cover
Contact Name
Akhyar Anshori
Contact Email
akhyaransori@umsu.ac.id
Phone
+6282277000285
Journal Mail Official
jurnalinteraksi@umsu.ac.id
Editorial Address
Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP UMSU Gedung C Jalan Kapten Mukhtar Basri No 3 Medan, Sumatera Utara 20238
Location
Kota medan,
Sumatera utara
INDONESIA
urnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi
ISSN : -     EISSN : 25806955     DOI : https://doi.org/10.30596/interaksi
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, diterbitkan oleh Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara (UMSU) bekerjasama dengan Asosiasi Pendidikan Ilmu Komunikasi Perguruan Tinggi Muhammadiyah (APIK PTM) yang terbit dua kali dalam setahun pada bulan Januari dan Juli. Terbit pertama kali pada bulan Januari 2017.
Articles 133 Documents
HAMBATAN KOMUNIKASI ANTARBUDAYA DI KALANGAN MAHASISWA Moulita Moulita
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 2, No 1 (2018): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (442.751 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v2i1.1786

Abstract

ABSTRACTEducational opportunities the wide open for college students also opened a high for it is he Cross-cultural communication both in the campus where they learn as well as society environment tempatan. In fact, many obstacles Cross-cultural communication experienced by the students were in the process educated .Various research studies show some problems that frequently encountered in between that is language, stereotypes and prejudice, the interpretation nonverba , a tendency to judge, and anxiety high. Needs to develop attitudes and ability as openness mind, tolerance, and empathy to overcome the Cross-cultural communication that might be occurred in interaction the students were Keyword: Cross-cultural communication, obstacles, students
MODEL PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DI KALANGAN PEMUDA Mujahiddin Mujahiddin; Muhammad Said Harahap
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 1, No 2 (2017): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (508.653 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v1i2.1200

Abstract

Pertumbuhan pengguna internet di seluruh dunia termasuk di Indonesia terus mengalami peningkatan. Berdasarkan data yang dikeluarkan oleh Kemenko Info pada tahun 2014 rata-rata pengguna internet terbanyak adalah kelompok pemuda yang berada di kisaran usia 18 sampai dengan 25 tahun dan 26 tahun sampai dengan 33 tahun. Kebanyakan dari kelompok pemuda ini mengakses internet untuk aktifitas sosial media. Parahnya banyak informasi yang disajikan oleh internet dan media sosial diisi oleh konten-konten yang sifanya negative seperti gambar-gambar porno, berita-berita hoax yang bersifat fitnah dan SARA serta hal-hal negative lainnya.Untuk itu, penelitian ini akan melihat model penggunaan media sosial pada dua aspek yaitu; aspek etika dalam berkomunikasi pada media sosial dan kedua, kemampuan dalam memilah informasi yang bersifat hoax. Kedua aspek tersebut kemudian di anlisis dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Sampel penelitian diambil secara random dengan mempertimbangkan keterwakilan dari tiap kelompok yang terdiri atas 20 orang anggota Karang Taruna Medan Johor dan 20 orang anggota BPK Ormas Oi.  Adapun teknik pengumpulan data menggunakan angket.  Hasil penelitian menyimpulkan bahwa model penggunaan media sosial di kalangan pemuda Karang Taruna Medan Johor dan BPK Ormas Oi Medan terbagi atas dua aspek yaitu; aspek etika komunikasi dan aspek pemilahan informasi yang bersifat hoax. Pada aspek etika komunikasi terlihat banyak pemuda yang memberikan informasi secara berlebihan dengan menuliskan masalah keluarga dan percintaan pada akun media sosial mereka. Namun begitupun, di sisi lainnya, banyak juga pemuda yang tidak pernah menuliskan kata-kata cacimaki, kasar, kata-kata porno dan kata-kata yang mengandung ujaran kebencian pada akun media sosial mereka. Pada aspek pemilahan informasi yang bersifat hoax, banyak pemuda yang mengaku sering membaca judul yang bersifat profokatif dan membagikannya tanpa membandingkan informasi yangada dengan sumber lainnya. Selain itu, banyak juga pemuda yang tidak memeriksa alamat situs dan fakta pada konten informasi yang cenderung profokatif tersebut.                                                           Kata Kunci: Media Sosial dan Kelompok Pemuda
ANALISIS SEMIOTIKA BILLBOARD PASANGAN CALON WALIKOTA DAN WAKIL WALIKOTA MEDAN 2015 Faizal Hamzah Lubis
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 1, No 1 (2017): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (767.739 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v1i1.877

Abstract

Billboard is the outdoor media or alternative media for political campaign ads that can provide stimulation stimulation directly to public audiences through visual settings such as the display color, images. This research is qualitative research, research on the subject of semiotic studies on Billboard is the election of candidates for Mayor and Deputy Mayor of Medan on December 9, 2015. At the level of meaning denotatif semiology of Roland Barthes generally use a photo of candidate, political jargon, abbreviations name and serial number of the pairs of candidates and when it reached the level of meaning connotative pair of candidates using a communication strategy approach with the use of a mark that gives its own meaning and influence the framework of Billboard readers as well as at the level of the meaning of the myth using ideology is believed to be proving the dominant values prevailing during the campaign period, to choose easier to remember a couple of candidates as well as the figure of the ideal leader who could be elected as Mayor and Deputy Mayor of Medan in 2015. Keywords: Billboard, Semiotics, Roland Barthes, Mayor, Deputy Mayo
PENERAPAN KEBEBASAN PERS OLEH WARTAWAN DI KOTA MEDAN Satia Satia
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 2, No 1 (2018): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (421.659 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v2i1.1791

Abstract

ABSTRACT The development of mass media that in such the rapid make competition between each media become tight. Every media has ambition to be the past the lead pack and of the week on wednesday announced an event. So that the issue of media throw easily to the people so that continue to the development of the community wanted to follow the news. Journalist profession is the field of journalistic fewer and fewer people. Is the process of journalistic, engineering and the science of the collection, of writing, and the expected publication of editing news. Freedom of the press and the freedom of the press is the right granted by constitutional or protection laws relating to the media and materials published as more firmly than spread, printing and publishing a newspaper, magazine, a book or in other materials in the absence of intervening or treatment censor of the government . Keywords: mass media , reporters and freedom of the press
PENANAMAN NILAI-NILAI ISLAM MELALUI KOMUNIKASI INTERPERSONAL ORANG TUA PADA ANAK Rafieqah Nalar Rizky; Moulita Moulita
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 1, No 2 (2017): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (441.077 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v1i2.1205

Abstract

Orang tua mempunyai peranan penting dalam mendidik anak-anaknya terutama dalam menanamkan nilai-nilai islam kepada anaknya. Anak-anak diawal usianya, mereka dibentuk dan didik sejak dari awal. Dalam islam orang tua bertanggung jawab untuk memberikan pendidikan sesuai dengan fitrahnya, yaiu keimanan kepada Allah Swt. Fitrah ini merupakan konsef dasar operasional dari proses penciptaan manusia. Di dalamnya terkandung kekuatan potensial  untuk tumbuh dan berkembang secara maksimal dan mengarahkannya untuk mencapai tujuan penciptaannya. Orang tua dan anak pada umumnya memiliki hubungan yang sangat erat, baik secara fisik maupun emosional, hubungan semacam ini membuat anak merasa aman dan dicintai. Peran orang tua dalam mendidik anak dilingkungan keluarga tidaklah semudah membalikkan telapak tangan. Kerena keluarga adalah tempat awal pertumbuhan anak yang mendapatkan pengaruh dari anggota-onggota keluarganya baik itu pengaruh positif maupun negatif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Penelitian ini dilakukan dengan cara observasi dan wawancara. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh hasil bahwa komunikasi interpersonal yang dilakukan orang tua mempengaruhi keberhasilan menanamkan pengetahuan agama pada anak dikarenakan jika orangtua selalu mengingatkan dan memberi nasihat baik dan tidak dengan marah, anak akan melakukan apa yang diinginkan oleh orang tua dan dalam menanamkan pengetahuan agama pada anak bukan hanya memberi arahan atau bimbingan, melainkan contoh dalam kehidupan nyata seperti  saling tolong menolong dan sopan santun kepada setiap orang. Kata Kunci : Komunikasi Interpersonal, Orang Tua, Nilai-Nilai Islam.
KOMPETENSI HUMAS PADA KEPOLISIAN DAERAH SUMATERA UTARA Rudi Silaen
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 1, No 1 (2017): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (523.694 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v1i1.881

Abstract

Research is called competence public relations in regional police north sumatra ( the theory excellence in public relations in competence technical and managerial head of public relations and kasubbid poldasu ) .Research objectives is to find competence technical required in implement main task of public relations , competence managerial required in implement main task of public relations , and competence technical and managerial that needs to be improved in implementing main task of public relations . This research using the constructivism and competence of using excellence theory public relations with a qualitative approach .The result showed that technical competence of public relations city sumut in technical knowledge theory composition on understanding of photography , knowledge of elemen-elemen writing , press release , and material communication and introducing graphic design and prinsip-prinsip layout , yet excellence .The main factors the cause condition for public sector in the field of technical competence and managerial excellence not caused ineffective education and training public relations . Keyword : Excellence, technical competence, managerial competence
Efektivitas Literasi Media Dalam Meningkatkan Minat Baca Melalui Kelompok Gerakan Langkat Pintar Andrial Safitra
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 2, No 2 (2018): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (448.573 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v2i2.2095

Abstract

This study attempts to described on efforts to the implantation of the literasi the media to raise reading interest via the movements langkat smart. Was used in the study research methodology descriptive of with a qualitative approach was adopted over the literasi media. This research result indicates that motion langkat smart as any one group which carries on the function literasi the media make programs literasi who also useful for the society. This can be seen from programs which he made before the pt pgn promised to supply much as illegal stalls never so much as read, music class, a class of art, a class of langkat smart, a basis of ranking 1 and so forth. The implementation of literacy a medium that done by the langkat smart through programs  it to change in the community that they do not want to read become avid reader. This can be seen from the participation of the community and the response of the community towards the program-program literasi a medium that carried out by the motion of langkat smart.
KOMUNIKASI ORGANISASI KEPALA DESA DALAM MEMBANGUN KESADARAN MASYARAKAT DESA TERHADAP PEMBANGUNAN DESA Puput Purnama Sari; Lutfi Basit
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 2, No 1 (2018): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (519.953 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v2i1.1787

Abstract

ABSTRACTCommunication used by everyone, wherever and anytime. In addition, communication can be conducted in an organization, both in organization to an enterprise, the government and forth. In an organization people will communicate. As leaders of communication, communication leaders on the community and other. Communication important to a organization because communication is instrumental for members of an organization to can work together in doing activity of management, which is to reach organizational goals that went forth before. Research is called communication organization in raise awareness of the community towards village development aimed at to see how communication organization in raise awareness of the community towards village development to villagers / nagori kampung Lalang of subdistrict Ujung Padang  of the District Simalungun. The kind of research used in this research is research deskriftif with a qualitative approach was adopted. The source of information as many as 10 ( ten ) the. The source of information having a profusion of being divergent as the head of the village, village officials, teachers, tens of thousands of workers, from self employed, and farmers. Engineering data collection was to interview and analyzing through three rounds, the reduction of data, data, and withdrawal conclusions and verification. The result of this research organization is communication the village in building public awareness of rural development is good. The community has been having awareness of the building village. They have participated in rural development by the village. Keyword: Communication, Communication organization, The Village Chief
KOMUNIKASI ADAPTASI MAHASISWA INDEKOS Muhammad Thariq; Akhyar Anshori
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 1, No 2 (2017): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (459.472 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v1i2.1201

Abstract

Mahasiswa/i yang merantau karena ingin melanjutkan studi  di suatu perguruan tinggi tidak dapat mengelak dengan kehidupan model indekos, yakni model kehidupan dengan ciri-ciri menetap sementara di sebuah kamar atau rumah yang dihuni banyak orang. Kemudian mahasiswa membayar jasa tempat tinggal itu  secara bulanan maupun tahunan sesuai tarif yang dipatok tuan rumah. Gaya hidup indekos membuat mahasiswa menjadi jauh dari orangtua dan keluarga inti. Justru mereka menjadi lebih dekat dengan lingkungan baru yang disebut tuan rumah, karena mereka tidak dapat menghindar dari pertemuan dengan budaya yang berbeda di kampus maupun masyarakat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan kualitatif deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pola komunikasi mahasiswa yang indekos terbangun dengan terlebih dahulu menyesuaikan diri dengan budaya di kampus dan lingkungan indekos, orang-orang baru serta situasi baru di lingkungan indekos mereka. Situasi ini memunculkan rasa sensitif, cemas,  frustasi dan permusuhan karena  kenyataan hidup di lingkungan kampus dan keadaan di tempat indekos terasa asing menjadi lebih mudah terlihat, seperti komunikasi yang berantakan, terkesan kasar, jarang menghargai tua dan muda, tidak terlalu pusing memikirkan basa-basi dalam perbincangan, mau menang sendiri, sok hebat serta perempuan dan laki-laki suka pakai celana dari bahan jeans.  Rasa cemas, frustasi dan bahkan permusuhan dari masa di mana daya tarik dan kebaruan sering berubah mereka alami sesuai kadar penyesuaian masing-masing. Kata kunci : Komunikasi, Indekos
STRATEGI KOMUNIKASI RADIO KOMUNITAS USUKOM FM DALAM MEMPERTAHANKAN EKSISTENSINYA Corry Novrica AP Sinaga
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 1, No 1 (2017): Jurnal Interaksi:"Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : UMSU

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (343.942 KB) | DOI: 10.30596/interaksi.v1i1.875

Abstract

This research is based on important and its strategic radio community university campus in north sumatra, specialized in field broadcasting , so for is important to increase strategy management in this world broadcasting radio community .Radio community is mass media that move in broadcast , formed by a group of people and used for the masyakat also, hence if a radio slowly have lost its existence in the eyes of the community, who to be the case is a threat ke-matia-an in penyiarannya, this needs to an increase in the quality of management broadcasting according to recitation needs for a community. Type used in this research was a sort of descriptive set qualitative , by adopting of observation, interviews and documentation.  The findings of this research is, that strategy communication and management a broadcast that is carried usukom fm less spoke in terms of his application, because less than maximum in the implementation of the management broadcasting. Maintain existensi a broadcast via the command of the broadcast schedule announcer as well as opened interaction directly and indirectly, as is the case to open a request through sms, telephon and served promotion for student activities campus on demand they. Keywords: the communications strategy , radio community , existence

Page 1 of 14 | Total Record : 133