cover
Contact Name
Yayuk Kurnia Risna
Contact Email
jling.umuslim2021@gmail.com
Phone
+628126705175
Journal Mail Official
jling.umuslim2021@gmail.com
Editorial Address
Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan, Program Pascasarjana Universitas Almuslim
Location
Kab. bireuen,
Aceh
INDONESIA
Jurnal Lingkungan Almuslim
Published by Universitas Almuslim
ISSN : 28086856     EISSN : 30318831     DOI : https://doi.org/10.51179/jla
Core Subject : Agriculture, Social,
Jurnal Lingkungan Almuslim adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan, Program Pascasarjana Universitas Almuslim dengan nomor p-ISSN 2808-6856 dan e-ISSN 3031-8831. Jurnal Lingkungan Almuslim yang memiliki tujuan untuk menyebarluaskan hasil penelitian yang berkaitan dengan bidang pengelolaan sumberdaya alam dan lingkungan yang berciri tropis, dimana pembaca jurnal ini diharapkan dari peneliti/ilmuwan di bidang pengelolaan sumber daya alam dan lingkungan, mahasiswa bidang terkait dan praktisi. Proses Review menggunakan sistem Double Blind Review artinya antara penulis dan reviewer tidak saling kenal.
Articles 27 Documents
Lingkungan Hidup Dan Pengelolaan Sumberdaya Alam Dalam Perspektif Islam Abdul Malik
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 1 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i1.694

Abstract

This paper discusses the environment and natural resource management in an Islamic perspective from the author's perspective based on the limited amount of Islamic literature that the author knows. The discussion starts from defining the environment, analyzing human behavior towards the environment, human behavior and environmental destruction, human efforts in environmental conservation. It also discussed ethics and the environment, and finally religious views, especially Islam on the environment and natural resource management as well as environmental conservation orders, both recorded in the holy book as well as in history and hadith. Information was collected based on a literature review of research results and previous records as well as the results of observations of the environment itself.
Kontrol Vektor Penyakit Pada Unggas Di Era Bebas Antibiotic Growth Promotor (AGP) Zulfikar
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 1 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i1.698

Abstract

Antibiotik merupakan salah satu imbuhan yang dipakai dalam pakan yang digunakan sebagai pemacu pertumbuhan (growth promoter) dan diberi namanya Antibiotik Growth Promotor (AGP) dengan tujuan untuk menaikkan efisiensi ransum Antibiotik Growth Promotor (AGP) telah lama digunakan dalam pakan ternak untuk mencegah vektor penyakit dan meningkatkan pertumbuhan ternak baik untuk ternak ruminasia maupun unggas. Tetapi terrhadap cara kerja dari antibiotik pemacu pertumbuhan (AGP) tersebut belum seluruhnya terjelaskan. Namun efek pemacu pertumbuhannya dapat dihubungkan dengan pengaruh pada mikroflora usus, yaitu penambahan antibiotik pemacu pertumbuhan dalam pakan membantu menurunkan jumlah mikroflora usus, menekan bakteri patogen dan menambah ketersediaan energi serta zat gizi untuk ternak dan tercapai efisiensi penggunaan pakan serta menghambat perkembangan penyakit dalam tubuh ternak
Pencemaran Logam Berat Hg, As, Cd Di Sedimen Sungai Langkowala Akibat Aktivitas Penambangan Kabupaten Bombana Sulawesi Tenggara Nurbarasamuma Nurbarasamuma; Muhammad Chaerul
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 1 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i1.941

Abstract

The purpose of this research is to analyze the level of heavy metal contamination and get pollution status on Langkowala river sediment in Watu-Watu village, Lantari Jaya sub-district, Bombana regency, Southeast Sulawesi province covering mercury (Hg), Arsenic (As) and Cadmium (Cd) mining activities. The method of sampling using grab sampling method and heavy metal analysis method was done in Laboratory using Atomic Absorbtion Spectrophotometry (AAS), then continued with data analysis using United State Enviromental Protection Agency (US EPA) standard quality standard. The test results of heavy metals samples including Mercury (Hg), Arsenic (As) and Cadmium (Cd) on Langkowala river sediments and paddy fields in Watu-Watu village on six sampling stations showed none of the parameters that exceeded the heavy metal standard on the sediment in accordance with the ratio of metal content to the standard of sediment quality standard according to United State Enviromental Protection Agency (US EPA).
Pencemaran Logam Berat Cd, Ni Dan Fe Pada Endapan Sedimen Sungai Daerah Tinanggea Konawe Selatan Sulawesi Tenggara Wahyu Ekawati; Muhammad Chaerul
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 1 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i1.945

Abstract

The purpose of this research is to analyze the level of heavy metal contamination and get pollution status on KEM river sediment in Tinanggea village, Konawe district south, Southeas Sulawesi Province covering cadmium(Cd), Nickel(Ni), Iron(Fe).The method of sampling using grab sampling method and hevy metal analysis method was done Laboratory using Atomic Absorbtion Spectrophotometry(AAS), the continued with data analysis using United states Enviromental Protection Agency (US EPA) standard quality standard. The test results of heavy metal samples which include Cadmium (Cd), Iron(Fe), Nickel(Ni) on KEM river deposits in Tinanggea area.Where at the six sampling stations have indicated an indication of contamination Nickel, that is at first station with value 24,21 mg/kg, at station four namely 27,51 mg/kg, quality standard for nickel 21 mg/kg. Parametes have exceeded the sediment quality standard.This shows that the KEM river in the Tinanggea area has been polluted by nickel heavy metal elements, but it is still classified as mildly polluted.
Analisis Vegetasi Mangrove Di Suaka Margasatwa Karang Gading Dan Langkat Timur Laut Ainy Ameliya Utami
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 1 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i1.946

Abstract

Mangrove adalah komunitas yang hidup di daerah pasang surut air laut. Hutan mangrove di Indonesia tersebar di beberapa lokasi salah satunya di Pulau Sumatera tepatnya di Suaka Margasatwa Karang Gading dan Langkat Timur Laut (SM KGLTL) di Provinsi Sumatera Utara. Kajian analisis vegetasi mangrove di SM Karang Gading dan Langkat Timur Laut dilakukan pada bulan September-Oktober 2019. Kajian ini bertujuan untuk mengetahui dan mengidentifikasi jenis mangrove yang ada di dalam kawasan dan juga dominansi jenis mangrove. Pengumpulan data dilakukan menggunakan transek garis berpetak dengan ukuran plot contoh 10 x 10 m. Penelitian menunjukkan bahwa ditemukan mangrove sejati sebanyak 14 jenis dan mangrove asosiasi sebanyak 23 jenis. Kerapatan semai yang mencapai 6.774 ind/ha, pancang 4.708 ind/ha, tiang 1.067 ind/ha, dan pohon sebanyak 725 ind/ha. Jenis mangrove yang dominan ditemui di SM.KGLTL adalah jenis Rhizopora apiculata, Avicennia alba, dan Bruguiera parviflora.
Efektifitas Fly Ash Batubara Sebagai Adsorben Dalam Menurunkan Parameter BOD, COD Dan Kadar Fe, Mn, Dan Zn Pada Air Lindi TPA Blang Bintang, Aceh Besar Irhamni; Yeggi Darnas; Dona Ambia
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 1 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i1.954

Abstract

proses penimbunan yang terus menerus di Tempat Pembuangan Akhir (TPA) Blang Bintang Aceh Besar menghasilkan polutan berupa lindi. Kadar pencemar yang terkandung dalam lindi khususnya kandungan logam dapat diolah dengan menggunakan abu layang batubara sebagai adsorben. Penelitian ini bertujuan untuk melihat kemampuan adsorben dalam menyerap polutan pada lindi berupa BOD, COD, Fe, Mn dan Zn. Adsorben yang digunakan dalam penelitian ini adalah fly ash batubara yang telah dipirolisis pada suhu 110oC dimodifikasi menjadi ukuran nano dengan larutan asam sulfat teraktivasi. Adsorben yang diperoleh diuji kapasitas dan efektivitas adsorpsinya terhadap penyerapan BOD, COD, Fe, Mn dan Zn dengan variasi massa (35 gr, 50 gr, 65 gr, 80 gr, dan 100 gr) dan kecepatan pengadukan 300 rpm dengan waktu kontak 60 menit. Konsentrasi awal BOD, COD, Fe, Mn dan Zn adalah 162 mg/L, 1.405 mg/L, 6,8 mg/L, 2,1 mg/L, dan 5,03 mg/L. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ukuran adsorben, dan variasi massa mempengaruhi kapasitas dan efektivitas adsorpsi. Pada massa optimum 100 gr/L, efektifitas Mn sebesar 98,09%, Zn sebesar 97,41%, Fe sebesar 97,20%, BOD sebesar 78,39% dan COD sebesar 14,80%. Hasil pengujian keempat parameter yaitu BOD, Fe, Mn dan Zn sesuai dengan baku mutu lindi, sedangkan pengujian parameter COD belum memenuhi baku mutu yang ditentukan.
Analisis Multi-Kerentanan Untuk Manajemen Resiko Banjir Bandang Cut Azizah; Nuraida; Syifa Saputra
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 1 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i1.956

Abstract

banjir bandang yang terjadi di Bukit Lawang Bahorok menewaskan sekitar 300 jiwa dan menghancurkan 400 bangunan, banjir bandang Wasior pada tahun 2000 menyebabkan kematian 150 orang dan banjir bandang Jember tahun 2006 menewaskan lebih dari 100 orang. Curah hujan ekstrem dengan intensitas tinggi yang disertai terjadinya kegagalan lereng (slope failure) punggung badan air yang menyebabkan terjadinya damming di saluran air merupakan karakteristik utama dari banjir bandang, Dampak tersebut menyebabkan banjir bandang terjadi sangat cepat flash dan membawa bahan rombakan (debris flow). Penelitian metodologi pendekatan kerentanan banjir bandang adalah pendekatan analisis dimensi fisik. Metode Multi dimensi Metode Multi dimensi mengabungkan kerentanan internal (sosial) dan kerentanan eksternal (bangunan), dimana kerentanan internal adalah berupa komponen kerentanan individu seperti elemen-elemen berisiko, paparan fisik, karakteristik sosial dan kelembagaan yang bertanggungjawab atas paparan. Pendekatan analisis kerentanan fisik memerlukan data elemen berisiko yang terpapar yaitu karakteristik bangunan yang terpapar (jenis bangunan, jumlah lantai, luas, bahan konstruksi yang digunakan dan tahun konstruksi), nilai/harga bangunan berdasarkan ukuran/denah bangunan.
Tingkat Keberhasilan Kegiatan Pengayaan Pada Program Rehabilitasi Hutan Dan Lahan Di Taman Hutan Raya Pocut Meurah Intan, Aceh OK Hasnanda Syahputra; Maryam Jamilah; Syifa Saputra
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 2 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i2.1232

Abstract

This study aims to evaluate the success of enrichment activities in the National Movement for Forest and Land Rehabilitation program that has been carried out at the Technical Implementation Unit of the Pocut Meurah Intan Forest Park Forest Management Unit. Plant observations were carried out using the Systematic Sampling with Random Start method, with a sampling intensity of 5% or a research area of 5 Ha from a 100 ha enrichment area. The experimental parameters are the type composition, the number of plants, and the state of health of the plant. The results of field observations found that the design of plant types was six: three types of cash plants and three types of Multiple Purpose Tree Species (MPTS). Jackfruit (Artocarpus Integra) is the most dominant growing plant. At the same time, Meranti (Shorea sp) is the plant that grows the least. There were 757 plant stems from the entire plot, with a growing percentage of 37.85% and a healthy percentage of 34.80%. The failure of planting in this program is due to the lack of community involvement in preparing plans for these activities, the lack of continuous supervision, and the timing of implementation does not correspond to the growing season.
Populasi Hewan Yang Terdapat Di Obyek Wisata Medan Zoo Simalingkar, Kab. Deli Serdang Sarwinda Kusuma Wardani; Fatimah Siti; Tarigan Evaronika Br; Sihombing Saroh Madona
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 2 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i2.1249

Abstract

The Medan wildlife park is one of the tourist attractions and places of educatiom for people in indonesia, especially in the city of Medan. Medan wildlife park is located in Medan Tuntungan District, Deli Serdang Regency. The purpose of this study was to determine the types of animals in the Medan zoo, the management of the Medan zoo, and to find out the feed given to the animals at the Medan zoo. The method used in this research is the method of qualitative analysis. The result of this study indicate that the types of animals in the Medan zoo are generally 3 classes of animals identified, namely 17 species of mammals, 13 species of aves, and 4 species of reptiles, with food groupings namely omnivores, carnivores, and also herbivores. The conclusion of this study is that there are 3 classes of animals in which there are 34 species with a total population of 245 animals.
Kajian Strategi Penerapan Pembangunan Berkelanjutan Ngakan Gede Agung Khrisna Wiryananda; Parahita I Gede Andy Andika
Jurnal Lingkungan Almuslim Vol 1 No 2 (2022): Jurnal Lingkungan Almuslim
Publisher : Program Studi Magister Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan Universitas Almuslim

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51179/jla.v1i2.1252

Abstract

Sustainable development requires three aspects that must be balanced, namely economic, socio-cultural, and environmental. The implementation of sustainable development that has been carried out has not shown maximum results. The purpose of this research is to formulate a strategy to implement sustainable development derived from practices that have been carried out in various countries. This research uses literature study method with descriptive analysis. The results of this study are to obtain six strategies that can be used to achieve sustainable development. The six strategies are the fulfillment of social and security rights, community participation and utilization of local wisdom, provision of infrastructure, utilization of technology, information, and communication, strong political and legal commitment, and collaboration of various parties.

Page 1 of 3 | Total Record : 27