cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bengkulu,
Bengkulu
INDONESIA
Jurnal Ilmiah POTENSIA
Published by Universitas Bengkulu
ISSN : 25279270     EISSN : 26212382     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Ilmiah Potensia merupakan hasil penelitian tentang Pendidikan Anak Usia Dini yang menyajikan hasil kajian ilmiah dan hasil penelitian dengan paradigma penelian seperti PTK, Kualitatif, Kuantitatif, Teoritik, Opini, Resensi buku dan kajian lainnya. Jurnal ini diperuntukkan bagi para ahli, mahasiswa S1 PAUD, peneliti, pengamat dan pemerhati seputar Pendidikan Anak Usia Dini. Terbit 2 kali dalam setahun yaitu bulan Januari dan Juli.
Arjuna Subject : -
Articles 183 Documents
PELAKSANAAN PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT (PHBS) DI LINGKUNGAN SEKOLAH Ratna Julianti; Muhammad Nasirun; Wembrayarli Wembrayarli
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 3, No 2 (2018): JULI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (654.842 KB) | DOI: 10.33369/jip.3.2.76-82

Abstract

This study aims to describe how the implementation of clean and healthy life behavior (PHBS) in the school environment in the group B PAUD 'Aisyiyah 1 Arga Makmur. The research method used is descriptive quantitative. The population in this study were all children of PAUD 'Aisyiyah 1 Arga Makmur consisting of 16 children of group B. The instrument of this research is a questionnaire containing 43 questions. Analysis of statistical data by using the formula percentage. The results of the study on the implementation of clean and healthy life behavior (PHBS) in the school environment in the group B PAUD 'Aisyiyah 1 Arga Makmur that meet the criteria enough there are 3 people (18.75%) and 13 people (81.25%) the criteria is less. For that the researchers conclude that the implementation of clean and healthy life behavior (PHBS) in the school environment in the group B PAUD 'Aisyiyah 1 Arga Makmur children who studied have criteria with less average (K). 
PERENCANAAN PEMBELAJARAN KURIKULUM 2013 PENDIDIKAN ANAK USIA DINI Annisa Fitri; Sri Saparahayuningsih; Nesna Agustriana
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 2, No 1 (2017): JANUARI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (629.967 KB) | DOI: 10.33369/jip.2.1.1-13

Abstract

Tujuan dari penelitian ini untuk mendeskripsikan perencanaan pembelajaran Tujuan dari penelitian ini untuk mendeskripsikan perencanaan pembelajaran Kurikulum 2013 di PAUD IT Auladuna Kota Bengkulu.  Metode penelitian yang digunakan yaitu deskriptif kuantitatif. Subjek  penelitian ini adalah  guru kelas di PAUD IT Auladuna yang berjumlah 14 orang. Objek penelitiaan ini adalah Perencanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 PAUD. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan dokumentasi. Analisis data statistik dengan menggunakan rumus presentase. Hasil penelitian tentang Perencanaan Pembelajaran Kurikulum  2013 Pendidikan Anak Usia Dini  di PAUD IT Auladuna Kota Bengkulu terhadap program tahunan, program semester, rencana pelaksanaan pembelajaran mingguan, rencana pelaksanaan pembelajaran harian, dan rencana penilaian sudah baik dan sudah sesuai dengan standar Perencanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 PAUD. Disarankan kepada guru untuk mengevaluasi kembali perencanaan penilaian yang disesuaikan dengan kelompok usia anak didik.
PELAKSANAAN PROGRAM PARENTING DI LEMBAGA PAUD KECAMATAN BASA AMPEK BALAI TAPAN Fifi Dwi Ningsih; Nasirun Nasirun; Yulidesni Yulidesni
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 3, No 2 (2018): JULI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (395.976 KB) | DOI: 10.33369/jip.3.2.99-104

Abstract

The problem in this research is how the implementation of a parenting program in early childhood education institutions in Sub Bases Ampek Tapan Hall. The purpose of this study to describe the implementation of a parenting program in early childhood education institutions in Sub Bases Ampek Tapan Hall. The method used quantitative descriptive. Subjects of this study is the head of the school as much as 6 class teachers and parents as much as 30 to 56 people in implementing early childhood parenting program. The data collection technique using a structured questionnaire. Analysis of data using statistical analysis with a percentage formula. The results showed that the implementation of a parenting program in early childhood institutions Hall Tapan District of Bases Ampek average to very good. It is therefore recommended to the school that has implemented a program with good parenting is expected to maintain and improve the implementation of parenting programs in the school. For the next researcher suggested considering this study implementation of growth and development of children.      The problem in this research is how the implementation of a parenting program in early childhood education institutions in Sub Bases Ampek Tapan Hall. The purpose of this study to describe the implementation of a parenting program in early childhood education institutions in Sub Bases Ampek Tapan Hall. The method used quantitative descriptive. Subjects of this study is the head of the school as much as 6 class teachers and parents as much as 30 to 56 people in implementing early childhood parenting program. The data collection technique using a structured questionnaire. Analysis of data using statistical analysis with a percentage formula. The results showed that the implementation of a parenting program in early childhood institutions Hall Tapan District of Bases Ampek average to very good. It is therefore recommended to the school that has implemented a program with good parenting is expected to maintain and improve the implementation of parenting programs in the school. For the next researcher suggested considering this study implementation of growth and development of children.     
IMPLEMENTASI KEMAMPUAN VOCABULARY BAHASA INGGRIS MELALUI METODE DRILL BERBASIS LINGKUNGAN Desti Yuni Suprapti; M.Nasirun M.Nasirun; Wembrayarli Wembrayarli
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 2, No 1 (2017): JANUARI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (528.183 KB) | DOI: 10.33369/jip.2.1.57-62

Abstract

Permasalahan dalam penelitian ini adalah apakah ada perbedaan metode drill eksperimen pertama, kedua, ketiga, dan keempat terhadap kemampuan vocabulary bahasa Inggris pada anak kelompok B PAUD Aisyiyah XI Kota Bengkulu. Metode penelitian menggunakan metode kuasi eksperimen Time Series Design. Secara bersamaan, hasil vocabulary bahasa Inggris yang dipengaruhi oleh teratment pada eksperimen pertama, kedua, ketiga, dan keempat dilihat dalam uji c² atau chi-square, hasilnya adalah c²1 hit = 184,  c²2 hit = 85,32, c²3 hit = 34, c²4 hit = 72, dengan c²tab (5%) = 14,067. c²hitung > c²tabel. Ho ditolak dan Ha diterima. Maka dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan metode drill  dalam eksperimen pertama, kedua, ketiga, dan keempat terhadap kemampuan vocabulary bahasa Inggris anak kelompok B PAUD Aisyiyah XI Kota Bengkulu. Dari hasil penelitian ini disarankan kepada peneliti berikutnya untuk melakukan penelitian berikutnya dengan vocabulary dua suku kata dengan treatment yang berbeda.
MENINGKATKAN KEMAMPUAN SAINS MENGENAL BENDA CAIR MELALUI METODE EKSPERIMEN Khairani Amalia; sri saparahayuningsih; Anni Suprapti
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 3, No 2 (2018): JULI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (578.975 KB) | DOI: 10.33369/jip.3.2.66-75

Abstract

Problems in this research is whether through experiment method can improve the ability of science to know liquid object at group B5 TK Witri I of Bengkulu City? The purpose of this class action research is to increase the ability of science to know the liquid through the experimental method at group B5 TK Witri I of Bengkulu City. This research is a classroom action research (CAR). The result of this research is through experiment method can improve the ability of science to know liquid objects. Evident from the average score of children's science skills in the first cycle reached an average grade of 3.53 with 70.6% classical completeness is on the enough criteria then in cycle II the average value of children reached 4.16 with classical completeness 83.2% is in good criteria. It is suggested for the next researcher to use experimental method in improving children's science skill especially predicting aspect. Key Words : The Science Abilities, Experiment Method, Soluble And Insoluble Objects.
HUBUNGAN ANTARA POLA ASUH DEMOKRATIS DENGAN KEMANDIRIAN ANAK DI KELOMPOK A PAUD IT BINA IMAN KABUPATEN BENGKULU UTARA Septi Restiani; Sri Saparahayuningsih; Mona Ardina
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 2, No 1 (2017): JANUARI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (415.09 KB) | DOI: 10.33369/jip.2.1.23-32

Abstract

Masalah dalam penelitian ini adalah apakah terdapat hubungan antara pola asuh orangtua dengan kemandirian anak di kelompok A PAUD IT Bina Iman Kabupaten Bengkulu Utara. Tujuan penelitian untuk mengetahui hubungan pola asuh yang diterapkan orangtua terhadap kemandirian anak kelompok A PAUD IT Bina Iman Kabupaten Bengkulu Utara. Metode penelitian yang digunakan deskriptif kuantitatif. Populasi penelitian ini yaitu seluruh anak kelompok A PAUD IT Bina Iman Kabupaten Bengkulu Utara. Teknik pengambilan sampel menggunakan sampel total dengan jumlah 25 orang. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah kuesioner atau angket. Analisis data dengan analisis statistik menggunakan rumus korelasi product moment. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara pola asuh orangtua yang menerapkan pola asuh demokratis terhadap kemandirian anak, dengan hasil perhitungan korelasi rhitung sebesar 0,87 lebih besar dari rtabel 0,388. Melalui penelitian ini disarankan untuk mempertahankan pola asuh yang ditetapkan secara konsisiten, sedangkan untuk penelitian lebih lanjut hendaknya mencari variabel lain yang berhubungan dengan kemandirian anak.
HUBUNGAN METODE PEMBIASAAN DALAM PEMBELAJARAN DENGAN DISIPLIN ANAK USIA DINI Nurul Ihsani; Nina Kurniah; Anni Suprapti
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 3, No 2 (2018): JULI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (399.008 KB) | DOI: 10.33369/jip.3.2.105-110

Abstract

This study aims to describe the relationship between methods of habituation in learning with early childhood discipline in early childhood Al-Hidayah Kota Bengkulu. The method used is descriptive quantitative with correlation type. The subjects were 30 children consisting of 8 children of B1 group, 8 children of B2 group, 7 children of B3 group and 7 children of B4 group. Technique of collecting data using observation in the form of checklist. Data analysis using Product Moment Correlation. The result of this research is there is significant correlation between method of habituation in learning with discipline of child and seen from price Fhitung0,418 bigger than price Ftabel0,374 for significant level 5% (0,418 <0,374) so that Ha accepted and Ho rejected. Based on these results it is advisable to train early childhood discipline should teachers apply methods of habituation.Keywords: Method of Habituation in Learning, Discipline of Early Childhood
MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA ANAK MELALUI BERMAIN PERAN MIKRO Yumi Olva Susanti
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 2, No 1 (2017): JANUARI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (452.58 KB) | DOI: 10.33369/jip.2.1.63-70

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah bagaimana meningkatkan kemampuan berbicara anak melalui bermain peran mikro. Subjek dalam penelitian ini adalah anak usia dini kelompok B PAUD Dwi Wardani Kota Bengkulu sejumlah 15 orang yang terdiri dari 8 anak perempuan dan 7 anak laki-laki. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Siklus pada penelitian ini menggunakan 2 siklus, setiap siklus tiga kali pertemuan. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan melalui observasi, sedangkan teknik analisis data menggunakan teknik statistik dengan rumus rata-rata. Hasil penelitian menunjukkan pada siklus 1 kemampuan berbicara melalui bermain peran mikro dengan rata-rata 3.2 dengan kategori cukup. Pada siklus 2 mengalami peningkatan menjadi 4.1 dengan kriteria sangat baik. Kesimpulan bahwa melalui bermain peran mikro dapat meningkatkan kemampuan berbicara anak. Maka disarankan kepada guru dalam meningkatkan kemampuan berbicara anak dapat menggunakan bermain peran seperti bermain peran mikro dan bagi peneliti berikutnya menggunakan bermain peran makro.
KINERJA GURU PAUD DITINJAU DARI KUALIFIKASI PENDIDIK, PENGALAMAN MENGAJAR, DAN PELATIHAN Julita Andriana; sumarsih sumarsih; delrefi d
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 3, No 2 (2018): JULI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (536.707 KB) | DOI: 10.33369/jip.3.2.83-88

Abstract

This study to almed to describe Early Childhood Education teachers’ performance observed from teachers’ qualification teaching experience and trainning.The method of the study is quantitative descriptive method. The population of this research is all Early Childhood Education teachers’ who are teachig Early Childhood Education Kembang Sepatu group. The writer use total sampling consists of 30 teachers, 6 teachers are SI Early Childhood Education teachers’, 14 teachers are not from Early Childhood Education major teachers’,  and 10 teachers are from Senior High School Graduated teacher. The technique for collicting the data is used questionnaire. The analysis data use percentage. The result of the study show that Early Childhood Education teachers’ performance  observed from teachers’ qualification teaching experience and trainning are in this good category, with the percentage 75,9%. With details of teacher performance seen from the qualifications of  teachers are SI Early Childhood Education teachers’ is in the category Very Good with a value of 83.3%, For teachers are not from Early Childhood Education major teachers’ is in the Good category with a value of 74.4% and teachers are from Senior High School Graduated teacher are in the Good category with 70% value. The performance of teachers whose teaching experience is more than 10 years is better than teachers whose teaching experience is under 10 years. The performance of teachers who have attended the training is better than the teachers who have never attended the training. For later study, the writer suggested that the reseaarcher to examine more in depth about the guiding and training aspects of the child.Keyword: Early childhood teacher’ performance observased by                              educator qualification from graduated senior                  high school
MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA MELALUI METODE KARYAWISATA PADA ANAK KELOMPOK B LAB SCHOOL PAUD UNIB KOTA BENGKULU Nera Ayuandia; Sri Saparahayuningsih; Mona Ardina
Jurnal Ilmiah POTENSIA Vol 2, No 1 (2017): JANUARI
Publisher : Universitas Bengkulu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (330.242 KB) | DOI: 10.33369/jip.2.1.33-38

Abstract

Permasalahan dalam penelitian ini adalah bagaimana penerapan metode karyawisata dapat meningkatkan keterampilan berbicara pada anak kelompok B Taman Kanak-Kanak Lab School PAUD UNIB Kota Bengkulu. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas, dilaksanakan selama dua siklus dan tiga kali pertemuan setiap siklusnya. Subjek penelitian ini adalah 8 anak perempuan dan 5 anak laki-laki. Teknik pengumpulan data adalah observasi, dengan teknik analisis data menggunakan uji rata-rata dengan persentase untuk mengetahui tingkat keberhasilan belajar. Hasil penelitian ini membuktikan bahwa keterampilan berbicara anak dapat ditingkatkan melalui metode karyawisata, dengan  ketuntasan belajar 84,2% rata-rata keterampilan berbicara anak 4,21 (Baik). Dari hasil penelitian yang diperoleh, maka disarankan bagi guru untuk menerapkan metode karyawisata dalam meningkatkan keterampilan berbicara, dan bagi peneliti selanjutnya diharapkan dapat melanjutkan penelitian ini dengan mengamati keterampilan berbicara anak dengan metode yang lain seperti metode bercakap-cakap dan metode berceria.

Page 1 of 19 | Total Record : 183