cover
Contact Name
muhammad Iqbal
Contact Email
edubase.bbc@gmail.com
Phone
+628998894014
Journal Mail Official
edubase.bbc@gmail.com
Editorial Address
Jl. Widarasari III –Tuparev-Cirebon Tlp. 0231-246215
Location
Kab. cirebon,
Jawa barat
INDONESIA
EduBase : Journal of Basic Education
ISSN : -     EISSN : 27221520     DOI : 10.47453
Core Subject : Education,
EduBase merupakan salah satu portal jurnal yang menyajikan hasil penelitian ilmiah lapangan maupun non lapangan di lingkup pendidikan dasar yang dilakukan oleh praktisi pendidikan seperti guru, dosen, professor maupun mahasiswa. Hasil penelitian ilmiah yang dibahas terkait dengan kajian strategi, model, metode, media, bahan dan sumber pembelajaran serta manajemen sekolah di ranah pendidikan sekolah dasar. Jurnal EduBase terbit sebanyak 2 kali dalam setahun yaitu pada bulan Februari dan Agustus.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 16 Documents
Search results for , issue "Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education" : 16 Documents clear
Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Memecahkan Perhitungan Uang dengan Metode Bermain Peran Kurniawan Andhi Saputra
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.799

Abstract

The low assessment of mathematics, especially in learning to solve the problem of calculating money, is the background of this research. This is because there are still many students who do not understand the value of money equality. The purpose of this study is to improve student learning outcomes in the future related to the calculation of money in third grade students at SDN Mojotrisno. This research is a classroom action research with 2 cycles which includes planning, implementation, observation, and reflection that occurs in each cycle. The analysis and data collection techniques used in this study used analysis of student learning outcomes and student observation sheets. Based on the results of student observation sheets in the first cycle, the results were 68.75%, while in the second cycle it increased by 84.38%. Student learning outcomes in the first cycle of 71.6% (there are 13 students who have not completed) and in the second cycle increased by 85.6 (only 2 students who have not completed). The results of this study indicate that using the role playing method in learning to solve the problem of calculating money can improve student learning outcomes and the learning process becomes more enjoyable. Abstrak Rendahnya nilai matematika khususnya pada pembelajaran memecahkan masalah perhitungan uang merupakan latar belakang dilakukan penelitian ini. Hal ini dikarenakan masih banyak siswa yang belum paham dengan nilai kesetaraan uang. Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar siswa dimasa yang berkaitan dengan perhitungan uang pada siswa kelas III SDN Mojotrisno. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan kelas dengan 2 siklus yang meliputi perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi yang terjadi pada setiap siklus. Teknik analisis dan pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini menggunakan analisis hasil belajar siswa dan lembar observasi siswa. Berdasarkan hasil lembar observasi siswa pada siklus I didapatkan hasil 68,75% sedangkan pada siklus II meningkat sebesar 84,38%. Hasil belajar siswa pada siklus I sebesar 71,6 (ada 13 siswa yang belum tuntas) dan pada siklus II meningkat sebesar 85,6 (hanya 2 siswa yang belum tuntas). Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dengan menggunakan metode bermain peran dalam pembelajaran memecahkan masalah perhitungan uang dapat meninggkatkan hasil belajar siswa dan proses pembelajaran menjadi lebih menyenangkan.
Peran Orang Tua Dalam Proses Pembelajaran Online Anak Pada Masa Pandemi Covid 19 Somantri Somantri; Dian Ajeng Pratiwi; Muhammad Iqbal Al Ghozali; Ratna Purwati
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.943

Abstract

This research is motivated by the lack of attention of parents at home to children's learning activities. Since the pandemic, parents must participate in the learning process. Parents must also be able to replace teachers, so that learning remains effective and smooth. This study aims to determine the online learning process for fifth grade students at SDN I Kemantren, to find out the role of parents in helping the online learning process for fifth grade students at SDN I Kemantren, to find out the problems faced by parents in online learning. learning for fifth graders. V SDN I Kemantren. This research uses a qualitative approach, with the type of case study research. Data collection techniques were carried out by interview, observation and documentation. Data analysis in this study consisted of data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicate that. 1.) The learning process at SDN I Kemantren during the Covid-19 pandemic was carried out online. During the online learning process, teachers continue to participate by filling in attendance figures through WhatsApp groups. As well as providing guidance to students so they don't get bored of learning 2.) Parents play a very important role in the child's online learning process. Children need special guidance and assistance from their parents. The role of parents in online learning is to guide as a facilitator and replace the teacher. 3.) Online learning problems faced by parents are time-sharing and wasting internet quota. The role of parents is very influential for their children, because parents are the first and foremost educators for their children. Therefore, parents must have knowledge and insight in order to provide teaching and education to their children. Abstrak Penelitian ini dilatar belakangi kurangnya perhatian orang tua dirumah terhadap kegiatan belajar anak. Sejak adanya pandemi orang tua harus berpartisipasi dalam proses pembelajaran. Orang tua juga harus bisa menggantikan guru, agar pembelajaran tetap efektif dan lancar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran online pada siswa kelas V di SDN I Kemantren, untuk mengetahui peran orang tua dalam membantu proses pembelajaran online pada siswa kelas V di SDN I Kemantren, untuk mengetahui masalah yang yang dihadapi orang tua dalam pembelajaran online pada siswa kelas V SDN I Kemantren. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis penelitian Studi Kasus. Tekhnik pengumpulan data yang dilakukan dengan wawancara, observasi dan dokumentasi. Analisis data dalam penelitian ini terdiri dari pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa. 1.) Proses pembelajaran di SDN I Kemantren selama pandemi Covid-19 ini dilakukan secara online, Selama proses pembelajaran online, guru terus berpartisipasi dengan mengisi angka kehadiran melalui grup WhatsApp. Serta memberikan bimbingan kepada siswa agar tidak bosan dengan pembelajaran 2.) Orang tua memainkan peran yang sangat penting dalam proses pembelajaran online anak. Anak-anak membutuhkan bimbingan dan bantuan khusus dari orang tua mereka. Peran orang tua dalam pembelajaran online adalah untuk membimbing sebagai fasilitator dan menggantikan guru. 3.) Masalah pembelajaran online yang dihadapi oleh orang tua yaitu time-sharing dan kuota internet yang terbuang percuma. Peran orang tua ini sangat berpengaruh bagi anak-anaknya, karena orang tua adalah pendidik pertama dan utama bagi anaknya. Oleh karena itu, orang tua harus memiliki ilmu dan wawasan supaya mampu memberikan pengajaran dan pendidikan kepada anaknya.
Peningkatan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Menggunakan Model Discovery Learning Ari Susetiyo Susetiyo
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.889

Abstract

This study was conducted with the aim to determine the use of discovery learning model in order to improve the learning outcomes of students of Islamic cultural history subjects in madrasah ibtida’iyah miftahul huda in chapter islam enters Indonesia. Imrove the learning outcomes of class VI students in madrasah ibtida’iyah miftahul huda. This study ia a class action research (PTK) consists of the first stage of planning, action, observation, and reflection. In the process of collecting data including, observation, tests and documentation. Data were processed using quantitative data analysis. The result of this study indicate that the learning model of discovery learning can improve the learning outcomes of students of Islamic cultural history subjects in madrasah ibtida’iyah miftahul huda. In the first stages of the first meeting of students (37,93%) who have achieved KKM, while the other 15 students or in percentage (62,06%) has not been achieved, in the first cycle of the second meeting showed that completed as many as 12 students (58,62%) and unfinished as many as 11 students (41,37%) students, in the second cycle of the first meeting of the students obtained completeness (75,86%) as many as 17 students from 23 students graduated in achieving KKM standarts, 6 students (24,13%) who have not reached the standards of KKM, the second cycle of the second meeting proved there is an increase in students who achieve KKM, of the total 23 students in class VI who have reached KKM as many as 21 students (93,10%) and who have not reached KKM there are 2 students (6,89%) increased. Learning outcomes of Islamic cultural history based on these results it can be concluded that by using the discovery learning model can improve student learning outcomes in the subject of Islamic cultural history. Abstrak Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui penggunaan model Discovery Learning agar dapat meningkatkan hasil bepembelajaran siswa mata pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Ibtida’iyah Miftahul Huda pada bab Islam masuk di Indonesia. Dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas VI di Madrasah Ibtida’iyah Miftahul Huda. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) terdiri dari tahapan pertama yaitu perencanaan, tindakan, pengamatan, dan juga refleksi.Pada proses pengumpulan data diantaranya, observasi, tes dan dokumentasi. Data diolah dengan menggunakan analisis data kuantitatif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwasanya model pembelajaran discovery learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa mata pelaajran sejarah kebudayaan islam di Madrasah Ibtida’iyah Miftahul Huda. Pada tahapan siklus I pertemuan pertama 8 siswa (37,93%) yang telah mencapai KKM, sedangkan 15 siswa lainnya atau dalam presentase (62,06%) belum tercapai, pada siklus I pertemuan kedua menunjukkan yang tuntas sebanyak 12 siswa (58,62%) dan yang belum tuntas sebanyak 11 siswa (41,37%) siswa, Pada siklus II pertemuan pertama ketuntasan siswa didapat (75,86%) sebbanyak 17 siswa dari 23 siswa lulus dalam mencapai standar KKM, 6 siswa (24,13%) yang belum mencapau standar KKM, ssiklus II pertemuan kedua terbukti ada peningkatan siswa yang mencapai KKM, dari keseluruhan 23 siswa dikelas VI ang telah mencapai KKM sebanyak 21 siswa (93,10%) dan yang belum mencapai KKM ada 2 siswa (6,89%), meningkat. Haisl belaajr SKI Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa dengan memakai model Discovery learning dapat meningkatkan hasil belaajar siswa pada mata pelajaran sejarah kebudayaan islam.
Kearifan Lokal Masyarakat Serawai dalam Tradisi Nujuh Likur: Relevansi Nilai-nilai Moral untuk Meningkatkan Literasi Budaya Siswa Sekolah Dasar Ady Darmansyah; Atika Susanti
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.860

Abstract

The Nujuh Likur tradition is one of the local wisdoms of the Serawai tribe in South Bengkulu Regency. In addition to being a cultural performance, this tradition is full of moral values ​​that can develop the cultural literacy of elementary school-aged children. The objectives of this study include: to describe the procession of the Nujuh Likur tradition, the moral values ​​contained in it, and the relevance of the moral values ​​of the Nujuh Likur Tradition in the thematic Civics Education learning design for elementary school. This research is a qualitative descriptive study with an ethnographic approach. The results showed that the procession of the Nujuh Likur tradition was carried out when entering the 27th night of Ramadan which was marked by the implementation of the lanjaran burning activity in front of the house. Lanjaran, which is a coconut shell, is arranged vertically on wooden stakes that are plugged into the ground and burned. The values ​​contained in the Nujuh Likur tradition are (a) religious, (b) tolerance, (c) responsibility, (d) aesthetics, (e) obeying the rules, (f) cooperation and hard work (gotong royong). There is a relevance to the moral values ​​of the Nujuh Likur tradition in Civics learning class IV Theme 7 (Indahnya Keragaman di Negeriku), Sub Theme 2 (Indahnya Keragaman Budaya Negeriku) Learning 4 Abstrak Tradisi Nujuh Likur merupakan salah satu kearifan lokal suku Serawai di Kabupaten Bengkulu Selatan. Selain sebagai pertunjukan budaya, tradisi ini sarat dengan nilai-nilai moral yang dapat mengembangkan literasi budaya anak usia sekolah dasar. Tujuan penelitian ini antara lain: mendeskripsikan prosesi tradisi Nujuh Likur, nilai-nilai moral yang terkandung di dalamnya, dan relevansi nilai-nilai moral Tradisi Nujuh Likur dalam desain pembelajaran PKn Tematik SD. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif dengan pendekatan etnografi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa prosesi tradisi Nujuh Likur dilakukan saat memasuki malam ke-27 Ramadhan yang ditandai dengan pelaksanaan kegiatan pembakaran lanjaran di depan rumah. Lanjaran yang merupakan tempurung kelapa disusun secara vertikal di atas patok kayu yang ditancapkan di tanah dan dibakar. Nilai-nilai yang terkandung dalam tradisi Nujuh Likur adalah (a) religius, (b) toleransi, (c) tanggung jawab, (d) estetika, (e) menaati aturan, (f) kerja sama dan kerja keras (gotong royong). Terdapat relevansi nilai moral tradisi Nujuh Likur dalam pembelajaran PKn kelas IV Tema 7 (Indahnya Keragaman di Negeriku), Sub Tema 2 (Indahnya Keragaman Budaya Negeriku) Pembelajaran 4.
Pengaruh Kompetensi Guru Dan Kultur Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes Lina Maulina; Suci Suci
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.1103

Abstract

The quality of education tends to decrease as a result of the less than optimal performance of teachers in carrying out their duties, it is coupled with the lack of competence possessed by teachers, school culture that is not implemented properly. This study aims to determine and analyze the effect of teacher competence and school culture on teacher performance at SD Negeri in Banjarharjo, Brebes Regency. The approach used in this study is a quantitative approach with the type of method used in this study is a type of survey method with an associative quantitative approach with analytical techniques including normality test, homogeneity test, linearity test, partial regression test and multiple regression test. The results of the descriptive analysis show that the performance of teachers in elementary schools in Banjarharjo District, Brebes Regency is as follows: 4, 99% schools have very good performance; 29.1% of schools have good teacher performance; 41.6% medium category; 19.1% unfavorable category; and 5% of schools have a bad category. The results of hypothesis testing indicate that there is a positive and significant effect of teacher competence and school culture on teacher performance (Adjusted R2 = 0.155). This explains the competence of teachers and school culture together able to explain the variance of teacher performance by 15.5% Based on the data from the research and discussion, it can be seen that: 1) There is a positive and significant influence between teacher competence on teacher performance at SD Negeri Banjarharjo, Brebes Regency. 2) There is a positive and significant influence between school culture on the performance of SD Banjarharjo teachers, Brebes Regency. 3) There is a positive and significant influence between teacher competence and school culture together on the performance of teachers at SD Negeri Banjarharjo, Brebes Regency. Abstrak Kualitas pendidikan cenderung menurun yang di akibatkan dari kurang optimalnya kinerja guru dalam menjalankan tugas, hal itu ditambah dengan kurangnya kompetensi yang dimiliki oleh guru, budaya sekolah yang tidak dilaksanakan dengan baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh kompetensi guru dan kultur sekolah terhadap kinerja guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kuantitatif dengan jenis metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah jenis metode survey pendekatan kuantitatif asosiatif dengan teknik analisis meliputi uji normalitas, uji homogenitas, uji linieritas, uji regresi parsial dan uji regresi ganda. Hasil analisis deskriptif menunjukkan bahwa kinerja guru di Sekolah Dasar Kecamatan Banjarharjo, Kabupaten Brebes adalah sebagai berikut: sebesar 4, 99% sekolah memiliki kinerja sangat baik; 29,1% sekolah memiliki kinerja guru yang baik; 41,6% kategori sedang; 19,1% kategori kurang baik; dan 5% sekolah memiliki kategori tidak baik. Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa terdapat pengaruh positif dan signifikan kompetensi guru dan kultur sekolah terhadap kinerja guru (Adjusted R2=0,155). Hal ini menjelaskan kompetensi guru dan kultur sekolah secara bersama-sama mampu menjelaskan varian kinerja guru sebesar 15,5%. Berdasarkan data hasil penelitian dan pembahasan maka dapat diketahui bahwa: 1) Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara kompetensi guru terhadap kinerja guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes. 2) Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara kultur sekolah terhadap kinerja guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes. 3) Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara kompetensi guru dan kultur sekolah secara bersama-sama terhadap kinerja guru Sekolah Dasar Negeri Banjarharjo Kabupaten Brebes
Tinjauan Masalah Mengenai Kekerasan dalam Dunia Pendidikan yang Dapat Merenggut Kesejahteraan Anak Mohammad Hadi Asykur Baraka; Intan Fattimah; Tin Rustini
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.766

Abstract

Violence against children is increasingly rampant nowadays, especially violence in the world of education that has tarnished the realm of education, violence is committed not only between students but between teachers and students. Lack of moral cultivation given by parents, how to educate parents who use violence are also the main causes of children committing acts of violence to their peers. violence experienced not only physically but also non-physically or mentally. This violence must be prevented immediately with various preventive measures so that children can get their rights and get their welfare, especially in the field of education Abstrak Kekerasan terhadap anak semakin marak dewasa ini, apalagi kekerasan dalam dunia pendidikan yang telah mencoreng ranah pendidikan, kekerasan yang dilakukan tidak hanya antar siswa tetapi antara guru dengan siswa. Kurangnya penanaman moral yang diberikan oleh orang tua, cara mendidik orang tua yang menggunakan kekerasan juga menjadi penyebab utama anak melakukan tindakan kekerasan kepada teman sebayanya. kekerasan yang dialami tidak hanya secara fisik tetapi juga non fisik atau mental. Kekerasan ini harus segera dicegah dengan berbagai upaya preventif agar anak dapat memperoleh haknya dan mendapatkan kesejahteraannya khususnya dalam bidang pendidikan.
Pengembangan Modul Bahasa Inggris Program Studi Fisioterapi Muhammad Reza Pahlevi; Kartina Rahmadhani Rambe; Purnama Rika Perdana
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.1080

Abstract

The objective of this study is to produce an English module for physiotherapy study program consisting of four basic English skills including listening, speaking, reading and writing. This study belongs to quantitative descriptive with R and D method through applying ADDIE model with 3 media and material experts as validators and 30 students as the subjects while the object is the quality of the developed module as learning media. The data include interview result with the lecturer teaching English as primary data and the secondary ones are content, language, context and presentation validation analysis result, students learning test result and questionnaire filled by the students after using module. Index of Aiken’s V is used as technique for data analysis. The findings show that the average of Aiken’s V index based on content, language, context and presentation validation result is 0.78 which means valid, so the module could be used as learning media. The average score of students learning test with four basic competencies is 75.89, so it is concluded that the module could improve four English basic competencies significantly. Based on students’ questionnaire responses, the module could be recommended as learning media. Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan modul bahasa Inggris khusus untuk program studi fisioterapi yang meliputi empat kompetensi dasar yaitu mendengar, berbicara, membaca dan menulis. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif dengan menggunakan metode R and D melalui pengaplikasian model ADDIE dengan subjek penelitian yaitu 3 orang ahli media dan materi sebagai validator dan 30 mahasiswa, sedangkan objek penelitian yaitu kualitas dari modul yang dikembangkan sebagai media pembelajaran. Data dalam penelitian ini meliputi data primer yaitu hasil wawancara dengan dosen pengampu mata kuliah dan data sekunder yaitu hasil analisis validasi isi, bahasa, kontekstual, dan penyajian modul oleh validator, tes hasil belajar mahasiswa dan angket penilaian mahasiswa setelah menggunakan modul. Teknik yang digunakan dalam analisis data yaitu dengan indeks Aiken’s V. Hasil validasi modul baik kelayakan isi, bahasa, konstekstual dan penyajian diperoleh rata-rata indeks Aiken’s V yaitu 0,78 dengan kriteria valid sehingga modul bahasa Inggris fisioterapi layak dijadikan media pembelajaran. Rata-rata nilai tes hasil belajar mahasiswa dengan empat kompetensi dasar bahasa Inggris yaitu 75,89, sehingga disimpulkan bahwa modul dapat meningkatkan kompetensi dasar bahasa Inggris dengan cukup signifikan. Berdasarkan hasil respon angket mahasiswa terhadap modul bahwa modul dapat direkomendasikan sebagai media pembelajaran.
Implementasi Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Calistung Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Gilang Maulana Jamaludin; Nuruddin Araniri; Syafa'atun nahriyah
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.894

Abstract

Based on the initial data obtained in class II SDN Cipameungpeuk, South Sumedang District, Sumedang Regency, in the learning material of Theme 7 Sub Theme 4 Learning 3 students' reading, writing and arithmetic skills are still low. Judging from the problem, audio-visual media is used by using a smarttv. This study aims to improve students' reading, writing and arithmetic. The method used in this research is classroom action research (CAR). The instruments used in this study include teacher performance observation sheets on planning and implementation, student activities, interview sheets, field notes, reading, writing and arithmetic tests for students. at the end of the cycle, namely cycle II, the results achieved the target. Thus, the use of audio-visual media in the material for Theme 7 Sub-theme 4 Learning 3 succeeded in improving reading, writing and arithmetic. Abstrak Kekerasan terhadap anak semakin marak dewasa ini, apalagi kekerasan dalam dunia pendidikan yang telah mencoreng ranah pendidikan, kekerasan yang dilakukan tidak hanya antar siswa tetapi antara guru dengan siswa. Kurangnya penanaman moral yang diberikan oleh orang tua, cara mendidik orang tua yang menggunakan kekerasan juga menjadi penyebab utama anak melakukan tindakan kekerasan kepada teman sebayanya. kekerasan yang dialami tidak hanya secara fisik tetapi juga non fisik atau mental. Kekerasan ini harus segera dicegah dengan berbagai upaya preventif agar anak dapat memperoleh haknya dan mendapatkan kesejahteraannya khususnya dalam bidang pendidikan.
Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Memecahkan Perhitungan Uang dengan Metode Bermain Peran Kurniawan Andhi Saputra
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The low assessment of mathematics, especially in learning to solve the problem of calculating money, is the background of this research. This is because there are still many students who do not understand the value of money equality. The purpose of this study is to improve student learning outcomes in the future related to the calculation of money in third grade students at SDN Mojotrisno. This research is a classroom action research with 2 cycles which includes planning, implementation, observation, and reflection that occurs in each cycle. The analysis and data collection techniques used in this study used analysis of student learning outcomes and student observation sheets. Based on the results of student observation sheets in the first cycle, the results were 68.75%, while in the second cycle it increased by 84.38%. Student learning outcomes in the first cycle of 71.6% (there are 13 students who have not completed) and in the second cycle increased by 85.6 (only 2 students who have not completed). The results of this study indicate that using the role playing method in learning to solve the problem of calculating money can improve student learning outcomes and the learning process becomes more enjoyable. Abstrak Rendahnya nilai matematika khususnya pada pembelajaran memecahkan masalah perhitungan uang merupakan latar belakang dilakukan penelitian ini. Hal ini dikarenakan masih banyak siswa yang belum paham dengan nilai kesetaraan uang. Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar siswa dimasa yang berkaitan dengan perhitungan uang pada siswa kelas III SDN Mojotrisno. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan kelas dengan 2 siklus yang meliputi perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi yang terjadi pada setiap siklus. Teknik analisis dan pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini menggunakan analisis hasil belajar siswa dan lembar observasi siswa. Berdasarkan hasil lembar observasi siswa pada siklus I didapatkan hasil 68,75% sedangkan pada siklus II meningkat sebesar 84,38%. Hasil belajar siswa pada siklus I sebesar 71,6 (ada 13 siswa yang belum tuntas) dan pada siklus II meningkat sebesar 85,6 (hanya 2 siswa yang belum tuntas). Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa dengan menggunakan metode bermain peran dalam pembelajaran memecahkan masalah perhitungan uang dapat meninggkatkan hasil belajar siswa dan proses pembelajaran menjadi lebih menyenangkan.
Peran Orang Tua Dalam Proses Pembelajaran Online Anak Pada Masa Pandemi Covid 19 Somantri Somantri; Dian Ajeng Pratiwi; Muhammad Iqbal Al Ghozali; Ratna Purwati
EduBase : Journal of Basic Education Vol 3 No 2 (2022): EduBase : Journal of Basic Education
Publisher : Jurnal IAI Bunga Bangsa Cirebon

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47453/edubase.v3i2.658

Abstract

This research is motivated by the lack of attention of parents at home to children's learning activities. Since the pandemic, parents must participate in the learning process. Parents must also be able to replace teachers, so that learning remains effective and smooth. This study aims to determine the online learning process for fifth grade students at SDN I Kemantren, to find out the role of parents in helping the online learning process for fifth grade students at SDN I Kemantren, to find out the problems faced by parents in online learning. learning for fifth graders. V SDN I Kemantren. This research uses a qualitative approach, with the type of case study research. Data collection techniques were carried out by interview, observation and documentation. Data analysis in this study consisted of data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicate that. 1.) The learning process at SDN I Kemantren during the Covid-19 pandemic was carried out online. During the online learning process, teachers continue to participate by filling in attendance figures through WhatsApp groups. As well as providing guidance to students so they don't get bored of learning 2.) Parents play a very important role in the child's online learning process. Children need special guidance and assistance from their parents. The role of parents in online learning is to guide as a facilitator and replace the teacher. 3.) Online learning problems faced by parents are time-sharing and wasting internet quota. The role of parents is very influential for their children, because parents are the first and foremost educators for their children. Therefore, parents must have knowledge and insight in order to provide teaching and education to their children. Abstrak Penelitian ini dilatar belakangi kurangnya perhatian orang tua dirumah terhadap kegiatan belajar anak. Sejak adanya pandemi orang tua harus berpartisipasi dalam proses pembelajaran. Orang tua juga harus bisa menggantikan guru, agar pembelajaran tetap efektif dan lancar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran online pada siswa kelas V di SDN I Kemantren, untuk mengetahui peran orang tua dalam membantu proses pembelajaran online pada siswa kelas V di SDN I Kemantren, untuk mengetahui masalah yang yang dihadapi orang tua dalam pembelajaran online pada siswa kelas V SDN I Kemantren. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis penelitian Studi Kasus. Tekhnik pengumpulan data yang dilakukan dengan wawancara, observasi dan dokumentasi. Analisis data dalam penelitian ini terdiri dari pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa. 1.) Proses pembelajaran di SDN I Kemantren selama pandemi Covid-19 ini dilakukan secara online, Selama proses pembelajaran online, guru terus berpartisipasi dengan mengisi angka kehadiran melalui grup WhatsApp. Serta memberikan bimbingan kepada siswa agar tidak bosan dengan pembelajaran 2.) Orang tua memainkan peran yang sangat penting dalam proses pembelajaran online anak. Anak-anak membutuhkan bimbingan dan bantuan khusus dari orang tua mereka. Peran orang tua dalam pembelajaran online adalah untuk membimbing sebagai fasilitator dan menggantikan guru. 3.) Masalah pembelajaran online yang dihadapi oleh orang tua yaitu time-sharing dan kuota internet yang terbuang percuma. Peran orang tua ini sangat berpengaruh bagi anak-anaknya, karena orang tua adalah pendidik pertama dan utama bagi anaknya. Oleh karena itu, orang tua harus memiliki ilmu dan wawasan supaya mampu memberikan pengajaran dan pendidikan kepada anaknya.

Page 1 of 2 | Total Record : 16