Sinar Sang Surya: Jurnal Pusat Pengabdian kepada Masyarakat
Vol 7, No 2 (2023): Agustus 2023

Pelatihan Peningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Siswa melalui Game-Based Application di SMA Muhammadiyah 1 Kota Agung

Berlinda Mandasari (Universitas Teknokrat Indonesia)
Dyah Aminatun (Universitas Teknokrat Indonesia)
Mutiara Ayu (Universitas Teknokrat Indonesia)
Tri Darma Rosmala Sari (Universitas Teknokrat Indonesia)
Afrianto Afrianto (Universitas Teknokrat Indonesia)
Intan Hamzah (Universitas Teknokrat Indonesia)
Chairunissa Rahmadina Syahputri (Universitas Teknokrat Indonesia)
Putri Aprilia (Universitas Teknokrat Indonesia)



Article Info

Publish Date
15 Aug 2023

Abstract

ABSTRAKKegiatan pelatihan ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan Bahasa Inggris Siswa melalui Game-Based Application Kahoot. Masih banyaknya siswa yang beranggapan bahwa Bahasa Inggris  merupakan mata pelajaran yang sulit. Oleh karenanya, penggunaan aplikasi pembelajaran berbasis game dapat menjadi salah satu media untuk meningkatkan motivasi siswa dalam belajar Bahasa Inggris sehingga kemampuannya pun akan ikut meningkat. Kemampuan Bahasa Inggris ini nantinya akan dapat menjadi modal bagi siswa untuk melanjutkan ke Pendidikan tinggi dan masuk ke dunia kerja. Peserta pelatihan terdiri dari 36 siswa kelas XII SMA Muhammadiyah 1 Kota Agung. Berdasarkan hasil kuesioner dan observasi di lapangan, para peserta pelitahan menunjukkan antusiasmenya dalam proses pelatihan dan di akhir pelatihan, mereka mendapatkan pengetahuan baru dan pengalaman baru dalam pembelajaran Bahasa Inggris, serta peningkatan kemampuan Bahasa Inggris terutama dalam hal speaking dan reading.Kata Kunci: aplikasi pembelajaran; Bahasa Inggris; Kahoot; pelatihan ABSTRACTThis training activity aims to improve students' English skills through Kahoot Game-Based Application. There are still many students who think that English is a difficult subject. Therefore, the use of game-based learning applications can be one of the media to increase student motivation in learning English so that their abilities will also increase. This English skill will later become an asset for students to continue to higher education and enter the world of work. The training participants consisted of 36 students from class XII of SMA Muhammadiyah 1 Kota Agung. Based on the results of questionnaires and field observations, the participants showed enthusiasm in the training process and at the end of the training, they gained new knowledge and new experiences in learning English, as well as improved English skills, especially in speaking and reading.Keywords: English; game-based learning; Kahoot; training

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

sinarsangsurya

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Chemical Engineering, Chemistry & Bioengineering Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Control & Systems Engineering Decision Sciences, Operations Research & Management Energy Environmental Science Physics

Description

Focus and Scope of the articles published in SINAR SANG SURYA: Journal of Research-based Community Service such as Community Empowerment, Asset-Based Community Development, Community-Based Research, Service Learning, Community Development. The partner community can be in the form of productive ...