cover
Contact Name
Ari Septian
Contact Email
ariseptian@unsur.ac.id
Phone
+628121428312
Journal Mail Official
ariseptian@unsur.ac.id
Editorial Address
Program Studi Pendidikan Matematika, FKIP Universitas Suryakancana Jalan Dr. Muwardi Komplek Pasir Gede Raya Cianjur 43216
Location
Kab. cianjur,
Jawa barat
INDONESIA
PRISMA
ISSN : 20893604     EISSN : 26144611     DOI : https://doi.org/10.35194/jp.v9i2
Core Subject : Education, Social,
This journal focuses on mathematics education and disciplined inquiry into the teaching and learning of mathematics. The scope of the journal are: Mathematics Learning Model, Media Learning Mathematics, Curriculum in Mathematics Teaching, Assessment and Evaluation in Mathematics Teaching, Ethnomatics in Mathematics Learning, Design Didactical in Mathematics Learning, Lesson Study in Mathematics Learning
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019" : 10 Documents clear
MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEMBELAJARAN THINKING ALOUD PAIR PROBLEM SOLVING (TAPPS) Tuti Artika; Karso Karso
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.791

Abstract

Pemecahan masalah merupakan bagian dari pembelajaran matematika yang sangat penting dalam pembelajaran maupun dalam penyelesaiannya. Bedasarkan hal tersebut dilakukan penelitian yang bertujuan untuk : 1) mengetahui peningkatan kemempuan pemecahan masalah matematis siswa antara siswa yang memperoleh pembelajaran dengan menggunakan metode pemebelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving (TAPPS) dan pembelajaran biasa, 2) mengetahui sikap siswa terhadap pembelajaran matematika dengan menggunakan metode Thinking Aloud Pair Problem Solving (TAPPS). Penelitian ini dilakukan di SMP Negeri 5 Cianjur, Tahun Pelaaran 2018/2019. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen jenis kuasi eksperimen dengan desain kelompok pretest-posttest, kontrol non-ekivalen (the non-equivalen pretest-posttes control group desaign). Subjek penelitian ini adalah 55 siswa yang terdiri dari 26 siswa kelas kontrol dan 29 siswa kelas eksperimen yang diperoleh dengan teknik purposive sampling. Instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah tes kemampuan pemecahan masalah matematis siswa berbentuk uraian dan angket skala sikap menggunakan skala Likert. Hasil penelitian menunjukan bahwa : 1) peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dengan menggunakana metode pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving (TAPPS) lebih baik dibandingkan dengan peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dengan model pembelajaran biasa, 2) sikap siswa positif terhadap pembelajaran matematika dengan menggunakan metode pembelajaran Thinking Aloud Pair Problem Solving (TAPPS). Kata Kunci : Pemecahan Masalah, Thinking Aloud Pair Problem Solving (TAPPS)
MODEL MMP BERBASIS SCAFFOLDING TERPADU EKSTRAKURIKULER PADA PEMBENTUKAN KARAKTER KEMANDIRIAN DAN PEMECAHAN MASALAH MATERI GEOMETRI Zaenal Abidin
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.738

Abstract

Siswa cenderung kesulitan dalam memahami materi geometri sehingga tingkat keberhasilan pada materi ini rendah. Untuk memberikan solusi dari permasalahan tersebut, peneliti mengembangkan perangkat pembelajaran model MMP  berbasis scaffolding terpadu dengan ekstrakurikuler. Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan perangkat pembelajaran matematika yang valid dan praktis, serta pembelajaran yang efektif. Hasil pengembangan sebagai berikut: (1) Perangkat pembelajaran yang dikembangkan valid; Silabus dengan skor rata-rata 4,05 (sangat baik); RPP dengan skor 4,12 (sangat baik); LKS dengan skor 4,10 (sangat baik); Buku siswa dengan skor 3,97 (baik); dan tes KPM dengan skor 4,14 (sangat baik); (2) Perangkat pembelajaran dinyatakan praktis, yaitu: 1) Kemampuan guru mengelola kelas sangat baik (skor 4,05), 2) Respon siswa positif mempunyai skor 84,31; (3) Pembelajaran matematika dinyatakan efektif, yaitu: 1) KPM mencapai ketuntasan; 2) Terdapat pengaruh positif karakter kemandirian dan keterampilan pemecahan masalah terhadap KPM; 3) Terdapat rata-rata KPM antara kelas eksperimen dengan kelas kontrol; dan 4) Terdapat peningkatan nilai KPM. Peneliti yang melakukan penelitian model  yang dipadukan dengan ekstrakurikuler (atau yang lainnya) harus mempersiapkan tugas secara lebih terarah, sehingga siswa lebih memahami bentuk tugas yang dimaksud.
THE APPLICATION OF TREFFINGER LEARNING MODEL IN IMPROVING STUDENTS’ MATHEMATICAL COMMUNICATION SKILL AND THEIR CONFIDENCE Enung Sopiyah Nurjanah
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.397

Abstract

Mathematics is considered as one of very important subjects in educational field. This can be proved by its lesson hour number at school, which is very large number. However, some think mathematics is very hard and boring for its uninteresting learning method. In attempt to eliminate this assumption, Treffinger model, as one of so many methods with their respective advantages, may be considered to be used. This model consists of three core steps, namely understanding challenge, generating ideas, and preparing for action. This study used quasi-experiment as its research method. The population of this study was all junior high school level students in Cianjur regency, meanwhile the sample of this study was 32 students of VIII E as the experimental class and 32 students of VIII G as the control class. The data obtained was then analyzed using the parametric and non-parametric statistical computation. The result of the data analysis showed that there were some improvements in experimental class students’ mathematical communication skill and their confidence in learning mathematics compared to those in control class which used conventional learning model as the treatment. The result also showed that there was an quite high association between students’ mathematical communication skills on the criteria of high enough. Lastly, the result also showed that there was an association between students’ communication skill quality and their confidence on the level of high criteria. Keywords: Treffinger, mathematical communication, confidence 
ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA DISKRIT MAHASISWA TEKNIK INFORMATIKA Dwi Sulistya Kusumaningrum; Santi Arum Puspita Lestari
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.717

Abstract

ABSTRACTAsosiasi Perguruan Tinggi Informatika dan Komputer (APTIKOM) states that learning outcomes of Informatics on mathematical topics are discrete mathematics. This study aims to examine the results of students learning discrete mathematics, and examine what factors are causing students difficulty learning discrete mathematics. The method used is a mix method which is qualitative methods and quantitative methods. Data collection as the result of discrete mathematics learning outcomes, and mathematical learning difficulty questionnaire data. The population used is students of Informatics at Buana Perjuangan University Karawang with a sample of 65 students taking discrete mathematics courses in the 2018/2019 school year. The results showed that most students still had difficulty learning discrete mathematics. This is because an average value is 66,4 from the value of a test value is 55. This Test Value is the minimum passing grade. While the factors that cause discrete mathematics learning difficulties are divided into 2 classifications namely 6 influential indicators and 2 quite influential indicators. Keyword: Learning Difficulties, Learning Outcomes, Discrete Mathematics
PROBLEM BASED LEARNING MODEL ON THE ABILITY OF STUDENTS MATHEMATICAL CONNECTION Nining Julyanasari; Ena Suhena Praja
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.400

Abstract

Mathematics is one of the subjects that are interrelated, both in mathematics and outside mathematics. So the ability is important mathematical connections controlled by the learner. Learning model that can improve students' mathematical connection that is the model of Problem Based Learning (PBL). Based on this background, the purpose of this study is to determine the activity of students in learning by using the PBL model, knowing the increase in students' mathematical connection capabilities on each indicator and overall, knowing the increase in students' mathematical connection capability significantly, knowing the individual and classical completeness of the ability of students' mathematical connections, determine a student's response to the application of PBL models. The method used in this study is the experimental method the population of all class X SMAN 1 Astanajapura academic year 2014/2015. The sampling technique used technique purposive sampling The results showed that (1) An increase in the activity of students using the PBL model (2) An increase in the ability to connect mathematical students on each indicator and overall (3) An increase in the ability to connect significantly with the value  (4) the achievement of individual mastery with  and 1,095,and classical completeness with  and  (5) the existence of a positive response to learning PBL models. Based on the results obtained are expected research further research can use the PBL model transform and determine the increase math skills.Keywords: Problem Based Learning, Student Mathematical Connections
PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN PEMBELAJARAN KOLABORATIF TIPE JIGSAW Widodo, Sri Adi; Ayuningtyas, Annis D; Sumarti, S
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.719

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah meningkatkan prestasi belajar siswa menggunakan model pembelajaran Jigsaw dengan pendekatan kolaboratif. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan sebanyak 2 siklus dengan tahapan . Subyek penelitian adalah siswa kelas XII IPA 5 sebanyak 34 siswa. Instrumen yang digunakan adalah tes prestasi belajar. Teknik analisis data dilakukan dengan menelaah seluruh data yang didapatkan dari hasil tes prestasi belajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa meningkatnya rata rata prestasi belajar Matematika dari siklus I sebesar 55,6 menjadi 93,9 pada siklus II. Selain itu juga terjadi peningkatan persentase siswa yang mengalami peningkatan prestasi belajar matematika dari 14,70%, menjadi 94,11%. Kata Kunci: Pembelajaran Kolaboratif, Jigsaw, Prestasi Belajar.
LEARNING MODEL TO IMPROVE THE ABILITY TO UNDERSTAND MATHEMATICAL CONCEPTS Syamsul Huda; Lusi Anggraini; Rizka Dwi Saputri; Muhamad Syazali; Rofiqul Umam
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.769

Abstract

Teaching and learning process to determine student learning outcomes requires the selection of appropriate learning models so that it can provide maximum learning impact. This study aims to determine the effectiveness of better learning models for the ability to understand mathematical concepts. This type of research is quantitative using the Quasi-experimental design method. Data collection in this study uses a description test with the type of questions based on indicators of mathematical concept understanding ability. Hypothesis testing uses a non-correlated 2-sample t test with decisions taken through the left-side test. This shows that the Flipped Classroom learning model is more effective than the Auditory Intellectually Repetition learning model in influencing students' mathematical concepts
ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA YANG MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN RECIPROCAL TEACHING Mega Fitria; Bana Kartasasmita; In In Supianti
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.728

Abstract

The process of student understanding of mathematical concepts is still low, this happens to most students at SMP Nasional Bandung. Students and students experience obstacles in learning and understanding mathematical concepts, especially when the material provided is changed to different problems. One of the reasons students find it difficult to understand mathematical concepts is the use of conventional learning models. Therefore, the use of the Reciprocal Teaching learning model using experimental research methods is expected to make it easier for students to understand mathematical concepts, especially when the material provided is changed into various forms. Class VII students at SMP Nasional Bandung became the population in the study, while the sample was class VII-A and VII-E students who were randomly selected. The test used is the type of description as an instrument and will be tested on class VIIIA. After the analysis is carried out, produce the feasibility of all test questions worthy of being used in research. Analysis of the trial data is carried out using a t-test using the SPSS 23.0 (Independent Sample T-Test) application. The conclusion is the use of the Reciprocal Teaching learning model can improve the ability of students to understand mathematical concepts compared to conventional learning models. Therefore, the use of the Reciprocal Teaching learning model becomes an alternative for teachers when learning about students so that learning becomes more effective, active and enjoyable.Keywords: Mathematical Concept Understanding, Reciprocal Teaching, Mathematical Proficiency
PEMBELAJARAN DENGAN MODEL CREATIVE PROBLEM SOLVING (CPS) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS SISWA Ari Septian; Elsa Komala; Kurniawan Aji Komara
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.376

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan dan menelaah pengaruh pembelajaran dengan model Creative Problem Solving (CPS) terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Metode Penelitian adalah kuasi eksperimen dengan Nonequivalent control group design. Kelompok eksperimen memperoleh pembelajaran dengan model Creative Problem Solving (CPS) dan kelompok kontrol memperoleh pembelajaran biasa. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X SMK Al-Mizab. Adapun yang dijadikan sampel dalam penelitian ini dipilih sebanyak 2 kelas dari 4  kelas yang ada dipilih dengan teknik sampling purposive. Instrumen yang digunakan berupa soal tes kemampuan berpikir kreatif matematis dan angket sikap siswa. Pengolahan data capaian kemampuan berpikir kreatif matematis siswa menggunakan analisis deskriptif persentase skor postes, peningkatan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa menggunakan uji-t dan angket sikap siswa dengan melihat persentase jawaban pernyataan angket siswa. Berdasarkan analisis data, hasil penelitian menunjukan bahwa capaian kemampuan berpikir kreatif matematis siswa yag menggunakan model Creative Problem Solving (CPS) adalah tinggi sedangkan pembelajaran dengan mengguanakan model pembebelajaran biasa adalah sangat rendah. Peningkatan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa yang memperoleh pembelajaran dengan model Creative Problem Solving (CPS) lebih baik daripada peningkatan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa yang memperoleh pembelajaran biasa, dengan kategori tinggi. Sikap siswa terhadap pembelajaran matematika dengan menggunakan model Creative Problem Solving (CPS) sebagian besar positif.
TEKNIK PROBING-PROMTING SCAFFOLDING PADA PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS Rizki Nuraini Fatimah; Rahayu Kariadinata; Wati Susilawati; Asep Jihad; Indri Nur Fauziah; Leili Solihatunnisa; Niki Rosalia; Noviani Sa'adah; Hamda Sugilar
PRISMA Vol 8, No 2 (2019): Jurnal PRISMA Volume 8, No 2 tahun 2019
Publisher : Universitas Suryakancana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35194/jp.v8i2.584

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mempelajari tingkat pemecahan masalah siswa dengan menggunakan teknik Probing-Prompting Scaffolding. Analisis ini dilakukan dengan metode quasi eksperimen. Dimana, metode eksperimen semu untuk mempelajari hubungan antara konsultasi dengan aspek tertentu yang telah disetujui. Perlakuan diberikan kepada beberapa sampel yang diambil dari peserta. Sampel ini terdiri dari siswa dalam satu kelas, jadi penelitian ini menggunakan metode quasi eksperimen. Instrumen yang digunakan yaitu dengan instrumen tes dan instrumen non-tes. Hasil penelitian menunjukkan perbedaan tingkat dan penyelesaian masalah matematis antara kelas, dari uraian yang paling baik yaitu kelas Proding-Prompting, perancah konvensional dan Probing-Prompting . Kesulitan yang dialami siswa dapat diminimalisir dengan cara membantu soal latihan non-rutin. Pembelajaran Probing-Prompting Scaffolding , siswa mampu melakukan penemuan baru, memfasilitasi sosial, serta melakukan refleksi, sehingga dapat meningkatkan kemampuan memecahkan masalah belajar siswa.

Page 1 of 1 | Total Record : 10