cover
Contact Name
Jurnal Prakarsa Paedagogia
Contact Email
prakarsa@umk.ac.id
Phone
+6285640338615
Journal Mail Official
prakarsa@umk.ac.id
Editorial Address
Gondangmanis Po Box 53 Bae Kudus
Location
Kab. kudus,
Jawa tengah
INDONESIA
Jurnal Prakarsa Paedagogia
ISSN : 26215039     EISSN : 26209780     DOI : 10.24176
Core Subject : Education,
iterbitkan sebagai media publikasi dan desiminasi hasil penelitian dan karya ilmiah di bidang Pendidikan baik dari Mahasiswa dan Dosen untuk memperkaya khasanah keilmuan pendidikan menuju tercapainya generasi emas Indonesia,
Articles 30 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022" : 30 Documents clear
ANALISIS KECERDASAN NATURALIS PADA SISWA DI DESA PLADEN Windi Desiana Pangesti; Fina Fakhriyah; M Syaffruddin Kuryanto
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.7424

Abstract

The research is a descriptive qualitative research. The purpose of the research to describe the naturalist intelligence of students in Pladen Village and describe the factors that influence students' naturalist intelligence. The informants in this research were six students in Pladen Village. This research uses data collection techniques including the stages of observation, interviews, and documentation. The results showed that the naturalist intelligence of students in Pladen Village was mostly good in responding to nature (animals, plants, and natural materials). There is still a habit of not caring about plants. There are factors that influence health and the biggest influence is the student's environment.
Manajemen Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan Didit Sulistio; Ngurah Ayu Nyoman Murniati; Noor Miyono
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.7979

Abstract

The purpose of this study is to analyze and describe how management planning improves the quality of education at MI Al Mustajab Pringapus. This research uses a qualitative approach with this type of case study research. Research data collection techniques are: (1) observation, (2) in-depth interviews, and (3) documentation. To check the validity of the data, credibility tests are used in the form of source triangulation, triangulation methods and reference materials. The data analysis techniques used are: (1) data reduction (data reduction), (2) data presentation (data display), and (3) conclusion drawing (conclusion drawing image). The results showed that learning planning in the form of: (1) making a management plan to improve the quality of education at MI Al Mustajab Pringapus well would result in better quality education, this is proven by the improvement of madrasah accreditation, academic and non-academic achievements from madrasahs, and also enthusiastic of people abaut madrasah is increase. Artikel ini dapat diakses secara terbuka dibawah lisensi CC-BY-SA
Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Operasi Hitung Campuran Pada Siswa Sekolah Dasar Sulistiyo Sulistiyo
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.8668

Abstract

Penelitian bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar operasi hitung campuran melalui model pembelajaran Problem Based Learning pada siswa kelas VI SD 1 Undaan Tengah semester I tahun pelajaran 2019/2020. Prosedur pelaksanaan dan implementasi penelitian terbagi dalam dua siklus. Siklus I dilakukan dua kali pertemuan dan begitu juga siklus II dilakukan dua kali pertemuan. Pada akhir tindakan siklus I aktivitas belajar siswa sebesar 74,07% meningkat pada siklus II menjadi 90,48%. Selanjutnya, nilai rata-rata kelas hasil tes formatif I mencapai 72,61 (69,57%) kemudian pada siklus II meningkat menjadi 77,39(86,96%), sehingga mengalami peningkatan sebesar 17,39%. Disimpulkan bahwa, penerapan model pembelajaran Problem Based Learning terbukti dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika materi operasi hitung campuran pada siswa kelas VI SD 1 Undaan Tengah Kudus. Disarankan bahwa, pada proses pembelajaran guru harus mampu menciptakan suasana belajar yang menyenangkan serta melibatkan aktivitas seluruh siswa.
Pentingnya Mental Tangguh Di Masa Transisi Pandemic Covid-19 Cucu Arumsari; Eko Yulianto
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.8138

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk menjelaskan pentingnya model pembelajaran mental tangguh pada masa transisi pandemi corona berbasis media sosial di Indonesia. Dalam rangka mengembangkan kesehatan mental dan membentuk mental yang tangguh, yang diperlukan dimasa krisis khusunya yang telah dialami yaitu pandemi corona, maka dilakukan model pembelajaran mental tangguh pada masa pandemi corona berbasis media sosial di Indonesia. Manfaat model pembelajaran mental tangguh pada masa pandemi corona ini dengan pelaksanaan psikoedukasi dengan memberdayakan individu, keluarga, maupun komunitas. Guna menemukan, menjaga, dan mengoptimalkan kondisi sehat mentalnya dalam menghadapi kehidupan sehari-hari walaupun dimasa krisis penyesuaian transisi pandemi corona.
Pengaruh Pengembangan Diri Terhadap Kualitas Mengajar Guru Pendidikan Anak Usia Dini Tri Nuryanti; Ghufron Abdullah; Ngurah Ayu Nyoman Murniati
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.7984

Abstract

The purpose of this study was to: Analyze the effect of self-development on the quality of teaching early childhood education teachers in Ambarawa District, Semarang Regency. The population in this study were teachers of Early Childhood Education in Ambarawa District, Semarang Regency, amounting to 176 people, with a sample of 122 people using proportional random samples. The method used for data collection is a questionnaire method. The data analysis used is prerequisite test and hypothesis testing which includes multiple linear regression analysis to determine the effect of self-development and teacher's teaching experience on teaching quality. Data analysis used IBM SPSS Statistics 23. The results showed that self-development had a positive and significant effect on the teaching quality of PAUD teachers in Ambarawa District, Semarang Regency with a significance value of self-development variable of 0.012 (smaller than 0.05) and a regression coefficient of 0.226 (positive).
The Influence of Snowball Throwing and Teams Games Tournament Cooperative Learning Models on the Learning Outcomes of Elementary School Students Sri Murtini; Murtono Murtono; Sri Utaminingsih
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.8673

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effect of the Snowball Throwing and Teams Games Tournament learning models on learning outcomes and explain the differences between the Snowball Throwing learning model and the Teams Games Tournament learning outcomes on heat transfer science subjects in elementary schools. The results of the research 1) there is an influence of the snowball throwing learning model on the science learning outcomes of heat transfer material for Students of 1st Kuwu State Elementary School, Dempet, Demak based on the value of Sig. (2-tailed) 0.000 0.05, or t-count 9.657 t-table 2.06390. The magnitude of the influence is 15.80. 2) There is an influence of the Team Games Tournament (TGT) learning model on the science learning outcomes of heat transfer material for fifth-grade Students of 4th Dempet State Elementary School, Dempet, Demak based on the value of Sig. (2-tailed) obtained 0.000 0.05, or t-count 11.932 t-table 2.05183 while the magnitude of the effect given is 23.99. 3) There is a difference in the influences between the snowball throwing learning model and the team games tournament (TGT) on the improvement of science learning outcomes for fifth-grade Students heat transfer material in elementary schools. It can be concluded that the experimental 2nd experimental class research using the Team Games Tournament (TGT) learning model increased learning outcomes higher than the 1st experimental class research which used the snowball throwing learning model 
EFEKTIVITAS MODEL GUIDED INQUIRY LEARNING DAN MODEL BLENDED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS PADA SISWA KELAS V DI SEKOLAH DASAR evi ekawati; Sri Utaminingsih; Sumaji Sumaji
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.7555

Abstract

Tujuan penelitian ini menganalisis perbedaan efektivitas model guided inquiry learning dengan model blended learning terhadap kemampuan komunikasi matematis pada siswa kelas V Kecamatan Godong Kabupaten Grobogan. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode quasi eksperimen dengan pendekatan kuantitatif. Bentuk desain eksperimen ini yaitu posttest only control group desaign. Penelitian dilaksanakan di SDN 1 Harjowinangun, SDN 2 Harjowinangun dan SDN 2 Manggarmas di Kecamatan Godong Kabupaten Grobogan.. Analisis data yang digunakan meliputi uji prasyarat analisis yang terdiri dari uji normalitas dan uji homogenitas, dan uji hipotesis menggunakan uji-t. Data pengujian tersebut diolah dengan menggunakan SPSS versi 22. Berdasarkan hasil analisis data penelitian dapat disimpulkan bahwa  tidak terdapat perbedaan efektivitas antara model guided inqury learning  dengan model blended learning untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa kelas V di Kecamatan Godong Kabupaten Grobogan. Hal ini terbukti dengan nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0,533.
Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Akademik Melalui Supervisi Agus Waluyo; Noor Miyono; Ghufron Abdullah
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.7993

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan Peran Kepala Sekolah dalam aspek Supervisi Kepala Sekolah yaitu dari segi perencanaan, pelaksanaan dan tindaklanjut supervisi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Penelitian dilaksanakan di SDIT Cahaya Ummat Kecamatan Bergas Kabupaten Semarang pada bulan Oktober 2021 sampai dengan bulan Mei  2022. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi dan studi dokumentasi. Prosedur analisis data dengan reduksi data, penyajian data dan verifikasi data. Sedangkan subjek penelitian adalah kepala sekolah, yayasan, guru,  dan pengawas sekolah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kepala Sekolah telah melaksanakan kegiatan supervisi dengan baik mulai dari perencanaan, pelaksanaan dan tindak lanjut supervisi walaupun terdapat beberapa kendala yang dihadapi namun bisa diselesaikan dengan baik. Peran Kepala Sekolah dalam  meningkatkan  mutu akademik sanagat dominan mengingat kepala sekolah adalah orang yang paling bertanggugjawab dalam pelaksanaan manajemen di sekolah. Kepala sekolah yang mampu  mampu melakukan supervisi yang optimal akan mampu memebawa perubahan sekolah dalam rangka meningkatkan jasa pelayanan pendidikan dan mutu lulusan yang sesuai dengan kebutuhan masyarakat
Ecoprint ; Cetak Motif Alam Ramah Lingkungan Faridatun Faridatun
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.9002

Abstract

Ecoprinting sebuah teknik cetak dengan pewarnaan kain alami yang cukup sederhana namun dapat menghasilkan motif yang unik dan otentik. Prinsip pembuatannya ecoprinting adalah, melalui kontak langsung antara daun, bunga, batang atau bagian tubuh lain yang mengandung pigmen warna dengan media kain tertentu. dua teknik pewarnaan, yaitu teknik iron blanket dan teknik pounding. Dalam teknik iron blanket, langkah pertama yang dilakukan adalah mordanting (pembersihan kain dari kotoran). Proses mordanting ini sama saja seperti mencuci pakaian. sudah direndam dengan larutan cuka. Kemudian, gulung dengan pipa paralon lalu ikat dengan tali. Tahap terakhir, yaitu kukus kain yang telah diikat selama 2 jam. Dalam teknik pounding, proses dan cara pewarnaan kain sedikit berbeda dengan teknik iron blanket. Perbedaanya terletak pada dua tahap paling terakhir. Perbedaan pertama adalah pada teknik iron blanket menggulung kain menggunakan paralon untuk mengeluarkan warna daun pada kain, sedangkan pada teknik pounding memukul daun pada kain menggunakan palu kayu. Perbedaan kedua yaitu pada teknik iron blanket, pengeringan dilakukan dengan mengukus kain selama 2 jam, sedangkan pada teknik pounding proses pengeringan dilakukan dengan menjemur kain langsung di bawah sinar matahari.
The Effectiveness Of Sikajari Media In Distance Learning For Elementary School Students Abdul Chafid; Santoso Santoso; Mochamad Widjanarko
Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol 5, No 1 (2022): Juni 2022
Publisher : Universitas Muria Kudus

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24176/jpp.v5i1.8669

Abstract

This study is a research and development of Sikajari-based distance learning media. This study aims to analyze the effectiveness of Sikajari media in distance learning with the sub-theme of Cultural Diversity of My Nation 4th grade elementary school students in the Jepara district. This development research adapts the Borg Gall model which consists of (1) research and data collection, (2) planning, (3) development preliminary of product, (4) preliminary field testing, (5) main product revision, (6) main field test, (7) operational product revision, (8) operational field testing, (9) final product revision, and (10) dissemination and implementation. Data collection techniques through pretest and posttest. Data analysis using the Gain score test. The results of the analysis showed that the average value of the pretest was 39.41 and the post-test was 84.88. The normalized gain value or n-Gain is 0.759 in the high category. This means that there is an increase in learning outcomes in the high category. The N-Gain % value is 75.9 which is interpreted in the effective category. That means the use of Sikajari media in distance learning is effective for improving learning outcomes of the Sub-theme of Cultural Diversity of my Nations for fourth-grade elementary school students in the Jepara Regency.

Page 1 of 3 | Total Record : 30