cover
Contact Name
Sakaria
Contact Email
sakaria@unm.ac.id
Phone
+6285382904273
Journal Mail Official
jurnal.titikdua@unm.ac.id
Editorial Address
Department of Indonesian Language Office, DG Building Second Floor, UNM Parangtambung Campus, Daeng Tata Raya Street, Makassar, South Sulawesi, Indonesia
Location
Kota makassar,
Sulawesi selatan
INDONESIA
TITIK DUA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia
ISSN : 28095413     EISSN : 28095332     DOI : -
Core Subject : Education,
TITIK DUA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia publishes manuscripts on research in language teaching, literature, and linguistics. TITIK DUA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia features research novelties and significance for scientific advancement in one of the fields of the published manuscripts. This journal welcomes submissions from around the world as well as from Indonesia. Manuscripts published including. Linguistics: phonology, morphology, syntax, discourse analysis, psycholinguistics, sociolinguistics, and critical discourse analysis. Literature: local literature studies, Indonesian literature, foreign literature studies, children literature, literature studies for character education, and other literary studies. Indonesian Language and Literature:curriculum development, learning methods, learning materials, learning media, assessment, Indonesian language learning across curricula, information and communications technology in Indonesian language learning, language skills, and other Indonesian language learning analyses.
Articles 42 Documents
POLA PEMAKAIAN BAHASA MAHASISWA ASAL BONE DI MAKASSAR (KAJIAN SOSIOLINGUISTIK) Eka Rezkia Noor; Ramly Ramly; Muhammad Saleh
TITIK DUA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 2, No 3 (2022)
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (520.636 KB) | DOI: 10.59562/titikdua.v2i3.24260

Abstract

Pola Pemakaian Bahasa Mahasiswa Asal Bone di Makassar (Kajian Sosiolinguistik). Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pola pemilihan bahasa yang digunakan oleh mahasiswa Bone dengan sesama mahasiswa Bone, pola pemilihan bahasa yang digunakan oleh mahasiswa Bone dengan mahasiswa yang berasal dari luar Kabupaten Bone, wujud alih kode dan campur kode yang digunakan oleh mahasiswa Bone di Makassar yang digunakan oleh mahasiswa Bone di Makassar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Secara umum, 20 mahasiswa Bone yang menjadi responden dalam penelitian ini menggunakan bahasa Bugis ketika berkomunikasi dengan sesama mahasiswa yang berasal dari Kabupaten Bone selama berkuliah di Makassar, persentase sebanyak 80,0 %, ketika berkomunikasi dengan mahasiswa yang berasal dari luar Kabupaten Bone, secara keseluruahan menggunakan bahasa Indonesia dengan persentase 100 %. Mengenai Wujud alih kode yang digunakan oleh mahasiswa Bone di Makasar mencakup dua bentuk alih kode, yakni alih kode ke dalam dan alih kode ke luar. Sedangkan untuk wujud campur kode yang digunakan oleh mahasiswa Bone di Makasar mencakup tiga bentuk, yakni campur kode yang terjadi pada tataran kata, frasa, dan klausa.
ANALISIS PENGGUNAAN EJAAN PADA TEKS BUKU PAKET SEJARAH KELAS X SMA Putri Muzakirah Sakir; Akmal Hamsa
Titik Dua: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 1, No 1 (2021)
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (437.653 KB) | DOI: 10.59562/titikdua.v1i1.23887

Abstract

Analisis Penggunaan Ejaan Pada Teks Buku Paket Sejarah Kelas X SMA. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan huruf kapital, kata depan, dan tanda baca titik, koma, serta titik koma pada teks buku paket Sejarah Kelas X. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik dokumentasi dan teknik baca. Peneliti mendeskripsikan kesalahan penggunaan huruf kapital, kata depan, dan tanda baca titik, koma, serta titik koma berdasarkan kaidah yang dijelaskan dalam PUEBI edisi keempat. Hasil dari penelitian ini menunjukkan kesalahan penggunaan huruf kapital terdapat pada penulisan kata awal kalimat, huruf awal judul buku, dan awal perincian yang berupa klausa. Kesalahan penulisan kata depan terdapat pada penulisan kata dimana dan diantaranya. Kesalahan penggunaan tanda baca titik, koma, dan titik koma terdapat pada penulisan tanda titik di akhir kalimat perintah, penulisan tanda titik di tengah singkatan nama tahun, penulisan tanda titik sebelum kata penghubung “akibatnya”, penulisan tanda koma pada singkatan nama gelar, tidak menggunakan tanda koma sebelum kata penghubung dalam kalimat majemuk, serta tidak menggunakan tanda titik koma pada akhir perincian yang berupa klausa.
BAHASA PERSUASIF SELEBGRAM KOTA MAKASSAR DALAM MENAWARKAN PRODUK Ahmad Ahmad Jaya; Usman Usman; Hasriani Hasriani
Titik Dua: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 3, No 1 (2023)
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (238.762 KB) | DOI: 10.59562/titikdua.v3i1.43755

Abstract

The Persuasive Language of Makassar City Celebrities in Offering Products. This study aims to: (1) Describe the form of persuasive language of the Makassar City program in offering products. (2) Describe the function of the Makassar City program in offering products. This type of research is qualitative research using descriptive methods. The focus of this research is phrases, clauses, and sentences. The source of the data in this study is celebgram. Data collection techniques are carried out by screen recordings, screenshots and observations. The research instruments consist of researchers, recording tools, and data analysis guides. The results of the study revealed that the persuasive forms used by the program when offering products, namely the form of affirming, the form of rewards, the form of offering several products, the form of praise, the form of swabbing, the form of persuasive language convincing, the form of persuasive language in the form of an invitation, the form of persuasive language in the form of orders, the form persuasive language in the form of asserting, persuasive language forms in the form of questions, forms of guarantees, forms of follow-up and forms of diverting attention. The function of persuasive language used by program celebrities is the function of providing information, the function of introducing products, the function of adding value. The use of several persuasive forms is due to consumers coming from different backgrounds. The use of various persuasive language functions so that consumers are more confident in choosing the products offered.
BAHASA PEMIKAT HATI PELANGGAN : KREATIVITAS BAHASA DALAM INDUSTRI KREATIF Syahruddin Syahruddin; Risma Ruslan
Titik Dua: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 2, No 1 (2022)
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59562/titikdua.v2i1.25364

Abstract

The Language of Captivating Customers' Hearts: Language Creativity in the Creative Industry. This study aims to: (1) describe the form of language in the creative industry of fashion products (2) describe the function of language in fashion products that use the customer's heart (3) describe consumer responsses to language that creates attractiveness. This type of research is qualitative research. Sources of data in this study are the fashion industry, and informants based on gender, age, and occupation. Data collection techniques were carried out by documentation, questionnaires, and interviews. The research instrument consisted of the main instrument being the researcher and the supporting instruments, namely voice recordings, and data analysis guides. The results of the study revealed that the forms of language used in T-shirt products were the use of regional languages, wise words, word games, proverbs, plays, rhymes, expressions, appeals, and funny words. The language functions in t-shirt fashion products are the entertaining function, the motivating function, and the inspiring function. In addition, consumer responsses can be seen on the three variables such as by gender, age, and occupation. Various forms of language use on t-shirts are due to different consumer choices/tastes, with various language functions that make consumers really believe in choosing these fashion products.
INTERFERENSI BAHASA BUGIS TERHADAP BAHASA INDONESIA DI BANK BRI KANTOR CABANG BARRU Ayu Lestari; Syamsudduha Syamsudduha; Usman Usman
TITIK DUA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 2, No 2 (2022)
Publisher : Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (263.145 KB)

Abstract

Interferensi bahasa Bugis terhadap Penggunaan bahasa Indonesia di bank BRI kantor cabang Barru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bentuk interferensi bahasa Bugis terhadap morfologi bahasa Indonesia yang digunakan dalam komunikasi antara pegawai bank dengan nasabah di Bank Kantor Cabang Barru. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Adapun teknik pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan tiga cara, yaitu observasi, perekaman, dan catatan lapangan. Hasil penelitian menunjukka bahwa terdapat bentuk interferensi yang ditemukan pada percakapan antara nasabah dan Customer Service atau teller di bank BRI kantor cabang  Barru berupa afiksasi prefiks, klitiksasi jenis proklitik dan enklitik, terdapat pula reduplikasi (pengulangan) dan komposisi (Pemajemukan). Sehingga dapat disimpulkan bahwa di bank BRI Kantor Cabang Barru terjadi interferensi dalam penggunaan bahasa Indonesia antara nasabah dan pegawai.
NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM BUKU TEKS BAHASA INDONESIA KELAS X SMA Aprilyanti Nurna Nengsi Ibrahim; Akmal Hamsa; Usman Usman
Titik Dua: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 3, No 1 (2023)
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (261.108 KB) | DOI: 10.59562/titikdua.v3i1.43881

Abstract

Values of Character Education in Class X SMA Indonesian Textbooks. This study aims to describe the values and functions of character education in Class X SMA Indonesian textbooks. The type of research used is qualitative research with a causal approach in which any data obtained will be processed based on general ethical principles. This study uses a qualitative descriptive design. The results of the study showed that the values of character education contained in Indonesian language textbooks for Class X SMA, namely: religiosity, nationalism, integrity, independence, and mutual cooperation. While the functions of the values of character education, namely: faith, nobleness, health, knowledge, capability, creativity, independence, morality, and responsibility.
IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DARING PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SMAN 13 MAKASSAR Arifa Lestari; Ramly Ramly
TITIK DUA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 2, No 1 (2022)
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (445.974 KB) | DOI: 10.59562/titikdua.v2i1.26554

Abstract

Implementation of the Online Learning Model in Indonesian Language Subjects at SMAN 13. This study aims to describe and describe the implementation of online learning in Indonesian language subjects at SMAN 13 Makassar. This research is a descriptive qualitative type with data in the form of online learning implementations sourced from the online learning process in three classes and three teachers using observation, interview, and documentation data collection techniques which are then analyzed starting from data transcripts, data reduction, analyzing and presenting data, and draw a conclusion. This study obtained the results that: SMAN 13 Makassar actually implements online learning. The implementation of learning is assisted by the WhatsApp application as the main application assisted by Google Classroom, and Zoom Meeting In the concept implementation process, the Teacher Center is applied and students become passive figures in the learning process. The evaluation process runs almost the same as the offline process. The difference is that the shape of the object being evaluated is converted into a photo, video, or softfile.
TINDAK TUTUR ILOKUSI DALAM ACARA TALKSHOW HITAM PUTIH TRANS7 Suryanti Fajria Namsa; Sulastriningsih Djumingin; Muhammad Saleh
Titik Dua: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 2, No 3 (2022)
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (554.388 KB) | DOI: 10.59562/titikdua.v2i3.24342

Abstract

Illocutionary Speech Acts in Trans7 Black and White Talkshow Events. This research is aimed at identifying and describing illocutionary speech acts contained in the trans7 black and white talkshow. This type of research is a qualitative descriptive study. Data collection techniques used are documentation, observation, and recording techniques. Researcher’s data analysis technique is reducing data by classifying data based on problems, describing narrative, making conclusions, and describing the situation in the talkcshow until the data collection ends. The research results are as follows. The illocutionary speech acts that were found consecutively were assertive illocutionary speech acts with categories (stating, informing, concluding, affirming, informing, boasting, to brag, acknowledging, and complaining); directive by category (advise and ask); commissive by category (offers and promises); and expressive by category (thanking, mocking, greeting, joking, and apologizing). While the form of declarative illocutinary speech acts found only in the first video, namely in the category of dismissing. This is because in the black and white trans7 talkshow there were no speakers who took declarative actions such as imposing a sentence, giving names, baptizing, and resigning from the dsicusison.
KESETARAAN GENDER DALAM BUKU PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS X DAN XI SEKOLAH MENENGAH ATAS Muhammad Abdi Arismunandar; Muhammad Saleh
TITIK DUA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 1, No 1 (2021)
Publisher : Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (431.127 KB)

Abstract

Kesetaraan Gender dalam Buku Pendidikan Bahasa Indonesia Kelas X dan XI Sekolah Menengah Atas. Penelitian ini mendeskripsikan kesetaraan posisi dan peran gender dalam ranah domestik maupun publik pada buku pembelajaran Bahasa Indonesia untuk kelas X dan XI Sekolah Menengah Atas. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Data penelitian ini adalah koskata, klausa, kalimat, atau paragraf yang mengandung kesetaraan gender sedangkan sumber dari penelitian ini adalah teks bacaan dalam buku pelajaran bahasa Indonesia kelas X dan XI SMA kurikulum 2013 yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan edisi revisi tahun 2017. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu teknik pencatatan dan teknik baca-simak. Hasil penelitian diklasifikasikan berdasarkan posisi dan peran gender dalam lingkup domestik dan dalam lingkup publik. Bentuk kesetaraan gender yang ditemukan adalah kesetaraan posisi dan peran dalam lingkup domestik maupun publik. Kesetaraan posisi dan peran berkenaan dengan kesetaraan posisi dan peran seseorang dalam lingkup domestik tidak hanya laki-laki, perempuan juga ditemukan sebagai pengambil keputusan dan dapat menjadi pemimpin keluarga. Kesetaraan gender juga ditemukan dalam lingkup publik berupa kesetaraan posisi dan peran gender dimana perempuan digambarkan sebagai orang yang mampu mencari nafkah untuk dirinya sendiri tanpa memerlukan bantuan dari orang lain, perempuan digambarkan sebagai sosok yang mandiri dan mampu menjadi pemimpin baik untuk diri sendiri ataupun orang lain.
ANALISIS AFIKSASI VERBA PADA TEKS BACAAN DALAM BUKU BAHASA INDONESIA KELAS VIII Aulia Zalsabilah Said; Sulastriningsih Sulastriningsih; Nurhusna Nurhusna
Titik Dua: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Vol 3, No 1 (2023)
Publisher : Fakultas Teknik Universitas Negeri Makassar

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (361.044 KB) | DOI: 10.59562/titikdua.v3i1.43756

Abstract

Analysis Of Affixation Verb In Reading Text Indonesia Book Clas VIII. The study aims to: (1) Describe the form of verb affixation in the reading text of Indonesian language books for clas VIII, (2) Describe meaning of verb affixation in the reading texts of Indonesian books for class VIII. This type of research is qualitative research using descriptive method.  The data sources in this study were obtained from reading texts in the revised 2017 edition of the Indonesian language book class VIII by Suherli et al. The techniques used in data collection are reading, identification, and classification techniques. The results of this study found that verb affixation consist of: 1) prefixes: men-, ke-, di-, meng-, ter-, se-, and ber-; 2) the suffixes –an, -kan, and –i; and 3) confixes of ber-an, ber-kan, ke-an, pe-an, and se-nya. The meaning of verb affixation found is grammatical meaning because the process of word formation can result in changes in meaning. The grammatical meaning is formed because of the grammaticalization process such as giving affixes (affixes), reduplication (repetition), or compounding words so that the basic word become compound words.