cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Bangunan
ISSN : 08522480     EISSN : 26210959     DOI : -
Core Subject : Engineering,
Jurnal Bangunan terbit minimal 1 (satu) kali setahun berisi gagasan konseptual, kajian teori, praktik, penelitian, dan pengajaran dalam bidang Teknik Bangunan.
Arjuna Subject : -
Articles 90 Documents
PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA PADA MATAKULIAH KONSTRUKSI BETON 1 Sudomo; Made Wena
BANGUNAN Vol 22, No 1 (2017): BANGUNAN EDISI MARET
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (344.447 KB) | DOI: 10.17977/um071v22i12017p%p

Abstract

Abstrak: tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar dan kualitas proses pembelajaran dalam matakuliah Konstruksi Beton 1 melalui penerapan Metode Pembelajaran Pemecahan Masalah. Penelitan ini menggunakan pendekatan penelitian tindakan kelas. Dengan pendekatan penelitian tindakan kelas, siklus alur penelitian dilakukan sebagai berikut: Perencanaan - Pelaksanaan - Observasi - Refleksi. Penelitian ini dilakukan pada program studi S1 PTB FT UM. Subjeknya adalah mahamahasiswa yang memprogram matakuliah Konstruksi Beton 1 sebanyak 30 orang. Penelitian melibatkan 2 orang dosen Prodi Pendidikan Teknik Bangunan, salah seorangnya adalah pengajar matakuliah Konstruksi Beton 1. Hasil penelitian menunjukkan (a) Penerapan metode Pemecahan Masalah dalam matakuliah Konstruksi Beton 1 dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa PTB FT UM, dan (b) Penerapan metode Pemecahan Masalah dapat meningkatkan kualitas pembelajaran.Kata-kata kunci: pemecahan masalah, hasil belajar, proses pembelajaran konstuksi beton.Abstract: The purpose of this study is to improve learning outcomes and the quality of learning process in the course of Concrete Construction 1 through the application of Problem-solving Learning Methods. This research uses a classroom action research approach. With the classroom action research approach, the research flow cycle is carried out as follows: Planning - Implementation - Observation - Reflection. This research was conducted on S1 program of PTB FT UM. The subjects are students who programmed the course of Concrete 1 Construction as many as 30 people. The research involves 2 lecturers of Prodi Pendidikan Teknik Bangunan, one of them is a lecturer of Concrete Construction Course 1. The research results show (a) Application of Problem Solving method in Concrete Construction 1 course can improve student learning result of PTB FT UM, and (b) Problems can improve the quality of learning.Key Words: problem solving, learning outcomes, learning processes for concrete stones.
PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING MELALUI BLENDED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA PADA MATAKULIAH FISIKA TEKNIK Priyono Priyono; Pribadi Pribadi; Antelas Eka Winahyo; Tri Kuncoro
BANGUNAN Vol 23, No 1 (2018): BANGUNAN EDISI MARET
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (295.695 KB) | DOI: 10.17977/um071v23i12018p%p

Abstract

Abstrak: Penelitian ini merupakan Classroom Action Research yang bertujuan meningkatkan hasil belajar mahasiswa dan memperbaiki proses pembelajaran Mata Kuliah Fisika Teknik pada Program Studi S-1 Teknik Sipil (TS) Fakultas Teknik (FT) Universiats Negeri Malang (UM). Untuk mencapai tujuan ini diterapkan strategi pembelajaran Problem Based Learning melalui Blended Learning. Dengan strategi pembelajaran ini mahasiswa akan dikondisikan untuk lebih aktif dalam belajar dan dimudahkan dalam mengakses sumberbelajar yang lebih banyak. Subjek penelitian adalah mahasiswa semester I tahun ajaran 2017/2018 yang memprogram mata kuliah Fisika Teknik, sebanyak 33 orang. Penelitian dilakukan mulai bulan Agustus 2017 sampai dengan bulan Desember 2018. Alur penelitian tindakan kelas terdiri dari : Perencanaan - Pelaksanaan - Observasi – Refleksi yang dilaksanakansebanyak tiga siklus pembelajaran. Dari analisis terhadap hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penerapan strategi pembelajaran Problem Based Learning melalui Blended Learning dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa dan memperbaiki proses pembelajaran pada matakuliah Fisika Teknik Program Studi S-1 Teknik Sipil Universitas Negeri Malang.Kata-kata kunci: Problem Based Learning, Blended Learning, Hasil Belajar, Fisika TeknikAbstract: This research is a Classroom Action Research that aims to improve student learning outcomes and improve the learning process of Physics Engineering Course at S-1 Program of Civil Engineering (TS) Faculty of Engineering (FT) Universiats Negeri Malang (UM). To achieve this goal applied the learning strategy of Problem Based Learning through Blended Learning.With this learning strategy students will be conditioned to be more active in learning and facilitated in accessing more learning resources. The subjects of the study were the students of the first semester of the academic year of 2017/2018 who programmed the subjects of Engineering Physics, as many as 33 people. The study was conducted from August 2017 to December 2018.The classroom action research flow consists of: Planning - Implementation - Observation - Reflections carried out in three learning cycles. From the analysis of the results of the study can be concluded that the implementation of learning strategies Problem Based Learning through Blended Learning can improve student learning outcomes and improve the learning process in the subjects of Physics Engineering Program S-1 Civil Engineering State University of Malang.Keywords: Problem Based Learning, Blended Learning, Learning Outcomes, Engineering Physics
KONDISI PERUSAHAAN JASA KONSTRUKSI DI KOTA MALANG Sudomo; Tri Kuncoro
BANGUNAN Vol 22, No 2 (2017): BANGUNAN EDISI OKTOBER
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (620.697 KB) | DOI: 10.17977/um071v22i22017p%p

Abstract

Abstrak: Pekerjaan konstruksi yang berisiko besar dan/atau yang berteknologi tinggi dan/atau berbiaya besar harus dilakukan oleh badan usaha yang berbentuk perseroan terbatas (PT) atau badan usaha asing yang dipersamakan. Pembatasan jenis pekerjaan tersebut dimaksudkan untuk memberikan perlindungan terhadap para pihak maupun masyarakat atas risiko pekerjaan konstruksi. Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja, yaitu sebagai berikut: (1) Personal factors, (2) Leadership factors, (3) Team factors, (4) System factors, and (5) Contextual/situational factors. Personal factors.Faktor-faktor yang menunjang terhadap kinerja perusahaan jasa konstruksi meliputi: personalia/sumber daya manusia, faktor keuangan, faktor pengalaman kerja, dan faktor peralatan. Faktor personalia/sumber daya manusia untuk menjelaskan tingkat pendidikan penanggung jawab badan usaha, tingkat pendidikan penanggung jawab teknik badan usaha, jumlah tenaga kerja, asal tenaga kerja serta kondisi tenaga ahli yang dipekerjakan. Keberhasilan perusahaan salah satunya bukan diukur dari ukuran besar keuangannya dan tidak dapat lagi menjadi satu-satunya penentu keberhasilan perusahaan.Kata-kata kunci: kondisi, dan kinerja industri konstruksi.Abstract: High risk and / or high-tech and / or high-cost construction works must be undertaken by a business entity in the form of a limited liability company (PT) or a foreign business entity. The limitation of this type of work is intended to provide protection to both parties and the public at risk of construction work. Factors that affect performance are as follows: (1) Personal factors, (2) Leadership factors, (3) Team factors, (4) System factors, and (5) Contextual / situational factors. Personal factors. Factors that support the performance of construction service companies include: personnel / human resources, financial factors, factors of work experience, and equipment factors. Factors of personnel / human resources to explain the level of education of the responsible corporate body, the level of education in charge of technical entities, the number of workers, the origin of labor and the conditions of experts employed. One company’s success is not measured by its large financial size and can no longer be the sole determinant of corporate success.Keywords: condition, and performance of construction industry.
OPTIMASI PROGRES PADA PELAKSANA JASA KONSTRUKSI DENGAN SOFT WARE FUZZY MATLAB R2014a Bambang Djatmiko; N. Bambang Revantoro; Suparno Suparno; Made Wena
BANGUNAN Vol 23, No 1 (2018): BANGUNAN EDISI MARET
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (428.399 KB) | DOI: 10.17977/um071v23i12018p%p

Abstract

Abstrak: Adanya resiko kenaikan harga material, biaya tak terduga membengkak , sehingga progres semakin lambat bahkan bisa terjadi pemberhentian pekerjaan. Progres adalah tujuan utama dari pelaksana tanpa mengabaikan mutu, maupun aspek lain sesuai isi kontrak. Berdasarkan kajian empiris progres dioptimalkan bukan sebagai variabel output. Tujuan penelitian adalah: 1). Mengetahui model himpunan fuzzy Mamdani untuk optimasi progres ,2). Mengetahui model pemrograman optimasi progres fuzzy Mamdani MATLAB dan 3). Mengetahui hasil simulasi progres dengan komputasi fuzzy Mamdani MATLAB. Penelitian ini menggunakan desain eksperimental yaitu dicoba progres sebagai variabel single out put dalam model fuzzy Mamdani sistem MISO (Multiple Input Single Output). Variabel multiple inputnya: Direct Cost, Indirect Cost, Profit dan Informal cost. Hasil penelitian adalah: 1). Model himpunan fuzzy Mamdani sistem MISO, 4 multiple input yaitu: Direct Cost (10-75 persen), Indirect Cost (10-25 persen), Informal cost (5-10 persen) dan Profit (5-15 persen) dan single output yaitu progres (kurang dari25 - lebih dari25 persen), 2). Model pemrograman optimasi indikator: Fungsi keanggotaan trapesium, Himpunan linguistik dua macam (minimum – maximum dan slow – fast), fungsi implikasi MISO , Sistem operasi “MAX - DOT”, Aturan fuzzy (if … and … then) sebesar 16 rules dan Menggunakan soft ware MATLAB R2014a dan 3) Hasil simulasi akan diperoleh progres slow jika dalam mengalokasikan dana pada variabel input tidak berimbang dan sebaliknya akan diperoleh progres fast jika alokasi dana pada variabel input berimbang.Kata-kata kunci: optimasi, Direct Cost, Indirect Cost, Informal cost, Profit dan ProgresAbstract: The risk of rising material prices, unexpected costs swell, so the progress is getting slower and even job stops. Progress is the main objective of the implementer without neglecting the quality, as well as other aspects of the contents of the contract. Based on the empirical study progress is not optimized as an output variable. The research objectives are: 1). Knowing Mamdani’sfuzzy set model for progressive optimization, 2). Know the programming model of fuzzy progressive optimization Mamdani MATLAB and 3). Knowing the results of the progress simulation with fuzzy Mamdani MATLAB computing. This research uses experimental design that is attempted progress as single out put variable in fuzzy model Mamdani MISO system (Multiple Input Single Output). Multiple input variables: Direct Cost, Indirect Cost, Profit and Informal cost.The results of the study were: 1). Fuzzy Fuzzy MISO system set model, 4 direct input (10- 75 percent), Indirect Cost (10-25 percent), Informal cost (5-10 percent) and Profit (5-15 percent) and single output progress (less than25 -more than 25 percent), 2). Optimized programming model indicator: trapezoidal membership function, linguistic set of two types (minimum - maximum and slow - fast), MISO implication function, operating system “MAX - DOT”, fuzzy rules (if ... and ...then) is 16 rules and Using soft ware MATLAB R2014a and 3) Simulation results will be obtained slow progress if in allocating funds on input variables are not balanced and vice versa will be obtained fast if the allocation of funds in input variables balanced.Keywords: optimization, Direct Cost, Indirect Cost, Informal cost, Profit and Progress
PENYUNTING PENYUNTING PENYUNTING
BANGUNAN Vol 23, No 1 (2018): BANGUNAN EDISI MARET
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (153.745 KB) | DOI: 10.17977/um071v23i12018p%p

Abstract

KINERJA CAMPURAN HOT ROLLED SHEET-WEARING COURSE (HRS-WC) DENGAN FILLER ABU AMPAS TEBU Nikmatul Azizah; Boedi Rahardjo
BANGUNAN Vol 22, No 2 (2017): BANGUNAN EDISI OKTOBER
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (486.932 KB) | DOI: 10.17977/um071v22i22017p%p

Abstract

Abstrak:Tujuan dari penelitian ini (a) mendeskripsikan sifat fisik dan mekanik bahan-bahan penyusun campuran HRS-WC dan (b) mendeskripsikan kinerja campuran HRS-WC filler abu ampas tebu. Metode penelitian ini meliputi (1) persiapan bahan dan alat; (2) Pengujian bahan meliputi agregat, filler, dan aspal (3) pembuatan benda uji (4) pengujian Marshall, dan (5) penentuan Kadar Aspal Optimum (KAO). Hasil penelitian ini menunjukkan (a) pemeriksaanagregat kasar untuk berat jenis bulk 2,54 gram/cm3, berat jenis SSD 2,57 gram/cm3, dan berat jenis semu 2,63 gram/cm3, penyerapan 1,2 percent, dan keausan agregat sebesar 34,8 percent, sedangkan untuk agregat halus menunjukkan berat jenis bulk 2,5 gram/cm3, berat jenis SSD 2,55 gram/cm3, dan berat jenis semu 2,61 gram/cm3, penyerapan air 1,63 percent; (b) KAO campuran sebesar 7,25 percent; (c) pengujian campuran dengan alat Marshall diperoleh nilai parameter Marshall pada KAO yaitu, nilai stabilitas 1244,43 kg, kelelehan (flow) 3,98 mm, Marshall Quotient (MQ) 319,22 kg/mm, nilai Void in Mixture (VIM) sebesar 5,31 percent, nilai Void in Mineral Agregate (VMA) 18,67 percent, dan nilai Void Filled with Bitumen (VFB) sebesar 72,03 percent.Kata-kata kunci: Kinerja Marshall, HRS-WC, Filler Abu Ampas Tebu.Abstract: The aim of this research are (a) describe the physical and mechanical characteristics of materials that arranging of HRS-WC mixture and (b) describe performance of HRS-WC mixture using bagasse ash as filler. Methode this research consist of (1) preparing material and equipment; (2) testing material as aggregate, filler, and asphalt (3) make sample test (4) Marshall Test, and (5) determine optimum asphalt containt (KAO) . The result of this research (a) course aggregates test for bulk specific gravity is 2,54 gram/cm3, SSD specific gravity is 2,57 gram/cm3, and apparent specific gravity is 2,63 gram/cm3, absorption 1,2 percent, and resistance to abrasion aggregate is 34,8 percent, meanwhile result of fine aggregates test showed thatbulk specific gravity is 2,5 gram/cm3, SSD specific gravity is2,55 gram/cm3, and apparent specific gravity is 2,61 gram/cm3, absorption 1,63 percent; (b) optimum asphalt content (KAO)of mixture is 7,25 percent; (c) Marshall Test of this mixture resulting Marshall parameters values at KAO arestability 1244,43 kg, flow 3,98 mm, Marshall Quotient (MQ) 319,22 kg/mm, Void in Mixture (VIM) 5,31 percent, Void in Mineral Agregate (VMA) 18,67 percent, and Void Filled with Bitumen (VFB) value is72,03 percent.Keywords: Marshall Performance, HRS-WC, Bagasse Ash as Filler 
PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN SOCIAL SCIENCE INQUIRY PADA MATAKULIAH MANAJEMEN KONSTRUKSI GUNA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA PRODI TEKNIK SIPIL FAKULTAS TEKNIK UNIVERSITAS NEGERI MALANG Suparno; Made Wena
BANGUNAN Vol 22, No 1 (2017): BANGUNAN EDISI MARET
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (393.771 KB) | DOI: 10.17977/um071v22i12017p%p

Abstract

Abstrak:tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa dan proses pembelajaran matakuliah Manajemen Konstruksi dengan penerapan metode Social Science Inquiry. Rancangan penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas. Penelitian tindakan ini bersifat reflektif kolaboratif dengan melakukan tindakan-tindakan alternatif tertentu, sehingga dapat memperbaiki kegiatan pengajaran Manajemen Konstruksi secara lebih profesional. Penelitian ini dilaksanakan dengan langkah-langkah seperti (l) perencanaan tindakan, (2) pelaksanaan tindakan, (3) observasi dan (4) refleksi pada setiap siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (l) Penerapan metode Social Science Inquiry dalam matakuliah Manajemen Konstruksi dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa prodi S1 Teknik Sipil Fakultas Teknik Universiats Negeri Malang, dan (2) Penerapan metode Social Science Inquiry dapat meningkatkan kualitas pembelajaran yaitu mengubah proses pembelajaran dari dosen yang dominan aktif menjadi mahasiswa yang aktif.Kata-kata kunci: Social Science Inquiry, Manajemen Konstruksi, Hasil Belajar, Proses PembelajaranAbstract: The purpose of this research is to improve student learning outcomes and learning process of Construction Management course with application of Social Science Inquiry method. The research design used is classroom action research. This action research is collaborative reflective by taking certain alternative actions, so as to improve the teaching activities of Construction Management in a more professional manner. The study was conducted with steps such as (1) action planning, (2) action implementation, (3) observation and (4) reflection on each cycle. The result of the research shows that (1) Application of Social Science Inquiry method in Construction Management course can improve student learning result of S1 Civil Engineering Faculty of Engineering Universiats Negeri Malang, and (2) Application of Social Science Inquiry method can improve learning quality that is change learning process from lecturer The active dominant being an active student..Key Words: Social Science Inquiry, Construction Management, Learning Outcomes, Learning Process.
KESESUAIAN TINGKAT BERPIKIR SOAL UJIAN DENGAN TUJUAN PEMBELAJARAN PADA KEAHLIAN TEKNIK GAMBAR BANGUNAN SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN Niswah Qurrota A’yun; Sutrisno
BANGUNAN Vol 22, No 2 (2017): BANGUNAN EDISI OKTOBER
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (284.302 KB) | DOI: 10.17977/um071v22i22017p%p

Abstract

Abstrak:Tujuan penelitian ini adalah mengetahui (1) proporsi tingkat berpikir pada soal ujian, (2) proporsi tingkat berpikir pada tujuan pembelajaran, dan (3) kesesuaian tingkat berpikir soal ujian dengan tujuan pembelajaran pada Keahlian Teknik Gambar Bangunan Sekolah Menengah Kejuruan. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif persentase dan chi-square. Hasil penelitian menunjukkan (1) proporsi soal ujian tingkat berpikir mengingat (C1): 37 percent, memahami (C2): 33 percent, aplikasi (C3): 30 percent; (2) proporsi tujuan pembelajaran tingkat berpikir C1: 1 percent, C2: 57 percent, C3: 42 percent; dan (3) terjadi ketidaksesuaian proporsi tingkat berpikir C1 dan C2 pada soal ujian dengan tujuan pembelajaran secara signifikan.Kata-kata kunci: tingkat berpikir, soal ujian, tujuan pembelajaran.Abstract: The level of thinking in the exam should be in line with the learning objectives for Building Technical Skills in Vocational High School. This study is aimed to learn about the ability of the thinking level in the exam and in the learning objectives, and the appropriateness of the level of thinking about the exam in learning of the Building Skills Technique in the Vocational High School. The method used in data collecting was documentation. The results were analyzed using descriptive percentage analysis and chi-square. The results showed that ability of student in the thinking-level during the exam (C1): 37 percent, understanding (C2): 33 percent, application (C3): 30 percent; (2) the ability to understand of the learning goals in thinking level were C1: 1 percent, C2: 57 percent, C3: 42 percent; and (3) inappropriate of the proportion of C1 and C2 thinking levels in the exam to the significance of the learning.Keywords: level of thinking, exam question, learning objective
PENGARUH LAMA PERENDAMAN AIR HUJAN TERHADAP KINERJA LASTON (AC-WC) BERDASARKAN UJI MARSHALL Ilvin NurLaily; Boedi Rahardjo
BANGUNAN Vol 22, No 1 (2017): BANGUNAN EDISI MARET
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (569.888 KB) | DOI: 10.17977/um071v22i12017p%p

Abstract

Abstrak:Tujuan dari penelitian ini adalah: (a) Mengetahui karakteristik bahan penyusun campuran laston (AC-WC) dan (b) Mengetahui pengaruh lama perendaman air hujan terhadap kinerja laston (AC-WC) berdasarkan uji Marshall. Hasil penelitian ini menunjukkan (a) karakteristik bahan penyusun campuran laston (AC-WC) memenuhi syarat yang ditentukan dalam spesifikasi , (b) hasil pengujian pengaruh lama perendaman air hujan diperoleh nilai stabilitas terus mengalami penurunan; nilai kelelehan plastis (flow) mengalami peningkatan; nilai Marshall Quotient konsisten mengalami penurunan; nilai VIM terus meningkat; nilai VMA terus mengalami peningkatan dan nilai VFB menurun secara konsisten.Kata-kata kunci: perendaman, laston (AC-WC), uji Marshall.Abstract: The objectives of this research are: (a) To know the characteristics of composite material of laston mixture (AC-WC) and (b) to know the effect of rain water immersion period on laston performance (AC-WC) based on Marshall test. The results of this study show that (a) the characteristics of composite materials of the laston mixture (AC-WC) fulfill the requirements specified in the specification; (b) the results of testing the effect of the duration of rain water immersion; The value of plastic melt has increased; The value of Marshall Quotient consistently decreases; VIM values continue to increase; VMA values continue to increase and the value of VFB decreases consistently.Key Words: immersion, laston (AC-WC), Marshall test.
WARNA PEMBELAJARAN PSG: PENINGKATAN TECHNICAL SKILL SISWA SMK SEBAGAI KEBUTUHAN DUNIA KERJA Blima Oktaviastuti; Luhfi Indana
BANGUNAN Vol 23, No 1 (2018): BANGUNAN EDISI MARET
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (342.519 KB) | DOI: 10.17977/um071v23i12018p%p

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan serta sumbangan efektif dukungan industri dan vocational attitude terhadap hasil prakerin dan dampaknya pada technical skill siswa SMK kompetensi keahlian Teknik Gambar Bangunan di kabupaten Ngawi, Magetan, dan Ponorogo. Rancangan penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian deskriptif  korelasional. Sampel yang digunakan sebanyak 148 siswa SMK yang diambil menggunakan teknik proportionate random sampling. Instrumen yang digunakan berupa angket, tes, dan dokumen nilai hasil prakerin. Uji hipotesis menggunakan analisis jalur dengan taraf signifikansi (Sig.) 0,05. Hasil uji hipotesis variabel pada sub-struktural 1 menghasilkan simpulan terdapat hubungan yang signifikan dan simultan antara variabel dukungan industri dan vocational attitude terhadap variabel hasil prakerin. Sedangkan untuk hasil uji hipotesis variabel pada substruktural 2 diperoleh simpulan terdapat hubungan yang signifikan dan simultan antara variabel dukungan industri, vocational attitude, dan hasil prakerin terhadap variabel technical skill.  Kata-kata kunci: dukungan industri, vocational attitude, hasil prakerin, technical skill Abstract: This research aims to know the relationships as well as effective support donation industry, system of coaching, vocational attitude towards results prakerin and its impact on vocational high school (SMK) students of building drawings engineering in Ngawi, Magetan, and Ponorogo. Draft research using quantitative approach with the types of descriptive research korelasional. The sample used as many as 148 students of SMK are taken using the technique of proportionate random sampling. The instruments used in the form of the now, test, and document the value of result prakerin. Test hypotheses using path analysis with the level of significance (Sig.)0,05. The results of the test the hypothesis variable on sub-structural 1 produces a summary there is a significant relationship and simultaneous between variables industry support and vocational attitude towards the results prakerin variable. As for the results of a test of the hypothesis variable on sub-structural 2 obtained summary there is a significant relationship and simultaneous between variables industry support, vocational attitude, and the results of prakerin toward variable technical skill. Keywords: industry support, vocational attitude, results prakerin, technical skill