cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. sleman,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
JURNAL PENELITIAN ILMU PENDIDIKAN
ISSN : 19799594     EISSN : 25415492     DOI : 10.21831
Core Subject : Science, Education,
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 11, No 1 (2018): Maret" : 7 Documents clear
Model pembelajaran berbasis balanced literacy approach bermuatan nilai-nilai karakter untuk pembelajaran literasi dasar di kelas awal Supartinah Supartinah; Banu Setyo Adi
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Vol 11, No 1 (2018): Maret
Publisher : Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (474.458 KB) | DOI: 10.21831/jpipfip.v11i1.23793

Abstract

Artikel ini memaparkan hasil penelitian dan pengembangan model pembelajaran berbasis balanced literacy approach untuk pembelajaran literasi dasar siswa kelas awal sekolah dasar. Penelitian Research and Development (RD) yang telah diterapkan mengadopsi dari model pengembangan versi Borg and Gall (1989). Penelitian telah dilaksanakan melalui tahap studi pendahuluan dilakukan dengan menerapkan pendekatan deskriptif kualitatif; mengembangkan prototype model pembelajaran, dilanjutkan validasi ahli materi dan pembelajaran; evaluasi yang dilakukan dengan ujicoba implementasi model di kelas I, II, dan III. Teknik pengumpulan data adalah angket, observasi, wawancara. Analisis data dengan deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Model pembelajaran yang dikembangkan terdiri atas 4 tahap kegiatan pembelajaran, yaitu tahap I eksplorasi sumber informasi, tahap II penerapan strategi berimbang, tahap III penyajian informasi, dan tahap IV refleksi. Hasil validasi model yang dikembangkan dari ahli materi menunjukkan rerata skor 3,6 (kategori sangat baik) dan rerata skor validasi ahli pembelajaran sebesar 3,6 (kategori sangat baik). Hasil ujicoba implementasi model menunjukkan capaian rerata hasil belajar di kelas I sebesar 91 dari rerata kemampuan awal sebesar 84. Rerata hasil belajar di kelas II sebesar 82 dari rerata kemampuan awal 75, dan di kelas III menunjukkan rerata hasil belajar 74 dari rerata kemampuan awal sebesar 64. Hasil angket respon siswa terhadap implementasi model pembelajaran di kelas I menunjukkan rerata skor 3,3 (kategori sangat baik), kelas II menunjukkan rerata skor 3,7 (kategori sangat baik), dan kelas III menunjukkan rerata skor 3,5 (kategori sangat baik). Secara umum, siswa dalam mengikuti pembelajaran sangat aktif karena dalam pembelajaran ini memberikan berbagai kegiatan literasi yang kreatif dan bervariasi. Model based learning balanced literacy approach with character values for learning basic literacy in the early gradeThis article presents the results of the research and development of model-based learning balanced literacy approach to learning basic literacy students grades early elementary school. Research Research and Development (RD) had applied to adopt the model of the development version of the Borg and Gall (1989). Research has been carried out through the stage of preliminary studies done by implementing a descriptive qualitative approach; develop a prototype model of learning, validation of learning material and experts; the evaluation is done by trial model implementation in class I, II, and III. The technique of data collection is the question form, observation, interviews. Data analysis with quantitative and qualitative descriptive. The learning model developed consists of 4 stages learning activities, namely phase I exploration of information resources, phase II implementation strategy balanced, presenting information, phase III and phase IV of the reflection. The results of the validation of the model developed from expert material showed a mean score of 3.6 (very good) and the mean score of 3.6 learning expert validation (category very well). The results of the trial implementation of the model shows the average results of close study in class I of 91 of the initial capabilities of average 84. Average results of learning in class II of 82 of average ability early, and 75 in the class III indicates learning outcomes 74 average of average ability early registration 64. The results of the now student response towards the implementation of the model of learning in class I showed a mean score of 3.3 (the category very well), class II indicates the average score of 3.7 (very good), and a class III indicates the average score 3.5 (very good). In General, students follow a very active learning, because in this study provide a variety of literacy activities are creative and varied.
Dampak implementasi pendidikan inklusi terhadap aspek akademik siswa lamban belajar (slow learner) Suparno Suparno; N. Praptiningrum; Ernisa Purwandari
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Vol 11, No 1 (2018): Maret
Publisher : Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (637.952 KB) | DOI: 10.21831/jpipfip.v11i1.23795

Abstract

Pendidikan inklusi sebagai sebuah pendekatan untuk memenuhi kebutuhan pendidikan belajar semua anak, menjadi solusi bagi peserta didik berkebutuhan khusus untuk mendapatkan layanan pendidikan setara dengan peserta didik pada umumnya termasuk siswa berkebutuhan khusus lamban belajar (slow learner). Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY) sebagai salah satu provinsi penyelenggara pendidikan inklusi telah menerapkan pendidikan inklusi di semua kabupaten dan kota. Kajian ini penting untuk memperbaiki praktik pendidikan inklusi di DIY selanjutnya. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa lamban belajar (slow learner) tingkat dasar (dasar 1-3) di tujuh SD Inklusi di Bantul. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) implementasi pendidikan inklusi memberikan dampak positif terhadap capaian akademik membaca dan aritmatika siswa lamban belajar; 2) implementasi pendidikan inklusi belum menunjukkan dampak yang positif terhadap capaian akademik menulis siswa lamban belajar. Penelitian masih terbatas pada siswa lamban belajar sehingga perlu pengkajian lebih lanjut akan dampak pendidikan inklusi pada siswa berkebutuhan khusus lainnya. The impact of the implementation of inclusive education on academic aspects of students slow responInclusive education as an approachment to meet the needs of learning all children be a solution for students with special needs to get the services of education equivalent to students in general included in it students slow learner. Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY) as one of the provinces of the organizers inclusive education in all of the regency and the city. This study is an important to improve the practice of inclusive education in DIY next time. The subject in this research are students with slow learner the basic (basic 1- 3) in seventh inclusive elementary school in Bantul. The results of the research indicate that 1) implementation inclusive education give a positive impact on their academic reading and arithmetical students with slow learner; 2) implementation inclusive education has not shown a positive impact on their academic wrote students with slow learner. The research is still limited on the students with slow learner so that need to more assessment will be the impact of inclusive education on the other students with special needs.
Makna hidup pada mahasiswa rantau: analisis faktor eksploratori skala makna hidup Diah Dinar Utami; Farida Agus Setiawati
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Vol 11, No 1 (2018): Maret
Publisher : Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (411.452 KB) | DOI: 10.21831/jpipfip.v11i1.23796

Abstract

Pemaknaan hidup pada manusia dapat dihadirkan dari berbagai macam peristiwa, salah satunya adalah masuknya seseorang ke dalam lingkungan baru yang membuat individu memiliki pandangan yang baru ataupun pengalaman yang baru terhadap budaya tersebut. Instrumen pemaknaan hidup yang diuji peneliti mengukur makna hidup yang dihasilkan oleh mahasiswa rantau. Nilai reliabilitas yang dihasilkan oleh instrumen ini terbilang tinggi yaitu 0,924. Hasil analisis faktor eksploratori yang dilakukan oleh peneliti menghasilkan lima komponen penyusun makna hidup yang tersusun dalam 34 item. The meaning in life of overseas students: a exploratory factor analysis of the meaning in lifeThe meaning in life in humans can be presented from various kinds of events, one of which is the entry of a person into a new environment that makes individuals have new views or new experiences with that culture. The instrument of meaning in life that was tested by researchers measured the meaning in life produced by overseas students. The reliability value produced by this instrument is relatively high at 0.924. The results of the exploratory factor analysis carried out by the researchers produced five components that comprise life meanings arranged in 34 items.
Evaluasi katalog online perpustakaan menggunakan pendekatan Salton and Mcgill Fitriana Tjiptasari
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Vol 11, No 1 (2018): Maret
Publisher : Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (761.824 KB) | DOI: 10.21831/jpipfip.v11i1.23797

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk evaluasi katalog online perpustakaan FIP UNY dalam perspektif manajemen dan pengguna perpustakaan menggunakan pendekatan Salton and McGill. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah kualitatif, dengan jenis penelitian deskriptif-analitis. Data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder. Hasil kajian menunjukkan bahwa 1) Nilai recall menunjukkan angka 30.61%, sedangkan nilai precision menunjukkan angka 75.92% untuk subjek pendidikan anak, dengan penggunaan pada simple search dan advanced search. 2) Sistem mampu menemukan informasi yang dibutuhkan dalam kurun waktu 0,4 detik. 3) Pada poin upaya pengguna, belum ada modul khusus yang disediakan untuk memudahkan pengguna dalam mengakses katalog online. Terutama pada bagian menu pengguna, di mana belum ada menu HELP, tentang tata cara menelusur. Perpustakaan hanya menyediakan fasilitas “Live Chat” dan “Ask Librarian”. 4) Tampilan katalog online sesuai dengan standar SLiMS Meranti. Kendala pengguna adalah apabila pengguna tidak menekan menu “detil cantuman”, maka pengguna tidak akan mengetahui keberadaan koleksi yang tersebar di tiga kampus. 5) Koleksi yang dihimpun perpustakaan FIP masih didominasi oleh buku teks. Online public access catalog evaluation using Salton and Mcgill approachThis study aims to evaluate the library's online catalog of UNY FIP in perspective of management and library users use the approach of Salton and McGill. The research approach used is qualitative, with a type of descriptive-analytical research. The data used are the primary data and secondary data. The results of a study indicates that 1) the value of recall demonstrated numbers 30.61%, while the value of precision showed numbers 75.92% at subject of child’s education, with usage on simple search and advanced search. 2) the system is able to find the needed information within 0.4 seconds. 3) On the point of user effort, there is no special module provided to facilitate users in accessing the online catalog. Especially in the user menu section, where there is no HELP menu, about how to search. The library only provides "Live Chat" and "Ask Librarian" facilities. 4) Display online catalog in accordance with SLiMS Meranti standard. The constraints of the user if the user is not pressing the menu "listing details", then the user will not know the existence of the collection dispersed across three campuses. 5) Collections compiled by the library FIP still dominated by textbooks.
Kajian perencanaan pendidikan orang dewasa pada program kesetaraan paket C PKMB Jayagiri Lembang Mustangin Mustangin
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Vol 11, No 1 (2018): Maret
Publisher : Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (342.69 KB) | DOI: 10.21831/jpipfip.v11i1.18556

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap proses perencanaan pembelajaran berbasis pendidikan orang dewasa pada penyelenggaraan Program Kesetaraan Paket C atau setara Sekolah Menengah Atas (SMA). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan jenis penelitian adalah studi kasus. Temuan penelitian ini menunjukan bahwa pembelajaran yang diterapkan dalam program kesetaraan paket C dilakukan dengan pendekatan orang dewasa dengan karakteristik peserta didiknya adalah orang dewasa. Kegiatan perencanaan yang dilakukan oleh tutor dan pengelola dilakukan mulai dari identifikasi awal pembelajaran yaitu proses mengenali latar belakang dari peserta didik serta apa kebutuhan yang ingin dipenuhi oleh pserta didik ketika mengikuti proses pembelajaran. Selanjutnya menyusun kesepakatan sebagai wujud kolaborasi antara peserta didik dan tutor dan pengelola untuk menciptakan pembelajaran kondusif. Dan akhirnya proses-proses perencanaan untuk proses pembelajaran orang dewasa memang penting dilaksanakan guna mendapatkan hasil yang maksimal dan pembelajaran yang kondusif.  The study of adult education planning on equality education in community learning center Jayagiri LembangThis study aims to reveal the process of adult education-based learning planning on the implementation of Equivalency Education. The method used in this study is qualitative with the type of research is a case study. The findings of this study indicate that the learning applied in the program is done with the approach of adults with the characteristics of students are adults. Planning activities undertaken by tutors and managers are done starting from the identification of early learning is the process of recognizing the background of learners as well as what needs to be met by the students while following the learning process. The process of arranging agreement as a form of collaboration between learners and tutors to create conducive learning. And finally the planning processes for adult learning process is important to be implemented in order to obtain maximum results and conducive learning.
Pengembangan media pembelajaran tangga pintar materi penjumlahan dan pengurangan kelas I sekolah dasar Vera Yuli Erviana; Muslimah Muslimah
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Vol 11, No 1 (2018): Maret
Publisher : Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (599.142 KB) | DOI: 10.21831/jpipfip.v11i1.23798

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengembangan dan kelayakan media Tangga Pintar penjumlahan dan pengurangan Matematika kelas I sekolah dasar. Jenis penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Subjek penelitian adalah ahli media, ahli materi, ahli pembelajaran, guru dan peserta didik. Instrumen penelitian berupa wawancara dan angket. Hasil pengembangan berupa media pembelajaran Tangga Pintar penjumlahan dan pengurangan Matematika kelas I sekolah dasar, berdasarkan hasil penilaian ahli media mendapat nilai 78,12 (baik). Ahli materi mendapat nilai 88,75 (sangat baik). Ahli pembelajaran mendapat nilai 78,94 (baik). Hasil uji coba I dan II, penilaian angket dari guru diperoleh nilai 97,36 (sangat baik). Penilaian angket respon peserta didik uji coba I diperoleh hasil 78,07, uji coba ke II 89,92 dengan rata-rata nilai kedua uji coba tersebut 83,99 (sangat baik) nilai pretest 54,58 dan nilai posttest 84,58. Sehingga dari hasil tersebut media pembelajaran tangga pintar layak digunakan oleh peserta didik. The development of tangga pintar learning media in addition and subtraction learning materials of first grade elementary schoolThis research aimed to determine the development and feasibility of tangga pintar (smart ladder) media in Mathematics addition and subtraction learning materials of first grade elementary school. This was development research with the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The research subjects were media expert, material expert, learning expert, teachers, and students. The research instruments were interviews and questionnaires. The results of the development were in the form of Tangga Pintar (smart ladder) learning media of Mathematics addition and subtraction of first grade elementary school. The results of the media expert assessment was scored 78,12 (good). The material expert scored 88,75 (very good). Learning expert scored 78,94 (good). For the results of trials I and II, the questionnaire assessment from the teacher obtained a score of 97,36 (very good). The questionnaire of students’ responses of the Trial I is 78, 07, while the Trial II is 89,92, thus the average of the two trials is 83,99 (very good). pretest score is 54,58, while the posttest is 84,58. Therefore, from these results, Tangga Pintar (smart ladder) learning media is feasible to be used by students.
Pemetaan kebutuhan pendidikan kecakapan hidup di kawasan wisata karst Kecamatan Pracimantoro Kabupaten Wonogiri Entoh Tohani; Iis Prasetyo; RB. Suharta; Lutfi Wibawa
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Vol 11, No 1 (2018): Maret
Publisher : Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (375.033 KB) | DOI: 10.21831/jpipfip.v11i1.13628

Abstract

Penelitian tindakan ini dilakukan sebagai upaya untuk memberdayakan masyarakat dalam meningkatan kemampuan kelompok sadar wisata (POKDARWIS). Kemampuan tersebut dalam hal mengelola obyek wisata kawasan karts, antara lain membangun kesadaran kelompok untuk memanfaatkan potensi wisata kawasan karst. Penelitian tindakan ini diwujudkan dalam bentuk pendidikan dan pelatihan dengan tahapan penelitian: perencanaan, pelaksanaan,  evaluasi dan tindak lanjut dengan menggunakan pendekatan pembelajaran orang dewasa dan berbasis pengalaman. Kelompok sasaran adalah para pengurus dan anggota kelompok sadar wisata Desa Gebangharjo, Pracimantoro, Wonogiri. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data secara kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kelompok sasaran mampu meningkatkan kesadaran memanfaatkan segala potensi yang ada di kawasan karst, memiliki sikap, pengetahuan dan keterampilan dalam mengelola layanan jasa wisata kawasan karst, mampu mengenali potensi wisata yang dapat dikembangkan, dan mampu melihat upaya pengembangan program wisata yang prospektif di kawasan karst. Oleh karenanya, ke depan dibutuhkan tindakan pengembangan lain yang lebih memungkinkan kelompok sasaran dapat menerapkan sikap, keterampilan, dan pengetahuan yang dimiliki dalam kegiatan implementasi kepariwisataan.The capacity building of tourism concious groups in managing tourism in the karst regionThis action research aimed at increase the ability of tourism awareness group in managing the karts area tourism area; and build group awareness to exploit karst region tourism potential. This research was manifested in the form education and training which is includes stages: planning, implementation, evaluation, and follow-up using adult-learning and experience-based approaches. The target group is the managers and members of the POKDARWIS in Gebangharjo Village, Pracimantoro, Wonogiri. The research result show that the target group able to increase awareness to utilize all potentials in karst area, possessing attitude, knowledge and skills of the target group in managing karst tourism service area, able to recognize the tourism potential that can be developed, and able to see innovatif program development efforts in the karst area. Therefore, another development action is needed that enables the target group to apply the attitudes, skills and knowledge possessed in the tourism implementation activities.

Page 1 of 1 | Total Record : 7