cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandar lampung,
Lampung
INDONESIA
Jurnal Studi Sosial Program Pascasarjana P-IPS
Published by Universitas Lampung
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Social,
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial" : 10 Documents clear
PENGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRI SOSIAL UNTUK MENINGKATKAN KONSEP DIRI DAN BERFIKIR KRITIS Suri, Ima; Darsono, Darsono; Trisnaningsih, Trisnaningsih
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this research is to see 1). Increasing students' critical thinking ability in the teaching of history by using Social Enquiry Learning Model. 2). Improved self-concept of students by using Social Enquiry Learning Model in History subect at SMAN 2 Menggala. The method that used in this research is class action research. The object of this study is the Social Enquiry Learning Model to increase the ability of critical thinking and self-concept of students. Data collection tools used were tests and observation. This study shows 1) The significant increase in the students' critical thinking ability by using a Social Enquiry Learning Model based on the results of tests conducted at the end of each cycle I, II and III. 2.) The significant increase in the students' self-concept is based on the observation during the implementation process of learning by using Learning Social Enquiry Learning Model good in cycle I, II and III.Tujuan penelitian ini adalah untuk melihat 1). Pelaksanaan tahapan Model Pembelajaran Inquiri Sosial pada mata pelajaran sejarah 2). Peningkatan konsep diri dan berfikir kritis siswa dengan menggunakan model pembelajaran Inquiri Sosial. Tahapan pembelajaran Inquiri Sosial terdiri atas tahap orientasi, merumuskan masalah, merumuskan hipotesis, mengumpulkan informasi, menguji hipotesis dan membuat kesimpulan. Peningkatan konsep diri dan berfikir kritis siswa akan dilihat dari siklus kesiklus melalui tahapan Penelitian Tindakan Kelas. Setiap siklus terdiri atas 4 tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Objek penelitian ini adalah Model Pembelajaran Inquiri Sosial terhadap peningkatan kemampuan berfikir kritis dan konsep diri siswa. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan tes. Penelitian ini menunjukan 1) Model Pembelajaran Inquiri Sosial dapat diterapkan pada mata pelajaran sejarah 2) Penggunaan Model pembelajaran Inquiri Sosial dapat meningkatkan konsep diri dan berfikir kritis siswa.Peningkatan konsep diri siswa diamati berdasarkan hasil observasi selama proses pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan Model Pembelajaran Inquiri sosial baik pada siklus I, II dan III, sedangkan peningkatan berfikir kritis siswa diketahui dari hasil tes pada setiap akhir siklus.Kata Kunci : Penelitian Tindakan Kelas, Model Pembelajaran Inquiri Sosial, kemampuan berfikir kritis dan konsep diri siswa
PERBANDINGAN HASIL BELAJAR EKONOMI MENGGUNAKAN MODEL GABUNGAN DENGAN MEMPERHATIKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS Maya Susanti; Sudjarwo Sudjarwo; Erlina Rupaidah
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research samples were taken by using cluster random sampling. Data were collected through test. Hypothesis was tested by using two paths variance analysis and independent two samples t-test. The results showed that: 1) there were learning result differences between students using mixed learning models of problem based learning mind mapping and problem based learning think pair share; 2) the average learning result of students with high critical thinking abilities who used mixed learning model of problem based learning mind mapping was higher compared to those students used problem based learning think pair share mixed learning models; 3) those students who used problem based learning mind mapping mixed learning models; 4) there were interactions between learning models and critical thinking ability to students learning results.Populasi penelitian ditentukan dengan clusterrandom sampling. Pengumpulan data melalui tes. Pengujian hipotesis menggunakan rumus analisis varian dua jalan dan t-test dua sampel independen. Hasil analisis data menunjukkan 1) ada perbedaan kemampuan hasil belajar antara siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran gabungan Problem Based Learning dan Mind Mapping, Problem Based Learning dan Think Pair Share, 2) rata-rata hasil belajar pada siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis tinggi yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran gabungan Problem Based Learning dan Mind Mapping lebih tinggi dibandingkan yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran gabungan Problem Based Learning dan Think Pair Share, 3) rata-rata hasil belajar pada siswa yang memiliki kemampuan berpikir kritis rendah lebih tinggi dibandingkan yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran gabungan Problem Based Learning dan Mind Mapping, 4) ada interaksi antara model pembelajaran dengan kemampuan berpikir kritis terhadap hasil belajar siswa. Kata kunci : Hasil belajar, problem based learning, mind mapping, think pair share, berpikir kritis
PENANAMAN NILAI DAN NORMA DALAM PEMBENTUKAN KEPRIBADIAN SISWA DI SMA MUHAMMADIYAH 2 Acepudin Acepudin; Sudjarwo Sudjarwo; Darsono Darsono
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The research aims: 1) describes the cultivation of values and norms in the formation of personality, 2) know the benefits obtained by the students, 3) knowing planting resistor values and norms. The research method uses a qualitative approach and take samples of the type fenomenalogi 7 four teachers and three students, The results showed that: 1) cultivation of values and norms through the example of all the schools and integrated into all subjects, 2) benefits students is the formation of a positive character personality, 3) planting resistor values and norms: a) For teachers are: teacher sometimes prioritizing the completion of planting material without the aspect of character values, and a lack of understanding of teachers regarding the planting of character values, there is still a difficult student directed and controlled social. b). For students: the students' characteristics, family background and the response of the students understand the school rules.Penelitian bertujuan: 1) mendeskripsikan penanaman nilai dan norma dalam pembentukan kepribadian, 2) mengetahui manfaat yang diperoleh siswa, 3). mengetahui penghambat penanaman nilai dan norma. Metode penelitian menggunakan pendekatan kualitatif jenis fenomenologi dan mengambil sampel 7 orang 4 guru dan 3 siswa, Hasil penelitian menunjukan bahwa: 1) penanaman nilai dan norma melalui teladan dari semua pihak sekolah dan terintegrasi ke semua mata pelajaran, 2) manfaat yang diperoleh siswa adalah terbentuknya keperibadian yang berkarakter positif, 3) penghambat penanaman nilai dan norma: a) Bagi guru adalah: guru terkadang memprioritaskan penyelesaian materi tanpa memperhatikan aspek penanaman nilai-nilai karakter, dan kurangnya pemahaman guru mengenai penanaman nilai-nilai karakter, masih ada siswa yang sulit diarahkan dan dikontrol pergaulannya. b) Bagi siswa: karakteristik siswa, latar belakang keluarga dan respon siswa memahami tata tertib sekolah.Kata kunci : Nilai, norma dan pendidikan karakter
PENGGUNAAN MODEL DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN POLA SPASIAL GEOGRAFI Yulia Prasetiyowati; Trisnaningsih Trisnaningsih; Pujiati Pujiati
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research aims to improve the understanding of the spatial patterns of Geography students in the learning process by using a model of Discovery Learning. The research is the research action class. This research activity was carried out as many as three cycles, each cycle consisting of the planning stages, action, observation, and reflection, which aims to improve the quality of learning. The subject of the research are all students in class XII IPS1 YASMIDA Ambarawa high school year lessons 2015-2016 as much as 19 students. Data collection tool using the pattern of spatial understanding observation sheet Geography and test the results of the study in the form of multiple choice question. Data from the results of observation and formative tests in each cycle is fundamental or material improvements in the next cycle. The results showed that: there is a growing understanding of the spatial patterns of Geography students seen from increasing student learning outcomes at each cycle after use of Discovery Learning in learning Geography.Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman pola spasial Geografi siswa dalam proses pembelajaran dengan menggunakan model Discovery Learning. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Kegiatan penelitian ini dilaksanakan sebanyak tiga siklus, tiap siklus terdiri dari tahap perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi, yang bertujuan untuk memperbaiki kualitas pembelajaran. Subjek penelitian adalah seluruh siswa di kelas XII IPS1 SMA YASMIDA Ambarawa Tahun Pelajaran 2015-2016 sebanyak 19 siswa. Alat pengumpulan data menggunakan lembar pengamatan pemahaman pola spasial Geografi dan tes hasil belajar yang berupa soal pilihan ganda. Data dari hasil observasi dan tes formatif di setiap siklus menjadi dasar atau bahan perbaikan pada siklus berikutnya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: terdapat peningkatan pemahaman pola spasial Geografi siswa yang terlihat dari meningkatnya hasil belajar siswa disetiap siklus setelah penggunaan model Discovery Learning pada pembelajaran Geografi.Kata Kunci: Pemahaman Pola Spasial Geografi, Hasil Belajar, Discovery Learning .
PERBANDINGAN HASIL BELAJAR GEOGRAFI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING DAN STAD Yusniarti SA, Desty
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The aim of research to determine differences in geography student learning outcomes in learning to use Mind Mapping and STAD models with attention to student achievement motivation. A sample of two classes of XI IPS 1 (experimental class) and XI IPS 2 (control group). The method used experimentally. Analysis of data using two-way analysis of variance and t-test of two independent samples. The conclusion of the study: (1) there was no difference in learning outcomes Geography students use learning models Mind Mapping and STAD (2) the results of study Geography students with high achievement motivation is learning to use the model of Mind Mapping is better than learning using STAD model (3) learning outcomes Geography students with low achievement motivation are learning to use Mind Mapping better models of learning using STAD model (4) there was no effect of interaction between the learning model STAD Mind Mapping and achievement motivation of students to learn geography student outcomesTujuan penelitian untuk mengetahui perbedaan hasil belajar Geografi siswa pada pembelajaran yang menggunakan model Mind Mapping dan STAD dengan memperhatikan motivasi berprestasi siswa. Sampel sebanyak dua kelas yaitu XI IPS 1 (kelas eksperimen) dan XI IPS 2 (kelas kontrol). Metode penelitian yang digunakan eksperimen. Analisis data menggunakan analisis varians dua jalan dan t-test dua sampel independen. Kesimpulan penelitian: (1) tidak ada perbedaan hasil belajar Geografi siswa yang menggunakan model pembelajaran Mind Mapping dan STAD (2) hasil belajar Geografi siswa dengan motivasi berprestasi tinggi yang pembelajarannya menggunakan model Mind Mapping lebih baik dari pembelajarannya menggunakan model STAD (3) hasil belajar Geografi siswa dengan motivasi berprestasi rendah yang pembelajarannya menggunakan model Mind Mapping lebih baik dari pembelajarannya menggunakan model STAD (4) tidak ada pengaruh interaksi antara model pembelajaran Mind Mapping dan STAD dengan motivasi berprestasi siswa terhadap hasil belajar Geografi siswa.Kata Kunci: Hasil belajar, model pembelajaran mind mapping, STAD, motivasi berprestasi.
PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MELALUI PENGGUNAAN STRATEGI ACTIVE SHARING KNOWLEDGE Valensy Rachmedita; Risma M. Sinaga; Pujiati Pujiati
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research is action research that aims to improve students' critical thinking skills by using active strategy of sharing knowledge. This is done because of lack of students' critical thinking skills. Research shows that in the first cycle of the achievement of students' critical thinking abilities by 13%. In the second cycle showed an increase in students' critical thinking skills by 54%, which means better than the previous cycle. In the third cycle indicates the value of the test results of students' critical thinking skills by 85%. This means that after the use of active knowledge sharing strategy there is increasing students' critical thinking skills significantly from prior acts of 0% and after the action in the third cycle be as high as 85%. The conclusions of this study is the use of active knowledge sharing strategy can improve students' critical thinking skills optimally in class VIII B of SMP Wijaya Karya Natar the school year 2015/2016.Penelitian ini adalah penelitian kaji tindak yang bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa dengan menggunakan strategi active sharing knowledge. Hal ini dilakukan karena rendahnya kemampuan berpikir kritis siswa. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa pada siklus pertama pencapaian kemampuan berpikir kritis siswa sebesar 13%. Pada siklus kedua menunjukkan peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa sebesar 54% yang artinya lebih baik dari siklus sebelumnya. Pada siklus ketiga menunjukkan nilai hasil tes kemampuan berpikir kritis siswa sebesar 85%. Hal ini berarti setelah penggunaan strategi active sharing knowledge terdapat peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa secara signifikan dari sebelum tindakan sebesar 0% dan setelah dilakukan tindakan pada siklus ketiga menjadi sebesar 85%. Simpulan penelitian ini adalah penggunaan strategi active sharing knowledge dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa secara optimal pada kelas VIII B SMP Wiyata Karya Natar tahun pelajaran 2015/2016.Kata kunci: active sharing knowledge, berpikir kritis, strategi
PENINGKATAN KETERAMPILAN DASAR MEMBACA PETA MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING Arief Budiman
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research aimed to improve the basic skills of reading map by using problem based learning model. It is a classroom action reserach. The research activities were conducted into three cycles, each cycle consisted of planning, action, observation, and reflection, which aimed to improve the quality of learning. The subjects of this research were all of the students in the grade XII IPS 1 at MAN 1 Tanggamus in the academic year 2015/2016 with 32 students. The data collection instruments used are observation basic skill sheets of reading map. The data from the observation of each cycle become the basis or material improvement for the next cycle. In the first cycle the students who are good at reading map only 38%, in the second cycle the increase up to 59%, and in the third cycle they reached 84%. The results showed that using problem based learning model in teaching Geography has improvemed the basic skills of reading map.Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan dasar membaca peta dengan menggunakan model pembelajaran problem based learning. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Kegiatan penelitian ini dilaksanakan sebanyak tiga siklus, tiap siklus terdiri dari tahap perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi, yang bertujuan untuk memperbaiki kualitas pembelajaran. Subjek penelitian adalah seluruh siswa di kelas XII IPS 1 MAN 1 Tanggamus Tahun Pelajaran 2015/2016 sebanyak 32 siswa. Alat pengumpulan data menggunakan lembar pengamatan keterampilan dasar membaca peta. Data dari hasil observasi disetiap siklus menjadi dasar atau bahan perbaikan pada siklus berikutnya. Pada siklus pertama siswa yang terampil membaca peta hanya 38%, pada siklus kedua meningkat menjadi 59%, dan pada siklus ketiga mencapai 84%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan keterampilan dasar membaca peta setelah menggunakan model pembelajaran problem based learning dalam pembelajaran Geografi.Kata kunci: keterampilan dasar membaca peta, model pembelajaran problem based learning
PERBEDAAN BERPIKIR KRITIS ANTARA MODEL PROBLEM SOLVING DAN POSING MENURUT SIKAP SISWA Iding Iding; Sudjarwo Sudjarwo; Darsono Darsono
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this study is to compare the students critical thinking skills by using problem solving and problem posing learning models According to students attitudes towards learning social studies. The method used in this study is quasi-experimental research method with a comparative approach. The research design was a factorial by level design The testing hypotheses 1 and 4 using the formula analysis of variance (ANOVA), while hypothesis 2 and 3 using the formula t-test. Based on the analysis of data obtained research hypothesis testing results show that: 1). There are defferences in critical thingking skills of students whose learning model of problem solving and problem posing in eighth grade.2). There was no defference in the abilityof critical thinking of students whoseusing the problem solving model higher than the student whose using problem posing model at students who have a positive attitude toward social studies. 3). There was no defferencein the abilityof critical thinking of students whoseusing the problem solving modellower than the students whose using the problem posing model at students who have a negative attitude toward social studies. 4) There is interaction the learning model with students' attitudes toward on critical thinking skills.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan kemampuan berpikir kritis siswa dengan menggunakan model pembelajaran problem solving dan model pembelajaran problem posing menurut sikap siswa terhadap pembelajaran IPS. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian eksperimen semu dengan pendekatan komparatif. Desain penelitian yang digunakan adalah desain faktorial by level. Populasi penelitian berjumlah 91 orang siswa dengan jumlah sampel sebanyak 48 orang siswa. Pengujian hipotesis 1 dan 4 menggunakan rumus analisis analysis of variance (ANOVA), sedangkan hipotesis 2 dan 3 menggunakan rumus T-test. Berdasarkan analisis data di peroleh hasil pengujian hipotesis penelitian yang menunjukan bahwa: 1). ada perbedaan kemampuan berpikir kritis siswa yang pembelajarannya menggunakan model problem solving dan model problem posing pada siswa kelas VIII 2). tidak ada perbedaan kemampuan berpikir kritis siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran problem solving lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran problem posing pada siswa yang memiliki sikap positif terhadap mata pelajaran IPS 3). tidak ada perbedaan kemampuan berpikir kritis siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran problem solving lebih rendah dibandingkan dengan siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran problem posing pada siswa yang memiliki sikap negatif terhadap mata pelajaran IPS 4) ada interaksi model pembelajaran dengan sikap siswa pada kemampuan berpikir kritis.Kata kunci: Berpikir kritis, Problem Solving, Problem Posing
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL M Lukman Efendi; Sudjarwo Sudjarwo; Edy Purnomo
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study aimed to determine the social skills of students using cooperative learning model type Group Investigation. This research was a classroom action research. The research activities ware conducted in three cycles, each cycle consisting of planning, action, observation, and reflection, which was aimed to improve the quality of learning. The subjects were junior high school students in class VIIA Setia Budi Teluk Betung school 2016/2017 year as many as 25 students. Data collection tool used observation sheets of social skills. The results of reflection for each cycle and for the observation of social skills in each cycle are the basic improvement for the next cycle. Here is the result of observation of social skills with details of the increase in the average acquisition persikus as follows: First cycle with details of the percentage of 38.9%, Cycle II with details of the percentage of 58.9%, then Cycle III increased with a percentage of 78.3%. The results showed that: there is an increase in social skills after each cycle using the model of cooperative learning Group Investigation in Social Studies.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keterampilan sosial siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Group Investigation. Penelitian ini adalah penelitian tidakan kelas. Kegiatan penelitian ini dilaksanakan sebanyak tiga siklus, tiap siklus terdiri dari tahap perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi, yang bertujuan untuk memperbaiki kualitas pembelajaran. Subjek penelitian adalah siswa di kelas VIIA SMP Setia Budi teluk betung tahun pelajaran 2016/2017 sebanyak 25 siswa. Alat pengumpulan data menggunakan lembar pengamatan keterampilan sosial. Hasil refleksi setiap siklus serta hasil observasi keterampilan sosial di setiap siklus menjadi dasar perbaikan pada siklus berikutnya. Berikut merupakan hasil Observasi keterampilan sosial dengan rincian kenaikan rata-rata perolehan persikus sebagai berikut: Siklus I dengan rincian presentase 38,9 %, Siklus II dengan rincian presentase 58,9 %, kemudian Siklus III mengalami kenaikan dengan presentase 78,3 %. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: terdapat peningkatan keterampilan sosial disetiap siklus setelah menggunakan model kooperatif tipe Group Investigation dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS).Kata kunci: Keterampilan Sosial, Kooperatif tipe Group Investigation,Pembelajaran IPS.
PERBANDINGAN KEMAMPUAN MENYUSUN LAPORAN KEUANGAN MENGGUNAKAN MODEL JIGSAW II DAN MODEL TSTS Purnama W Turnip; Edy Purnomo; Darsono Darsono
Jurnal Studi Sosial / Journal of Social Studies Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Studi Sosial
Publisher : Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research was a case where the low ability preparing financial reports trading companies class XII high schools 1 Natar. The research is namely to know of students ability to preparing financial reports trading companies using learning model cooperative type jigsaw II higher than the two are learning model two stray. The methodology used is the factorial. Engineering data collection was carried out by a test. Analysis techniques data using analysis t. To the hypothesis 1 up to 7 both t test. The research results show that of students ability to preparing financial reports trading companies using learning model cooperative type jigsaw II higher than the two are learning model two stray. There are two a hypothesis that rejected the hypothesis 4 and 7 to the matter journal adjustments and matter draw up the price of a showed that learning model two stay two stray higher than learning model cooperative type jigsaw II.Penelitian ini dilatarbelakangi rendahnya kemampuan menyusun laporan keuangan perusahaan dagang kelas XII SMA 1 Natar. Penelitian ini untuk mengetahui kemampuan siswa dalam menyusun laporan keuangan perusahaan dagang dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw II dibandingkan dengan model pembelajaran Two Stay Two Stray. Metode penelitian yang digunakan adalah dengan pendekatan eksperimen semu. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui tes. Teknik analisis data menggunakan analisis uji t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan siswa dalam menyusun laporan keuangan perusahaan dagang berupa jurnal, buku besar, neraca saldo dan laporan Keuangan dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw II lebih tinggi dibandingkan dengan model pembelajaran Two Stay Two Stray. Ada dua hipotesis yang ditolak yaitu hipotesis 4 dan 7 pada materi jurnal penyesuaian dan materi menyusun harga pokok penjualan menunjukan bahwa model pembelajaran Two Stay Two Stray lebih tinggi dibandingkan model pembelajaran kooperatif tipe Jigsaw II.Kata kunci: model jigsaw II, model TSTS

Page 1 of 1 | Total Record : 10