cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
dekon@gunadarma.ac.id
Editorial Address
Jalan Margonda Raya 100, Depok, Jawa Barat
Location
Kota depok,
Jawa barat
INDONESIA
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi
Published by Universitas Gunadarma
ISSN : 02164086     EISSN : 2089807X     DOI : http://dx.doi.org/10.35760/dk.
Core Subject : Social, Engineering,
Jurnal ini diterbitkan secara berkala dua kali dalam setahun, Juni dan Desember. Jurnal memuat artikel ilmiah hasil penelitian tentang sipil, konstruksi, dan arsitektur, yang ditulis dalam bahasa Indonesia maupun bahasa Inggris. Jurnal ini diterbitkan oleh Bagian Publikasi Universitas Gunadarma.
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 1 (2007)" : 10 Documents clear
A CRITICAL REVIEW ON THE PREDICTION OF ELASTIC PROPERTIES OF BICONTINUOUS MATERIALS BASED ON EFFECTIVE MEDIUM APPROXIMATION Widjajakusuma, Jack
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this article is to review some mixing laws based on the effective mediumapproximation in predicting the effective elastic properties of bicontinuous media. Specificattention is assigned to the systematic derivation of these mixing laws exploiting the informationof the microstructures of bicontinuous materials. In order to verify the accuracies of the variousmixing laws, the predicted effective values of real bicontinuous materials are compared to thoseeffective values obtained by finite element simulation.
SISTEM KONTROL PASIF DENGAN ISOLASI DASAR DAN MASSA AIR SEBAGAI REDAMAN PADA STRUKTUR GEDUNG TAHAN GEMPA Sulardi, Sulardi
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Dalam penelitian ini membahas respon dinamis sistem control pasif, yang terdiri darisystem isolasi yang diletakan pada pondasi dan tangki air di atas gedung yang berfungsisebagai redamam, dengan tujuan untuk mereduksi respon dinamis akibat adanya gayagempa. Penelitian yang dilakukan adalah penelitian yang bersifat studi literatur terhadapstruktur gedung tahan gema. Data yang dipakai diambil dari data skunder respon spectrumgempa rencana SNI 03-1726-2002 (tentang Tata Cara Perencanaan Tahan GempaUntuk Bangunan Gedung). Analisa dilakukan pada struktur gedung dengan tangki airmulai dari keadaan kosong sampai penuh untuk memdapatkan nilai yang optimum dalammereduksi gempa. Hasil analisa yang diperoleh dari system control ini sangat efektifbisa mereduksi gempa 51,37% untuk gaya geser dan 54,76% untuk momen guling, halini dibandingkan dengan struktur gedung tanpa isolasi dasar dan tangki air dalam keadaankosong.AbstractIn this research explains about adynamic respons of passive control system, it consistisolation system placed in a foundation and a water tank above a building structur, itfunctions as a damping in order to reduce a dynamic respons caused by quake force. Theresearch is a literature study about quake resistence building structure. Data used arefrom secondary of quake spectrum respons of SNI Plan 03-1726-2002 (about Ways ofQuake Resistance Plan for Building Structure). Analysis done of building structurethrough water tank starting from empty to full in order to get an optimum value to quakereduce. The result shows that this control system is very effective because it can reducequake 5,.37% for shear force and 54,76% for sliding moment, it is compared with abuilding structure without base isolation and water tank empty condition.
INTERPRETASI CITRA DAN PENGARUH UKURAN PIXEL TERHADAP LUAS LAHAN HASIL INTERPRETASI Osly, Prima Jiwa; Ihsani, Irfan
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Teknik penginderaan jauh merupakan solusi yang relatif cepat dalam perencanaanwilayah karena keruangan dalam bentuk gambar menyimpan banyak sekali informasi.Tulisan ini bertujuan untuk mengulas proses interpretasi dan pengaruh ukuran pixelpada gambar pola ruang serta mengkaji hasil interpretasinya. Data dan software yangdigunakan adalah adalah foto udara kawasan Kabupaten Bogor, peta hidrologi sebagaipeta referensi dan ArcView versi 3.30. Ukuran pixel dapat mempengaruhi luas lahanpada peta hasil interpretasi. Semakin besar ukuran pixel, maka akan terjadi perbedaanluas lahan masing-masing Land Use/Land Cover-nya hasil interpretasi. Namunperbedaan ini tidak berpengaruh pada luas secara keseluruhannya (grand total) yangartinya masing-masing Land Use/Land Cover hanya melakukan substitusi saja. Dalamperencanaan wilayah, pemilihan ukuran pixel menentukan tingkat detail informasi yangtersaji oleh citra hasil interpretasi. Produk yang dihasilkan berupa informasi dalambentuk peta (tematik). Kondisi kawasan yang tercakup pada foto udara Kabupaten Bogordapat dikatakan cukup representatif untuk menggambarkan pola keruangan yang ada.Kondisi kawasan permukiman harus diperbaiki karena terletak pada garis sempadansungai yang seharusnya merupakan kawasan lindung. Kondisi kawasan lindung yangsaat ini berjumlah 34% seharusnya dapat dipertahankan. Kedepan, apabila konversilahan harus dilakukan, jumlahnya minimal 30% dari total luas wilayah.AbstractRemote sensing became relatively fast solution in the regional planning due to spatialdata store lots of information. This paper analyses the process of interpretation and theinfluence of pixel size on the image of spatial patterns, and the results. Aerial photo ofdistrict Bogor and hydrology map are used as a reference and ArcView version 3.30 isselected for interpretation process. Pixel size can affect the area of map interpretationresults. The larger the size of pixels, there will be the difference in spacious area of eachLand Use/Land Cover. However, this difference does not affect to the grand total whichmeans that each Land Use/Land Cover only perform the substitution. In the regionalplanning, the selection of pixel size determines the level of information presented byimage interpretation results. The condition of area that covered in aerial photo is simplyrepresentative to describe existing spatial patterns. The condition of the area should beimproved because the settlement which is located on the border line of the river should bethe protected area. Currently, the condition of protected areas is 34% and this should bemaintained. In the future the amount of land conversion should not be granted more than30% of the total area.
PENENTUAN PRIORITAS PROGRAM PENGEMBANGAN KELEMBAGAAN DAN PENGELOLAAN IRIGASI DI NDONESIA Tohjiwa, Agus Dharma
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan memberi arahan kebijakan pemerintah dalam penentuan prioritasprogram pengembangan kelembagaan dan pengelolaan irigasi di Indonesia. Propinsiyang menjadi obyek penelitian adalah 16 propinsi yang akan menerapkan PKPI(Pembaharuan Ke-bijakan Pengelolaan Irigasi). Metoda penelitian menggunakanpemodelan berdasarkan ana-lisis multiatribut dengan kriteria SWOT. Penentuan nilaifaktor SWOT didasarkan atas jawa-ban responden di propinsi tentang kondisipengelolaan irigasi di daerah mereka. Penentukan bobot faktor SWOT didasarkanjawaban responden di Pusat yang diolah menggunakan prinsip Comparative Judgment(AHP). Hasil penelitian menunjukan bahwa propinsi Bali, NTB, Kalbar, dan Gorontalosebaiknya menggunakan strategi Growth oriented. Propinsi Babel, Kateng, Kaltim,Sulteng, Malut, dan Papua sebaiknya menggunakan strategi Turn around. Propinsi Jambi,Sulut, Kalsel, dan Maluku sebaiknya menggunakan strategi Diversification, sedangpropinsi Riau dan Bengkulu sebaiknya menggunakan strategi Defensive. Dari tipologistrategi dan penilaian faktor-faktor SWOT yang dominan disusun prioritas kegiatan yangpaling sesuai untuk masing-masing propinsi. Melalui matriks profil kompetitif diketahuiurutan (ranking) dari 16 propinsi dimana propinsi NTB, Bali, Gorontalo, Sulteng, danKalbar menempati posisi 5 propinsi teratas.AbstractThe objective of this research is to give a guide on governmental policy in programpriority of institutional development and management of irrigation in Indonesia. Theresearch object is 16 provinces that will apply PKPI (Policy Renewal of IrrigationManagement). Research method applies modeling based on analysis multi attribute withSWOT criterions. Determination of SWOT value is based to responder answer in provinceabout condition of irrigation management in their area. Determination of SWOT value isbased on responder in central government which processed by Comparative Judgmentprinciple (AHP). Result of research of shows that Bali, NTB, Kalbar, and Gorontaloprovince is better to apply Growth oriented strategy. Babel, Kalteng, Kaltim, Sulteng,Malut, and Papua province is better to apply Turn around strategy. Jambi, Sulut, Kalsel,and Maluku province is better to apply Diversification strategy, whereas Riau andBengkulu province is better to apply defensive strategy. From typology of strategy andassessment of dominant SWOT factors, most appropriate activities for each province arecompiled. With competitive profile matrix we can rank out 16 provinces where NTB, Bali,Gorontalo, Sulteng, and Kalbar province occupies of 5 upper positions.
HIBRIDITAS DESAIN SEBAGAI REPRESENTASI SEJARAH, BUDAYA DAN RELASI KEKUASAAN STUDI KASUS: DESAIN RUMAH TIONGHOA PERANAKAN DI LASEM Hidayat, July
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan kajian ini adalah memahami hibriditas spatial sebagai representasi sejarah,budaya dan kekuasaan. Identitas budaya dibentuk oleh interaksi dinamis antaraketiganya dan direpresentasikan sampai pada tataran budaya materi, termasuk rumahtinggal. Objek kajian adalah desain rumah Tionghoa peranakan di Lasem yang dikenalsebagai “The Tiongkok of Java”. Paradigma yang dipergunakan adalah pos-positivismedengan metode analisis studi kasus. Kasus dipahami dengan pendekatan sejarah danteori identitas budaya Stuart Hall. Etnis Tionghoa melakukan akulturasi budaya Jawasebagai strategi untuk bertahan hidup, mendapatkan posisi sosial, diakui dan masukdalam pergaulan golongan tertinggi yang sebelum abad 19 dipegang oleh bangsawanJawa. Sejarah interaksi keduanya sudah terjadi sejak abad I Masehi, dimulai darikerjasama ekonomi, akulturasi sosial (pernikahan campuran), dan diikuti oleh akulturasibudaya. Hal ini menjelaskan hibriditas dalam rumah Tionghoa peranakan sebagaikonsekuensi wajar sejarah. Pandangan hidup mereka mendukung akulturasi, ketika ataspengaruh Taoisme, terdapat sikap terbuka/fleksibel terhadap intervensi ruang budayalain ke dalam tradisinya: ”di mana bumi dipijak, di sana langit dijunjung”. Dari relasikekuasaan, etnis Tionghoa waktu itu ada dalam posisi tidak setara, berada di bawahdominasi budaya Jawa yang mempengaruhi sistem representasinya. Hasil kajian adalahjenis hibriditas bentuk desain Tionghoa peranakan dan argumen bahwa hibriditas spatialTionghoa-Jawa berfungsi tidak sekadar menghasilkan kebaruan/keunikan desain tetapimerepresentasikan otoritas baru dalam menegosiasikan ulang makna dan identitasTionghoa peranakan, bahwa identitas spatial mereka harus dipahami bukan dalamkonteks budaya Jawa/Tionghoa tetapi Tionghoa peranakan yang sudah berbeda akibattranslasi terhadap budaya-budaya asli pembentuknya, termasuk harus dilepaskan dariprasangka dan senimen negatif terhadap konteks budaya Tionghoa asalnya.AbstractThe objective of this study is to comprehend the spatial hybridity as a representation ofhistory, culture and power. Cultural identity is formed by a dynamic interaction betweenthose three factors and is represented into a material culture level, including a residentialdesign. The object of study is the house of halfblooded Tionghoa in Lasem known as "TheTiongkok of Java". The study used the paradigm of post-positivism with case studyanalytical method. The case-study objects are comprehended with historical approachand the cultural identity theory of Stuart Hall. Tionghoa ethnic group did anacculturation with Javanese culture as a strategy for struggling life, getting socialposition, to be accepted in the interaction with the highest ruler which before 19th centuryis held by the Javanese nobles. The history of interaction between both of them hadhappened since 1st century, started from economical cooperation, social acculturation bymixing marriage, and followed automatically by culture acculturation. This conditionexplains hibridity in halfblooded Tionghoa design as a kind of proper consequence fromtheir acculturation history. Their world-view also supports the acculturation, wheninfluencing by Taoism, they perform a flexible attitude that taking into account the otherculture intervention in their tradition space. The spirit of openness is reflected from theirmotto: "where the earth is treaded, over there the celestial is held highly". From theaspect of power relationship, The halfblooded Tionghoa at that time has unequalrelation, under the domination of Javanese culture that influences their representationsystem. As the results are the hibridity types of halfblooded Tionghoa design and theargument that the role of spatial hybridity of halfblooded Chineseis not merely dealingwith new or unique form but as a representation of new authority in negotiating themeaning and identity of halfblooded Tionghoa. Their spatial identity must becomprehended not in the context of traditional Javanese or Tionghoa culture buthalfblooded Tionghoa. It has translated its former culture or original reference. Thehalfblooded Tionghoa culture that has already a hybrid with local content has to bedischarged from the prejudice and negative sentiment to its origin as they are alreadydifferent context.
ANALISA PERBANDINGAN PENGGUNAAN METODE ASPHALT INSTITUTE DAN METODE ANALISA KOMPONEN UNTUK SUATU NILAI RANCANG TEBAL PERKERASAN LENTUR JALAN ARIF RAHMAN HAKIM, DEPOK Kusumaningrum, Jennie
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tahap perencanaan pada proyek pembuatan jalan memegang peranan yang penting,salah satunya adalah pada saat penentuan nilai rancang tebal perkerasan lentur yangdapat dihitung dengan menggunakan beberapa metode diantaranya metode asphalt institute,metode analisa komponen,dan lain-lain. Dipilihnya metode asphalt institute danmetode analisa komponen dalam perancangan tebal perkerasan lentur jalan Flyover ArifRahman Hakim, Depok, karena metode ini menyediakan kemampuan yang lebih baikdalam kaitannya dengan lalu lintas, material dan kondisi lingkungan yang luas sertaberhasil menggabungkan metode mekanis dan teori empiris dalam prosedur perancangannya.Penelitian ini membahas perbandingan nilai rancang tebal perkerasandengan metode asphalt institute dan metode analisa komponen untuk diperoleh hasilperencanaan akhir dari studi perbandingan kedua metode tersebut dengan memperhatikannilai–nilai yang lebih ekonomis dan efisien. Dari hasil perhitungan tebalperkerasan didapat nilai tebal perkerasan yang berbeda pada tiap metode yang dipakai.Metode yang dianggap ekonomis dan efisien adalah Metode Analisa Komponen denganrincian biaya total Rp. 6.018.894.000,00 dan memiliki tebal perkerasan yang paling tipis.AbstractPlanning stage at project of making of road plays a part important, one of them is at thetime of determination of thick design value of countable flexible pavement by using somemethods between of asphalt institute method, component analysis method, etc. Reason ofselecting of asphalt institute method and component analysis method in this study becausethis method provides better ability in the relation with traffic, material and condition ofwide area and successfully merges mechanical method and the empiric theory in its. Thisresearch studies comparison of thick design value pavement with asphalt institute methodand component analysis method to be obtained result of planning of end of se-condcomparison study of the method by paying attention to value which more efficient andeconomic. From result of calculation pavement thick is gotten thick value of differentpavement at every method used. Method assumed efficient and economic is componentanalysis method with detail of total cost Rp. 6,018,894,000.00 and has flimsiest pavementthick.
PENENTUAN PRIORITAS PERBAIKAN JALAUNTUK KONDISI PERKERASAN JALAN BERASPAL BERDASARKAN NILAI INDEKS PERMUKAAN (IP) STUDI KASUS : RUAS JALAN JAYAPURA – SENTANI Angreni, Ida Ayu Ari
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Kenyamanan dan kelancaran berkendaraan di jalan raya merupakan tuntutan daripengguna jalan. Salah satu faktor pereduksi kenyamanan dan kelancaran tersebut adalahkerusakan pada permukaan jalan. Untuk tercapainya kenyamanan dan kelancaran di dalamberkendaraan di jalan raya, perlu dilakukan perbaika jalan. Kendala yang seringditemui adalah masih terbatasnya dana yang dimiliki Pemerintah, sehingga tidak semuajalan dapat dilakukan perbaikan. Dan yang menjadi masalah lainnya, jalan yangdiperbaiki ternyata bukan merupakan jalan yang prioritas untuk diperbaiki.Sehinggakeputusan yang dibuat tidak tepat sasaran. Untuk mengatasi hal tersebut, perlu dilakukanprioritas perbaikan jalan. Selain harus diketahuinya nilai kerusakan jalan itu sendiri,faktor lain yang ikut memegang peranan penting di dalam menentukan prioritas perbaikanjalan adalah dengan Indeks Permukaan (IP). Sehingga penelitian ini bertujuanuntuk menentukan prioritas perbaikan jalan untuk kondisi perkerasan jalan beraspalberdasarkan nilai Indeks Permukaan. Survey dilakukan untuk mendapatkan data kerusakanjalan, data dianalisis berdasarkan nilai Indeks Permukaan (IP) dan akan diperolehruas jalan mana yang diprioritaskan untuk diperbaiki. Produk yang diharapkandapat ditentukan dengan tepat ruas jalan yang harus diperbaiki.AbstractThe comfortness and smoothness on the road have become priority to most drivers. Oneof the factors that reduce the comfortness and smoothness is the damage on the roadsurface. Therefore the renovation of the road is needed. Another factor that may appear isthe limited fund from the government. This bring into the problem that not all the roadcan be renovated. The main problem is that the renovation is not conducted into the theroad that really needs renovation, To overcome this problem, it needs right a decision todetermine which road needs renovation Instead of knowing the value of the damage,another factor that holds a very important role in determining the renovation priority isthe Surface Index. So that this research aims at determining the the roadwork prioritytowrad tempered condition of asphalt-pavement based on surface-index values. Thissurvey is done to get the data on the road damage. The data gained is then to be analyzedbased on the Surface Index (IP). The product of this reserach is the detremination of theroad that will be renovated.
MODEL KOEFISIEN KOREKSI KEKUATAN BETON UJI TAK STANDAR MENGGUNAKAN MODEL REGRESI NON LINIER Wibowo, Hardi
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Sampai saat ini, banyak peraturan untuk struktur beton tidak membahas pengaruhukuran pada benda uji beton. Karena material quasi-brittle seperti be-ton hancur olehkarena formasi retak, pengaruh ukuran benda uji harus diim-plementasikan. Namundemikian, data eksperimen untuk keperluan analisis dalam hal ini masih minimdidapatkan. Dari data yang sedikit itu, telah didapatkan ha-sil yang menyatakan bahwakuat tekan berkurang seiring dengan bertambah be-sarnya ukuran specimen. Penelitianini bertujuan untuk menurunkan model koe-fisien koreksi kekuatan beton uji nonstrandar. Koefisien koreksi kekuatan beton uji non strandar akan dibentuk sebagaisebuah fungsi non linier dengan meng-gunakan rasio tinggi dan diameter dari bentukbeton uji sebagai peubah bebasnya. Metode yang digunakan adalah metode statistikkhususnya metode analisis regresi non linier. Produk yang dihasilkan adalah berupafungsi yang mempunyai bentuk dan karakteristik tidak jauh berbeda dengan fungsi yangdiusulkan oleh beberapa peneliti sebelumnya.Kata kunci: koefisien koreksi, beton uji non standar, analisis regresi non linier.
APLIKASI KLASIFIKASI TANAH SISTEM USCS MENGGUNAKAN EXPERT SYSTEM Wulandari, Sri; Alfiani, Diah; Setyaningrum, Irmina
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Ketika seorang geoteknik melakukan klasifikasi tanah, beberapa parameter tanah dibutuhkanuntuk sampai pada suatu informasi mengenai jenis tanah tersebut. Parameterparameterini didapat dari beberapa uji laboratorium yang berada pada kelompok ujiindeks properties. Masalah yang timbul adalah literatur-literatur berupa tabel-tabel danrumus-rumus yang digunakan agak banyak, sehingga kadang pengambilan keputusanmengenai suatu jenis tanah cukup memakan waktu. Dari permasalahan tersebut maka dibuatlahsuatu sistem pakar untuk mengklasifikasikan jenis tanah berdasarkan parameterparametertanah yang dibutuhkan. Sistem ini mengumpulkan informasi-informasi darigeoteknik yang akan membantu mempercepat proses pengklasifikasian tanah. Oleh karenaitu, tujuan penelitian ini adalah apakah dengan Aplikasi Klasifikasi Tanah SistemUSCS (United Soiled Classification System) ini, dapat dipergunakan untuk mengindentifikasikanjenis-jenis tanah. Metode yang dipergunakan dengan memasukkan inputberupa parameter-parameter tanah yang datanya diperoleh dari hasil penyelidikan tanahdi laboratorium. Dalam aplikasi ini menggunakan tujuh (7) parameter input tanah.Produk yang dihasilkan dari penggunaan aplikasi ini akan mempercepat proses pengidentifikasianjenis tanah.AbstractThe comfortness and smoothness on the road have become priority to most drivers. Oneof the factors that reduce the comfortness and smoothness is the damage on the roadsurface. Therefore the renovation of the road is needed. Another factor that may appear isthe limited fund from the government. This bring into the problem that not all the roadcan be renovated. The main problem is that the renovation is not conducted into the theroad that really needs renovation, To overcome this problem, it needs right a decision todetermine which road needs renovation Instead of knowing the value of the damage,another factor that holds a very important role in determining the renovation priority isthe Surface Index. So that this research aims at determining the the roadwork prioritytowrad tempered condition of asphalt-pavement based on surface-index values. Thissurvey is done to get the data on the road damage. The data gained is then to be analyzedbased on the Surface Index (IP). The product of this reserach is the detremination of theroad that will be renovated.
DAMPAK URBAN SPRAWL PADA KOTA-KOTA MENUJU KOTA METROPOLITAN TERHADAP PEMILIHAN MODA TRANPORTASI (STUDI KASUS: SEMARANG METROPOLITAN ) Ismiyati, Ismiyati; Soetomo, Sugiono
Jurnal Ilmiah Desain & Konstruksi Vol 6, No 1 (2007)
Publisher : Universitas Gunadarma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Studi ini akan menggambarkan dampak urban sprawl yaitu perkembangan tak terkendalisecara horizontal kearah pinggiran kota terhadap ketidak efisiennya mobilitas yang akanmempengaruhi pemilihan moda transportasi. Urban sprawl berdampak pada tidak effisiennyapengaturan sistem transportasi perkotaan, karena selain tidak tertatanya permukimanakibat kurang kontrolnya pemanfaatan ruang juga terjadinya pengelompokan atauperbedaan strata sosio-ekonomi yang akan berdampak semakin kompleknya permasalahanmobilitas (pergerakan) penduduk. Kondisi demikian akan berpengaruh terhadappemilihan moda transportasi yang berpihak pada pemilihan moda pribadi.Mobilitas merupakan suatu permasalahan transportasi perkotaan yang sangat pelik danperlu penanganan yang serius. Tujuan dari studi ini untuk mengidentifikasi faktorpertumbuhanyang tidak terkendali kearah pinggiran kota dan faktor-faktor yang yangmempengaruhi permasalahan transportasi yaitu pemilihan moda transportasi. Studi inimenggunakan pendekatan spasial (ruang) yaitu suatu pendekatan yang mempelajari hubunganinteraksi antara manusia dan lingkungannya. Untuk itu metode penelitian denganmetode deskriftif kualitatif-kuantitatif yaitu suatu metode dengan teknik wawan-cararumah tangga secara random proposional pada rumah tangga yang berbeda status sosialekonominya pada wilayah yang terkena proses urban. Adapun teknik analisisnya denganmenggunakan Crosstabulation untuk menggambarkan faktor-faktor yang mem-pengaruhiperkembangan kota dan pemilihan moda transportasi. Hasil dari studi ini bertujuanuntuk merekomendasikan penanganan problem transportasi perkotaan padaperkembangan kota-kota menuju kota Metropolitan.AbstractThis study will describe influence of growth of urban uncontrollably toward outside orwhich is often referred as by urban sprawl to moda choce. Growth of town into metropolitanarea need careful because besides affecting social segregasi also cause noteffisient mobility of suburban, because journey become long distance is resident activitystill concentration at downtown (core city) and also the happening of integration of eachtown also will complicate arrangement of urban transportation system. Purpose of thisresearch is to identify factors growth of urban uncontrollably toward outside its influenceurban sprawl to moda choce with a view to recommend handling of problems of transportationat metropolitan area. Approach method with approach of spasial pursuant tounderstanding of human being interaction with urban environment that is by studyingdynamics friction of resident in taking choice suburban residence and its mobility choicethat is choice of moda transportation. Method acquirement of data by using techniquemethod interview household by random proposional pursuant to strata of sosio-economiat region of suburban. Technique analyse by using analysis of crosstabulation statisticwith test of significan to describe factors influencing growth of urban and its influence tomoda choice. Result of from this research describe that growth of town toward townboundary of Semarang unegual and its surroundings its speed at some district exist instudy region. As for factors influencing growth of town besides aksessibilitas there issocial factor in the form of change of life style toward requirement of settlement withbalmy environment and requirement of transportation. Result of from this study is]expected useful for the day-dream of problems of urban transportation by integratingbetween operation of policy of settlement of settlement environment and policy ofoperation of transportation system at natural towns of metropolitan area.

Page 1 of 1 | Total Record : 10