cover
Contact Name
Vikry Abdullah Rahiem
Contact Email
linimasa.ilkom@unpas.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
linimasa.ilkom@unpas.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
LINIMASA: JURNAL ILMU KOMUNIKASI
Published by Universitas Pasundan
ISSN : 26140373     EISSN : 26140381     DOI : -
LINIMASA merupakan jurnal yang diiniasi oleh Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Pasundan. Terbit dua kali dalam setahun, pada bulan Januari dan bulan Juli. Gagasan jurnal LINIMASA hadir atas fenomena perkembangan ilmu komunikasi yang begitu pesat dan dinamis mengikuti perkembangan jaman. Dilihat dari definisinya, LINIMASA menggambarkan garis waktu atau suatu peristiwa penting dalam subjek tertentu yang ditampilkan dalam urutan kronologis. Jurnal LINIMASA mengakomodir berbagai hasil pemikiran/penelitian komunikasi mulai dari masyarakat bermedia konvensional hingga masyarakat bermedia kontemporer seperti saat ini.
Arjuna Subject : -
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021" : 9 Documents clear
ANALISIS RETORIKA ARISTOTELES PADA KAJIAN ILMIAH MEDIA SOSIAL DALAM MEMPERSUASI PUBLIK Rifqi Nadhmy Dhia; Jasmine Alya Pramesthi; Irwansyah Irwansyah
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3530

Abstract

In order to build public awareness of the current crisis, many persuasive messages are disseminated through social media. Public communication is considered to be utilizing the power of YouTube as a popular social media platform in effectively communicating crisis through persuasive messages. In previous research the three aspects of ethos, pathos, and logos have been found as evidence of rhetoric in conveying persuasive messages made by YouTubers. The implications of study about rhetoric continue to develop today. This study aims to review other Aristotle’s rhetoric concepts that has not been analyzed in previous studies. The research used qualitative exploratory methods including in-depth interviews and observations. The sample size of participants in this study follows the concept of saturation. The study uncovered that there are two other concepts regarding rhetorical theory by Aristotle in this study — the type of rhetoric used and the five rhetorical canons when the speaker conveys a message. The researcher suggests further research to explore the concept of rhetorical inartistic evidence that is outside the rhetoric element brought by the speaker, so that the study can be discussed more comprehensively.
STRATEGI KOMUNIKASI KESEHATAN PENANGANAN COVID-19 Almadina Rakhmaniar
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3496

Abstract

Covid-19 menjadi realitas penyakit yang mengubah struktur sosial masyarakat. Perilaku sosial berubah, begitu pun kohesi sosial. Cara (usage), kebiasaan (folkways), tata kelakuan (mores), dan adat istiadat (custom) dalam kehidupan sosial turut beradaptasi. Masyarakat kesehatan membutuhkan informasi yang jelas dalam menghadapi pandemi Covid-19 ini.Para praktisi komunikasi kesehatan di Indonesia harus sungguh-sungguh memahami informasi dan layanan kesehatan secara bersama. Komunikasi kesehatan merupakan upaya sistematis yang secara positif memengaruhi praktik-praktik kesehatan populasi-populasi besar. Sasaran utama komunikasi kesehatan adalah melakukan perbaikan kesehatan yang berkaitan dengan praktik dan pada gilirannya, status kegiatan. Komunikasi Kesehatan yang dilakukan harus ditangani oleh komunikator kesehatan tepat dan cepat tanggap serta diisi oleh orang-orang yang cakap dan kompeten, karena ketika berbicara tentang kesehatan, ini berkaitan dengan kepentingan semua kalangan, termasuk kalangan medis didalamnya. Strategi komunikasi kesehatan dalam penanganan Covid-19 dibuat bertujuan untuk memberikan informasi dan mempengaruhi keputusan, sikap dan prilaku seseorang atau kelompok masyarakat untuk meningkatkan kesadaran masyarakat Indonesia untuk dapat mengikuti berperilaku hidup sehat mengikuti protokol kesehatan.
SITUASI KOMUNIKASI PADA GERAKAN DAKWAH SHIFT Yogi Muhammad Yusuf; Charisma Asri Fitrananda
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3635

Abstract

Shift sebagai organisasi dakwah telah menjalankan komunikasi dakwah yang berbeda khususnya dalam pembentukan situasi komunikasi dakwah bagi pemuda. Penggunan media sosial dalam pembentukan situasi menjadikan komunikasi dakwah Shift sebagai salah satu pembaharu model dakwah dengan memadukan subtansi dakwah dengan media dakwah yang tentunya menarik untuk diteliti. Adapun tujuan penelitian ini yaitu untuk menganalisis situasi komunikasi dakwah Shift pada jamaah. Sedangkan metode yang digunakan dalam peneltiian ini adalah etnografi. Hasil penelitian menunjukan bahwa Shift dalam melakukan komunikasi dakwah begitu berusaha membentuk situasi dakwah yang sesuai dengan karakteristik pemuda. Setelah situasi terbentuk, Shift lebih mudah mengontrol pesan dakwah melalui kalimat yang jamak digunakan pemuda sehingga fantasi-fantasi kalimat dakwah yang dikatakan Ustadz dapat diresapi oleh para jamaah. Adapun pola pembentukan situasi melalui fantasi pesan tetap memperhitungkan subtansi nilai Islam khususnya dalam rangka menguatkan istiqomah atau setidaknya pemuda mau mencoba untuk berhijrah. Kata Kunci: Dakwah, Situasi Komunikasi, Shift
PENGGUNAAN REDUKSI KETIDAKPASTIAN KETIKA MEMULAI HUBUNGAN DALAM APLIKASI ONLINE DATING DI INDONESIA Alyssa Melita Rahmat; Irwansyah Irwansyah
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3378

Abstract

­­­Along with the development of technology and the ease of communicating, there is a significant rise of using online dating application not only in global scope but also in Indonesia. However, in this ease of communicating, there is a problem that arose and become a barrier in the development of an online relationship. Uncertainty of an information found in the online dating applications be the focus of this study. Using Uncertainty Reduction Theory, this study explains how uncertainty that was found in the use of online dating application can be reduced by using three strategies in seeking information that was developed by Charles Berger and Richard Calabrese. This study uses qualitative approach with the method of literature review which compiles various journals and theses that were obtained through Google Scholar in the range of year 2010 – 2020. The result of this study shows that Uncertainty Reduction Theory has a significant role in reducing the uncertainty of information or dating profiles that were found in the use of online dating application in Indonesia.
JARINGAN KOMUNIKASI KOPERASI 64 BAHARI SURABAYA DALAM PENGELOLAAN HASIL LAUT Yuli Nugraheni; Anastasia Yuni Widyaningrum
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3393

Abstract

In the management of the Koperasi 64 Bahari, communication problems become an important problem because this cooperative consists of many members who interact with each other without standard arrangements. The nature of communication is informal. Many things must be communicated clearly because they relate to the mass marine processing products. Not all the members have good communication skills. So this research was conducted to observe the communication network of Koperasi 64 Bahari members, where members interact with each other to share the information until they reach an understanding regarding marine product management which consists of the fishing process, the processing of catches, and the marketing of marine products. This success cannot be separated from the network that was formed in the organization. The use of a communication network analysis model ensures that the relationships and roles will be reflected through the existing information patterns and communication network elements. By knowing the roles and patterns of communication of each member of the cooperative, communication will run effectively and the objectives of the cooperative will be achieved. This study aims to determine the communication network at Koperasi 64 Bahari Surabaya. This study describes the process of forming a communication network that begins with two-way communication then develops into reciprocal communication so that it can form a converged communication model. This study uses a network analysis method, which aims to assist researchers in making relationship maps through matrices and sociograms. Through the sociogram the role of existing networks can be seen. This study results the roles that appear in the marine product management process network show there are five roles that are formed, namely Components, Clicks, Cutpoints, Bridges and Hubs. Keywords: Communication Network, Koperasi 64 Bahari
PERUBAHAN PERILAKU KOMUNIKASI KARYAWAN DISAAT MENJALANKAN PHYSICAL DISTANCING SELAMA PANDEMI COVID-19 DI KOTA BANDUNG Mega Mutia Maeskina; Dasrun Hidayat
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3268

Abstract

ABSTRAK Indonesia saat ini adalah salah satu negara yang terpapar virus COVID-19. Physical distancing merupakan kebijakan yang diberlakukan oleh pemerintah kepada masyarakat agar virus COVID-19 tidak menyebar lebih luas lagi. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana perubahan perilaku komunikasi karyawan disaat menjalankan physical distancing selama pandemi COVID-19 di Kota Bandung. Dengan adanya kebijakan untuk wajib melakukan physical distancing, artinya masyarakat melakukan kebiasaan berkomunikasi yang berbeda dari biasanya. Bahwasannya kita mengetahui bahwa masyarakat Kota Bandung memiliki kebiasaan bersalaman dan berkumpul. Metode penilitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi etnografi komunikasi dengan pendekatan kualitatif. Dalam menentukan informan, peneliti menggunakan teknik purposive sampling dengan kriteria yang sudah ditentukan oleh peneliti. Hasil penelitian menemukan adanya perubahan perilaku komunikasi saat melakukan physical distancing, yaitu sebelum adanya kebijakan physical distancing karyawan selalu melakukan salaman saat bertegur sapa, namun saat adanya kebijakan physical distancing karyawan tidak lagi melakukan tegur sapa dengan bersalaman namun hanya sekedar tegur sapa melalui verbal. Hasil penelitian juga menemukan perubahan, biasanya karyawan muda selalu berkumpul setelah pulang bekerja, namun setelah adanya kebijakan physical distancing karyawan tidak dapat lagi berkumpul seperti biasanya dengan rekan-rekannya. ABSTRACT Indonesia is currently one of the countries exposed to the virus COVID-19. Physical distancing is a policy imposed by the Government to the public so that the virus COVID-19 does not spread more broadly. The purpose of this research is to know how to change the communication behavior of employees while conducting physical distancing during the COVID-19 pandemic in Bandung. With the existence of a policy, means that community is doing the different things than usual. We know that the people of Bandung City has a habit of shaking hands and gathering. The research method used in this study is the ethnographic study of communication with a qualitative approach. In determining the informant, the researcher uses purposive sampling technique with the criteria already determined by the researcher. The results of the study found that there was a change in communication behavior when doing physical distancing. For instance, before the policy exist employees always do the hand shake with the other employees, but when the policy exist employee is no longer doing a hand shake but only a kind of greetings through verbal. The results of the study also found a change, typically young employees always gathered after work, but after the policy exist employees can no longer gather as usual with the collegue.
MODEL INDUSTRI BISNIS MEDIA MASSA PADA ERA PERKEMBANGAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) DI INDONESIA: - Iis Saidah
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3461

Abstract

Abstract This study aims to contsruct a mass media bussiness industry model in the era of artificial intelligence (AI) development in Indonesia. The development of artificial inteligence technology in Indodesia, espesially in mass media industry, makes it possible to apply this technology. The object of the study in mass media bussiness industry model in AI development era is bussiness communication and the subjects are informants from mass media who apply digital in running their bussines. This study was designed as qualitative study with contsruction paradigm and case study analysis. The results of the study are 1). The bussiness industry concept of mass media “Ayo Bandung” in the era of AI development have a role as bussiness booster “Ayo Media” in an integrated solution communication bussiness with one window service concept. Ayo Bandung develops an online news and through more social media actively with news content more focus on regional news emphasizing in basic bussiness aspect, target market and creativity looking for ideas for creating regeneration 2). Mass media bussiness industry model whichis Ayo Bandung have 10 keys the era of artificial intelligence development, including Customer Segment​, Value Proposition, Channels, Customer Relationship, Revenue Streams, Key Resource, Key Activities, Key Partnership, Cost Structure dan Technology Applied
PENGUATAN MANAJEMEN KOMUNIKASI ORGANISASI DALAM MENGOPTIMALKAN MOTIVASI KINERJA PEGAWAI PT. TELKOM INDONESIA Tbk. DIVREG 3 JAWA BARAT Resty Ismawanti
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3485

Abstract

Komunikasi memegang peran penting dalam sebuah perusahaan. Komunikasi sangat penting dalam menjalin hubungan kerjasama antara manusia yang terlibat dalam sebuah perusahaan dan mempunyai pengaruh yang besar dalam proses pencapaian sebuah perusahaan. Hasil studi pendahuluan pada pegawai PT TELKOM INDONESIA Tbk DIVREG 3 JAWA BARAT yaitu kurangnya motivasi kerja pegawai dan kurangnya manajemen komunikasi organisasi terhadap pegawai. Hal ini ditandai dengan masih ada pegawai yang datang terlambat, kurangnya motivasi dalam bekerja, adanya miss communication antara pimpinan/manajer dengan pegawai. Metode penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus.Hasil penelitian yaitu (1) Penguatan manajemen komunikasi organisasi di PT TELKOM INDONESIA Tbk DIVREG 3 JAWA BARAT yaitu Pembuatan keputusan bersama, Kejujuran, Keterbukaan komunikasi ke bawah, Mendengarkan dalam komunikasi keatas, Kepuasan komunikasi, Cukup informasi, Perhatian pada kinerja, Kemampuan menyarankan kebaikan, Pegawai selalu menerima saran, data dan hasil kegiatan unit usaha, Efisiensi komunikasi, Kualitas media komunikasi dan Cara rekan sejawat komunikasi. (2) Mengoptimalkan motivasi kinerja pegawai PT TELKOM INDONESIA Tbk DIVREG 3 JAWA BARAT dilakukan dengan cara Memberikan reward bagi karyawan berprestasi, Mempererat kekeluargaan sesama pegawai, Kenali kekurangan dan kelebihan masing-masing karyawan, Memberikan training pegawai secara rutin dan berkala. (3) Arah manajemen komunikasi organisasi pada pegawai PT TELKOM INDONESIA Tbk DIVREG 3 JAWA BARAT merupakan faktor yang sangat penting dalam rangka mengubah perilaku anggota di dalam organisasi untuk tercapainya tujuan organisasi secara optimal, serta pada hakekatnya komunikasi organisasi merupakan upaya manajer dalam mengkomunikasikan tujuan organisasi kepada anggotanya atau orang lain yang menyangkut kegiatan organisasi. Dengan demikian komunikasi organisasi menjadi sangat urgen dalam menentukan keberhasilan suatu organisasi.
TINDAKAN SOSIAL PENGGUNAAN SIMBOL AGAMA DALAM POSTER KAMPANYE LEGISLATIF TAHUN 2019 DI PROVINSI BANTEN Abdul Malik; Marlina Tri Astuti; Liza Diniarizky Putri
Linimasa : Jurnal Ilmu Komunikasi Vol. 4 No. 1 (2021): Januari 2021
Publisher : Ilmu Komunikasi, FISIP Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.23969/linimasa.v4i1.3355

Abstract

This study discusses the phenomenon of the use of religious attributes in campaign posters that occurred during the general elections (elections) in 2019, especially in the selection of legislative candidates in Banten Province who were the subject of research, which we know that religious attributes are often used by Muslim communities in Banten in conducting worship or religious activities, but the political elite using religious attributes as a political message in this campaign poster makes a shift in meaning and the motives used. To examine the identification of the problem the researcher used Max Weber's Social Action Theory and Husserl's phenomenological method, interpretative paradigms and qualitative approaches to look for explanations about events and interpret phenomena that occur, in collecting data researchers conducted observations, in-depth interviews, documentation and literature presentations. The results of this study indicate that the motives carried out by legislative candidates in using religious attributes in the campaign poster are because of the disclosure of identity, habits, image formation and culture. For symbolic meaning in daily life and politics used to worship and religious activities, respect religious people and attend formal activities. Keywords: Husserl's Phenomenology, Meaning, Political Communication, Social Action

Page 1 of 1 | Total Record : 9