cover
Contact Name
Arif Mustofa
Contact Email
disprotek@unisnu.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
disprotek@unisnu.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kab. jepara,
Jawa tengah
INDONESIA
Jurnal DISPROTEK
ISSN : 25484168     EISSN : 25484168     DOI : -
Jurnal DISPROTEK e-ISSN 2548-4168 p-ISSN 2088-6500 Jurnal di publikasikan oleh Fakultas Sains dan Teknologi, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Cakupan isi jurnal DISPROTEK dalam bidang teknik adalah : teknik elektro, teknik sipil, teknik industri; dalam bidang ilmu komputer adalah : teknik informatika dan sistem informasi serta dalam bidang perikanan adalah : budidaya perairan.
Arjuna Subject : -
Articles 189 Documents
PEMETAAN INDUSTRI KREATIF BERBASIS SISTEM INFORMASI GEOGRAFIS Darsin Darsin; Tutik Khotimah
Jurnal DISPROTEK Vol 7, No 2 (2016)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v7i2.431

Abstract

ABSTRACT The creative industry is the main pillar of the creative economy that believed to improve the economy of Indonesia. Knowledge of the development of creative industry in the country is indispensable, especially for policy makers. With this knowledge, can known the contributions and the needs of each creative industries, so that more targeted measures taken. So that, it is the need for a system that can be used to map the condition of the creative industries. This research and development is intended to result in the application of mapping creative industries based Geographic Information System. Applications built with php programming and maps presented in the system is the use of technology from Google MAP API Keywords: creative, industry, economy, SIG, php ABSTRAK Industri kreatif merupakan pilar utama dari ekonomi kreatif yang dipercaya dapat meningkatkan perekonomian Indonesia. Pengetahuan terhadap perkembangan industri kreatif di tanah air merupakan hal yang sangat diperlukan terutama bagi pemangku kebijakan. Dengan pengetahuan tersebut, dapat diketahui kontribusi serta kebutuhan masing-masing industri kreatif, sehingga kebijakan yang diambil lebih terarah. Untuk itu, perlu adanya suatu sistem yang dapat digunakan untuk memetakan kondisi dari industri kreatif. Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan aplikasi dari pemetaan industri kreatif yang berbasis Sistem Informasi Geografis. Aplikasi dibangun dengan pemrograman php dan peta yang disajikan dalam sistem merupakan pemanfaatan teknologi dari Google MAP API Kata kunci: Industri, kreatif, ekonomi, SIG, php
PENGEMBANGAN MEDIA ANIMASI KOMPUTER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS V SD UNGGULAN MUSLIMAT NU KABUPATEN KUDUS Nur Aeni Widiastuti
Jurnal DISPROTEK Vol 8, No 2 (2017)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v8i2.542

Abstract

ABSTARCT The success of a learning process influenced by teachers, learning materials, media and student. The problem of this research is developing Media Computer Animation How to improve student learning outcomes in class V Elementery School of Muslimat NU Kudus. Computer animation as a medium of instruction in intermediate teachers deliver the message because the use of this software is more practical, efficient, can be self-learning and also have some educational value, such as: 1) Can be visualized, 2) to overcome the limitations of space and time, 3) Can reduce verbal. This study aims to determine improving student learning outcomes in English language learning. This research uses classroom action research conducted in two cycles. In the first ,which in practice only teachers use classroom action research methods and not using the media increased by 5.4 from the pretest 12.36 and posttest 17.76. Then in the second which in its implementation with a class action research methods and using computer animation media also increase 4.11 from pretest 21 and postest 25.11. As for the observation of the first cycle included into the category of less and the second cycle included good categories Keyword: learning, outcome, English, computer, animation ABSTRAK Keberhasilan suatu proses pembelajaran dipengaruhi oleh guru, materi pembelajaran, media dan siswa. Masalah dalam penelitian ini adalah pengembangan Media Animasi Komputer bagaimana cara meningkatkan hasil belajar siswa di kelas V Sekolah Dasar Muslimat NU Kudus. Animasi komputer sebagai media pengajaran pada guru menengah menyampaikan pesan karena penggunaan software ini lebih praktis, efisien, bisa belajar sendiri dan juga memiliki beberapa nilai edukatif, seperti: 1) dapat divisualisasikan, 2) untuk mengatasi keterbatasan ruang dan waktu, 3) dapat mengurangi verbal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus. Pada tahap awal, yang dalam praktiknya hanya guru yang menggunakan metode penelitian tindakan kelas dan tidak menggunakan media meningkat sebesar 5,4 dari pretest 12,36 dan posttest 17,76. Kemudian pada tahap kedua yang diimplementasikan dengan metode penelitian tindakan kelas dan menggunakan media animasi komputer juga meningkat 4,11 dari pretest 21 dan postest 25.11. Sedangkan untuk pengamatan siklus pertama dimasukkan ke dalam kategori kurang dan siklus kedua termasuk kategori bagus. Kata kunci: belajar, hasil, Inggris, komputer, animasi
KANDUNGAN NITRAT DAN POSPAT SEBAGAI FAKTOR TINGKAT KESUBURAN PERAIRAN PANTAI Arif Mustofa
Jurnal DISPROTEK Vol 6, No 1 (2015)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v6i1.193

Abstract

ABSTRACT Phytoplankton is a biological indicator to evaluate the water quality. Phytoplankton productivity is depended on inorganic nitrogen as nitrate (NO3) and phosphorus as phosphate (PO4). The purpose of observation on nitrate and phosphate content as a factor in fertility rates coastal waters. The benefits of this observation is to provide information to support the coastal cultivation. Sampling was conducted on August 13, 2014 at 10:00 am in the coastal waters of Tanggultlare Kedung Jepara, consists of three stations, namely the waters near mangrove vegetation, muddy beach and near the mouth of the river. Sample analysis conducted at the BBPBAP Jepara Laboratory. The analysis data shows that the location is the waters near mangrove containing NO3 1.392 mg/ltr, muddy beach 0.975 mg/ltr and at the mouth of the river 0.904 mg/ltr with an average of 1,090 mg/ltr. While the value of PO4 location the waters near mangrove containing 0.095 mg/ltr, muddy beach 0.089 mg/ltr and at the mouth of the river 0,087 mg/ltr with an average of 0.090 mg/ltr. The average of nitrate 1.090 mg/ltr indicates that the level of fertility waters are mesotrofik and phosphate (PO4) of 0.090 mg/ltr is eutrophic. Keywords: nitrate, phosphate, fertility, phytoplankton, Tanggultlare ABSTRAK Phytoplankton merupakan indikator biologis untuk mengevaluasi kualitas air. Produktivitas phytoplankton tergantung dari nitrogen inorganik seperti nitrat NO3) and phosphorus sebagai fosfat (PO4). Tujuan obsevasi pada isi nitrat dan fosfat sebagai faktor tingkat kesuburan perairan pantai. Keuntungan dari observasi ini untuk memberikan informasi mendukung penanaman area pantai. Pengambilan sampel dilakukan pada tanggal 13 Agustus 2014 jam 10:00 a.m di perairan pantai Tanggultlare Ked ung Jepara di tiga tempat yaitu perairan dekat vegetasi mangrove, tanah berlumpur, dan dekat mulut sungai. Analisa sampel dilakukan di laboratorium BBPAP Jepara. Data analisis menunjukkan bahwa di lokasi perairan sekitar mangrove mengandung NO3 1.392 mg/ltr, tanah lumpur 0.975 mg/ltr dan di mulut sungai 0.904 mg/ltr dengan rata-rata 1,090 mg/ltr. Rata-rata nitrat 1.090 mg/ltr mengindikasikan bahwa tingkat kesuburan di area peairan merupakan are mesotrofik and mengandung eutrofik fosfat (PO4) of 0.090 mg/ltr. Kata Kunci: nitrate, phosphate, fertility, phytoplankton, Tanggultlare
POLA PENGEMBANGAN INDUSTRI KECIL DAN MENENGAH MEBEL DAN UKIR SEBAGAI MOTOR PENGGERAK EKONOMI KERAKYATAN DI KABUPATEN JEPARA DWI RETNA SULISTYAWATI; SARWIDO SARWIDO
Jurnal DISPROTEK Vol 1, No 1 (2010)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v1i1.241

Abstract

Abstract Growth of small and middle furniture and carving industry represent a commitment which need to be placed forward in framework to race growth and generalization of economics in all subprovince region ofJepara as especial encoding materialization of economics base on nationality. Identify potency resource, problem, opportunity, and challenge faced need to be conducted by a systematic and consistent, and framework compiles a direction and policy of growth of small and medium furniture and carving industry in sub-prdvince of Jepara. Area autonomy becomes activator to compile pattern growth of small and medium furniture and carving industry according to society aspiration. Globalization is viewed as well-balanced opportunity to set Jepara as supplier commodity of furniture and carving industry becomes bigger part product of small and middle industry. The growth Pattern content covers direction, planning program, strategic and also consistent policy with riel requirement and materialization of economics base on nationality. The activities are begun with by descriptive research about quantitative and qualitative condition middle and small furniture and carving industry in sub-province region ofJepara. Portrait small and middle Industrial will be identified by key factor and success with analysis of SWOT (Strength, Weaknesses, Opportunities, Treats)
UPAYA MENGATASI KERENTANAN KAWASAN MANGROVE OLEH MASYARAKAT DESA BONDO KECAMATAN BANGSRI KABUPATEN JEPARA Ahmad Sofuan
Jurnal DISPROTEK Vol 7, No 1 (2016)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v7i1.355

Abstract

Vulnerability of mangrove areas is mostly caused by human activity surroundings. The utilization of mangrove forests for negative things could cause a negative effect for people who live surround it. Because mangrove has a special benefit to strength its area, namely to minimize an attack from big energy either from wind or wave, as well as to overcome water intrusion into ground. The big role goes to mangrove area which has a function to balance the coastal ecosystem. The damage caused by human beings must be solved by making some rules that to bind human activity toward mangrove. These rules are village regulations for people who live surroundings. By Pengelolaan Lingkungan Berbasis Pemberdayaan Masyarakat (PLBPM) program from the Ministry of Maritime Affairs and Fisheries with one of the program namely the manufacture village regulations about the protection of coastal areas, it is expected to be able to overcome the vulnerability of mangrove areas. Keywords: vulnerability, mangrove, PLBPM, village regulations ABSTRAK Kerentanan kawasan mangrove lebih banyak disebabkan oleh aktivitas manusia di sekitarnya. Pemanfaatan negatif terhadap hutan mangrove menyebabkan berbagai hal yang akan kembali berdampak negatif pula bagi masyarakat yang tinggal di sekitar kawasan tersebut. Karena mangrove memiliki keunggulan istimewa terhadap penguatan kawasan lingkungan, yaitu meminimalkan terpaan energi besar baik dari angin maupun gelombang air laut, juga mengatasi intrusi air laut ke dalam tanah. Peran besar pula ada pada kawasan mangrove yaitu sebagai penyeimbang ekosistem pesisir. Kerusakan yang ditimbulkan oleh manusia harus diatasi dengan pembuatan aturan yang mengikat aktifitas manusia terhadap mangrove. Aturan itu dapat berbentuk peraturan desa (perdes) yang mengikat bagi siapa saja anggota masyarakat desa. Melalui program Pengelolaan Lingkungan Berbasis Pemberdayaan Masyarakat (PLBPM) dari Kementerian Kelautan dan Perikanan dengan salah satu mata programnya adalah pembuatan perdes tentang perlindungan wilayah pesisir, diharapkan mampu mengatasi kerentanan kawasan mangrove. Kata kunci: kerentanan, mangrove, PLBPM, perdes
PERTUMBUHAN IKAN NILA GESIT (Oreochromis Sp) YANG DIPELIHARA MEDIA DENGAN SALINITAS BERBEDA DAN PENGARUHNYA TERHADAP EFISIENSI PEMANFAATAN PAKAN, LAJU PERTUMBUHAN SPESIFIK (SGR) DAN PERTUMBUHAN BOBOT BIOMASSA Nurcahyo Kursistiyanto Kursistiyanto
Jurnal DISPROTEK Vol 7, No 2 (2016)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v7i2.424

Abstract

ABSTRACT The material used is a seed gesit tilapia weighing 6.15. ± 0.084. The research is experiments laboratory. Research using completely randomized design and three replications. The treatment salinity of water medium i.e. (0, 5, 10; 15;20 dan 25 permil). 45 day old gesit tilapia maintenance and variables taken this research : feed efficiency , specific growth rate and growth of biomass weight. Data were analyzed by analysis of variance (ANOVA). To know the difference in treatment was tested using the F test with SPSS program version 17. The results showed that the various salinity of water medium have more significant influence (p
SISTEM KONTROL NIRKABEL PADA SURVEILLANCE MOBILE ROBOT Ari Sugiharto
Jurnal DISPROTEK Vol 8, No 2 (2017)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v8i2.537

Abstract

ABSTRACT This study aims to overcome the deficiency of a static surveillance camera system, that is vulnerable of a blind spot area within the results of its observations. The specific target of this research is to learn more about how to utilize the application of robotic technology and smart phone development to overcome the deficiency in real problem. This research builds a surveillance robot with a wireless control system. In the robot, there is a camera used to take pictures around and then displayed on the Smartphone and PC Server. This robot is made to resemble the shape of a car that can move forward, backward, right, and left. The movement of the robot wheel is controlled using a smartphone through a Bluetooth module. Meanwhile, to move the camera and to store the camera results using a PC Server connected to Wi-Fi. The performance parameters of the surveillance robots that are tested as standard are the ease of the robot to be loaded with additional sensors, robot motion maneuverability, capture capability and image data reconnaissance transfers, and ease of control system to be integrated with additional multiple surveillance robot units. Keywords: wireless, control, system, surveillance, camera ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengatasi kekurangan sistem kamera pengintai keamanan yang bersifat statis, yaitu rentan terdapat area titik buta pada hasil pengamatannya. Target khusus penelitian ini adalah untuk mempelajari lebih lanjut bagaimana cara memanfaatkan penerapan aplikasi teknologi robotik dan perkembangan ponsel pintar untuk mengatasi kendala dalam permasalahan nyata. Penelitian ini membuat sebuah robot pengintai dengan sistem kendali nirkabel. Pada robot tersebut terdapat kamera yang digunakan untuk mengambil gambar di sekitar kemudian ditampilkan pada Smartphone dan PC Server. Robot ini dibuat menyerupai bentuk mobil yang dapat bergerak maju, mundur, kanan, dan kiri. Pergerakan roda robot mobil dikendalikan menggunakan smartphone melalui modul Bluetooth. Sedangkan untuk menggerakkan kamera dan untuk menyimpan hasil kamera menggunakan PC Server yang terhubung dengan WiFi. Parameter performa robot pengintai yang diujikan sebagai standar adalah kemudahan robot untuk dimuati sensor tambahan, kemampuan manuver gerak robot, kemampuan pengambilan dan transfer data gambar pengintaian, serta kemudahan sistem kendali untuk diintegrasikan dengan tambahan unit robot pengintai lebih dari satu. Kata kunci: sistem, kontrol, nirkabel, kamera, pengintai
PERANAN PEMBELAJARAN ORGANISASIONAL DALAM MENGKONVERSIKAN ORIENTASI PASAR MENJADI KINERJA PEMASARAN : PROSES DAN AGENDA PENELITIAN SULIYANTO SULIYANTO
Jurnal DISPROTEK Vol 1, No 1 (2010)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v1i1.237

Abstract

ABSTRACT Many studies have proved that market orientation has an influence on marketing performance, but it is considered a market orientation is not sufficient to improve marketing performance. Market orientation will be able to improve marketing peribrmahce when combined with organizational learning, but the role of organizational learning in the convert market orientation into marketing performance is unclear. By integrating variables of organizational learning as a single entity-market orientation organizational learning- innovation, competitive advantage marketing performance in a study as one is expected to darify the role of /earning in the convert market orientation into marketing performance has been deemed not dear. Key Word: OrganizationatLearning, Market Orientation, Competitive advantage and Marketi
APLIKASI MULTIMEDIA PEMBELAJARAN TENTANG ALAT PERAGA EDUKATIF MENGGUNAKAN ADOBE FLASH R. Hadapiningradja Kusumodestoni; Akhmad Khanif Zyen; Zainul Arifin MA
Jurnal DISPROTEK Vol 6, No 2 (2015)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v6i2.268

Abstract

Plaything is a kind of instrument playing functionalized and used by children to form the object of intelligence brain by playing, so it can provide fun, add information, and can form the object of all aspects of development. Educational Viewer Tool is a kind of plaything that is deliberately designed and created specifically to improve the knowledge and education interests. Educational Viewer tool for this is still traditional and formless learning media. With the multimedia-based learning media is expected to help children learn early childhood or kindergarten in the form of the introduction of objects or letters quickly through an attractive visual appearance. This research was conducted by identifying problems and observations. Applications were compiled by procedures in which consists problem identification, feasibility studies, system requirements analysis, concept design, system implementation and system testing. The results are it produced a multimedia application as a brilliant learning medium with educational material props as media recognition of object and letters to students of PAUD and kindergarten of banyu putih Kalinyamatan region. Based on the experiment, it can be concluded that the application of this study can help the learning process to the students so that not only facilitating the learning process but also enhancing students' motivation to learn. Keywords: Educational Viewer tool, APE, Learning, Multimedia. Alat permainan adalah jenis alat bermain yang difungsikan dan digunakan oleh anak-anak untuk membentuk objek kecerdasan otaknya dengan cara bermain, sehingga dapat memberikan kesenangan, menambah informasi, serta dapat membentuk objek seluruh aspek pengembangannya. Alat Peraga Edukatif adalah suatu jenis alat permainan yang sengaja dirancang dan dibuat secara khusus untuk meningkatkan pengetahuan dan kepentingan pendidikan. Alat Peraga Edukatif selama ini masih bersifat tradisional dan belum berbentuk media pembelajaran. Dengan adanya media pembelajaran berbasis multimedia ini diharapkan dapat membantu anak PAUD atau TK dalam belajar pengenalan bentuk objek atau huruf dengan cepat melalui tampilan visual yang menarik. Penelitian ini dilakukan dengan cara mengidentifikasi permasalahan dan observasi. Aplikasi disusun dengan prosedur yang mencangkup identifikasi masalah, studi kelayakan, analisis kebutuhan sistem, perancangan konsep, implementasi system, dan pengujian sistem. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, maka dihasilkan sebuah aplikasi multimedia sebagai media pembelajaran yang menarik dengan materi alat peraga edukatif sebagai media pengenalan bentuk objek dan huruf pada siswa siswi PAUD dan TK desa banyu putih kecamatan kalinyamatan. Berdasarkan hasil uji coba dapat disimpulkan bahwa aplikasi pembelajaran ini dapat membantu proses pembelajaran pada siswa-siswi sehingga tidak hanya memudahkan proses pembelajaran tetapi juga meningkatkan motivasi siswa dalam belajar. Kata Kunci : Alat Peraga Edukatif, APE, Pembelajaran, Multimedia.
FUNGSI KOMPLEKS PADA PRODUK SANGKAR BURUNG KARYA PERAJIN SUHARTONO DI KABUPATEN JEPARA Mumung Anggit Saputra
Jurnal DISPROTEK Vol 7, No 1 (2016)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.34001/jdpt.v7i1.358

Abstract

This study aims to understand the visual structure of the wood carving or bird cage Krawangan, the role of tradition as well as consideration of function aspect in a complex function conveys the level of artistic of cage carving in Krawangan by utility, the main consideration is the durability. Thus, the achievement is not only the visual aesthetic but also a unity has a big influence of what connection between bird cage and aspect of function. The study was conducted by observing the visual structure of a bird cage of Hartono works from the step of exploration, the design and manifestation, which is then examined in the six treatment of sustainable design (complex function). Based on this research, it can be understood that tradition experience established embody its feeling, thought and expectation, namely, the power to communicate with the audience to get devotees of art. Specifically, it could manifest easthetic and value of reflection critically to economic system, social culture that enlighten it. Visual structure of tradition in a wood carving of krawangan cage constitutes a study of complex function. Keywords: complex, function, Suhartono, bird, cage Penelitian ini bertujuan untuk memahami struktur visual ukiran kayu krawangan sangkar burung, peranan tradisi serta pertimbangan aspek fungsi dalam fungsi komplek membawa tataran karya artistik ukiran kayu krawangan sangkar burung dengan kemanfaatan (utility), dengan pertimbangan utamanya adalah daya tahan (durability). Sehingga capaian bukan hanya visual estetiknya saja, jangkauan yang lebih komplek adalah kesatuan (unity), yaitu bagaimana keterhubungan sangkar burung dengan pertimbangan aspek fungsi. Penelitian dilakukan dengan mengamati struktur visual sangkar burung karya Hartono dari tahapan eksplorasi, tahapan perancangan dan tahapan perwujudan, yang kemudian ditelaah dalam enam tata kelola desain berkelanjutan (fungsi komplek). Berdasarkan penelitian ini dapat di fahami bahwa pengalaman tradisi yang di bangun mengejawantahkan perasaan, pemikiran dan harapan yaitu, daya berkomunikasi dengan penonton dengan tujuan agar tercapai maksud penikmat seni. Secara khas mampu menunjukkan manifestasi estetik dan refleksi nilai yang bersifat kritis terhadap sistem ekonomi, sosial budaya yang menghidupinya. Struktur visual tradisi pada seni kriya ukiran kayu krawangan sangkar burung merupakan telaah dari fungsi komplek. Kata kunci: fungsi, komplek, Suhartono, sangkar, burung

Page 1 of 19 | Total Record : 189