cover
Contact Name
Nurain Suryadinata
Contact Email
nurain.suryadinata@fkip.unila.ac.id
Phone
+6285269017688
Journal Mail Official
jpmunila@gmail.com
Editorial Address
Jl. Prof. Dr. Ir. Sumantri Brojonegoro, Gedong Meneng, Kec. Rajabasa, Kota Bandar Lampung, Lampung 35141
Location
Kota bandar lampung,
Lampung
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Published by Universitas Lampung
ISSN : 23381183     EISSN : 2715856X     DOI : http://dx.doi.org/10.23960/mtk
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung terbit pertama kali pada tahun 2013 dalam bentuk cetak dan menerima artikel penelitian terkait pendidikan matematika di semua level baik pendidikan dasar, pendidikan menengah, maupun pendidikan tinggi.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 12 Documents
Search results for , issue "Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung" : 12 Documents clear
Efektivitas Penerapan Model Pembelajara Kooperatif Tipe NHT pada Pembelajaran Matematika Lyly Kusdartiana NB; Pentatito Gunowibowo; Arnelis Djalil
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The study was a quasi-experimental research with the entire student population of class VIII Junior Surya Dharma2 Belfast school year 2011/2012 consisting of three classes. The samplesisclass VIII-A and class VIII-B are taken using random sampling techniques purporsive. Data retrieval techniques using test techniques. The purpose of this study was to determine the effectiveness of cooperative learning model to enhance the activity of type NHT. results showed that the type of cooperative learning NHT effectively applied to increase the activity and student learning outcomes.Keywords: Cooperative NHT, Activities, and Learning Outcomes
Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Reza Ar Rahman; Gimin Suyadi; Nur Hanurawati
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu yang bertujuan untuk mengetahui efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Heads Together dengan pembelajaran konvensional terhadap pemahaman konsep matematis siswa. Desain penelitian ini adalah pre-test post-test control design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII semester ganjil SMP Negeri 5 Bandar Lampung tahun pelajaran 2012/2013 dan sebagai sampel penelitian adalah kelas VIII B dan VIII D yang dipilih dari enamkelas secara acak. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh bahwa rata-rata pemahaman konsep matematis siswa, ketuntasan belajar siswa, dan pencapaian perilaku berkarakter dan keterampilan sosial siswa yang mengikuti model pembelajaran kooperatif tipe NHT lebih baik daripadapembelajaran konvensional. Kesimpulan yang dapat diambil dari penelitian ini adalah bahwa model pembelajaran kooperatif tipe NHT lebih efektif diterapkan terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa.Kata Kunci: Efektivitas, NHT, Pemahaman Konsep Matematis
Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Destia Dwi Larasati; Sri Hastuti Noer; Arnelis Djalil
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research is quasi-axperimental research.  The objective of this research is to find out the effectiveness of  STAD type cooperative learning model in improving student mathematical concept comprehension. This research was using pretests-posttest control design.  The population of this research was all of ten grade student in management department of SMKN 1 Bandar Lampung 2012/2013 school year.  The research samples were two classes selected from six classes by cluster random sampling. Based on the study it is concluded that there is no effectiveness in the application of STAD type cooperative learning model to improve student comprehension ability in mathematical concept as the average value of gain index was not signivicantly different.  According to achievement percentage indicator, student with STAD type cooperative learning model showed better mathematical concept comprehension than those with conventional learning.  Keywords: Effectiveness, STAD, mathematical Concept Comprehension.
Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Wahyu Ningsih; Tina Yunarti; M Coesamin
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pembebelajaran kooperatif tipe NHT merupakan model pembelajaran menggunakan sistem penomoran yang memicu siswa untuk menyelesaikan permasalahan yang diberikan karena setelah diskusi kelompok guru akan menyebut satu nomor secara acak dan siswa dengan nomor tersebut harus siap mempresentasian jawaban bagi seluruh siswa dalam kelas. Jenis penelitian ini adalah quasi eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan model pembelajaran kooperatif tipe NHT terhadap hasil belajar matematika siswa. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI jurusan bangunan SMK N 2 Bandarlampung tahun pelajaran 2012/2013, sedangkan sampel penelitian adalah siswa kelas XI Teknik batu Beton (TBB) dan XI Teknik Konstruksi Kayu (TKK) yang telah dipilih secara acak. Desain penelitian yang digunakan adalah posttest yang melibatkan dua kelompok. Berdasarkan hasil pengujian hipotesis dapat disimpulkan bahwa rata-rata hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajarankooperatif tipe NHT sama dengan rata-rata hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran konvensional.Kata Kunci: NHT, Hasil Belajar.
Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Amalia Zulvia Widyaningrum; Gimin Suyadi; Nur Hanurawati
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This quasi-experimental study aimed to determine the influence of contextual approach toward student’s mathematical conceptual understanding. Design used in this study was a posttest only control design.The population in this study are all students in 8th Grade of SMPN 3 Batanghari in the academic year 2012/2013 that having low mathematical conceptual understanding. The sample are class VIII.2 and VIII.5 choosed by using purposive random sampling. Data techniques collection uses mathematical conceptual understanding test. Based on the result of hipotesis test, the average of student’s mathematical conceptual understanding at class using contextual approach is more than that of using conventional learning in the significant level 5%. So, it was concluded that the contextual approach there influences mathematical conceptual understanding of student.Keywords: contextual approach, mathematical conceptual understanding.
Pengaruh Penerapan Metode Inkuiri Terbimbing Terhadap Motivasi, Aktivitas, dan Hasil Belajar Siswa Dani Sefriyan; Cas wita; M. Coesamin
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Method of guiding inquiry learning is process where the teacher presents the principle elements in one lesson and then ask students to make generalizations. This study aimed to know the effect the application of the method Guided Inquiry to the motivation, activities and learning outcomes of mathematics students. The design of this research is one group posttest-only. The population was VIII grade students  of state Junior High School 3 Gadingrejo. The sample was class VIII-C were taken at random from seven class. The research data in the form of data learning motivation, learning activities and learning outcomes of mathematics were obtained through observation, questionnaires, and a formative test. Analyzing data in this study using the proportion test. Based on the results of research known that the method of Guided Inquiry influence motivation, activities, and learning outcomes of mathematics.Keywords:  Method of Guided Inquiry, learning motivation, learning activities, learning outcomes.
Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Rini Musdika; Cas wita; Rini Asnawati
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Think Pair Share (TPS) merupakan salah satu tipe model pembelajaran kooperatif yang memberi pengalaman belajar pada siswa untuk lebih mudah memahami materi pelajaran yang telah dipelajari. Pembelajaran TPS terdiri dari beberapa tahapan yaitu berfikir secara individu (think), berdiskusi dengan pasangannya (pair) dan berbagi dengan seluruh kelas (share). Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimen dengan populasi seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Page-laran Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2012/2013 sebanyak 316 siswa yang terdistribusi dalam sepuluh kelas. Sampel penelitian ini dua kelas yang dipilih secara purposive sampling. Desain penelitian ini menggunakan post-test control design. Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh kesimpulan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TPS berpengaruh terhadap pemahaman konsep matematis siswa.Kata kunci: Pengaruh, TPS, Pemahaman Konsep Matematis
PENGARUH PENERAPAN METODE COOPERATIVE SCRIPT TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA Selvi Loviana; Nur Hanurawati; M. Coesamin
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research was a quasi experiment is aimed to know about the influence of cooperative learning method application to cooperative script method about understanding of student is mathematical concept.  The research design was pos-tes only.  Research population was the whole of eight-class student in second semester of metro three state Junior High Schoolin academic year of 2012/2013 by the samples VIII A and VIII B that were chosen from six classes by cluster random sampling method.  The data of research was student’s mathematical concept understanding and character.  According to the data analyisis result, it was obtained that the average of student’s mathematical concept understanding, and the achievement of behavior character and student’s social skill in cooperative learning model to cooperative script method were better than conventional learning.  The conclusion of research is the cooperative learning model with cooperative script method are better applied to the understanding of student’s mathematical concept.Keyword: Cooperative Script, mathematical concept
Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Yusmayri Prayuda Sukma; Nur Hanurawati; Pentatito Gunowibowo
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This quasi-experimental study aimed to determine the influence of cooperative learning model type think pair share (TPS) toward student’s mathematical conceptual understanding. Design used in this study was a posttest only control grup design. The populations in this study are all students in 7th Grade of SMPN 3 batanghari in the academic year 2012/2013. The sample are class VII.1 and VII.2 choosed by used was cluster random sampling. Data techniques collection using mathematical conceptual understanding test. Based on the result of hipotesis test by using t-test, the average of student’s mathematical conceptual understanding at class using cooperative learning type TPS is more than the average of student’s mathematical conceptual understanding that of using conventional learning. So, it was concluded that the cooperative learning type of TPS there was influence of increasing mathematical conceptual understanding of student.Keywords: cooperatif Learning model type Think Pair Share (TPS), mathematical conceptual understanding.
Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yunita Elva Rizki; Nur Hanurawati; Pentatito Gunowibowo
JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Publisher : Universitas Lampung

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan ke-mampuan komunikasi matematis siswa yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe TPS dibandingkan siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah pretestposttest control design dan teknik pengumpulan data menggunakan tes. Secara purposive sampling dipilih dua dari tiga kelas pada siswa kelas X SMK Muhammadiyah 2 Bandarlampung tahun pelajaran 2012/2013 sebagai sampel penelitian. Penelitian ini menyimpulkan bahwa tidak terdapat pengaruh peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang menggunakan pembelajaran kooperatif tipe TPS dengan siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional, karena nilai rata-rata yang diperoleh pada indeks gain tidak berbeda secara signifikan pada siswa SMK Muhammadiyah 2 Bandar Lampung, namun pada pencapaian indikator terlihat bahwa kelas yang menggunakan pembelajaran kooperatif tipe TPS lebih baik disbanding kelas yang menggunakan pembelajaran konvensional.Kata Kunci: TPS, kemampuan komunikasi matematis.

Page 1 of 2 | Total Record : 12


Filter by Year

2013 2013


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 1 (2022): MARET 2022 Vol 9, No 4 (2021): DESEMBER 2021 Vol 9, No 3 (2021): SEPTEMBER 2021 Vol 9, No 2 (2021): JUNI 2021 Vol 9, No 1 (2021): MARET 2021 Vol 8, No 4 (2020): DESEMBER 2020 Vol 8, No 3 (2020): SEPTEMBER 2020 Vol 8, No 2 (2020): JUNI 2020 Vol 8, No 1 (2020): MARET 2020 Vol 7, No 6 (2019): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 7, No 5 (2019): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 7, No 4 (2019): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 7, No 3 (2019): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 7, No 2 (2019): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 7, No 1 (2019): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 6, No 8 (2018): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 6, No 7 (2018): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 6, No 6 (2018): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 6, No 5 (2018): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 6, No 3 (2018): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 6, No 2 (2018): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 6, No 1 (2018): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 9 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 8 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 7 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 6 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 5 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 4 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 3 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 2 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 11 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 10 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 5, No 1 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 4, No 8 (2016): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 4, No 7 (2016): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 4, No 6 (2016): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 4, No 3 (2016): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 4, No 2 (2016): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 4, No 1 (2016): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 3, No 7 (2015): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 3, No 6 (2015): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 3, No 5 (2015): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 3, No 4 (2015): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 3, No 3 (2015): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 3, No 2 (2015): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 3, No 1 (2015): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 2, No 8 (2014): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 2, No 7 (2014): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 2, No 6 (2014): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 2, No 5 (2014): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 2, No 4 (2014): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 2, No 3 (2014): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 2, No 2 (2014): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 2, No 1 (2014): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG Vol 1, No 9 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 8 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 7 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 6 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 5 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 4 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 3 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 2 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 10 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung More Issue