cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. aceh besar,
Aceh
INDONESIA
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 1 (2022): FEBRUARI" : 7 Documents clear
PENGEMBANGAN MEDIA PAPAN MONOPOLI UNTUK PEMBENTUKAN NILAI KARAKTER CINTA TANAH AIR PADA ANAK USIA DINI Savira Meidi; Yuhasriati .; Rosmiati .; Israwati .; Rahmi .; Gracia Mandira; Rahmatun Nessa
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini Vol 7, No 1 (2022): FEBRUARI
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Keywords: Media, Monopoly Board, The Patriotism Character This study aims to produce a valid monopoly board media in building the patriotism character of early childhood. This research uses research and development methods. Data collecting through literature study and media validation by material expert and media expert. Data processing was carried out in a quantitative descriptive manner. The results of the study show that a valid monopoly board media contains pictures and questions related to building the patriotism character. The patriotism character in this study to introduce symbol of the Republic Indonesia, foundation of the Republic Indonesia, flag of the Republic Indonesia, national anthem of the Republic Indonesia, national monument, and first to seventh president of the Republic Indonesia. A valid monopoly board media in building the patriotism character of early childhood is made of foam board (thick sponge) measuring 60cm x 60cm, flannel, cotton cloth, ribbon, and dacron. Monopoly board media has components, dice, pawns, question cards, award stars, and rule sheet. The monopoly board media that was developed was declared to be very valid to building the patriotism character of early childhood. This is based on the results of media validation by material expert obtaining score of 100% with very valid assessment criteria and the results of media validation by media expert obtaining a score of 100% with very valid assessment criteria. This research was only carried out until the media validation stage, for dissemination stage of product that have been tested will be carried out in further research.ABSTRAK. Penelitian ini bertujuan menghasilkan media papan monopoli yang valid untuk pembentukan nilai karakter cinta tanah air anak usia dini. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (research and development). Pengumpulan data melalui studi literatur dan validasi media oleh ahli materi dan ahli media. Pengolahan data dilakukan secara deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan media papan monopoli yang valid berisi gambar dan pertanyaan terkait pembentukan nilai karakter cinta tanah air. Nilai karakter cinta tanah air dalam penelitian ini untuk mengenalkan lambang negara Republik Indonesia, dasar negara Republik Indonesia, bendera negara Republik Indonesia, lagu kebangsaan negara Republik Indonesia, monumen nasional, dan presiden Republik Indonesia yang ke satu sampai ke tujuh. Media papan monopoli yang valid untuk pembentukan nilai karakter cinta tanah air anak usia dini dibuat dari papan berbahan busa ati (spons tebal) berukuran 60cm x 60cm, kain flanel, kain katun, pita, dan dakron, serta memiliki komponen, terdiri dari dadu, pion, kartu pertanyaan, bintang penghargaan, dan lembar aturan main. Media papan monopoli yang dikembangkan, dinyatakan sangat valid untuk pembentukan nilai karakter cinta tanah air anak usia dini. Hal ini berdasarkan hasil validasi media oleh  ahli materi memperoleh skor 100% dengan kriteria penilaian sangat valid dan hasil validasi media oleh ahli media memperoleh skor sebesar 100% dengan kriteria penilaian sangat valid. Penelitian ini hanya dilakukan sampai tahap validasi media, untuk tahap penyebarluasan produk yang telah teruji akan dilakukan pada penelitian lebih lanjut.Kata Kunci: Media, Papan Monopoli, Nilai Karakter Cinta Tanah Air
KELEKATAN ORANGTUA DALAM PERILAKU PROSOSIAL PADA ANAK USIA DINI DI DESA ALUE MANGOTA BLANGPIDIE Marlinda .; Israwati .; Rahmi .; Yuhasriati .; Siti Naila Fauzia
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini Vol 7, No 1 (2022): FEBRUARI
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Keywords: Parental Attachment, Prosocial Behavior, Early ChildhoodThis study aimed to describe how the attachment of children with parents in prosocial behavior in children aged 5-6 years in Alue Mangota Blangpidie Village. This study used a qualitative approach. The subjects in this study consisted of 3 parents and 3 children. The research location used by researchers is in Alue Mangota Village, Blangpidie, Southwest Aceh. Data collection techniques in this study in the form of observation and interviews. The data analysis techniques used in this research are data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicated that the attachment of children to their parents is very important so that children feel safe and comfortable when they are near their parents. Good attachment between children and parents will make prosocial behavior in children develop well. But in this case the attachment that exists between the child and the parent has an impact on the child's prosocial behavior has not been developed properly, because parents are too worried about the things that their children do and there are rules made by parents that make children feel insecure when playing outside the house. Thus, it can be concluded that the attachment of children to their parents is very important, but parents must give their children to be confidence and to be able to play with their peers outside the home so that their prosocial behavior developed well. Abstrak:  Penelitian ini bertujuan untuk memaparkan bagaimana kelekatan anak dengan orangtua dalam perilaku prososial pada anak usia 5-6 tahun di Desa Alue Mangota Blangpidie. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Subjek dalam penelitian ini terdiri dari atas 3 orangtua dan 3 anak. Lokasi penelitian yang digunakan oleh peneliti berada di Desa Alue Mangota Blangpidie Aceh Barat Daya. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini berupa observasi dan wawancara. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini yaitu, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil dari penelitian ini bahwa kelekatan anak dengan orangtua sangat penting sehingga anak merasa aman dan nyaman ketika berada di dekat orangtua. Kelekatan anak dengan orangtua yang terjalin dengan baik akan membuat perilaku prososial pada anak akan berkembang baik pula. Tetapi dalam hal ini kelekatan yang terjalin antara anak dengan orangtua berdampak pada perilaku prososial anak belum berkembang dengan baik, karena orangtua yang terlalu mengkhawatirkan terhadap hal yang dilakukan anak dan ada aturan yang dibuat orangtua sehingga membuat anak merasa tidak aman ketika bermain di luar rumah. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa kelekatan anak dengan orangtua sangat penting, akan tetapi orangtua harus memberikan rasa percaya diri pada anak untuk tetap bisa bermain dengan teman sebaya di luar rumah supaya perilaku prososial anak berkembang dengan baik.Kata Kunci: Kelekatan Orangtua, Perilaku Prososial, Anak Usia Dini
PENGEMBANGAN MEDIA PAPAN PINTAR UNTUK PENGENALAN HURUF ALFABET PADA ANAK USIA DINI Indah Sukma; Bahrun .; Rahmi .; Dina Amalia; Rahmatun Nessa
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini Vol 7, No 1 (2022): FEBRUARI
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Keywords: Smart board media, introduction of alphabet letter, early childhood The use of media is very needed in the early childhood learning process, one of which is learning in the process of recognizing the letters of the alphabet so the researcher  interested to conducted the research on smart board media, based on initial observations that has been conducted by researcher in Kruengcut village there were 3 children aged 4-5 years who have not been able to recognize the letters of the alphabet this is due to the lack of repetition from parents to children related to the learning. This study aimed to develop a smart board media as a learning media for the introduction of the alphabet letters in early childhood and is a medium in the form of a rectangular board covered with flannel and has a pole behind it as a support. This type of research used research and development (Research and Development) methods, initial concept development consisting of the de finition stage, the design stage and the develop stage. The data collection in this study was carried out through a literature study and a questionnaire validation of learning media by media experts and material experts. After revision of the smart board media, the alphabet letter obtained a percentage score of 97% with very valid criteria by media experts and a score percentage of 97% was obtained with very valid criteria by material experts. Based on the final validation results from media experts and material experts, it was concluded that the smart board media product developed was very valid for the introduction of the alphabet in early childhood. This research was only carried out until the media validation stage, for the product trial stage and the dissemination stage will be explained in the further research. Abstrak:  Penggunaan media sangat dibutuhkan dalam proses pembelajaran anak usia dini, salah satunya pembelajaran dalam proses pengenalan huruf alfabet sehingga peneliti tertarik untuk penelitian terhadap media papan pintar, berdasarkan observasi awal yang dilakukan peneliti di desa Kruengcut ada 3 orang anak yang berusia 4-5 tahun belum bisa mengenal huruf alfabet hal ini dikarenakan kurangnya pengulangan  dari orang tua terhadap anak terkait dengan pembelajaran tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media papan pintar sebagai media pembelajaran pengenalan huruf alfabet pada anak usia dini dan merupakan sebuah media yang berbentuk papan persegi panjang dilapisi kain flanel serta memiliki tiang di belakang sebagai penyangga. Jenis penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembangan (Research and Development), pengembangan konsep awal yang terdiri dari tahap pendefinisian (define), tahap perancangan (design) dan tahap pengembangan (develop). Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan melalui studi literatur dan angket validasi media pembelajaran oleh ahli media dan ahli materi. Setelah dilakukan revisi media papan pintar huruf alfabet diperoleh persentase skor 97% dengan kriteria sangat valid oleh ahli media dan diperoleh presentase skor 97% dengan kriteria sangat valid oleh ahli materi. Berdasarkan hasil akhir validasi dari ahli media dan ahli materi disimpulkan bahwa produk media papan pintar yang dikembangkan sangat valid untuk pengenalan huruf alfabet  pada anak usia dini. Penelitian ini hanya dilakukan sampai tahap validasi media, untuk tahap uji coba produk dan tahap penyebaran akan dilakukan pada penelitian lebih lanjut.Kata Kunci: Media Papan Pintar, Pengenalan Huruf Alfabet, Anak Usia Dini
MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN MENGENAL KONSEP BILANGAN ANAK USIA DINI MELALUI MEDIA KERETA ANGKA DI GAMPONG KRUENG ANOI KUTA BARO ACEH BESAR Susi Kamisna; Israwati .; Yuhasriati .; Taat Kurnita Yeniningsih; Rahmi .
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini Vol 7, No 1 (2022): FEBRUARI
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Keywords: Recognizing the Concept of Numbers, Number Train Media, Early                      ChildhoodThe level of developmental achievement of children aged 5-6 years can mention the symbols of numbers 1-10, using number symbols to count and match numbers with number symbols. The purpose of this study was to determine the ability to recognize the concept of numbers in early childhood through the number train media in Krueng Anoi Village, Kuta Baro, Aceh Besar. The approach used in this study was a qualitative research approach with descriptive analysis. The subjects in this study were children aged 5- 6 years in Krueng Anoi Village, Kuta Baro, Aceh Besar. The data collection technique in this study used observation, performance and interviews. It is known that from the activities of children playing through the number train media to develop the ability to recognize the concept of numbers, the results obtained that the six research subjects on average were in the Very Good Developing assessment indicator (BSB). if the child has developed 3 aspects of 3 aspects of development, namely mentioning the symbols of numbers 1-10; Matching numbers with number symbols and recognizing the concept of numbers. After doing research on each research subject, it can be concluded that the ability to recognize the concept of numbers for early childhood can develop through the number train media. Playing activities with the number train media are recommended to be applied to children aged 5-6 years in order to improve the ability to recognize the concept of numbers in early childhood. Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan mengenal konsep bilangan anak usia dini melalui media kereta angka di Gampong Krueng Anoi Kuta Baro Aceh Besar. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan penelitian kualitatif dengan analisis deskriptif dengan subjek penelitian anak usia 5-6 tahun di Gampong Krueng Anoi Kuta Baro Aceh Besar. Data diperoleh melalui observasi, unjuk kerja dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran yang dilaksanakan di Gampong Krueng Anoi Kuta Baro Aceh Besar adalah pembelajaran daring menggunakan aplikasi whatsApp berupa vidio dan foto yang dikirimkan oleh orang tua yang kemudian peneliti melakukan pengamatan pada anak untuk memperoleh data sejauh mana perkembangan kemampuan anak dalam mengenal konsep bilangan melalui media kereta angka yaitu menyebutkan lambang bilangan 1-10; mencocokkan bilangan dengan lambang bilangan dan mengenal konsep bilangan.Kata Kunci:  Mengenal Konsep Bilangan, Media Kereta Angka, Anak Usia Dini
PENGEMBANGAN MEDIA ULAR TANGGA UNTUK MENINGKATKAN PERKEMBANGAN NILAI AGAMA DAN MORAL ANAK USIA DINI Husna Asmanidar; Bahrun .; Rosmiati .; Taat Kurnita Yeniningsih; Dina Amalia; Rahmatun Nessa; Sitti Muliya Rizka
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini Vol 7, No 1 (2022): FEBRUARI
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Keywords: The Development of Religious and Moral Values, Snakes and Ladders Game, Children Early AgeIdeally, early childhood children aged 5-6 years have development of their religious and moral values, especially getting to know the various religions in Indonesia, which include knowing the religion they follow, knowing places of worship and religious holidays in Indonesia. However, the reality on the ground is that there are still early childhood children aged 5-6 years who have not developed their religious and moral values. This is due to the lack of learning media in increasing the development of religious and moral values in early childhood. Based on these problems, researchers are interested in developing learning media in the form of snake and ladder media. This study aims to develop snake and ladder as a medium of learning in increasing the development of religious and moral values for early childhood aged 5-6 years. The type of research used is the type of research and development by Thiagaradjan with the initial concept development in this study consisting of definition, design and development. Data collection in this study was carried out through observation, literature study and validation questionnaire sheets from media experts and material experts. The results of the snake and ladder media validation on media experts obtained a final score of 96% with a very valid category, instruments and validation on material experts obtained a score of 98% with a very valid category. Based on the results of validation by media expert and material expert, it can be concluded that the snake and ladder media developed is very valid to be used as a learning medium in increasing the development of religious and moral values for early childhood. This research was carried out only up to the internal validation stage, for the external validation stage it will be carried out at the next research level.ABSTRAK. Idealnya anak usia dini usia 5-6 tahun telah berkembang dengan baik perkembangan nilai agama dan moralnya terlebih mengenal ragam agama di Indonesia yang meliputi, mengenal agama yang dianut, mengenal tempat-tempat ibadah dan hari-hari besar agama di Indonesia. Namun kenyataan di lapangan masih ditemukan anak usia dini yang berusia 5-6 tahun yang belum berkembang nilai agama dan moralnya ini disebabkan karena kurangnya media pembelajaran dalam meningkatkan perkembangan nilai agama dan moral pada anak usia dini. Berdasarkan permasalahan tersebut peneliti tertarik untuk mengembangkan media pembelajaran berupa media ular tangga. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan ular tangga sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan perkembangan nilai agama dan moral anak usia dini yang berusia 5-6 tahun. Jenis penelitian yang digunakan adalah jenis penelitian pengembangan (Research and Development) oleh Thiagaradjan dengan pengembangan konsep awal pada penelitian ini terdiri dari pendefinisian, perancangan dan pengembangan. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan melalui observasi, studi literatur dan angket validasi dari ahli media dan ahli materi. Hasil validasi media ular tangga pada ahli media memperoleh skor akhir sebesar 96% dengan katagori sangat valid, instrumen dan validasi pada ahli materi memperoleh skor sebesar 98% dengan katagori sangat valid. Berdasarkan hasil validasi oleh ahli media dan ahli materi, maka dapat disimpulkan bahwa media ular tangga yang dikembangkan sangat valid untuk dijadikan sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan perkembangan nilai agama dan moral bagi anak usia dini. Penelitian ini dilakukan hanya sampai pada tahap validasi internal, untuk tahap validasi eksternal akan dilakukan pada jenjang penelitian selanjutnya.Kata Kunci: Perkembangan Nilai Agama dan Moral, Permainan Ular Tangga, Anak Usia Dini
MENGEMBANGKAN KOGNITIF ANAK MELALUI PEMBELAJARAN DARING DI PAUD NUR MISHQI ACEH BESAR Fittria .; Taat Kurnita Yeniningsih; Rosmiati .; Rahmatun Nessa; Rahmi .
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini Vol 7, No 1 (2022): FEBRUARI
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Keywords: Cognitive Development, Online Learning, Early ChildhoodThe cognitive development to in this study referred a development that needs to be developed from an early age. The research question in this study is how of process of implementing online learning to develop children's cognitive at preschool Nur Mishqi Aceh Besar. This study aims to develop the cognitive development of children aged 4-5 years through online learning during the Covid-19 pandemic. This study used the qualitative approach with a descriptive method. The research was conducted at preschool Nur Mishqi. The subjects in this study were 2 teachers and 3 parents in group A of preschool Nur Mishqi. The data collection techniques in this study were field observation and also interview. The data analysis technique was carried out in three stages, namely reducing data, presenting data, and drawing conclusions. From the results of research carried out the process of implementing online learning to implement and develop children's cognitive is the lack of cooperation between teachers and parents during learning at home to develop children's cognitive by using materials around their homes. The conclusion from this study is that in developing children's cognitive through online learning, it must be more active and there must be collaboration between teachers and parents at home so that children's cognitive development can develop according to their age, even though they are not in school during this pandemic.Abstrak: Mengembangkan kognitif yang dimaksud dalam penelitian ini adalah suatu perkembangan yang perlu dikembangkan sejak dini. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana proses pelaksanaan pembelajaran daring untuk mengembangkan kognitif anak di PAUD Nur Mishqi Aceh Besar. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan kognitif anak usia 4-5 tahun melalui pembelajaran daring selama pademi Covid-19. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Penelitian dilaksanakan di  PAUD Nur Mishqi. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 5 orang yaitu 2 orang guru PAUD Nur Mishqi dan 3 orang tua kelompok A. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini berupa observasi lapangan dan juga wawancara dengan guru serta orang tua kelompok A. Teknik analisis data dilakukan dengan tiga tahapan yaitu mereduksi data, menyajikan data, dan menarik kesimpulan. Dari hasil penelitian yang dilaksanakan proses pelaksanaan pembelajaran daring untuk menerapkan dan  mengembangkan kognitif anak adalah  kurangnya kerjasama antara guru dan orang tua selama belajar di rumah untuk mengembangkan kognitif anak dengan menggunakan bahan-bahan yang ada di sekitar rumahnya. Kesimpulan dari penelitian ini bahwa dalam  mengembangkan kognitif anak melalui pembelajaran daring harus lebih aktif lagi serta ada kerjasama antara guru dan orang tua di rumah supaya perkembangan kognitif anak dapat berkembang sesuai usianya, walaupun tidak bersekolah semasa pandemi ini.Kata kunci: Mengembangkan  Kognitif,  Pembelajaran Daring, Anak Usia Dini
MENGEMBANGKAN KECERDASAN BERBAHASA ANAK USIA DINI MELALUI METODE BERNYANYI DI TK AL-AZHAR SIEM KECAMATAN DARUSSALAM ACEH BESAR Wina Fajrina; Israwati .; Taat Kurnita Yeniningsih; Yuhasriati .; Rosmiati .
Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini Vol 7, No 1 (2022): FEBRUARI
Publisher : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Keywords: intelligence, language, singing methods, early childhoodThis research aims to improve the ingenuity of children aged 4-5 years through the method of singing in Al-Azhar Kindergarten Siem Darussalam Aceh Besar District. The subjects of this study were kindergarten A children aged 4-5 years which amounted to 6 children consisting of 3 boys and 3 girls. The method used in this study is the singing method. Data collection techniques using observation techniques on each cycle are analyzed descriptively qualitatively with a class action research approach. The results of the analysis of this study data showed that language intelligence in cycleS I to cycle II in this study saw an increase in cycle II, 2 children developed very well (BSB), 3 children developed as expected (BSH) and 1 child began to develop (MB). It can be concluded that early childhood language intelligence through singing methods based on this study is said to be successfully improved because in the implementation of singing, language skills are given to children starting at classical times, introducing new songs, singing together and performing movements at the time of singing, all activities are carried out by children, teachers as facilitators who give more direction when children are mistaken in singing so as to unwittingly sing. The child has been able to speak well, i.e. the child is able to repeat simple sentences, answer simple questions, mention known words and retell songs that have been heard, in order to achieve the end goal together, carried out with pleasure and without compulsion. Singing methods are recommended to be applied in learning in order to improve language intelligence in children.Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk  meningkatkan kecerdasan berbahasa anak usia 4-5  tahun melalui metode bernyanyi di TK Al-Azhar Siem Kecamatan Darussalam Aceh Besar. Subjek penelitian ini adalah anak TK A usia  4-5 tahun yang berjumlah 6 orang anak  yang terdiri atas 3 anak laki-laki dan 3 anak perempuan. Metode yang digunakan  dalam penelitian ini adalah metode bernyanyi. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik observasi pada setiap siklus dianalisis  secara deskriptif kualitatif dengan pendekatan penelitian tindakan kelas. Hasil analisis data penelitian ini menunjukkan bahwa kecerdasan berbahasa pada siklus I sampai siklus II dalam penelitian ini  terjadi peningkatan hal ini terlihat pada siklus II, 2 orang anak berkembang sangat baik (BSB), 3 orang anak berkembang sesuai harapan (BSH) dan 1 orang anak mulai berkembang (MB). Dapat disimpulkan bahwa kecerdasan berbahasa  anak usia dini melalui metode bernyanyi berdasarkan penelitian ini dikatakan berhasil ditingkatkan dengan baik karena dalam pelaksanaan bernyanyi, kemampuan berbahasa diberikan kepada  anak mulai pada saat klasikal, mengenalkan lagu baru, bernyanyi bersama dan melakukan  gerakan pada saat bernyanyi, semua kegiatan dilakukan oleh anak, guru sebagai fasilitator yang lebih banyak memberikan arahan ketika anak keliru  dalam bernyanyi sehingga tanpa disadari anak telah mampu berbahasa dengan baik, yaitu anak mampu  mengulang kalimat sederhana, menjawab pertanyaan sederhana, menyebutkan kata-kata yang dikenal dan menceritakan kembali lagu yang pernah didengar, dalam rangka mencapai tujuan akhir bersama, terlaksana dengan menyenangkan dan tanpa paksaan. Metode bernyanyi disarankan diterapkan dalam pembelajaran agar dapat meningkatkan kecerdasan berbahasa pada anak.

Page 1 of 1 | Total Record : 7