cover
Contact Name
Estiyan Dwipriyoko
Contact Email
estiyand@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
asep.hidayat.1204@gmail.com
Editorial Address
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Langlangbuana, Jl. Karapitan No. 116 Bandung 40261
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
EDUCARE
ISSN : 1412579X     EISSN : 26847612     DOI : -
Core Subject : Education,
EDUCARE adalah jurnal ilmiah pendidikan dan pembelajaran, yang diterbitkan oleh Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana (FKIP UNLA), pertama kali terbit pada tanggal 02 Mei 2002, bertepatan dengan Hari Pendidikan Nasional. Jurnal ini menyandang nama EDUCARE yang arti harfiahnya adalah penuntun dan pembimbing, yang diharapkan menjadi penuntun dan pembimbing ke arah kebaikan dan kebenaran.
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol. 10 No. 2, Desember 2012" : 9 Documents clear
Efektivitas Penggunaan Metode Tutor Teman Sebaya Dalam Pelaksanaan Remedial Untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Rinda Wati; Asep Hidayat; Rita Zahara
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (153.733 KB)

Abstract

Proses belajar mengajar merupakan inti dari suatu proses pendidikan, dengan guru sebagai pemegang peran utama dan penting. Suatu proses belajar mengajar meununtut untuk adanya perencanaan strategi tertentu, strategi ini merupakan prosedur dan langkah-langkah yang akan ditempuh guna mencapai tujuan pembelajaran yang diinginkan.Tujuan pembelajaran yaitu siswa dapat mencapai ketuntasan belajar dengan kriteria yang di tentukan. Kesulitan belajar pada siswa adalah kemampuan siswa dalam memahami isi atau materi pelajaran yang diberikan guru, sehingga hasil belajar menjadi tidak maksimal bahkan siswa sering menganggap mata pelajaran akuntansi tidak menyenangkan, sehingga belajar menjadi kurang bersemangat bahkan menjadi bertambah kesulitannya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui Efektivitas penggunaan metode tutor teman sebaya dalam pelaksanaan remedial untuk mengatasi kesulitan belajar. Metode penelitian adalah menggunakan penelitian eksperimen terhadap kelas X AK 4 di SMK Negeri 3 Bandung.
Pengembangan Metode Pembelajaran Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analisis Yulia Winingsih; Erliany Syaodih; Popon Mariam
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (208.721 KB)

Abstract

Penelitian dilatar belakangi oleh kondisi siswa dimana kompetensi/kemampuan berpikir analisis siswa pada mata pelajaran akuntansi masih tergolong rendah padahal kompetensi/kemampuan berpikir analisis merupakan kompetensi prasyarat yang perlu dimiliki siswa dalam mempelajari akuntansi, maka perlu sebuah inovasi dalam pembelajaran, yang bertujuan untuk menemukan suatu metode pembelajaran yang cocok untuk meningkatkan kompetensi/kemampuan berpikir analisis pada mata pelajaran akuntansi. Hasil pengolahan data terdapat peningkatan kemampuan siswa dalam menganalisis transaksi ayat jurnal penyesuaian yang cukup signifikan setelah dikembangkannya metode pembelajaran Problem Posing tipe Post Solution Posing.
Efektivitas Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa Atik Rosmia; Sungging Handoko; Popon Mariam
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (200.203 KB)

Abstract

Tujuan dasar mata pelajaran akuntansi adalah mengembangkan kemampuan memecahkan masalah. Namun pada kenyataan masih rendahnya kemampuan siswa dalam memecahkan masalah selama proses pembelajaran akuntansi, terutama dalam sub pokok bahasan Ayat Jurnal Penyesuaian. Salah satu cara untuk mengatasinya dengan menerapkan model pembelajaran yang mampu meningkatkan kemampuan memecahkan masalah yaitu model pembelajaran Creative Problem Solving (CPS). sampel dalam penelitan ini adalah siswa kelas X Akuntansi 1 (kelas kontrol) dan X Akuntansi 2 (kelas eksperimen) di SMK Penida 1 Katapang. Penelitian ini menggunakan desain eksperimen kuasi dan pengambilan sampel secara random kelas. Kesimpulan hasil penelitian bahwa model pembelajaran CPS efektif dalam upaya meningkatkan kemampuan pemecahan masalah akuntansi siswa jika dibandingkan dengan model pembelajaran biasa.
Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran CORE (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) Terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematika Pada Siswa SMA Suryati; Mumun Syaban; Irmawan
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (169.191 KB)

Abstract

Penelitian ini dimaksudkan untuk mencari model pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan komunikasi Matematika. Peneliti mencoba menerapkan model pembelajaran CORE, dengan tujuan untuk mengetahui apakah dengan menggunakan model pembelajaran CORE ini dapat meningkatkan kemampuan komunikasi Matematika. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen yang dilakukan pada siswa kelas XI IPS SMA Negeri 2 Bandung, pemilihan sampel dengan menggunakan sampel purposive, yaitu pengambilan sampel yang serupa dengan populasinya yang didasarkan kepada para ahli dalam hal ini yang menjadi ahlinya adalah guru Matematika kelas XI. Dari dua kelas yang terpilih, kelas XI IPS 1 sebagai kelas eksperimen dengan menggunakan model pembelajaran CORE dan kelas XI IPS 2 sebagai kelas kontrol dengan menggunakan model pembelajaran ekspositori. Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah hasil selisih dati pretes dan post tes. Statistika yang digunakan adalah uji Anova. Dengan uji Anova menggunakan program SPSS. 12, dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh yang signifikan terhadap model pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran CORE.
Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Herlina; Erliany Syaodih; Bella Anantha Sritumini
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (287.024 KB)

Abstract

This is one of the causes of student learning activities that are low, activity is a form of behavior which is a manifestation of interest. Manifestations of such behavior is the tendency of a person to believe or otherwise of an object, activity or job. Things that cause inactivity of students in the learning process is learning problems both internally and externally and can be studied from the dimensions of the teacher and student dimension. Other causes that can be disclosed are reviewed from the stages, learning problems can occur at the time of learning, during the learning process and after learning. Overcoming the demands of current learning, teachers need to make a learning design that is suitable to be applied in order to improve learning activities. Cooperative Learning models that are suitable to be applied to accounting subjects are using the Group Investigation model, students are given responsibility for their work, individually, in pairs or in groups. So by using this learning model students are required to be able to encourage and guide students in the learning process is very essential.
Efektivitas Metode Pembelajaran Tutor Teman Sebaya untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Menganalisis Transaksi Keuangan Siswa Noviani Putri; Rita Zahara; Euis Ani Arlinah
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (206.381 KB)

Abstract

This research is motivated by the students' low ability to analyze financial transactions in Accounting learning. The objectives of this study are: To find out the effectiveness of the use of peer tutoring learning methods to improve financial transaction analysis skills and to determine the increase in the ability to analyze financial transactions after the Peer Tutor learning method has been conducted. The method used in this research is the experimental method. The population in this study were all students of class X SMK 3 Bandung. The sample in this study was class X AK 4 as an experimental class that received peer tutoring method learning and class X AK 3 as a control class that received ordinary learning. Based on the results of data calculation and hypothesis testing it can be concluded that the application of peer tutoring learning methods is more effective than ordinary learning and there is an increase in students' ability to analyze financial transactions after being given a peer tutoring method.
Pengembangan Model Pembelajaran Example Non Example Untuk Meningkatkan Pencapaian Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) Pipit Herawan; Erliany Syaodih; Bella Anantha Sritumini
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (224.975 KB)

Abstract

The learning process at school is currently not able to develop the potential of students according to their talents, interests and abilities. Even this research is motivated by the condition of students where the achievement of minimum completeness criteria (KKM) of students is still relatively low. This condition greatly affects the low achievement of students in schools, especially in accounting subjects for petty cash funds. The efforts of teachers to carry out accounting learning so far have not been able to reach the determined KKM. Based on these problems, it is necessary to innovate in learning, which aims to find a suitable learning model to increase the achievement of student KKM in accounting subjects. The research method used in this study is research and development (Reserch and Development / R & D), which includes the use of descriptive methods and action research. The implementation of the R & D method is divided into three main steps, namely the preliminary study, the preparation of the model and the trial model. Preliminary studies were carried out on two schools. Limited trials were carried out at SMK Negeri 3 Bandung and extensive trials were conducted at Ma'arif Cicalengka Vocational School.
Efektivitas Penggunaan Bahan Ajar Lembar Kerja Siswa (LKS) dalam Metode Diskusi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Rima Dina Mawar Ningrum; Asep Hidayat; Sungging Handoko
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (231.527 KB)

Abstract

This research was conducted to determine the differences in student learning interest between the experimental class and the control class after the learning process was carried out. This type of research is experimental research, with a Quasi Experiment control group design, which is quantitative in nature. With the population of this study were high school students BPI 2 Bandung class X, while the sample of this study was class X-2 as a control class totaling 33 students and X-3 as an experimental class amounting to 32 students. This research was carried out at SMA BPI 2 Bandung. From the results of data analysis in this study, the use of LKS teaching materials in the Discussion Method is effectively used to increase student learning interest. Thus the use of LKS teaching materials in the discussion method has a positive influence on student learning interest and is effectively used to increase student learning interest.
Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tai (Team Assisted Individualization) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Sinta Aprilianti; Rita Zahara; Ria Herdhiana
EDUCARE Vol. 10 No. 2, Desember 2012
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Langlangbuana

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (240.775 KB)

Abstract

The method used in the research is the method of the experimental method. The nature of the research used in this study is quantitative research. The sample in this study was students of class XI IPS 3 into the experimental class and XI IPS 4 became the control class. This experimental study measures attitudes, so using data collection techniques done with non-tests, namely through observation or observation, obtained the interpretation of the observations of student learning activities in the experimental class is 75% with a good category compared to the control class. These results directly prove that in the experimental class with the application of the TAI Cooperative Learning Model there is an increase compared to the experimental class. In accordance with the. the results of the processing of the difference test are obtained t count table 11.208> t table (40; 0.05) is 1.684, then H1 is accepted and H0 is rejected.

Page 1 of 1 | Total Record : 9