cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota palopo,
Sulawesi selatan
INDONESIA
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo
ISSN : 23391510     EISSN : 26847841     DOI : https://doi.org/10.35906/jurman
Core Subject : Science,
Arjuna Subject : -
Articles 11 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 1 (2022)" : 11 Documents clear
Peran Kepemimpinan Melayani dalam Proses Perolehan Predikat Wilayah Birokrasi Bersih dan Melayani (WBBM) Rutan Klas IIB Purworejo – Jawa Tengah Aditya Bayu Krisna
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1031

Abstract

Abstract This research aims to examine the role of the servant leadership style and also the obstacles that may exist in the process of getting the WBBM predicate at Rutan Klas IIB Purworejo. The data were collected through the interview and observation. The interview subjects were Head of the prison and three employees. The data were analyzed using inductive analysis method, a method to make a general conclusion based on existing data. The results of the study indicate that the servant leadership style has a big role for the development of the integrity zone and can make Rutan Purworejo easier to get WBBM predicate after successfully gaining WBK predicate. The servant leadership style has a role through role optimization of the Prison leader as a leader, motivator and role model for the employees to develop a professional, integrity, and accountable culture. In addition, there are obstacles such as awkward communication between superiors and subordinates, there are employees who need special support to increase their motivation and work commitment, optimizing the use of equipment to support digitalization, and a relaxed working culture that should be changed.Keywords: Servant leadership style, integrity zone, prison AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengkaji peran gaya kepemimpinan melayani dalam proses perolehan predikan Wilayah Birokrasi Bersih dan Melayani (WBBM) Rutan Klas IIB Purworejo beserta hambatan yang dialami dalam pembangunan zona integritas WBK dan WBBM. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik wawancara dan observasi. Subjek wawancara adalah satu orang pelaksana jabatan struktural dan tiga orang pegawai Rutan. Data dianalisis dengan menggunakan teknik analisis data induktif, yaitu penarikan kesimpulan berdasarkan fakta-fakta yang ditemukan dalam penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa gaya kepemimpinan melayani memiliki peran besar dalam pembangunan zona integritas dan dapat membuat Rutan Purworejo lebih mudah untuk meraih predikat Wilayah Birokrasi Bersih dan Melayani (WBBM) setelah sebelumnya berhasil mendapat predikat Wilayah Bebas dari Korupsi (WBK). Gaya kepemimpinan melayani memiliki peran melalui pengoptimalan peran pemimpin Rutan sebagai pemimpin, pendorong, penggerak, dan teladan bagi pegawainya dalam membangun budaya kerja baru yang profesional, berintegritas, dan akuntabel. Di samping itu, ada hambatan yang ditemui, yaitu seperti masih ada kecanggungan komunikasi antara atasan dan bawahan, masih adanya pegawai yang memerlukan motivasi khusus untuk meningkatkan motivasi dan komitmen kerja, optimalisasi penggunaan peralatan untuk mendukung digitalisasi dalam bekerja, dan budaya kerja santai yang harus diubah menjadi lebih baik.Kata kunci: Kepemimpinan Melayani, Zona Integritas, Rutan
Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Pengiriman Melalui Aplikasi E-Commerce (Studi Konsumen J&T Express Cabang Majene) Rosmalasari - Erwin; Erwin Erwin; Haeruddin Hafid; Nurwahyuni Syahrir
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1058

Abstract

AbstractThis study aims to determine whether Reliability, Assurance, and Tangibles affect the decision to use J&T Express delivery services. This study uses a type of quantitative research, with the population in this study, namely consumers who use J&T Express delivery services. The sampling technique in this study is accidental sampling with 70 consumers as respondents. The data collection technique is using questionnaires and distributed to consumers, processed using SPSS version 23. The data analysis methods in this study are validity and reliability tests, classical assumption tests, multiple linear regression tests, hypothesis tests through and F tests. The results of this study: The reliability variable has a significant effect on the decision to use the J&T Express delivery service, the Assurance variable has no significant effect on the decision to use the J&T Express delivery service and the Tangibles variable has a significant effect on the decision to use the J&T Express delivery service.Keywords: Quality of Service (Reability, Assurance, Tangibles), Decision to Use Shipping Services.AbstrakPenelitian ini berujuan untuk mengetahui apakah Reliability, Assurance dan Tangibles berpengaruh terhadap keputusan penggunaan jasa pengiriman J&T Express. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kuantitaif, dengan populasi dalam penelitian ini yaitu konsumen yang menggunakan jasa pengiriman J&T Express. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini yaitu accidental sampling dengan responden sebanyak 70 konsumen. Teknik pengumpulan data yaitu menggunakan kuesioner dan dibagikan kepada kepada konsumen, diolah dengan menggunakan SPSS versi 23. Metode analisis data dalam penelitian ini yaitu uji validitas dan reabilitas, uji asumsi klasik, uji regresi linier berganda, uji hipotesis melalui uji dan uji F. Hasil penelitian ini: variable Reability berpengaruh signifikan terhadap keputusan penggunaan jasa pengiriman J&T Express, variable Assurance berpengaruh tidak signifikan terhadap keputusan penggunaan jasa pengiriman J&T Express dan variable Tangibles berpengaruh signifikan terhadap keputusan penggunaan jasa pengiriman J&T Express.Kata Kunci: Kualitas Layanan (Reliability, Assurance, Tangibles), Keputusan Penggunaan Jasa Pengiriman
Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Pada Industri Manufaktur Yang Tercatat di Bursa Efek Indonesia Muh. Zulfikar Rafsanjani; Retnowati Jasa
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1069

Abstract

AbstractThe purpose of this study is to determine the relationship between economic performance, environmental performance, social performance and company value in the manufacturing industry listed on the IDX. This study uses data sourced from the official website of the Indonesia Stock Exchange (IDX) www.idx.co.id. Data analysis method is by using multiple linear regression approach. Partial research results show that environmental performance and social performance have a significant impact on firm value. Whereas the economic performance construct does not have a significant impact on company value in the manufacturing industry listed on the Indonesian stock exchange in 2018.Keywords: Economic Performance, Environmental Performance, Social Performance and Value of The Company.AbstrakAdapun tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui hubungan antara kinerja ekonomi, kinerja lingkungan, kinerja sosial dan nilai perusahaan pada industri manufaktur yang terdapatar di BEI. Penelitian ini menggunakan data yang bersumber dari website resmi Bursa Efek Indonesia (BEI) www.idx.co.id. Metode analisis data yaitu dengan menggunakan pendekatan regresi linier berganda. Hasil penelitian secara parsial kinerja lingkungan dan kinerja sosial berdampak singifikan terhadap nilai perusahaan. Sedangkan untuk konstruk kinerja ekonomi tidak berdampak signifikan terhadap nilai perusahaan pada industri manufaktur yang terdaftar di bursa efek indonesia pada tahun 2018Kata kunci: Kinerja Ekonomi, Kinerja Lingkungan, Kinerja Sosial, dan Nilai Perusahaan 
Pengaruh Efisiensi Modal Kerja Terhadap Tingkat Profitabilitas Perusahaan Industri Makanan Dan Minuman Yang Tercatat di Bursa Efek Indonesia Rifqiansyah Rifqiansyah
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1062

Abstract

AbstractThis study aims to analyze the impact of working capital efficiency on profitability in the Food and Beverage industry listed on the Indonesia Stock Exchange in 2011- 2013, in terms of simultaneous and partial aspects. The data of this study were obtained from the library research method by reading the literature, reference materials, lecture materials, financial reports, and other research results that are relevant to the object under study, in this case data on Food and Beverage industrial companies listed on the Indonesia Stock Exchange. Statistical analysis used in this research is multiple regression analysis using SPSS program. The findings of this study indicate that working capital variables consisting of Working Capital Turnover Rate, Current Ratio, and Cash Adequacy Ratio simultaneously (together) have a significant effect on the level of profitability for the Food and Beverage Industry listed on the IDX in 2011-2019.Keywords: Working Capital, Working Capital Turnover, Current Ratio, Cash Adequacy Ratio, Profitabiliti.AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis dampak efisiensi modal kerja terhadap profitabilitas pada industri Makanan dan Minuman yang terdaftar di BEI tahun 2011- 2013, ditinjau dari aspek serempak dan parsial.Data penelitian ini diperoleh dari metode kepustakaan (library research) dengan cara membaca literatur-literatur, bahan referensi, bahan kuliah, laporan keuangan, serta hasil penelitian lainnya yang relefan dengan obyek yang diteliti, dalam hal ini data perusahaan industri Makanan Dan Minuman yang terdaftar pada Bursa Efek Indonesia. Analisis statistik yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis regresi berganda dengan menggunakan program SPSS. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa variabel modal kerja yang terdiri atas Tingkat Perputaran Modal Kerja, Rasio Lancar, dan Rasio Kecukupan Kas secara simultan (bersama-sama) berpengaruh signifikan terhadap tingkat profitabilitas untuk Industri Makanan Dan Minuman yang terdaftar di BEI tahun 2011-2019.Kata kunci: Modal Kerja, Tingkat Perputaran Modal Kerja, Rasio Lancar, Rasio Kecukupan Kas, Profitabilitas
Peranan Patriotisme terhadap Kepatuhan Pajak: Sebuah Literatur Review Andri Marfiana
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.963

Abstract

AbstractOne form of love for the homeland is to pay taxes, so that behavior can be said to have a patriotic spirit. The purpose of this study is to examine previous studies that discuss the effect of patriotism on tax compliance. Hance, it can be seen to what extent existing research has measured the effect of patriotism on tax compliance. This study uses a literature review method, by reviewing 18 articles related to patriotism and tax compliance. In addition, this study also examines 11 articles related to patriotism with tax morale. When tax morale is defined as the motivation of the building elements to pay taxes. So it is directly proportional to tax compliance. The result of this study is that patriotism has an effect on tax compliance, although it does not stand alone. Only a few studies suggest otherwise. Patriotism also has a positive effect on tax morale. Even when patriotism is moderated, it can help strengthen the effect of the independent variable on tax compliance.Keywords: Patriotism, tax morale, tax compliance.AbstrakSalah satu bentuk cinta tanah air adalah dengan membayar pajak, sehingga perilaku tersebut dapat dikatakan memiliki jiwa patriotisme. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menelaah penelitian-penelitian sebelumnya yang membahas pengaruh patriotisme terhadap kepatuhan pajak. Sehingga dapat diketahui sejauh mana penelitian yang ada sudah mengukur pengaruh patriotisme terhadap kepatuhan pajak. Penelitian ini menggunakan metode literatur review, dengan menelaah sebanyak 18 artikel terkait petriotisme dengan kepatuhan pajak. Selain itu, penelitian ini juga menelaah 11 artikel terkait patriotisme denagn tax morale. Hal ini dilakukan karena tax morale diartikan sebagai motivasi unsur pembangun untuk membayar pajak. Ehingga berbanding lurus dengan kepatuhan pajak. Hasil dari penelitian ini adalah patriotisme berpengaruh kepada kepatuhan pajak, walaupun tidak berdiri sendiri. Hanya sedikit penelitian yang menayatkan sebaliknya. Patriotisme juga berpengaruh positif terhadap tax morale. Bahkan ketika patriotisme menjadi moderasi, bisa membantu memperkuat pengaruh variabel bebas terhadap kepatuhan pajak. Sehingga variable patriotisme dapat dijadikan sebagai variable bebas maupun moderasi untuk menguji variable kepatuhan pajak. Akan tetapi patriotisme tidak dapat berdiri sendi, melainkan hanya sebagai faktor pendukung. Kata Kunci: Patriotisme, Moral Pajak, Kepatuhan Pajak.
Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Komunikasi Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. PLN (Persero) UP3 Palopo Indra Kusdarianto; Rismalasari Rismalasari; Muhammad Ikbal; Haedar Haedar
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1068

Abstract

Abstract This study aims (1) to analyze leadership style on the performance of employees of PT. PLN (Persro) UP3 Palopo, (2) to determine the effect of leadership and communication styles on the performance of employees of PT. PLN (Persero) UP3 Palopo. Used in this research is to use descriptive analysis and multiple regression analysis, by using the observation method by providing a list of statements to the respondents as many as 50 people about. Leadership style (X1) and Communication (X2) Against Employee Performance (Y). The results of the partial study (t-test) are (1) Leadership style (X!) has a siqnificant effect on employee performance at PT. PLN (Persero) UP3 Palopo. (2) Communication (X2) has a siqnificant effect on employee performance at PT. PLN UP3 Palopo. Then, simultan eously (f-test) shows that all variables of leadership style and communication jointly have a positive effect on employee performance (Y).Keywords: Leadership and Communication style, Employee Performance, Human ResourcesAbstrak Penelitian ini berujuan (1) Untuk menganalisis gaya kepemimpinan terhadap kinerja karyawan PT.PLN (Persero) UP3 Palopo, (2) mengetahui pengaruh gaya kepemimpinan dan komunikasi terhadap kinerja.karyawan.pada.PT PLN (Persero) UP3 Palopo. Metode. penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan analisis deskriptif dan analisis regreasi berganda. Dengan menggunakan metode observasi dengan memberikan daftar pernyataan kepada responden sebanyak 50 orang tentang Gaya Kepemimpinan (X1) dan Komunikasi (X2) Terhadap Kinerja Karyawan (Y). Adapun hasil dari penelitian secara farsial (uji-t) adalah: (1) Gaya Kepemimpinan (X1) berpengaruh signifikan terhadap kinerja karyawan pada. PT..PLN (Persero) UP3.Palopo. (2) Komunikasi (X2) berpengaruh signifikn terhadap kinerja karyawan pada. PT. PLN (Persero) UP3 Palopo. Kemudian.secara simultan (Uji F) menunjukkan bahwa seluruh variabel Gaya kepemimpinan dan Komunikasi secara bersama­­-sama berpengaruh positif terhadap kinerja karyawan (Y). Kata Kunci: Gaya Kepemimpinan dan Komunikasi, Kinerja Karyawan, Sumber Daya Manusia.
Pengaruh Islamic Leadership, Budaya Organisasi terhadap Kinerja melalui Motivasi pada Pengurus Pondok Pesantren Sabilul Muttaqin Kota Mojokerto Muhammad Yoga rifki Fanani; Setiani Setiani
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1027

Abstract

Abstract This study aims to determine how the influence of Islamic Leadership, Organizational Culture and Motivation on Performance and the role of Motivation in mediating Islamic Leadership and Organizational Culture on Performance. This study uses a quantitative approach with explanatory research. The total population and sample in this study were 45 administrators of the Sabilul Muttaqin Islamic Boarding School in Mojokerto City using the saturated sample technique. The variables of this research are Islamic Leadership, Organizational Culture, Performance and Motivation. The test equipment used is Path Analysis, t test and mediation test with the help of SPSS software as a statistical test tool. The results of this study partially show that Islamic leadership has no significant effect on performance. Organizational culture has a significant effect on performance while motivation does not have a significant effect on performance. The Path Anylysis test shows that Islamic Leadership and Organizational Culture on Performance through Motivation does not have a significant effect.Keywords: Islamic Leadership, Organizational Culture, Motivation, PerformanceAbstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh Islamic Leadership, Budaya Organisasi dan Motivasi terhadap Kinerja dan peran Motivasi dalam dalam memediasi Islamic Leadership dan Budaya Organisasi terhadap Kinerja. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan explanatory research. Jumlah  populasi dan sampel dalam penelitian ini  sebesar 45 pengurus Ponpes Sabilul Muttaqin Kota Mojokerto dengan menggunakan teknik sampel jenuh. Variabel penelitian ini adalah Islamic Leadership, Budaya Organisasi, Kinerja dan Motivasi. Alat uji yang digunakan menggunakan Analisis jalur (Path Analysis), Uji t dan Uji mediasi dengan bantuan software SPSS sebagai alat uji statistik. Hasil penelitian ini secara parsial menunjukkan bahwa Kepemimpinan Islam tidak berpengaruh signifikan terhadap Kinerja. Budaya Organisasi berpengaruh signifikan terhadap Kinerja sedangkan Motivasi tidak memiliki pengaruh secara signifikan terhadap Kinerja. Untuk Uji Path Anylysis nya menunjukkan bahwa Kepemimpinan Islam  dan Budaya Organisasi terhadap Kinerja melalui Motivasi tidak memiliki pengaruh yang signifikan.Kata Kunci: Kepemimpinan Islam, Budaya Organisasi, Motivasi, Kinerja.
DIMENSI ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR Badaruddin Badaruddin
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1077

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the variables of leadership, job satisfaction and organizational commitment on organizational citizenship behavior at the Indonesian Nobel Institute of Technology and Business. This study uses quantitative methods, namely data collection techniques obtained from the results of questionnaires distributed. The population of this study were lecturers at the Nobel Indonesia Institute of Technology and Business as many as 50 people with a saturated sample technique so that the total sample was 50 people. The data collection technique in this research uses a questionnaire with a scale of measurement for the research instrument using a Likert scale. To examine the relationship between the independent variable and the dependent variable in this study, multiple linear analysis was carried out through the SPSS V. 26 program. The results of this study found that leadership, job satisfaction and organizational commitment both partially and simultaneously have a positive and significant effect on Organizational Citizenship Behavior (OCB) lecturer at the Nobel Indonesia Institute of Technology and Business
Praktik Mindring dalam Perspektif Keuangan Syariah (Studi pada Masyarakat Ngaglik Kota Malang) Luluk Atun; Misbahul Munir
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1034

Abstract

AbstractThis study discusses the practice of mindring in Ngaglik, Malang City. The purpose of this research is to find out what is the background of mindring practice, how is the process of implementing mindring practice, how is the risk and return and to analyze mindring practice in Islamic finance perspective. The research method used is qualitative research with a case study approach. Data was collected by using observation, interview and documentation methods. The results of this study indicate that the background for mindring service providers doing mindring business is because of the desire to earn their own income while for mindring consumers it is because the payment is lighter than buying goods in cash, the process of implementing mindring practices starts from ordering by mentioning the description of the goods, then the provider mindring services will find the goods followed by delivery to consumers to then make the contract and payment of the first installment. Among the risks of mindring practice are the number of consumers who do not regularly pay, the length of the repayment period and the presence of consumers who disappear before payment, for the return from mindring practice is 40 percent of the basic price, which means that it does not take half the profit. Then, when viewed from the perspective of Islamic finance, mindring practice is a form of implementation of murabahah and bai' al-musawamah contracts, both of which are allowed in Islam.Keywords: Mindring practice, mindring service provider, consumer Abstrak Penelitian ini membahas tentang praktik mindring di Ngaglik, Kota Malang. Tujuan penelitiannya adalah untuk mengetahui apa saja latar belakang terjadinya praktik mindring, bagaimana proses pelaksanaan praktik mindring, bagaimana risk and return nya serta menganalisis praktik mindring dalam perspektif keuangan syariah. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa latar belakang bagi penyedia jasa mindring melakukan usaha mindring adalah karena keinginan untuk memperoleh penghasilan sendiri sedangkan bagi konsumen mindring adalah karena pembayarannya lebih ringan daripada membeli barang secara tunai, proses pelaksanaan praktik mindring dimulai dari pemesanan dengan menyebutkan deskripsi barang, kemudian penyedia jasa mindring akan mencarikan barang tersebut dilanjut dengan penyerahan kepada konsumen untuk kemudian melakukan akad dan pembayaran angsuran pertama. Diantara risiko dari praktik mindring yaitu banyaknya konsumen yang tidak rutin membayar, lamanya jangka waktu pelunasan dan adanya konsumen yang menghilang sebelum pelunasan, untuk return dari praktik mindring adalah sebesar 40 persen dari harga pokok yang artinya tidak sampai mengambil keuntuntungan separuh harga. Kemudian, jika dilihat dari perspektif keuangan syariah maka praktik mindring merupakan bentuk implementasi dari akad murabahah dan bai’ al-musawamah yang keduanya sama-sama diperbolehkan dalam islam. Kata Kunci: Praktik mindring, penyedia jasa mindring, konsumen 
Pengaruh Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karwayan M. Yusuf Alfian Rendra Anggoro KR
Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo Vol 8, No 1 (2022)
Publisher : Lembaga Penerbitan dan Publikasi Ilmiah (LPPI) Universitas Muhammadiyah Palopo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35906/jurman.v8i1.1081

Abstract

AbstractThe purpose of this study aims to analyze the influence of the work environment on employee performance. The sample in the study amounted to 80 employees of PT. Perkebunan Nusantara XIV Camming Sugar Factory. This type of research used is quantitative research. Furthermore, the data was obtained from distributed questionnaires related to the problem under study—testing the data's quality using the validity and reliability tests. To test the hypothesis using a simple regression analysis approach. The results showed that the work environment positively and significantly affects employee performance.Keywords: Work Environment, Employee Performance, Human Resources. AbstrakTujuan penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh lingkungan kerja terhadap kinerja karyawan. Sampel dalam penelitian berjumlah 80 karyawan PT. Perkebunan Nusantara XIV Pabrik Gula Camming. Untuk jenis penelitian yang digunakan yaitu penelitian kuantitatif. Selanjutnya data diperoleh dari kuesioner yang dibagikan dan berhubungan dengan masalah yang diteliti. Pengujian kualitas data menggunakan uji validitas dan uji reliabilitas. Untuk pengujian hipotesis menggunakan pendekatan analisis regresi sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Lingkungan kerja berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja karyawan.Kata kunci: Lingkungan Kerja, Kinerja Karyawan, Sumber Daya Manusia.

Page 1 of 2 | Total Record : 11