially and simultaneously affect student learning outcomes (Y)Pendidikan karakter harus ditanamkan kepada peserta didik dalam proses pembelajaran khususnya pada mata pelajaran Ekonomi, sehingga sangat diharapkan peserta didik dapat lebih siap menerima materi pelajaran Ekonomi serta dapat memahami isi materi yang disampaikan oleh guru, dan dapat mengembangkan ilmu pengetahuannya dengan lebih luas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui adakah pengaruh pendidikan karakter dan kesiapan belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ekonomi di MA Basuraga Balerante Palimanan Cirebon. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Hasil analisa pada penelitian ini menunjukkan terdapat pengaruh antara pendidikan karakter dan kesiapan belajar terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran Ekonomi di MA Basuraga Balerante Palimanan Cirebon. Dari hasil penelitian yang telah dilakukan dapat disimpulkan bahwa variabel pendidikan karakter (X1) dan kesiapan belajar (X2) secara parsial dan simultan berpengaruh terhadap hasil belajar siswa (Y).
PENGARUH PENGETAHUAN KEWIRAUSAHAAN DAN LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA DI SMK NEGERI 1 BENAKAT Nanda Elpita Sari; Depi Pramika; M Toyib
Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Publisher : Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36706/jp.v9i2.18723

Abstract

Given the importance of entrepreneurial knowledge and the family environment as supporting factors in growing interest in entrepreneurship, it is hoped that after graduating from school students can participate in the country's economic development by creating jobs to reduce unemployment. This study wants to find out whether there is an influence of entrepreneurial knowledge and family environment on the interest in entrepreneurship at SMKN 1 Benakat. This research method is a quantitative research through multiple regression analysis with a questionnaire instrument, as well as documentation. The t-test results show that the entrepreneurial knowledge variable on the interest in entrepreneurship has an impact of 15%. The results of the t-test show that the family environment on the interest in entrepreneurship has an impact of 14%. Meanwhile, the F-test simultaneously shows the magnitude of the impact of 32%, so that information can be obtained that knowledge of entrepreneurship and the family environment simultaneously has an influence on interest in entrepreneurship at SMK Negeri 1 Benakat.Pengetahuan kewirausahaan dan lingkungan keluarga sebagai faktor pendukung dalam menumbuhkan minat berwirausaha sehingga diharapkan peserta didik setelah lulus sekolah bisa ikut serta dalam pembangunan perekonomian negara dengan menciptakan pengaruh pekerjaan untuk mengurangi pengangguran. Penelitian ini bertujuan mencari pengaruh pengetahuan kewirausahaan dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha di SMKN 1 Benakat. Metode penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif melalui analisis regresi berganda dengan instrumen Angket dan dokumentasi. Hasil uji-t menunjukkan bahwa pengaruh pengetahuan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha memiliki dampak sebesar 15%. Hasil uji-t terlihat bahwa lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha memiliki dampak sebesar 14%. Sementara itu, uji-F secara sekaligus menunjukkan besarnya dampak sebesar 32%, sehingga dapat diperoleh pengaruh bahwa pengetahuan kewirausahaan dan lingkungan keluarga secara simultan mempunyai pengaruh terhadap minat berwirausaha di SMK Negeri 1 Benakat.
ANALISIS SEKTOR UNGGULAN DALAM PEMBANGUNAN WILAYAH KABUPATEN KUDUS TAHUN 2017-2021 Anita Magfiroh; Alif Fikri; Rena Uli Farista
Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Publisher : Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36706/jp.v9i2.17835

Abstract

Selection and priority planning with the consideration that the leading sector can determine the increase in the income of a region and encourage the increase of other sectors which will ultimately improve the regional economy. This study aims to determine the leading sectors in Kudus Regency in increasing regional economic development. The approach used is an approach using analysis tools Location Quotient (LQ), Shift-Share(SS), and Klassen Typologi. The data used is Gross Domestic Product (GDRP) of Kudus Regency and Central Java Province in 2017-2021 and the total of population of Kudus Regency. The results showed that: 1) The basic sector in Kudus Regency is The Manufacturing Sector with an LQ value 2,31. 2)Of the 17 economic sectors, there are 7 sectors that have a competitive advantage with a positive SS value. 3) The results of the Klassen Typology anlysis show that there are no sectors into quadrant I or sectors that are developed and growing rapidly.Pemilihan dan prioritas perencanaan dengan pertimbangan bahwa sektor unggulan dapat menentukan peningkatan pendapatan suatu daerah dan mendorong peningkatan sektor-sektor lain yang pada akhirnya akan meningkatkan perekonomian daerah tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sektor-sektor unggulan di Kabupaten Kudus dalam meningkatkan pembangunan ekonomi wilayah. Pendekatan penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan memakai alat analisis Location Question (LQ), Shift-share (SS), dan Klassen Typologi. Data yang digunakan adalah Produk Domestik Bruto (PDRB) Kabupaten Kudus dan Provinsi Jawa Tengah dalam kurun waktu 2017-2021, dan jumlah penduduk Kabupaten Kudus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sektor basis yang ada di Kabupaten Kudus adalah sektor industri pengolahan. Dari tujuh belas sektor perekonomian, terdapat tujuh sektor yang memiliki keunggulan kompetitif dengan nilai SS positif, kemudian hasil analisis Klassen Typologi menunjukkan tidak ada sektor yang maju dan tumbuh pesat.
VALIDITAS MODUL PRAKTIK PERKANTORAN MENGGUNAKAN METODE PEMBELAJARAN ROLE-PLAYING BERDASARKAN KEBUTUHAN INDUSTRI Febrika Yogie Hermanto; Siti Sri Wulandari; Jazi' Muyassaroh; Berlina Hidayati
Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Publisher : Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36706/jp.v9i2.19014

Abstract

Office practice learning in Vocational High Schools (VHS) is not fully following the needs of the industry because the learning carried out is still partial to each Basic Competence (KD) in the curriculum. The purpose of this study is to reveal the validity of the product resulting from the development of the office practice module using the role-playing method based on industry needs. This research is a type of development research using the ADDIE model. The research results are focused on the module assessment results by material experts, design experts, and learning experts. The results of this study indicate that the module is considered very feasible by the expert with an average score of 4.44 out of a maximum score of 5. The assessment of the material expert is 4.50, the assessment of the learning expert is 4.30, and the assessment of the design expert is 4.52. Thus, it can be stated that the resulting product is valid and feasible to use for the target group. Modules that are valid and feasible to use are expected to achieve the learning objectives that have been set.Pembelajaran praktik perkantoran di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) belum sepenuhnya sesuai dengan kebutuhan Industri karena pembelajaran yang dilakukan masih bersifat parsial pada tiap Kompetensi Dasar (KD) yang ada di dalam kurikulum. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengungkap validitas produk hasil pengembangan modul praktik perkantoran menggunakan metode role-playing berdasarkan kebutuhan industri. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pengembangan dengan menggunakan model ADDIE dimana hasil penelitian difokuskan pada hasil penilaian modul oleh para ahli yang terdiri dari ahli materi, ahli desain, dan ahli pembelajaran. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa modul dinilai sangat layak oleh ahli dengan nilai rata-rata 4,44 dari skor maksimal 5. Penilaian ahli materi 4,50, penilaian ahli pembelajaran 4,30, dan penilaian ahli materi. dari ahli desain adalah 4,52. Dengan demikian, dapat dinyatakan bahwa produk yang dihasilkan valid dan layak digunakan untuk kelompok sasaran. Modul yang valid dan layak digunakan diharapkan dapat mencapai tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan.
LINGKUNGAN DAN INTENSI BERWIRAUSAHA PADA MAHASISWA PENDIDIKAN EKONOMI Fernando Saragih; Asep Munawar; Erika Feronika Br Simanungkalit; Jesika Artha Theresia Sihotang
Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Publisher : Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36706/jp.v9i2.18456

Abstract

Entrepreneurial intention is a realistic picture of the community's desire to establish and develop a business or business. This variable is strongly influenced by many different factors and situations, especially during the Covid-19 pandemic. With this level of influence, researchers are interested in studying and analyzing how environmental variables can affect business intentions. The approach used in this research is quantitative (ex post facto method) with multiple regression analysis (SPSS 20). Environmental variables focus on 2 independent variables (peer environment and home environment) which are represented by 28 statements. while the fixed variable is represented by 14 statements. In addition, to fulfill the research requirements and multiple regression, the researcher also conducted an instrumental test and a classical hypothesis test so that this research can be declared feasible. Based on the analyzed data and procedures, the results obtained that the home environment has a positive and significant effect, but this is different from the peer environment variable which has a negative effect.Entrepreneurial intention is a realistic picture of the community's desire to establish and develop a business or business. This variable is strongly influenced by many different factors and situations, especially during the Covid-19 pandemic. With this level of influence, researchers are interested in studying and analyzing how environmental variables can affect business intentions. The approach used in this research is quantitative (ex post facto method) with multiple regression analysis (SPSS 20). Environmental variables focus on 2 independent variables (peer environment and home environment) which are represented by 28 statements. while the fixed variable is represented by 14 statements. In addition, to fulfill the research requirements and multiple regression, the researcher also conducted an instrumental test and a classical hypothesis test so that this research can be declared feasible. Based on the analyzed data and procedures, the results obtained that the home environment has a positive and significant effect, but this is different from the peer environment variable which has a negative effect.
PENGARUH MOTIVASI DAN PENGETAHUAN TERHADAP MINAT INVESTASI DI PASAR MODAL PADA MAHASISWA Richo Elfrizal Ar Rahman; Waspodo Tjipto Subroto
Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Publisher : Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36706/jp.v9i2.17263

Abstract

Managing personal finances is not an easy thing for students due to the growing phenomenon of consumptive behavior. Even though they have been equipped with knowledge through courses on financial institutions and capital markets, students seem desperate to invest in the capital market due to several factors. This study aims to explain the effect of motivation and knowledge on interest in investing in the capital market in Students of the Economics Education Study Program, State University of Surabaya. This research uses quantitative methods. Determining the research population used a purposive sampling technique, namely students of the 2018 economics study program, a total of 62 students. Collecting data using a questionnaire. The analytical method uses multiple linear regression analysis with the help of the SPSS 24 for windows program. The results of this study indicate that there is a positive effect of motivation on investment interest in the capital market, there is a positive effect of knowledge on investment interest in the capital market and simultaneously motivation and knowledge have a positive effect on investment interest in the capital market in Unesa Economics Education Study Program students.Mengelola keuangan pribadi bukanlah hal yang mudah bagi mahasiswa dikarenakan fenomena perilaku konsumtif yang berkembang. Walaupun sudah dibekali pengetahuan melalui mata kuliah lembaga keuangan dan pasar modal, mahasiswa terkesan putus asa untuk berinvestasi di pasar modal karena beberapa faktor. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pengaruh motivasi dan pengetahuan terhadap minat investasi di pasar modal pada mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Surabaya. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Penentuan populasi penelitian menggunakan teknik purposive sampling yaitu mahasiswa prodi pendidikan ekonomi angkatan 2018 yang berjumlah 62 mahasiswa. Pengumpulan data menggunakan kuesioner. Metode analisis menggunakan analisis regresi linier berganda dengan bantuan program SPSS 24 for windows. Hasil penelitian ini menunjukan terdapat pengaruh positif motivasi terhadap minat investasi di pasar Modal, terdapat Pengaruh positif pengetahuan terhadap minat investasi di pasar modal dan secara simultan Motivasi dan pengetahuan berpengaruh positif terhadap Minat Investasi di Pasar Modal pada mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Unesa.
STUDI EKSISTENSI WIRAUSAHA ALUMNI S-1 UNIVERSITAS SRIWIJAYA TAHUN 2013–2019 Ikbal Barlian; Supriyanto Supriyanto; Deskoni Deskoni; Aniek Hidrayani
Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi Vol 9, No 2 (2022): Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Publisher : Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Sriwijaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36706/jp.v9i2.19043

Abstract

Growing students' interest and mindset in entrepreneurship require various appropriate steps including implementing entrepreneurship education and training as well as encouraging entrepreneurial motivation through role models that can inspire entrepreneurship. This study aims to find out 1) the efforts made by Sriwijaya University alumni in developing the businesses they started as students, and 2) the efforts to maintain the existence of the businesses they built when they became alumni. The qualitative research approach was used by distributing questionnaires via google form, conducting field visits, and conducting in-depth interviews with respondents to obtain the required data according to the research focus. Respondents in this study totaled 32 respondents who were undergraduate alumni of Sriwijaya University from 2013-2019. Based on the research that has been done, the results show that in developing a business, alumni have had the intention, determination, interest, and experience in entrepreneurship that they have had since they were students. In addition, in maintaining the business, alumni continue to innovate related to business products, expand networks/partners, and continue to adapt to developments in information technology in expanding marketing reach.Menumbuhkan minat dan pola pikir mahasiswa dalam berwirausaha membutuhkan berbagai langkah yang tepat diantaranya penerapan pendidikan dan pelatihan kewirausahaan maupun mendorong motivasi berwirausaha melalui role model yang dapat menginspirasi untuk berwirausaha. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) usaha-usaha yang dilakukan alumni Universitas Sriwijaya dalam mengembangkan usaha yang dirintisnya sejak mahasiswa, dan 2) usaha-usaha yang dilakukan dalam rangka mempertahankan eksistensi usaha yang dibangunnya ketika telah menjadi alumni. Pendekatan penelitian kualitatif yang digunakan dengan cara menyebar angket melalui geogle form, melakukan kunjungan lapangan  dan melakukan wawancara secara mendalam terhadap  responden guna memperoleh data yang dibutuhkan sesuai dengan fokus penelitian. Responden dalam penelitian ini berjumlah 32 responden yang merupakan alumni S1 Universitas Sriwijaya tahun 2013-2019. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan diperoleh hasil bahwa dalam mengembangkan usaha para alumni telah memiliki niat, tekad, minat dan pengalaman berwirausaha yang diperolehnya sejak masih menjadi mahasiswa. Selain itu, dalam mempertahankan usaha, para alumni terus melakukan inovasi terkait produk usaha, memperluas jejaring/mitra, dan terus beradaptasi dengan perkembangan teknologi informasi dalam memperluas jangkauan pemasaran.

Page 1 of 1 | Total Record : 8