cover
Contact Name
Zaedun Na'im
Contact Email
leadershipjurnal@gmail.com
Phone
+6282330512288
Journal Mail Official
zaedunnaim82@gmail.com
Editorial Address
https://e-journal.staima-alhikam.ac.id/index.php/mpi/pages/view/Editorial%20Team
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam
ISSN : 27217108     EISSN : 27150399     DOI : https:/doi.org/10.32478/leadership
Core Subject : Education,
Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam adalah jurnal ilmiah yang terbit berkala dan diterbitkan oleh STAI Ma`had Aly Al-Hikam Malang. Jurnal ini dikhususkan untuk mengkaji seputar ilmu Manajemen Pendidikan Islam. Pengelola sangat mengapresiasi atas kontribusi dalam bentuk artikel dari kalangan akademisi dalam disiplin ilmu manajemen pendidikan Islam untuk dipublikasikan dan disebarluaskan melalui mekanisme seleksi naskah, telaah dan penyuntingan. Seluruh artikel yang dipublikasikan merupakan pandangan dan gagasan yang bersifat individu dari para penulis tidak mewakili jurnal ini ataupun lembaga afiliasi penulis. LEADERSHIP: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam terbit dua kali dalam setahun pada bulan Juni dan Desember Fokus telaah di Jurnal Leadership sebagai berikut: 1. ilmu manajemen pendidikan Islam 2. Issue manajemen pendidikan di sekolah, madrasah atau pesantren 3. Peningkatan mutu pendidikan di sekolah, madrasah atau pesantren
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 1 (2022): Desember" : 9 Documents clear
MANAJEMEN PEMBELAJARAN DI MADRASAH DAN PESANTREN Addin Kholisin; Zaedun Na'im
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1193

Abstract

Learning is an important concern in achieving a success obtained by students from the impact of educational activities in an educational institution whose indicators can be seen from the effectiveness of learning carried out by educators and therefore proper management is needed from an educator, so that the name management mastery is needed. learning. This research method uses a qualitative approach with the type of library research by searching for literature that discusses learning management in Islamic boarding schools and madrasas, then an analysis is carried out to obtain findings and conclusions. The result of this research is that learning in Islamic boarding schools and madrasas has its own characteristics, namely the usual learning methods in Islamic boarding schools, namely wetonan, sorogan, bandongan, and memorization. And if it is associated with learning management, of course, not all of them are applied by pesantren, such as the existence of lesson plans, syllabi, and others, considering that learning in pesantren refers to the book being studied, so the target achievement is to complete the contents of the book, then if it is associated with learning evaluation it does not as in the case of madrasas applying semester exams as a condition for grade promotion, but in pesantren applying memorization of a nadhom which is a requirement for grade promotion, such as nadhom imriti, alfiyah, and othersKeywords: learning management, madrasah, pesantren 
MANAJEMEN REKRUTMEN PESERTA DIDIK BARU DI SMP THORIQUN NAJAH SINGOSARI Naila Nahdiyah; Khisna Azizah
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1200

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui manajemen rekrutmen peserta didik di SMP THORINA yang mencakup latar alamiah berdirinya SMP THORINA, perencanaan pengorganisasian, pelaksanaan, pengawasan, faktor penunjang dan penghambat dalam manajemen rekrutmen peserta didik serta mengetahui keberhasilan yang telah dicapai dalam pelaksanaan manajemen rekrutmen peserta didik di SMP THORINA. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan metode deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi dan menyalin dokumen. Analisis data yang digunakan adalah analisis dengan penafsiran deskriftif semata-mata. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa manajemen rekrutmen peserta didik di SMP THORINA terdiri dari perencanaan (1) pembentukan panitia PPDB, (2) menentukan kebijakan, (3) sistem, (4) kriteria, dan (5) prosedur. Pengorganisasian (1) pembentukan struktur kepanitiaan (2) pembagian tugas masing-masing. Pelaksanaan (1) terlaksananya pembentukan PPDB, (2) pelaksanaan manajemen rekrutmen peserta didik dilakukan sesuai dengan perencanaan diawal dan dilakukannnya seleksi dan masa orientasi. Pengawasan (1) dilakukan secara kontinu dan inten, (2) evaluasi dan (3) pelaporan. Faktor penunjang (1) Lembaga terintegrasi dengan pesantren, (2) Lokasi strategis, (3) Beberapa program pengembangan minat bakat di SMP THORINA DAN Strategi bebas biaya sekolah dengan syarat dan ketentuan dan faktor penghambat (1) Cukup banyaknya sekolah SMP dan Pondok di sekitar wilayah Singosari, (2) Masih kurang Fasilitas sarana dan prasarana sekolah. (3) Kurangnya promosi di luar wilayah Singosari, terkendala biaya dan tenaga humas.Kata kunci: Manajemen, Rekrutmen, Peserta Didik
UPAYA KEPALA MADRASAH ALIYAH DALAM MENINGKATKAN KESADARAN SHALAT DZUHUR BERJAMAAH DI PONDOK PESANTREN Devi Sartika; Lukman Asha; Abdul Sahib; Elce Purwandari; Rinsi Aura
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1305

Abstract

 The madrasa head is a real example or role model for madrasa residents. Therefore the madrasa head must provide an example of the policies and programs that are made. This study aims to determine the efforts of the head of the madrasah aliyah in increasing awareness of the midday prayers in the congregation at the Bahrul Ulum Rantau Jaya Islamic boarding school. The method used in this research is the qualitative method. The number of research subjects was 18 people. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques in this study used data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study found that the efforts of the head of the aliyah madrasah in increasing the awareness of students in the midday prayers in the congregation were by improving oneself, working with teachers, homeroom teachers, waka, student guardians, organizations in the madrasa, and students. Carry out good supervision, following up on the results of supervision carried out in management, regulations, punishments, and others.
KEPEMIMPINAN PEREMPUAN DI MASA KONTEMPORER DALAM PERSPEKTIF ISLAM Siti Afifahtul Mukarromah; Erny Roesminingsih
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1225

Abstract

 Leadership is one of the skills needed in the current era. A leader is someone who is believed to be able to influence and direct the people he leads to do what is his duty. Currently, all individuals can easily get an education and upgrade themselves through current technology. Thus, leadership skills are not difficult to learn. Through the available platforms, it will be easy for someone to learn. At present, the learning process is also not limited. Both from the upper, middle, to lower classes, have the right to learn. Not only that, both men and women have the right to learn leadership skills. Islam is rahmatan lil 'alamin. Islam is a blessing for all of nature without exception. Islam pays great attention to all aspects of human life, including the issue of women's leadership. The research method in this research is the systematic literature review, namely by analyzing journal articles and reference sources that are relevant to the research topic. Based on the results of analysis from several sources, it was stated that there was no prohibition on a woman being a leader.Keywords: Leadership, woman’s leadership, Islam
IMPLEMENTASI EDM dan RKAM di MADRASAH IBTIDAIYYAH MUHAMMADIYAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN Kusyaeni Kusyaeni
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1244

Abstract

The purpose of this study is to describe the Implementation of EDM and E-RKAM in Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Tangkisan Pos for the 2022/ 2023 Academic Year. This research use descriptive qualitative approach. The subject of this research is the head Madrasah, while the informants of this research are treasurer of the madrasa, the madrasah committee, and the foundation. Methods of data collection using observation, documentation, and interviews. Test the validity of the data using triangulation of sources and methods. Data analysis using Miles and Huberman’s interactive model begins with data collection. Data presentation, and drawing conclusions. From the result of this study it can be concluded: 1) In implementing EDM and e-RKAM, the MIM Tangkisan Pos has not involved all elements in the madrasa, secpecially the madrasah development team which is dominated by teachers. 2) After carrying out EDM and e-RKAM, the quality of the Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Tangkisan Pos has improved in the last two years. 3) The benefits of the implementation of the EDM and e-RKAM are: 1) EDM is the key in identifying the strengths and weaknesses of madrasa performance, the quality and quality of madrasas that will be used in preparing the RKAM are relevant to actual conditions, 2) The quality of education increasses along with the fulfillment of infrastructure madrasas, 3) teacher competence has increased.
PROSES RECRUITMEN TENAGA PENDIDIK DAN KEPENDIDIKAN DI MTS MUHAMMADIYAH WARU Muhammad Abdul Rosyid; Anindya Ummi Sholikhah; Kurnia Rizqi Nurjanah; Fitriyaningsih Marfuah
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1243

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui sistem rekrutmen tenaga pendidik dan kependidikan di MTs Muhammadiyah Waru. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan desain kualitatif deskriptif. Subjek penelitian ini adalah Kepala Madrasah. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu wawancara, observasi, dan dokumentasi, serta penelitian ini menggunakan trianggulasi sumber. Teknik analisis data menggunakan pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa sistem rekrutmen yang dilalukan di  MTs Muhammadiyah Waru adalah dengan mengajukan kebutuhan tenaga pendidik dan kependidikan kepada PCM Muhammadiyah cabang Waru, setelahnya madrasah melakukan penyebaran pamflet. Kemudian pengumpulan berkas oleh pelamar, dilanjutkan dengan seleksi wawancara dengan Kepala Madrasah hingga hasilnya seleksi yang direkomendasikan oleh madrasah diserahkan kembali kepada PCM Muhammadiyah untuk menentukan siapa yang sesuai dengan kriteria madrasah dan yayasan Muhammadiyah. Secara umum, apa yang menjadi rekomendasi sekolah itulah yang disetujui oleh PCM Muhammadiyah. Kata Kunci : Rekrutmen; Tenaga Pendidik; Tenaga Kependidikan
KEPEMIMPINAN DAN SUPERVISI PENDIDIKAN ISLAM Avina Eki Wulandari
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1299

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran kepemimpinan sebagai supervisi pendidikan Islam. Tidak berjalannya program supervisi di Lembaga Pendidikan Islam akan menyebabkan guru atau tenaga pendidik tidak menyadari adanya kesalahan, kekurangan, atau kesulitan dalam proses kegiatan belajar-mengajar. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif yang bersifat studi pustaka (library reseach). Hasil dari penelitian ini bahwa kepemimpinan (kepala sekolah) memiliki peran yang supervisi dalam bentuk evaluasi untuk mengetahui kemampuan guru, sehingga program supervisi dapat menyesuaikan kebutuhan guru. Sehingga tugas kepala sekolah sebagai supervisor memerlukan kepandaian dan ketelitian kepala sekolah dalam menentukan mana yang baik sesuai dengan visi dan misi sekolah agar semakin maju. Kepemimpinan pendidikan pada hakekatnya adalah aktor yang bertanggung jawab terhadap suatu rencana yang kemudian diaplikasikan di sebuah organisasi atau lembaga pendidikan. Lembaga pendidikan merupakan faktor utama dalam proses pendidikan dan output dari pendidikan dapat dikatakan baik dan efektif. Berkembangnya sebuah sekolah atau lembaga pendidikan yang menghasilkan output yang bagus, kinerja guru yang professional, serta prestasi sekolah atau lembaga pendidikan yang membanggakan tentu tidak terlepas dari peran supervisi.
PERILAKU KEPALA SEKOLAH SEBAGAI SUPERVISOR DALAM MEMBENTUK KOMPETENSI PROFESIONALISME GURU Kuni Azizah; Prim Masrokan; Binti Maunah
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1257

Abstract

AbstractBased on the problems that exist in the world of education, there is a need for the role of the principal as a supervisor to foster teachers to become professional educators. However, from within a teacher must also have a strong will to be more professional so that the goals of an education can be easily achieved. Professional teachers are not only required to master the material but the teacher can develop teaching materials, learning methods, can motivate students and have high insight in the world of education. Professional teachers cannot be separated from the role of a principal as a supervisor. A supervisor must be able to foster, provide direction and motivate teachers, this supervisor's behavior can shape the competence of teachers to become more professional teachers. The method used in writing this study uses library research or literature study by collecting data from books and journals related to supervisor behavior in shaping teacher professional competenceKeywords: Supervisor Behavior, Teacher Competence, Teacher Professionalism.AbstrakBerlatar belakang pada permasalahan yang ada dalam dunia pendidikan perlu adanya peranan kepala sekolah sebagai supervisor untuk membina para guru agar menjadi pendidik yang professional. Tapi, dari dalam diri seorang guru juga harus mempunyai kemauan keras untuk bisa lebih professional sehingga tujuan sebuah pendidikan bisa mudah untuk dicapai. Guru professional tidak hanya dituntut untuk menguasai materi tetapi guru itu bisa mengembangkan bahan ajar, metode pembelajaran, bisa memotivasi peserta didik dan memiliki wawasan yang tinggi dalam dunia pendidikan. Guru yang profesioal tidak terlepas dari peranan seorang kepala sekolah sebagai supervisor. Seorang supervisor harus bisa membina, memberikan arahan dan memotivasi para guru, perilaku supervisor ini yang dapat membentuk kompetensi guru menjadi guru yang lebih professional. Metode yang digunakan dalam penulisan penelitian ini menggunakan penelitian kepustakaan atau studi literature dengan mengumpulkan data dari buku-buku dan jurnal-jurnal yang berkaitan dengan perilaku supervisor dalam membentuk kompetensi profesionalisme guru.Kata Kunci:  Perilaku Supervisor, Kompetensi guru, Profesionalisme guru
PENGARUH KEPEMIMPINAN KEPALA MADRASAH DAN LINGKUNGAN KERJA TERHADAP KINERJA GURU MADRASAH Putri Melati; Jumira Warlizasusi; Muhammad Istan
Leadership:Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam Vol 4, No 1 (2022): Desember
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32478/leadership.v4i1.1264

Abstract

This study examined and evaluated the influence of the principal's leadership on teachers’ performance, the impact of the work environment on teachers’ performance, and the combined impact of leadership and the work environment. This study collected primary data from 391 teachers as a sample representing all teachers from 297 madrasahs in Bengkulu using a questionnaire. Fcount = 30.850, Probability (sig) = 0.000 = 0.05, indicating that two independent factors, namely leadership (X1) and work environment (X2) had a positive and statistically significant effect on teachers’ performance (Y). Meanwhile, the contribution of the two independent variables namely leadership (X1) and work environment (X2) to teachers’ performance was quite large, as evidenced by the determination index value (R2) of 0.615 or the variance of teacher performance of 61.50%. Other factors not included in this study determined 0.361 or 36.10% of teachers’ performance.

Page 1 of 1 | Total Record : 9